우리 사회는 산업화, 도시화, 대중 사회화 과정에서 많은 사회 문제를 안고 있으며, 특히 학교 폭력 문제는 사회 전반의 문제로 부각되고, 학교 안이나 주변에서의 폭행, 협박, 금품갈취 등의 학생에 의한 폭력이나 학생을 대상으로 한 폭력이 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 학교폭력을 근본적으로 해결하기 위해서는 일시적인 사건에 대응하는 체제를 탈피하고, 예방과 실태조사처방을 병행할 수 있는 지속적인 대책이 사회전반에 뿌리내리게 하여야 할 것이다. 이에 본 연구는 학교폭력의 이론적 배경과 발생원인을 고찰하고 실태를 파악하였으며, 가정과 학교, 가정, ...
우리 사회는 산업화, 도시화, 대중 사회화 과정에서 많은 사회 문제를 안고 있으며, 특히 학교 폭력 문제는 사회 전반의 문제로 부각되고, 학교 안이나 주변에서의 폭행, 협박, 금품갈취 등의 학생에 의한 폭력이나 학생을 대상으로 한 폭력이 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 학교폭력을 근본적으로 해결하기 위해서는 일시적인 사건에 대응하는 체제를 탈피하고, 예방과 실태조사처방을 병행할 수 있는 지속적인 대책이 사회전반에 뿌리내리게 하여야 할 것이다. 이에 본 연구는 학교폭력의 이론적 배경과 발생원인을 고찰하고 실태를 파악하였으며, 가정과 학교, 가정, 지역사회, 유관기관, 정부차원에서의 대책을 제시함으로써 학교폭력을 효율적으로 근절시켜 나갈 수 있는 방안을 모색하기 위한 기초 자료를 마련하고자 했다. 우리 사회가 급격히 산업화되는 과정에서 사회구조적 변화와 그에 따른 가치관의 혼란 등으로 인한 여러 가지 후유증을 앓고 있다 그러한 후유증의 하나로 볼 수 있는 학교 폭력 문제의 원인은 극히 복합적이라고 할 수 있다. 가정 환경적 요인으로서, 가정이 핵가족화 되면서 이기주의적, 자녀 중심적 가족분위기로 변화하여 전통적인 윤리관과 가치관이 결여되고, 학교 환경적 요인으로는 입시 위주 또는 성적 위주의 기능적인 교육으로 인한 전인교육의 약화, 진리 탐구의 교육이념 약화 등이며, 사회 환경적 요인으로서는, 사회전체에 만연되어 있는 물질 만능주의 풍조와 오염된 향락문화, 유해환경 급증과 여가 활동 시설 부족과 불건전한 매스미디어에 의한 수용태세 미흡, 청소년 육성에 대한 범국민적인 관심과 참여도 부족 등의 여러 가지 요인들에서 복합적으로 그 원인을 찾아볼 수 있다. 학교 폭력의 가장 큰 원인은 입시위주의 교육 환경, 도덕 윤리의 붕괴 등을 들 수 있다. 부모의 기대에 부응할 정도로 공부를 잘 하지 못하는 학생들은 가정에서 부적응을 겪게 되는 현상까지 나타나게 되었고, 사회규범이나 도덕 윤리의 붕괴, 정신적 빈곤상태가 학생들로 하여금 폭력을 행사하게 된다. 본 연구에서 분석한 학교폭력의 실태로는, 첫째, 학교폭력의 조직화 현상에 있어 2002년 청소년 백서에 의하면 폭력범이 40.0%, 절도범이 17.2%, 강력범이 2.0%로, 폭력범의 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 범죄 동기의 우발성 측면에서 2002년 청소년 백서에 의하면, 우발적인 경우가 30.1%, 부주의 18.5%, 생활비 및 유흥비 충당 그리고 허영 사치심 등의 이욕이 10.4%인 것으로 나타났다. 