먼저 본인이 이 소고를 쓰게된 동기는 학부 때 동양화 실기를 했던 경험에서 비롯된 것이며 당시 동양화의 현대적 방법이라 여겼던 수묵추상을 즐겨 그렸을 때 그 막연하고 허했던 이유가 무엇 때문이었는지, 또 순수한 수묵의 지향과 발묵에서 번져오는 우연적인 효과가 대형화면에 그 흔적들을 남겼을 때 과연 타당한 의미와 근거가 있는 것인가 하는 의문에서 출발하게 된 것이다. 본인 스스로가 문인화적이라고 여겼던 수묵추상 작업에 적절하고 타당한 의미를 찾고자 하는 것이 이 소고에서의 바램이며, 무엇보다 이러한 수묵추상 작업이 단지 서양추상미술의 단순한 전수나 모방이 아닌 우리의 전통 미술에서 그 뿌리가 있었음을 밝히고자 하는 것이다. 한국 현대 수묵화의 추상성이 단지 서양미술을 수용하는 과정만이 아니라 현대적인 모색으로서, 전통회화와 현대성과의 다리를 이어주는 역할을 할 수 있는 데에는 바로 전통 문인화 정신에서 기인한 것이다. 해방을 전후한 동양 수묵화 변화 과정은 서구 미술 유입과 수용으로 결정적 변화를 가져오는 1950년대와 60년으로 이 때를 편년기준으로 잡은 것은 가장 큰 양식상의 변화가 있었던 시기이기 때문이며, 수묵추상의 현대화 과정에서의 배경이 되기 때문이다. 결과적으로 한국 현대 수묵추상화는 기존의 전통, 즉 문인화의 정신 속에서 또 방법상에서도 이미 추상성이 존재하고 있었으며, 이것이 전통의 계승과 수용이라는 현대화 과정에서의 서구 ...
먼저 본인이 이 소고를 쓰게된 동기는 학부 때 동양화 실기를 했던 경험에서 비롯된 것이며 당시 동양화의 현대적 방법이라 여겼던 수묵추상을 즐겨 그렸을 때 그 막연하고 허했던 이유가 무엇 때문이었는지, 또 순수한 수묵의 지향과 발묵에서 번져오는 우연적인 효과가 대형화면에 그 흔적들을 남겼을 때 과연 타당한 의미와 근거가 있는 것인가 하는 의문에서 출발하게 된 것이다. 본인 스스로가 문인화적이라고 여겼던 수묵추상 작업에 적절하고 타당한 의미를 찾고자 하는 것이 이 소고에서의 바램이며, 무엇보다 이러한 수묵추상 작업이 단지 서양추상미술의 단순한 전수나 모방이 아닌 우리의 전통 미술에서 그 뿌리가 있었음을 밝히고자 하는 것이다. 한국 현대 수묵화의 추상성이 단지 서양미술을 수용하는 과정만이 아니라 현대적인 모색으로서, 전통회화와 현대성과의 다리를 이어주는 역할을 할 수 있는 데에는 바로 전통 문인화 정신에서 기인한 것이다. 해방을 전후한 동양 수묵화 변화 과정은 서구 미술 유입과 수용으로 결정적 변화를 가져오는 1950년대와 60년으로 이 때를 편년기준으로 잡은 것은 가장 큰 양식상의 변화가 있었던 시기이기 때문이며, 수묵추상의 현대화 과정에서의 배경이 되기 때문이다. 결과적으로 한국 현대 수묵추상화는 기존의 전통, 즉 문인화의 정신 속에서 또 방법상에서도 이미 추상성이 존재하고 있었으며, 이것이 전통의 계승과 수용이라는 현대화 과정에서의 서구 추상표현주의가 수용됨으로써 수묵추상이라는 양식이 나오게 된 것이다. 또 여기에는 동양사상의 사의개념과 동양회화가 가지고 있었던 수묵재질의 발생적 특이성 등 방법상의 자연스런 운필이 서양 추상표현주의의 형식과 맞았기 때문이기도 하다.
