본 연구는 연극이나 뮤지컬과 같은 타 공연예술과 비교시 상대적으로 침체기에 빠져있는 우리나라 무용공연시장을 활성화시킬 수 있는 방안에 대한 진지한 고민에서부터 시작되었다. 현재 무용공연시장은 얇은 관객층, 낮은 재정자립도 및 대중성 미비 등과 같은 여러 문제점들이 존재하며 이러한 문제점들의 근본원인에는 무용공연은 그들만의 잔치로서 관객이 무용공연을 보러 오지 않는 다는 것이다. 하지만 관객을 공연장에 끌어들이기 위한 마케팅 노력들은 90년대 중반이후부터 꾸준히 시행되어 왔으나 그 효과는 미비한 것도 사실이다. 그러므로 관객을 단순히 공연장에 끌어들이는 것이 무용공연시장이 안고 있는 제반 문제점들을 해결하는 방안이 아니라 무용을 계속해서 관람하고 무용에 대한 깊은 관심을 가지는 관객을 확보하는 것이 중요하다. 이러한 관객들이 바로 무용공연시장의 발전에 도움이 되는 우량관객이고 그들과의 관계를 긴밀하게 유지하는 것이 진정한 해결 방안인 것이다. 그러나 우량관객 확보는 절대적으로 관객수가 부족한 무용공연시장과는 관계가 먼 얘기처럼 들릴 수도 있을 것이다. 하지만 기본적으로 제작여건 및 재정자립도가 낮은 무용공연시장에서는 신규관객을 개발하기 위한 비용 또한 부담스러운 것도 사실이다. 그러므로 본 연구에서 제안하는 것은 신규관객을 개발하는데 있어 불특정 다수를 대상으로 하는 매스마케팅보다는 우량관객이 될 수 있는 예비 관객들만을 대상으로 타켓마케팅을 하자는 것이다. 이러한 전략은 적은 비용으로 최대한의 신규관객 개발효과를 가져올 수 있을 것이다. 그리고 이렇게 개발된 신규 관객들의 니드를 정확히 파악하여 그들에게 차별화 된 공연 및 서비스를 제공하고 계속적인 공연관람을 유도, 관심을 갖게 함으로써 평생관객으로 만드는 것이 현재 무용공연시장이 안고 있는 관객개발의 문제점을 해결하는 효과적인 전략인 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 가장 적절한 ...
본 연구는 연극이나 뮤지컬과 같은 타 공연예술과 비교시 상대적으로 침체기에 빠져있는 우리나라 무용공연시장을 활성화시킬 수 있는 방안에 대한 진지한 고민에서부터 시작되었다. 현재 무용공연시장은 얇은 관객층, 낮은 재정자립도 및 대중성 미비 등과 같은 여러 문제점들이 존재하며 이러한 문제점들의 근본원인에는 무용공연은 그들만의 잔치로서 관객이 무용공연을 보러 오지 않는 다는 것이다. 하지만 관객을 공연장에 끌어들이기 위한 마케팅 노력들은 90년대 중반이후부터 꾸준히 시행되어 왔으나 그 효과는 미비한 것도 사실이다. 그러므로 관객을 단순히 공연장에 끌어들이는 것이 무용공연시장이 안고 있는 제반 문제점들을 해결하는 방안이 아니라 무용을 계속해서 관람하고 무용에 대한 깊은 관심을 가지는 관객을 확보하는 것이 중요하다. 이러한 관객들이 바로 무용공연시장의 발전에 도움이 되는 우량관객이고 그들과의 관계를 긴밀하게 유지하는 것이 진정한 해결 방안인 것이다. 그러나 우량관객 확보는 절대적으로 관객수가 부족한 무용공연시장과는 관계가 먼 얘기처럼 들릴 수도 있을 것이다. 