셋째, 학생범죄증가율 측면에서 보면 1990년대 초반에 급격하게 증가하다가 1990년 후반에 그 증가추세가 점차 감소하고 있는 추세이지만 학생범죄의 비율이 여전히 높은 비율을 차지하고 있다. 넷째, 피해 유형에 있어서는 청소년폭력예방재단에서 2002년 전국 초·중·고등학교 학생 4209명을 조사대상으로 한 결과를 보면, 전체 학생의 9.4%가 금품갈취의 피해 경험이 있는 것으로 나타났고, 언어폭력 피해율은 11.2%, 신체 폭력 피해는 10.6%, 성폭력피해는 5.7%로 나타났다. 다섯째, ‘학교 안’이나 ‘학교 밖’ 모두 사람들이 많이 모여 있는 곳에서 폭력 피해를 입고 있는 것으로 나타났고 학생들의 폭력피해는 모르는 사람이나 외부의 사람보다는 학생들 사이에서 일어나고 있다. 여섯째, 폭력피해를 입고도 아무에게도 알리지 않은 경우가 높은 비율로 나타났고, 그 이유로는 ‘일이 더 커질 것 같아서’, ‘창피해서 ’로 나타났다. 일곱째, 학교 폭력으로 인하여 상당수의 학생들은 신체적, 정신적, 경제적 피해 등 다양한 피해를 당하고 있을 뿐 아니라, 학교가기를 두려워하고, 식욕부진과 성적 부진 등 심각한 부적응 행동을 나타내며 심한 경우 자살이나 살인을 범하는 경우도 발생하고 있다. 학교 폭력을 근절하기 위한 대책을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 가정의 측면에서는 부모들이 올바른 자녀교육관과 올바른 가치관으로 건전한 가정 분위기를 조성해야 하며, 부모는 자녀와의 대화를 통한 교육을 해야 한다. 둘째, 학교 차원에서의 대책으로서 폭력예방을 위한 학생중심의 교육이 필요하다. 즉 학교에서는 학업성적 중심의 학교운영보다는 다양한 교내 클럽활동을 활성화해야 한다. 그리고 교사와 학생간의 관계가 긍정적인 인간관계가 형성될 수 있도록 교사들이 솔선수범해야 한다. 셋째, 지역사회에 관련된 대책으로는 유해환경의 정비, 놀이 공간 및 여가 시설의 확보, 매스컴의 교육적 기능 강화, 사회의 건전성 회복, 지역사회 내 대화와 토론의 장을 마련하여야 하며, 비행청소년들에 대한 재 기회를 부여해야 한다. 넷째, 유관기관과 관련된 대책으로는 경찰, 학교와의 긴밀한 협조체제를 구축하고 단속활동을 강화하며, 유해환경 정화를 위하여 시민단체와 연계한 시민감시운동을 확산토록 하여야 할 것이다. 다섯째, 정부와 관련된 대책으로는 유해업소의 법제적 검토, 출판물 및 영상물의 규제, 청소년폭력 방지법 제정 등을 들 수 있다. 이제 온 사회(가정, 학교, 종교계, 사회단체, 정부 등)가 나서서 관심을 갖고 모두 혼연일체가 되어 혼과 성을 쏟지 않으면 학교폭력의 근절이 어려울 것이며 애정과 관심 속에서 단속과 지도가 이루어져야 진정한 학교 폭력의 근절, 나아가 예방이 될 것이다. 또한 학생들이 오염된 환경에 접하지 않도록 하는 것이 우리 학생들을 폭력으로부터 보호할 수 있을 것이다. 학교 폭력을 근본적으로 해결하기 위해서는 일시적인 사건에 대응하는 체제를 탈피하고 예방과 실태조사처방을 병행할 수 있는 지속적인 대책이 사회전반에 뿌리내려야 할 것이다. 학교나 교육 당국의 노력만으로 소기 목표를 달성하기 어렵기 때문에 이를 위하여 학생, 교사와 더불어 나아가 가정, 학교, 지역사회, 유관기관, 정부 등 협력체계를 구축하고 유기적인 관계 속에서 학교폭력에 대한 사회 전체의 지속적인 관심과 노력이 요구된다.
