본 연구의 목적은 루소의 자연주의 교육사상이 현대교육 현실에 어떠한 교훈과 시사점을 재조명하는 것을 과제로 한다. 루소의 교육철학의 요점은 교육에는 자연이 정한 순서가 있다는 것이다. 아동기에는 시간을 버리는 소극적 교육을 해야한다는 것이다. 이러한 루소의 교육철학에 비추어 볼 때 우리나라의 교육은 개선되어야 할 점이 많다, 우리나라의 부모들은 루소가 권하는 '시간을 버리는 교육' 과는 정 반대로 아직 '이성의 수면기' 에 있는 아이를 조기교육이니 영재 교육이니하여 하루 빨리 '...
본 연구의 목적은 루소의 자연주의 교육사상이 현대교육 현실에 어떠한 교훈과 시사점을 재조명하는 것을 과제로 한다. 루소의 교육철학의 요점은 교육에는 자연이 정한 순서가 있다는 것이다. 아동기에는 시간을 버리는 소극적 교육을 해야한다는 것이다. 이러한 루소의 교육철학에 비추어 볼 때 우리나라의 교육은 개선되어야 할 점이 많다, 우리나라의 부모들은 루소가 권하는 '시간을 버리는 교육' 과는 정 반대로 아직 '이성의 수면기' 에 있는 아이를 조기교육이니 영재 교육이니하여 하루 빨리 '어린 박사' 로 만들고자 할 뿐이다. 어린아이에게는 사물에 대한 천진 난만하고 호기심, 편견 없이 세계를 있는 그대로 받아들이는 능력, 옆에 있는 사람에 대한 천성적으로 배려하는 마음, 탁월한 남과 교감하는 능력, 생명에 대한 호감과 경외감등이 있다 . 이것이 루소가 강조하는 '인간의 본성' 이다. 아동기 교육을 위해서는 문명생활이 주는 복잡하고 인위적인 환경보다는 문명 이전의 전원적 환경이 더 바람직하다는 루소의 주장을 다시 한번 생각해 봄 직하다. 현대 우리나라의 학교는 '사회의 축도' 이다. 학교와 일반사회에는 아무런 제약과 경계가 없다. 일반사회의 여러 요인 대부분이 비교육적이라는 사실에 관해서는 누구나 인정한다. 어린이들이 어느 정도 자라면 텔레비전과 신문을 열심히 본다. 그런데 그러한 대중 매체에 담긴 정보 중에는 지극히 비교육적인 것들이 많다. 교육의 관점에서 보면 성인 세계의 여러 가지가 아동의 교육에 그대로 들어오는 것이 바람직하지 못하다. 아동기 동안만이라도 가정을 포함하여 성인들의 세계와 아동교육의 환경을 일정한 정도 분리하는 것이 필요하다. 아동의 교육을 위해서는 도시적 환경과는 다른 전원적 환경이 바람직하다는 루소의 충고를 다시 한번 생각해야 될 것이다. 루소의 자연주의 교육사상이 어떤 면에서는 지나치게 이상적이어서 비현실적이라는 비판도 있다. 실제로 「에밀」 에서 루소는 교육을 위해서 활용될 교육학적 방책을 제시하려는 의도를 갖고 있지 않았다. 그가 하고자 했던 것은 교육의 기본원리와 정신을 보여 주고자 했던 것이다. 그가 보여 주고자 했던 인간교육의 기본정신은 오늘날의 우리 교육에 대해서 여전히 귀중한 교훈으로 남아있다.
본 연구의 목적은 루소의 자연주의 교육사상이 현대교육 현실에 어떠한 교훈과 시사점을 재조명하는 것을 과제로 한다. 루소의 교육철학의 요점은 교육에는 자연이 정한 순서가 있다는 것이다. 아동기에는 시간을 버리는 소극적 교육을 해야한다는 것이다. 이러한 루소의 교육철학에 비추어 볼 때 우리나라의 교육은 개선되어야 할 점이 많다, 우리나라의 부모들은 루소가 권하는 '시간을 버리는 교육' 과는 정 반대로 아직 '이성의 수면기' 에 있는 아이를 조기교육이니 영재 교육이니하여 하루 빨리 '어린 박사' 로 만들고자 할 뿐이다. 어린아이에게는 사물에 대한 천진 난만하고 호기심, 편견 없이 세계를 있는 그대로 받아들이는 능력, 옆에 있는 사람에 대한 천성적으로 배려하는 마음, 탁월한 남과 교감하는 능력, 생명에 대한 호감과 경외감등이 있다 . 이것이 루소가 강조하는 '인간의 본성' 이다. 아동기 교육을 위해서는 문명생활이 주는 복잡하고 인위적인 환경보다는 문명 이전의 전원적 환경이 더 바람직하다는 루소의 주장을 다시 한번 생각해 봄 직하다. 현대 우리나라의 학교는 '사회의 축도' 이다. 학교와 일반사회에는 아무런 제약과 경계가 없다. 일반사회의 여러 요인 대부분이 비교육적이라는 사실에 관해서는 누구나 인정한다. 어린이들이 어느 정도 자라면 텔레비전과 신문을 열심히 본다. 그런데 그러한 대중 매체에 담긴 정보 중에는 지극히 비교육적인 것들이 많다. 교육의 관점에서 보면 성인 세계의 여러 가지가 아동의 교육에 그대로 들어오는 것이 바람직하지 못하다. 아동기 동안만이라도 가정을 포함하여 성인들의 세계와 아동교육의 환경을 일정한 정도 분리하는 것이 필요하다. 아동의 교육을 위해서는 도시적 환경과는 다른 전원적 환경이 바람직하다는 루소의 충고를 다시 한번 생각해야 될 것이다. 루소의 자연주의 교육사상이 어떤 면에서는 지나치게 이상적이어서 비현실적이라는 비판도 있다. 실제로 「에밀」 에서 루소는 교육을 위해서 활용될 교육학적 방책을 제시하려는 의도를 갖고 있지 않았다. 그가 하고자 했던 것은 교육의 기본원리와 정신을 보여 주고자 했던 것이다. 그가 보여 주고자 했던 인간교육의 기본정신은 오늘날의 우리 교육에 대해서 여전히 귀중한 교훈으로 남아있다.