하지만 기본적으로 제작여건 및 재정자립도가 낮은 무용공연시장에서는 신규관객을 개발하기 위한 비용 또한 부담스러운 것도 사실이다. 그러므로 본 연구에서 제안하는 것은 신규관객을 개발하는데 있어 불특정 다수를 대상으로 하는 매스마케팅보다는 우량관객이 될 수 있는 예비 관객들만을 대상으로 타켓마케팅을 하자는 것이다. 이러한 전략은 적은 비용으로 최대한의 신규관객 개발효과를 가져올 수 있을 것이다. 그리고 이렇게 개발된 신규 관객들의 니드를 정확히 파악하여 그들에게 차별화 된 공연 및 서비스를 제공하고 계속적인 공연관람을 유도, 관심을 갖게 함으로써 평생관객으로 만드는 것이 현재 무용공연시장이 안고 있는 관객개발의 문제점을 해결하는 효과적인 전략인 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 가장 적절한 마케팅 전략으로 본 연구에서는 CRM전략을 제안하였다. CRM전략이란 시장점유율보다는 관객점유율을 극대화하여 기업이나 단체의 수익을 극대화 하자는 것으로 90년대 후반에 등장하여 여러 기업 및 단체에서 그 효용성이 입증되었다. 무용공연시장에 있어서도 이러한 CRM전략을 도입하여 무용공연 단체의 경쟁력을 확보하는 도구로서 활용하자는 것이며 타 공연예술과의 경쟁이 날로 심해져 가는 현실에서 무용공연시장이 관객들에게 자리매김하는데 중요한 전략으로 유용하게 사용될 수 있을 것이다. 본 연구에서 무용공연시장에 제안하는 CRM전략은 첫째, 신규개발 전략으로 타 공연예술단체 관객들에 대한 교차판매 및 제휴 마케팅 전략이다. 타 공연예술 관객들은 기본적으로 공연예술에 대한 관심이 많고 그들의 니드가 적절히 만족된다면 우량 및 평생관객이 될 수 있는 가능성이 많으므로 교차판매 대상으로 타겟집단이 될 수 있다. 또한 타 문화예술단체 및 기업들과의 제휴마케팅은 절대수가 부족한 무용관객수를 단기간에 효과적으로 늘릴 수 있는 방안인 것이다. 장기적인 관객확보 전략으로 초·중·고등학교 학생들을 대상으로 하는 교육프로그램도 중요한 신규관객 개발 프로그램이다. 예비 관객 교육프로그램은 훌륭하고 재능 있는 무용인을 양성하는 목적뿐만 아니라 무용을 이해하고 감상할 줄 아는 우량관객을 양성하는 방안인 것이다. 둘째, 우량관객 개발 및 유지 전략이다. 확보된 신규관객이 모두 다 우량관객이 되는 것은 아니다. 우량관객은 그들에게 지속적인 관심과 그들이 원하는 서비스를 제공함으로써 확보되는 것이다. 이를 위한 구체적인 전략으로 관객 등급화를 통한 차별적 관리, 관객 서비스 프로그램, 무용공연 정보 포탈사이트 구축을 제안하였다. 마지막으로 본 연구에서 제안한 CRM전략들을 실제 사례에서 찾아보기 위한 노력으로 국립발레단과 유니버셜발레단의 관객개발 및 유지전략들에 대해 살펴보았다. 결론적으로 본 연구는 무용공연시장의 소비자인 관객의 가치, 더 나아가 그들과의 관계의 중요성을 인식할 수 있는 기초연구 자료로서 활용될 수 있기를 바라며, 현재 무용공연시장이 가지고 있는 제반 문제점들에 대한 해결방안의 일환으로 CRM전략이 효과적인 전략으로 사용될 수 있기를 바란다.