우리 사회는 산업화, 도시화, 대중 사회화 과정에서 많은 사회 문제를 안고 있으며, 특히 학교 폭력 문제는 사회 전반의 문제로 부각되고, 학교 안이나 주변에서의 폭행, 협박, 금품갈취 등의 학생에 의한 폭력이나 학생을 대상으로 한 폭력이 심각한 사회문제로 대두되고 있다. 학교폭력을 근본적으로 해결하기 위해서는 일시적인 사건에 대응하는 체제를 탈피하고, 예방과 실태조사처방을 병행할 수 있는 지속적인 대책이 사회전반에 뿌리내리게 하여야 할 것이다. 이에 본 연구는 학교폭력의 이론적 배경과 발생원인을 고찰하고 실태를 파악하였으며, 가정과 학교, 가정, 지역사회, 유관기관, 정부차원에서의 대책을 제시함으로써 학교폭력을 효율적으로 근절시켜 나갈 수 있는 방안을 모색하기 위한 기초 자료를 마련하고자 했다. 우리 사회가 급격히 산업화되는 과정에서 사회구조적 변화와 그에 따른 가치관의 혼란 등으로 인한 여러 가지 후유증을 앓고 있다 그러한 후유증의 하나로 볼 수 있는 학교 폭력 문제의 원인은 극히 복합적이라고 할 수 있다. 가정 환경적 요인으로서, 가정이 핵가족화 되면서 이기주의적, 자녀 중심적 가족분위기로 변화하여 전통적인 윤리관과 가치관이 결여되고, 학교 환경적 요인으로는 입시 위주 또는 성적 위주의 기능적인 교육으로 인한 전인교육의 약화, 진리 탐구의 교육이념 약화 등이며, 사회 환경적 요인으로서는, 사회전체에 만연되어 있는 물질 만능주의 풍조와 오염된 향락문화, 유해환경 급증과 여가 활동 시설 부족과 불건전한 매스미디어에 의한 수용태세 미흡, 청소년 육성에 대한 범국민적인 관심과 참여도 부족 등의 여러 가지 요인들에서 복합적으로 그 원인을 찾아볼 수 있다. 학교 폭력의 가장 큰 원인은 입시위주의 교육 환경, 도덕 윤리의 붕괴 등을 들 수 있다. 부모의 기대에 부응할 정도로 공부를 잘 하지 못하는 학생들은 가정에서 부적응을 겪게 되는 현상까지 나타나게 되었고, 사회규범이나 도덕 윤리의 붕괴, 정신적 빈곤상태가 학생들로 하여금 폭력을 행사하게 된다. 본 연구에서 분석한 학교폭력의 실태로는, 첫째, 학교폭력의 조직화 현상에 있어 2002년 청소년 백서에 의하면 폭력범이 40.0%, 절도범이 17.2%, 강력범이 2.0%로, 폭력범의 비율이 가장 높게 나타났다. 둘째, 범죄 동기의 우발성 측면에서 2002년 청소년 백서에 의하면, 우발적인 경우가 30.1%, 부주의 18.5%, 생활비 및 유흥비 충당 그리고 허영 사치심 등의 이욕이 10.4%인 것으로 나타났다. 셋째, 학생범죄증가율 측면에서 보면 1990년대 초반에 급격하게 증가하다가 1990년 후반에 그 증가추세가 점차 감소하고 있는 추세이지만 학생범죄의 비율이 여전히 높은 비율을 차지하고 있다. 넷째, 피해 유형에 있어서는 청소년폭력예방재단에서 2002년 전국 초·중·고등학교 학생 4209명을 조사대상으로 한 결과를 보면, 전체 학생의 9.4%가 금품갈취의 피해 경험이 있는 것으로 나타났고, 언어폭력 피해율은 11.2%, 신체 폭력 피해는 10.6%, 성폭력피해는 5.7%로 나타났다. 다섯째, ‘학교 안’이나 ‘학교 밖’ 모두 사람들이 많이 모여 있는 곳에서 폭력 피해를 입고 있는 것으로 나타났고 학생들의 폭력피해는 모르는 사람이나 외부의 사람보다는 학생들 사이에서 일어나고 있다. 