The purpose of this paper is to make clear the signicance and implications of J.-J. Rousseau's educational thoughts of naturalism to modern education. Rousseau insisted that there is a natural oder of human development, which education should respect. The education for children should be a 'negative...
The purpose of this paper is to make clear the signicance and implications of J.-J. Rousseau's educational thoughts of naturalism to modern education. Rousseau insisted that there is a natural oder of human development, which education should respect. The education for children should be a 'negative education', which is not to hurry, but rather to waste time. In the view of Rousseau's educational thoughts, we can say that contemporary Korean education has a lot of substantial problems to solve. Contrary to the advise of Rousseau's 'negative education', many parents of school girls and boys in Korea want to make their children who are in the period of 'dormant or sleeping' reason, a 'young doctor'. The enthusiasm of parents about the 'early education' and special education for gifted children shows that most of Korean parents hope their children to be an erudite and well-read person as early as possible. They do not have interest in the fact that their is a stage in the development of human and its intelligence. We find some unique characterists in childhood. For example, children have strong curiosity about things, capabilities to receive the world around them without any prejudice or bias, natural. attitudes of concerning neighboring persons, the power to sympathize with others, the sence of loving and respecting the living things. In the eye of Rousseau, these are the 'nature of human'. Rousseau said that not the complex and artificial environment of civilization but the rural atmosphere of pre-civilization is more desirable for the children's education. Nowadays in Korea, there is no boundary between the school and the world of adults. But in general, the adults' world have few desirable influences for the education of children. In general, children after they have got the skill to read, like to read newspapers which their parent read everyday. without mentioning the TV. However, such mass media convey so many educationally harmful informations and events of adults' world. It can be said that Rousseau's idea of the natural education and 'negative education' may be unrealistic and too idealistic. In fact, Rousseau, in his Smile, did not intend to suggest any plausible pedagogical solution for education of the real world. His goal was to show a fundamental principle or ideal of education. The ideal of human education that Rousseau presented remains a valuable teaching for contemporary modern education.
The purpose of this paper is to make clear the signicance and implications of J.-J. Rousseau's educational thoughts of naturalism to modern education. Rousseau insisted that there is a natural oder of human development, which education should respect. The education for children should be a 'negative education', which is not to hurry, but rather to waste time. In the view of Rousseau's educational thoughts, we can say that contemporary Korean education has a lot of substantial problems to solve. Contrary to the advise of Rousseau's 'negative education', many parents of school girls and boys in Korea want to make their children who are in the period of 'dormant or sleeping' reason, a 'young doctor'. The enthusiasm of parents about the 'early education' and special education for gifted children shows that most of Korean parents hope their children to be an erudite and well-read person as early as possible. They do not have interest in the fact that their is a stage in the development of human and its intelligence. We find some unique characterists in childhood. For example, children have strong curiosity about things, capabilities to receive the world around them without any prejudice or bias, natural. attitudes of concerning neighboring persons, the power to sympathize with others, the sence of loving and respecting the living things. In the eye of Rousseau, these are the 'nature of human'. Rousseau said that not the complex and artificial environment of civilization but the rural atmosphere of pre-civilization is more desirable for the children's education. Nowadays in Korea, there is no boundary between the school and the world of adults. But in general, the adults' world have few desirable influences for the education of children. In general, children after they have got the skill to read, like to read newspapers which their parent read everyday. without mentioning the TV. However, such mass media convey so many educationally harmful informations and events of adults' world. It can be said that Rousseau's idea of the natural education and 'negative education' may be unrealistic and too idealistic. In fact, Rousseau, in his Smile, did not intend to suggest any plausible pedagogical solution for education of the real world. His goal was to show a fundamental principle or ideal of education. The ideal of human education that Rousseau presented remains a valuable teaching for contemporary modern education.
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