본 연구는 연극이나 뮤지컬과 같은 타 공연예술과 비교시 상대적으로 침체기에 빠져있는 우리나라 무용공연시장을 활성화시킬 수 있는 방안에 대한 진지한 고민에서부터 시작되었다. 현재 무용공연시장은 얇은 관객층, 낮은 재정자립도 및 대중성 미비 등과 같은 여러 문제점들이 존재하며 이러한 문제점들의 근본원인에는 무용공연은 그들만의 잔치로서 관객이 무용공연을 보러 오지 않는 다는 것이다. 하지만 관객을 공연장에 끌어들이기 위한 마케팅 노력들은 90년대 중반이후부터 꾸준히 시행되어 왔으나 그 효과는 미비한 것도 사실이다. 그러므로 관객을 단순히 공연장에 끌어들이는 것이 무용공연시장이 안고 있는 제반 문제점들을 해결하는 방안이 아니라 무용을 계속해서 관람하고 무용에 대한 깊은 관심을 가지는 관객을 확보하는 것이 중요하다. 이러한 관객들이 바로 무용공연시장의 발전에 도움이 되는 우량관객이고 그들과의 관계를 긴밀하게 유지하는 것이 진정한 해결 방안인 것이다. 그러나 우량관객 확보는 절대적으로 관객수가 부족한 무용공연시장과는 관계가 먼 얘기처럼 들릴 수도 있을 것이다. 하지만 기본적으로 제작여건 및 재정자립도가 낮은 무용공연시장에서는 신규관객을 개발하기 위한 비용 또한 부담스러운 것도 사실이다. 그러므로 본 연구에서 제안하는 것은 신규관객을 개발하는데 있어 불특정 다수를 대상으로 하는 매스마케팅보다는 우량관객이 될 수 있는 예비 관객들만을 대상으로 타켓마케팅을 하자는 것이다. 이러한 전략은 적은 비용으로 최대한의 신규관객 개발효과를 가져올 수 있을 것이다. 그리고 이렇게 개발된 신규 관객들의 니드를 정확히 파악하여 그들에게 차별화 된 공연 및 서비스를 제공하고 계속적인 공연관람을 유도, 관심을 갖게 함으로써 평생관객으로 만드는 것이 현재 무용공연시장이 안고 있는 관객개발의 문제점을 해결하는 효과적인 전략인 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위한 가장 적절한 마케팅 전략으로 본 연구에서는 CRM전략을 제안하였다. CRM전략이란 시장점유율보다는 관객점유율을 극대화하여 기업이나 단체의 수익을 극대화 하자는 것으로 90년대 후반에 등장하여 여러 기업 및 단체에서 그 효용성이 입증되었다. 무용공연시장에 있어서도 이러한 CRM전략을 도입하여 무용공연 단체의 경쟁력을 확보하는 도구로서 활용하자는 것이며 타 공연예술과의 경쟁이 날로 심해져 가는 현실에서 무용공연시장이 관객들에게 자리매김하는데 중요한 전략으로 유용하게 사용될 수 있을 것이다. 본 연구에서 무용공연시장에 제안하는 CRM전략은 첫째, 신규개발 전략으로 타 공연예술단체 관객들에 대한 교차판매 및 제휴 마케팅 전략이다. 타 공연예술 관객들은 기본적으로 공연예술에 대한 관심이 많고 그들의 니드가 적절히 만족된다면 우량 및 평생관객이 될 수 있는 가능성이 많으므로 교차판매 대상으로 타겟집단이 될 수 있다. 또한 타 문화예술단체 및 기업들과의 제휴마케팅은 절대수가 부족한 무용관객수를 단기간에 효과적으로 늘릴 수 있는 방안인 것이다. 장기적인 관객확보 전략으로 초·중·고등학교 학생들을 대상으로 하는 교육프로그램도 중요한 신규관객 개발 프로그램이다. 예비 관객 교육프로그램은 훌륭하고 재능 있는 무용인을 양성하는 목적뿐만 아니라 무용을 이해하고 감상할 줄 아는 우량관객을 양성하는 방안인 것이다. 둘째, 우량관객 개발 및 유지 전략이다. 확보된 신규관객이 모두 다 우량관객이 되는 것은 아니다. 우량관객은 그들에게 지속적인 관심과 그들이 원하는 서비스를 제공함으로써 확보되는 것이다. 이를 위한 구체적인 전략으로 관객 등급화를 통한 차별적 관리, 관객 서비스 프로그램, 무용공연 정보 포탈사이트 구축을 제안하였다. 마지막으로 본 연구에서 제안한 CRM전략들을 실제 사례에서 찾아보기 위한 노력으로 국립발레단과 유니버셜발레단의 관객개발 및 유지전략들에 대해 살펴보았다. 결론적으로 본 연구는 무용공연시장의 소비자인 관객의 가치, 더 나아가 그들과의 관계의 중요성을 인식할 수 있는 기초연구 자료로서 활용될 수 있기를 바라며, 현재 무용공연시장이 가지고 있는 제반 문제점들에 대한 해결방안의 일환으로 CRM전략이 효과적인 전략으로 사용될 수 있기를 바란다.
This study is originated from a serious concern about how to activate dance performance market which is depressed compared to other performance art like a play or musical. Recently there are many problems in dance performance market such as poor customers, low economic background and no popularity. ...