여섯째, 폭력피해를 입고도 아무에게도 알리지 않은 경우가 높은 비율로 나타났고, 그 이유로는 ‘일이 더 커질 것 같아서’, ‘창피해서 ’로 나타났다. 일곱째, 학교 폭력으로 인하여 상당수의 학생들은 신체적, 정신적, 경제적 피해 등 다양한 피해를 당하고 있을 뿐 아니라, 학교가기를 두려워하고, 식욕부진과 성적 부진 등 심각한 부적응 행동을 나타내며 심한 경우 자살이나 살인을 범하는 경우도 발생하고 있다. 학교 폭력을 근절하기 위한 대책을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 가정의 측면에서는 부모들이 올바른 자녀교육관과 올바른 가치관으로 건전한 가정 분위기를 조성해야 하며, 부모는 자녀와의 대화를 통한 교육을 해야 한다. 둘째, 학교 차원에서의 대책으로서 폭력예방을 위한 학생중심의 교육이 필요하다. 즉 학교에서는 학업성적 중심의 학교운영보다는 다양한 교내 클럽활동을 활성화해야 한다. 그리고 교사와 학생간의 관계가 긍정적인 인간관계가 형성될 수 있도록 교사들이 솔선수범해야 한다. 셋째, 지역사회에 관련된 대책으로는 유해환경의 정비, 놀이 공간 및 여가 시설의 확보, 매스컴의 교육적 기능 강화, 사회의 건전성 회복, 지역사회 내 대화와 토론의 장을 마련하여야 하며, 비행청소년들에 대한 재 기회를 부여해야 한다. 넷째, 유관기관과 관련된 대책으로는 경찰, 학교와의 긴밀한 협조체제를 구축하고 단속활동을 강화하며, 유해환경 정화를 위하여 시민단체와 연계한 시민감시운동을 확산토록 하여야 할 것이다. 다섯째, 정부와 관련된 대책으로는 유해업소의 법제적 검토, 출판물 및 영상물의 규제, 청소년폭력 방지법 제정 등을 들 수 있다. 이제 온 사회(가정, 학교, 종교계, 사회단체, 정부 등)가 나서서 관심을 갖고 모두 혼연일체가 되어 혼과 성을 쏟지 않으면 학교폭력의 근절이 어려울 것이며 애정과 관심 속에서 단속과 지도가 이루어져야 진정한 학교 폭력의 근절, 나아가 예방이 될 것이다. 또한 학생들이 오염된 환경에 접하지 않도록 하는 것이 우리 학생들을 폭력으로부터 보호할 수 있을 것이다. 학교 폭력을 근본적으로 해결하기 위해서는 일시적인 사건에 대응하는 체제를 탈피하고 예방과 실태조사처방을 병행할 수 있는 지속적인 대책이 사회전반에 뿌리내려야 할 것이다. 학교나 교육 당국의 노력만으로 소기 목표를 달성하기 어렵기 때문에 이를 위하여 학생, 교사와 더불어 나아가 가정, 학교, 지역사회, 유관기관, 정부 등 협력체계를 구축하고 유기적인 관계 속에서 학교폭력에 대한 사회 전체의 지속적인 관심과 노력이 요구된다.
Industrialization, urbanization and mass socialization are making a number of social problems. Especially violence in school is becoming an object of whole social concern raising its head according to both of violence by students like assault, treat and robbery and violence toward student. In order ...
