과거 전자산업의 중핵을 차지했었지만 네트워크를 중심으로 한 디지털 혁명에 밀려 점차 몰락의 길을 걷는 듯이 보였던 가전 산업은 최근 디지털TV, 디지털 휴대폰 등의 디지털 가전 등으로의 변화에 이어 인터넷 기능을 가진 정보가전으로의 변화를 모색하고 있다. 이러한 정보가전의 등장으로 기존의 제품이 가진 고유의 영역은 점차 희미해지고 이러한 복합화된 제품은 그 효용성과 가능성에 대해 여러 분야에서 주목함과 동시에 여러 문제점에 대해 논의가 이루어지고 있다. 이러한 문제점 중 가장 중요하게 논의 되는 부분의 하나가 바로 복합화된 제품의 사용 ...
과거 전자산업의 중핵을 차지했었지만 네트워크를 중심으로 한 디지털 혁명에 밀려 점차 몰락의 길을 걷는 듯이 보였던 가전 산업은 최근 디지털TV, 디지털 휴대폰 등의 디지털 가전 등으로의 변화에 이어 인터넷 기능을 가진 정보가전으로의 변화를 모색하고 있다. 이러한 정보가전의 등장으로 기존의 제품이 가진 고유의 영역은 점차 희미해지고 이러한 복합화된 제품은 그 효용성과 가능성에 대해 여러 분야에서 주목함과 동시에 여러 문제점에 대해 논의가 이루어지고 있다. 이러한 문제점 중 가장 중요하게 논의 되는 부분의 하나가 바로 복합화된 제품의 사용 인터페이스에 관한 부분이다. 이러한 문제제기의 중심은 기존의 일반 가전 제품이 전통적이며 경험적인 사용성을 가지고 있는 반면에 이러한 정보가전은 보다 복잡하고 새로운 사용방식을 가진다는 것이며 이러한 사용방식의 차이 중 서로 다른 기능이 같은 공간에서 구현되어야 함으로서 생기는 문제점을 크게 주목할 필요가 있다. 이러한 복합화된 제품의 사용성의 변화와 특징을 이해하는 데 있어 적합한 제품중의 하나로 카 오디오를 들 수 있다. 카 오디오는 일반 가전 제품과는 달리 좁은 공간에 많은 기능을 가지고 있으며 또한 아날로그식 저가형 제품과 다양한 기능을 가진 디지털식 제품, 그리고 GPS(Global Positioning Service)등의 기능과 인터넷 기능까지 복합한 복합형 제품까지 다양한 제품이 동시에 사용되어 지고 있어 복합화 제품의 사용성 개선을 위한 본 연구의 대상으로 적합한 제품으로 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 현재 사용되어지고 있는 카 오디오 제품을 분류하고 정보가전의 의미를 지닌 제품의 사용성에 있어서의 특징을 비교 분석하였으며 실제 이러한 정보형 카 오디오의 사용경험자를 대상으로 설문조사를 하여 디자인 제안의 기준을 마련하고자 하였다. 나아가 실제 디자인 제안의 과정을 통해 시각적, 구조적으로 제품의 사용성 개선안을 구현하였으며 기존의 정보형 카 오디오와의 차별점을 제시하였다.
