유치원 환경교육 프로그램이 유아의 과학적 태도와 흥미에 미치는 영향 (The) Effect of Kindergarten Environmental Education Program on the Scientific Attitude and Interest of Preschool Children원문보기
본 연구는 환경교육 프로그램을 구성하여 유치원 원아들에게 실시한 후 유아의 과학적인 태도와 흥미에 어떻게 영향을 미치는가를 검증하였다. 연구대상은 대구시 H유치원의 60명이며 이들은 30명씩 무선 표집되어 실험집단과 통제집단으로 배치되었다. 실험기간은 2003년 4월에서 5월 둘째주까지 6주간 실시하였다. 유치원 환경교육 프로그램은 물, 음식, 쓰레기로 구성하였으며 주 2회씩 (월, 수)실시하고 1회 실시 시간은 20분간씩 총12회 실시하였다. 연구설계는 2 집단(실험집단, 통제집단) × 2 검사시기(사전검사, 사후검사)의 혼합설계를 적용하였다. 검사도구로는 과학적 태도를 위한 구성요소로 호기심, 적극성, 협동성을 평가기준으로 하였고 과학적 흥미의 검사는 과학영역의 활동, 과학도서와 과학도구의 활용빈도를 관찰하여 검사하였다. 실험의 효과를 검정하기 위한 ...
본 연구는 환경교육 프로그램을 구성하여 유치원 원아들에게 실시한 후 유아의 과학적인 태도와 흥미에 어떻게 영향을 미치는가를 검증하였다. 연구대상은 대구시 H유치원의 60명이며 이들은 30명씩 무선 표집되어 실험집단과 통제집단으로 배치되었다. 실험기간은 2003년 4월에서 5월 둘째주까지 6주간 실시하였다. 유치원 환경교육 프로그램은 물, 음식, 쓰레기로 구성하였으며 주 2회씩 (월, 수)실시하고 1회 실시 시간은 20분간씩 총12회 실시하였다. 연구설계는 2 집단(실험집단, 통제집단) × 2 검사시기(사전검사, 사후검사)의 혼합설계를 적용하였다. 검사도구로는 과학적 태도를 위한 구성요소로 호기심, 적극성, 협동성을 평가기준으로 하였고 과학적 흥미의 검사는 과학영역의 활동, 과학도서와 과학도구의 활용빈도를 관찰하여 검사하였다. 실험의 효과를 검정하기 위한 자료분석은 SPSS/win 프로그램으로 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경교육 프로그램을 실시한 집단이 호기심, 적극성, 협동성에서 높은 점수를 나타내었고 과학적 태도를 증진시켰다. 둘째, 환경교육 프로그램을 실시한 집단이 과학영역의 활동, 과학도구의 활용, 과학도서의 활용도가 높은 것으로 나타났고 과학적 흥미를 증진시켰다. 그러므로 유치원 환경교육 프로그램의 실시는 유아들의 과학적 태도나 흥미에 영향을 주었으며 환경교육 프로그램의 활용으로 과학교육 프로그램을 실시하지 않아도 과학적 태도와 흥미를 높일 수가 있었다.
본 연구는 환경교육 프로그램을 구성하여 유치원 원아들에게 실시한 후 유아의 과학적인 태도와 흥미에 어떻게 영향을 미치는가를 검증하였다. 연구대상은 대구시 H유치원의 60명이며 이들은 30명씩 무선 표집되어 실험집단과 통제집단으로 배치되었다. 실험기간은 2003년 4월에서 5월 둘째주까지 6주간 실시하였다. 유치원 환경교육 프로그램은 물, 음식, 쓰레기로 구성하였으며 주 2회씩 (월, 수)실시하고 1회 실시 시간은 20분간씩 총12회 실시하였다. 연구설계는 2 집단(실험집단, 통제집단) × 2 검사시기(사전검사, 사후검사)의 혼합설계를 적용하였다. 검사도구로는 과학적 태도를 위한 구성요소로 호기심, 적극성, 협동성을 평가기준으로 하였고 과학적 흥미의 검사는 과학영역의 활동, 과학도서와 과학도구의 활용빈도를 관찰하여 검사하였다. 실험의 효과를 검정하기 위한 자료분석은 SPSS/win 프로그램으로 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 환경교육 프로그램을 실시한 집단이 호기심, 적극성, 협동성에서 높은 점수를 나타내었고 과학적 태도를 증진시켰다. 둘째, 환경교육 프로그램을 실시한 집단이 과학영역의 활동, 과학도구의 활용, 과학도서의 활용도가 높은 것으로 나타났고 과학적 흥미를 증진시켰다. 그러므로 유치원 환경교육 프로그램의 실시는 유아들의 과학적 태도나 흥미에 영향을 주었으며 환경교육 프로그램의 활용으로 과학교육 프로그램을 실시하지 않아도 과학적 태도와 흥미를 높일 수가 있었다.
The purpose of this study is to verify the effect of kindergarten environmental education program on the scientific attitude and interest in preschool children. The subjects were 60 preschool children randomly sampled from H kindergarten. 30 children were assigned to experimental group and the other...
The purpose of this study is to verify the effect of kindergarten environmental education program on the scientific attitude and interest in preschool children. The subjects were 60 preschool children randomly sampled from H kindergarten. 30 children were assigned to experimental group and the other 30 children were assigned to control group. The experimental group received a set of the environmental education program and at the same time the control group didn't receive the same program but regular day activities. The session of experiment was conducted for 6 weeks in April and May 2003. To test the effects of the program, children's curiosity, positivity and cooperation were rated and the numbers of science center activity, scientific instrument utilization and science book taking were counted at the pretest and post-test. The data of pretest and post-test were analyzed by spss/win. The conclusion were as follows: First, the kindergarten environmental education program improved the children's curiosity, positivity and cooperation. The program has developed the children's scientific attitude positively. Second, the kindergarten environmental education program improved the numbers of science center activity, scientific instrument utilization and science book taking. The program has developed the children's scientific interest positively.
The purpose of this study is to verify the effect of kindergarten environmental education program on the scientific attitude and interest in preschool children. The subjects were 60 preschool children randomly sampled from H kindergarten. 30 children were assigned to experimental group and the other 30 children were assigned to control group. The experimental group received a set of the environmental education program and at the same time the control group didn't receive the same program but regular day activities. The session of experiment was conducted for 6 weeks in April and May 2003. To test the effects of the program, children's curiosity, positivity and cooperation were rated and the numbers of science center activity, scientific instrument utilization and science book taking were counted at the pretest and post-test. The data of pretest and post-test were analyzed by spss/win. The conclusion were as follows: First, the kindergarten environmental education program improved the children's curiosity, positivity and cooperation. The program has developed the children's scientific attitude positively. Second, the kindergarten environmental education program improved the numbers of science center activity, scientific instrument utilization and science book taking. The program has developed the children's scientific interest positively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.