먼저 본인이 이 소고를 쓰게된 동기는 학부 때 동양화 실기를 했던 경험에서 비롯된 것이며 당시 동양화의 현대적 방법이라 여겼던 수묵추상을 즐겨 그렸을 때 그 막연하고 허했던 이유가 무엇 때문이었는지, 또 순수한 수묵의 지향과 발묵에서 번져오는 우연적인 효과가 대형화면에 그 흔적들을 남겼을 때 과연 타당한 의미와 근거가 있는 것인가 하는 의문에서 출발하게 된 것이다. 본인 스스로가 문인화적이라고 여겼던 수묵추상 작업에 적절하고 타당한 의미를 찾고자 하는 것이 이 소고에서의 바램이며, 무엇보다 이러한 수묵추상 작업이 단지 서양추상미술의 단순한 전수나 모방이 아닌 우리의 전통 미술에서 그 뿌리가 있었음을 밝히고자 하는 것이다. 한국 현대 수묵화의 추상성이 단지 서양미술을 수용하는 과정만이 아니라 현대적인 모색으로서, 전통회화와 현대성과의 다리를 이어주는 역할을 할 수 있는 데에는 바로 전통 문인화 정신에서 기인한 것이다. 해방을 전후한 동양 수묵화 변화 과정은 서구 미술 유입과 수용으로 결정적 변화를 가져오는 1950년대와 60년으로 이 때를 편년기준으로 잡은 것은 가장 큰 양식상의 변화가 있었던 시기이기 때문이며, 수묵추상의 현대화 과정에서의 배경이 되기 때문이다. 결과적으로 한국 현대 수묵추상화는 기존의 전통, 즉 문인화의 정신 속에서 또 방법상에서도 이미 추상성이 존재하고 있었으며, 이것이 전통의 계승과 수용이라는 현대화 과정에서의 서구 추상표현주의가 수용됨으로써 수묵추상이라는 양식이 나오게 된 것이다. 또 여기에는 동양사상의 사의개념과 동양회화가 가지고 있었던 수묵재질의 발생적 특이성 등 방법상의 자연스런 운필이 서양 추상표현주의의 형식과 맞았기 때문이기도 하다.
First of all, the motive of this abstract is coming out from my experience of the actual technics in studying oriental paining. In those days, I alwys felt something lacking whenever I drew the indian ink-abstract painting thought as a modern method, and also I was curious about the real meaning in ...
First of all, the motive of this abstract is coming out from my experience of the actual technics in studying oriental paining. In those days, I alwys felt something lacking whenever I drew the indian ink-abstract painting thought as a modern method, and also I was curious about the real meaning in the pursuit of the pure indian ink and the accidental effect when it`s brush spreads in the big drawing paper. I want to know the real and appropriate meaning for the indian-abstract painting, which I have considered a painting in the literary artist`s style. above all, the purpose for this study is to reveal that our indian ink-abstract painting follow our traditional art not a copy of western abstract art. The korean modern indian ink comes from our traditional painting in the literary artist`s style, which connects it with the modern art and accepts the western art with groping after modern art. After the 1945 liberation of korea, the oriental indian ink had decisive changes in it`s process with flowing in western art and this time became the chronicle of because it`s style had epoch-making changes and was the background of it`s modernization. As a result, the modern indian ink-abstract painting korea already had a abstraction in traditional art, a painting in literary artist`s style, and through inflow of the western abstractionism, in the process of "modernization" in painting.
First of all, the motive of this abstract is coming out from my experience of the actual technics in studying oriental paining. In those days, I alwys felt something lacking whenever I drew the indian ink-abstract painting thought as a modern method, and also I was curious about the real meaning in the pursuit of the pure indian ink and the accidental effect when it`s brush spreads in the big drawing paper. I want to know the real and appropriate meaning for the indian-abstract painting, which I have considered a painting in the literary artist`s style. above all, the purpose for this study is to reveal that our indian ink-abstract painting follow our traditional art not a copy of western abstract art. The korean modern indian ink comes from our traditional painting in the literary artist`s style, which connects it with the modern art and accepts the western art with groping after modern art. After the 1945 liberation of korea, the oriental indian ink had decisive changes in it`s process with flowing in western art and this time became the chronicle of because it`s style had epoch-making changes and was the background of it`s modernization. As a result, the modern indian ink-abstract painting korea already had a abstraction in traditional art, a painting in literary artist`s style, and through inflow of the western abstractionism, in the process of "modernization" in painting.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.