과거 전자산업의 중핵을 차지했었지만 네트워크를 중심으로 한 디지털 혁명에 밀려 점차 몰락의 길을 걷는 듯이 보였던 가전 산업은 최근 디지털TV, 디지털 휴대폰 등의 디지털 가전 등으로의 변화에 이어 인터넷 기능을 가진 정보가전으로의 변화를 모색하고 있다. 이러한 정보가전의 등장으로 기존의 제품이 가진 고유의 영역은 점차 희미해지고 이러한 복합화된 제품은 그 효용성과 가능성에 대해 여러 분야에서 주목함과 동시에 여러 문제점에 대해 논의가 이루어지고 있다. 이러한 문제점 중 가장 중요하게 논의 되는 부분의 하나가 바로 복합화된 제품의 사용 인터페이스에 관한 부분이다. 이러한 문제제기의 중심은 기존의 일반 가전 제품이 전통적이며 경험적인 사용성을 가지고 있는 반면에 이러한 정보가전은 보다 복잡하고 새로운 사용방식을 가진다는 것이며 이러한 사용방식의 차이 중 서로 다른 기능이 같은 공간에서 구현되어야 함으로서 생기는 문제점을 크게 주목할 필요가 있다. 이러한 복합화된 제품의 사용성의 변화와 특징을 이해하는 데 있어 적합한 제품중의 하나로 카 오디오를 들 수 있다. 카 오디오는 일반 가전 제품과는 달리 좁은 공간에 많은 기능을 가지고 있으며 또한 아날로그식 저가형 제품과 다양한 기능을 가진 디지털식 제품, 그리고 GPS(Global Positioning Service)등의 기능과 인터넷 기능까지 복합한 복합형 제품까지 다양한 제품이 동시에 사용되어 지고 있어 복합화 제품의 사용성 개선을 위한 본 연구의 대상으로 적합한 제품으로 볼 수 있다. 따라서 본 연구는 현재 사용되어지고 있는 카 오디오 제품을 분류하고 정보가전의 의미를 지닌 제품의 사용성에 있어서의 특징을 비교 분석하였으며 실제 이러한 정보형 카 오디오의 사용경험자를 대상으로 설문조사를 하여 디자인 제안의 기준을 마련하고자 하였다. 나아가 실제 디자인 제안의 과정을 통해 시각적, 구조적으로 제품의 사용성 개선안을 구현하였으며 기존의 정보형 카 오디오와의 차별점을 제시하였다.
Once prosperous Home Appliance electronic industry is a well-gone history, and modern electronic industry is facing a new phase of digital era along with the rapid progress of Internet oriented Networking technology. Now, the Home Appliance electronic industry is trying to evolve new direction by ad...
Once prosperous Home Appliance electronic industry is a well-gone history, and modern electronic industry is facing a new phase of digital era along with the rapid progress of Internet oriented Networking technology. Now, the Home Appliance electronic industry is trying to evolve new direction by adapting itself to a new digital environment. HDTV and Digital Mobile Phone are just breed of Digital Home Appliances. Apparently, Home Appliance Electronic industry is seeking the second era of its prosperity by digesting digital information technology. The advancement of these hybrid or convergence products make the boundary of once different industry ambiguous and the effectiveness and practicality of these products are on the table of discussion. One of the crucial issues of convergence products is user interface. Since conventional Home Appliance Products are made to be used in the environment that is well defined and identified, while information technology devices have much complex and relatively new environment. Since two different technologies have to be implemented together, special attention must be paid to the potential problems of the integration. To understand the characteristics and differences from conventional products, we chosed Car Audio since Car Audio is a product that shows high integration of features to fit in relatively small space, and that has many different category of products from cost wise and feature wise, and that adapted GPS, Internet, and other technologies. In this paper, Car Audio is segregated into different category, and for the products with Information Technology aspects, their practicality is analyzed. Survey was performed for those who owned and used the products, and survey result is used to establish ameliorated design proposal. In addition, during the process and the development of a new design proposal, visually and mechanically improved proposals are suggested, and the differences from the conventional Car audio are provided.
Once prosperous Home Appliance electronic industry is a well-gone history, and modern electronic industry is facing a new phase of digital era along with the rapid progress of Internet oriented Networking technology. Now, the Home Appliance electronic industry is trying to evolve new direction by adapting itself to a new digital environment. HDTV and Digital Mobile Phone are just breed of Digital Home Appliances. Apparently, Home Appliance Electronic industry is seeking the second era of its prosperity by digesting digital information technology. The advancement of these hybrid or convergence products make the boundary of once different industry ambiguous and the effectiveness and practicality of these products are on the table of discussion. One of the crucial issues of convergence products is user interface. Since conventional Home Appliance Products are made to be used in the environment that is well defined and identified, while information technology devices have much complex and relatively new environment. Since two different technologies have to be implemented together, special attention must be paid to the potential problems of the integration. To understand the characteristics and differences from conventional products, we chosed Car Audio since Car Audio is a product that shows high integration of features to fit in relatively small space, and that has many different category of products from cost wise and feature wise, and that adapted GPS, Internet, and other technologies. In this paper, Car Audio is segregated into different category, and for the products with Information Technology aspects, their practicality is analyzed. Survey was performed for those who owned and used the products, and survey result is used to establish ameliorated design proposal. In addition, during the process and the development of a new design proposal, visually and mechanically improved proposals are suggested, and the differences from the conventional Car audio are provided.
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