Industrialization, urbanization and mass socialization are making a number of social problems. Especially violence in school is becoming an object of whole social concern raising its head according to both of violence by students like assault, treat and robbery and violence toward student. In order to pull up the school violence by the roots, we need to form continuous plans to take preventive measures in parallel with prescription by the research on the actual condition. Hereunder this study inquires into both theoretical background and the cause of school violence and grasps the current situation. It is also completed with gathering basic materials to seek eradication of violence in school, and it would suggest countermeasure for a home, school, local society, related authority, and government. Our society is suffering with aftermaths of structural change of society itself and value confusion due to radical Industrialization. The cause of violence in school, one of the aftermaths of current society, is very complicated. The home circumstance factor is that a home has been changed to be selfish and child-centered without traditional ethic and value since a home became a nuclear family. The school circumstance factors are weakness of education for whole man and education idea for truth investigation caused by focus of entrance or result of examination. The society circumstance factors which are very complex are trend of materialism, hedonism of ruined culture, increase of harmful surroundings, lack of facilities for leisure and healthy mass media, and lack of the youth support with pan-national participation. The major causes of school violence are education environment focused on entrance examination and downfall of moral. Thus, students falling short of parents' expectation fail to adapt themselves at home and a condition of poor mental and collapse of society rule and moral make them use violence. As violence in school is analyzed in this study, firstly 2002 teenager white paper in systemization of violence in school shows high rate of violent crime as 40.0% of major crime, 17.2% of theft, and 2.0% of which violent crime are shown as the major. Second, 2002 teenager white paper in contingency in committing crimes shows 30.1% of accidental crime, 18.5% of carelessness, and 10.4% of crimes committed to make up living expenses and entertainment costs, and luxury and vanity. Third, in rate of increment in juvenile delinquency, it skyrocketed in early 1990s and in late 1990 its increasing rate gradually decreased, but the percentage of juvenile delinquency is still high. Fourth, according to the types of victims in research conducted on 4,209 elementary, middle, high school students in the country in 2002 by Juvenile delinquency prevention foundation, 9.4% of entire students have suffered from blackmailing of money and valuables, and 11.2% of violence in language, 10.6% of physical violence and 5.7% of sexual violence are shown. Fifth, the school violence occurs in public without distinction of in and out of school. And also the violence damage is being committed toward students not by strangers or outsiders but by students. Sixth, many students victims are reluctant to confess the damage because they don't want to make things bigger or they feel shameful. Seventh, not only are many students involved in various damages such as physical, mental and economic damage but also afraid of attending school. Besides, they lose their appetite, have bad records at school and show seriously disorder behavior. In case of very serious accident, some students do commit suicide and murder someone. Followings are the ways to uproot school violence. First, parents should produce a healthy atmosphere with the right view of children education and right values and educate their children with smooth conversation. Second, School needs to establish educational system centering on students which prevents school violence. School authority should produce various types of club activities and teachers are to take the initiative in making affirmative interpersonal relationship. Third, a local community's role is giving juvenile delinquent chances. And a local community should secure leisure facilities and amusement area, and strengthen educational ability of mass communication. Moreover, conversation and discussion need to be activated. Fourth, the related authorities like police and school cooperate each other and enforce rigid regulation. They ought to enlarge citizen supervisory movement linked with citizen party as to cleanup the harmful surroundings. And also we have to try to strengthen the educational ability of mass media. Fifth, legal regulation to harmful business, control of publication and film, and enactment of preventive measure for the youth violence are performed by government's countermeasure. Thus, it will be very hard to eliminate violence in school unless all members of society (home, school, religious circles, social organizations, and government) pay attention to it, and become united together and make sincere efforts to eradicate it. It can be eliminated and eradicated eventually only when supervision and guidance are given with sincere attention and devotion. Also, keeping students away from harmful environment can protect them from violence. To essentially tackle violence in school, consistent measures to make both prevention and fact-finding survey should be conducted within society rather than temporary measures to cope with accidents. It is very difficult to achieve the goal with only effort of school and educational authority. To realize this, a cooperation network within homes, schools, communities, guidance organizations and government not to mention students and teachers should be established and within this organic relation, consistent attention and efforts are needed from overall society to solve the youth problem and eliminate school violence in school.