This study is originated from a serious concern about how to activate dance performance market which is depressed compared to other performance art like a play or musical. Recently there are many problems in dance performance market such as poor customers, low economic background and no popularity. The main cause of these is only few customers to go dance performance and it is only the party for dancers. For solving this problem, we have tried to marketing activity to gather customers last 10 years but the effect has been available only one time not permanence. Because of this experience, we know the most important thing is not to collect customers at performance place but to win customers who are deep interest about dance and to see dance performance consecutively. They are right customers who give lot of assistance to develop dance performance market. The true way to solve the problems in dance performance market is to maintain close relationship with them. However, wining right customers will be regarded as non-effective ways based on current dance performance market situation but the marketing cost to promote new customers is very big burden of the market for poor economic environment. The suggestion of the study to create new customers is not mass marketing for unspecified people but target marketing for prospect customers who have big possibility to be right customers. This strategy will give us the maximizing effect with low cost. Also, we analysis the need of new created customers and then provide differentiated performance and services. This will drive them to watch performance consecutively and make them become permanent right customers. The study recommends the CRM Strategy to attain this object. The CRM Strategy begins almost ten years ago for maximizing profit of company or group with maximizing possession of customer not market share. The effectiveness was proved by them. I think the CRM will be useful tool in dance performance market to get advantage against other performance art. Also CRM give us to make good image positioning for our customers. The CRM Strategies to suggest for us are composed of three parts. The first thing is to create new customers with Cross-sell and Alliance marketing oriented other performance art customers. They are basically lot of intension about performance art so if their needs are satisfied, they would be right and permanent customers. This is why we do marketing activity to target them. Also the alliance marketing with private companies is the most effective ways to create new customers shortly. It is also important to make education program for students as a long-term strategy to win right customers. The program will give us not only talented dancers but also right customers. The second thing is to create and maintain right customers. All new customers will not become right customers. The best way to become right and permanent customer for them is only to provide consistence care and service that is exactly what they want. The detail strategies to be suggested for this aim are differentiated care with grading customers, customer service program and building portal site providing performance information. The last thing is case study of Universal Ballet Company and Korea National Ballet Organization for finding actual case with CRM strategy. In conclusion, the study will be available basic research materials to figure out the value and important of right customers in dance performance market. Also I really hope to use CRM as one of the effective ways to solve many problems which dance performance market has.
This study is originated from a serious concern about how to activate dance performance market which is depressed compared to other performance art like a play or musical. Recently there are many problems in dance performance market such as poor customers, low economic background and no popularity. The main cause of these is only few customers to go dance performance and it is only the party for dancers. For solving this problem, we have tried to marketing activity to gather customers last 10 years but the effect has been available only one time not permanence. Because of this experience, we know the most important thing is not to collect customers at performance place but to win customers who are deep interest about dance and to see dance performance consecutively. They are right customers who give lot of assistance to develop dance performance market. The true way to solve the problems in dance performance market is to maintain close relationship with them. However, wining right customers will be regarded as non-effective ways based on current dance performance market situation but the marketing cost to promote new customers is very big burden of the market for poor economic environment. The suggestion of the study to create new customers is not mass marketing for unspecified people but target marketing for prospect customers who have big possibility to be right customers. This strategy will give us the maximizing effect with low cost. Also, we analysis the need of new created customers and then provide differentiated performance and services. This will drive them to watch performance consecutively and make them become permanent right customers. The study recommends the CRM Strategy to attain this object. The CRM Strategy begins almost ten years ago for maximizing profit of company or group with maximizing possession of customer not market share. The effectiveness was proved by them. I think the CRM will be useful tool in dance performance market to get advantage against other performance art. Also CRM give us to make good image positioning for our customers. The CRM Strategies to suggest for us are composed of three parts. The first thing is to create new customers with Cross-sell and Alliance marketing oriented other performance art customers. They are basically lot of intension about performance art so if their needs are satisfied, they would be right and permanent customers. This is why we do marketing activity to target them. Also the alliance marketing with private companies is the most effective ways to create new customers shortly. It is also important to make education program for students as a long-term strategy to win right customers. The program will give us not only talented dancers but also right customers. The second thing is to create and maintain right customers. All new customers will not become right customers. The best way to become right and permanent customer for them is only to provide consistence care and service that is exactly what they want. The detail strategies to be suggested for this aim are differentiated care with grading customers, customer service program and building portal site providing performance information. The last thing is case study of Universal Ballet Company and Korea National Ballet Organization for finding actual case with CRM strategy. In conclusion, the study will be available basic research materials to figure out the value and important of right customers in dance performance market. Also I really hope to use CRM as one of the effective ways to solve many problems which dance performance market has.
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