Industrialization, urbanization and mass socialization are making a number of social problems. Especially violence in school is becoming an object of whole social concern raising its head according to both of violence by students like assault, treat and robbery and violence toward student. In order to pull up the school violence by the roots, we need to form continuous plans to take preventive measures in parallel with prescription by the research on the actual condition. Hereunder this study inquires into both theoretical background and the cause of school violence and grasps the current situation. It is also completed with gathering basic materials to seek eradication of violence in school, and it would suggest countermeasure for a home, school, local society, related authority, and government. Our society is suffering with aftermaths of structural change of society itself and value confusion due to radical Industrialization. The cause of violence in school, one of the aftermaths of current society, is very complicated. The home circumstance factor is that a home has been changed to be selfish and child-centered without traditional ethic and value since a home became a nuclear family. The school circumstance factors are weakness of education for whole man and education idea for truth investigation caused by focus of entrance or result of examination. The society circumstance factors which are very complex are trend of materialism, hedonism of ruined culture, increase of harmful surroundings, lack of facilities for leisure and healthy mass media, and lack of the youth support with pan-national participation. The major causes of school violence are education environment focused on entrance examination and downfall of moral. Thus, students falling short of parents' expectation fail to adapt themselves at home and a condition of poor mental and collapse of society rule and moral make them use violence. As violence in school is analyzed in this study, firstly 2002 teenager white paper in systemization of violence in school shows high rate of violent crime as 40.0% of major crime, 17.2% of theft, and 2.0% of which violent crime are shown as the major. Second, 2002 teenager white paper in contingency in committing crimes shows 30.1% of accidental crime, 18.5% of carelessness, and 10.4% of crimes committed to make up living expenses and entertainment costs, and luxury and vanity. Third, in rate of increment in juvenile delinquency, it skyrocketed in early 1990s and in late 1990 its increasing rate gradually decreased, but the percentage of juvenile delinquency is still high. Fourth, according to the types of victims in research conducted on 4,209 elementary, middle, high school students in the country in 2002 by Juvenile delinquency prevention foundation, 9.4% of entire students have suffered from blackmailing of money and valuables, and 11.2% of violence in language, 10.6% of physical violence and 5.7% of sexual violence are shown. Fifth, the school violence occurs in public without distinction of in and out of school. And also the violence damage is being committed toward students not by strangers or outsiders but by students. Sixth, many students victims are reluctant to confess the damage because they don't want to make things bigger or they feel shameful. Seventh, not only are many students involved in various damages such as physical, mental and economic damage but also afraid of attending school. Besides, they lose their appetite, have bad records at school and show seriously disorder behavior. In case of very serious accident, some students do commit suicide and murder someone. Followings are the ways to uproot school violence. First, parents should produce a healthy atmosphere with the right view of children education and right values and educate their children with smooth conversation. Second, School needs to establish educational system centering on students which prevents school violence. School authority should produce various types of club activities and teachers are to take the initiative in making affirmative interpersonal relationship. Third, a local community's role is giving juvenile delinquent chances. And a local community should secure leisure facilities and amusement area, and strengthen educational ability of mass communication. Moreover, conversation and discussion need to be activated. Fourth, the related authorities like police and school cooperate each other and enforce rigid regulation. They ought to enlarge citizen supervisory movement linked with citizen party as to cleanup the harmful surroundings. And also we have to try to strengthen the educational ability of mass media. Fifth, legal regulation to harmful business, control of publication and film, and enactment of preventive measure for the youth violence are performed by government's countermeasure. Thus, it will be very hard to eliminate violence in school unless all members of society (home, school, religious circles, social organizations, and government) pay attention to it, and become united together and make sincere efforts to eradicate it. It can be eliminated and eradicated eventually only when supervision and guidance are given with sincere attention and devotion. Also, keeping students away from harmful environment can protect them from violence. To essentially tackle violence in school, consistent measures to make both prevention and fact-finding survey should be conducted within society rather than temporary measures to cope with accidents. It is very difficult to achieve the goal with only effort of school and educational authority. To realize this, a cooperation network within homes, schools, communities, guidance organizations and government not to mention students and teachers should be established and within this organic relation, consistent attention and efforts are needed from overall society to solve the youth problem and eliminate school violence in school.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.