본 연구는 유아의 인지적 단서와 관련된 정서 변화 원인의 이해능력이 유아의 연령과 인지적 단서 유형별로 차이가 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 정서 변화 원인의 이해 능력은 유아의 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 정서 변화 원인의 이해 능력은 인지적 단서의 유형(정서적 단서, 행동적 단서)에 따라 차이가 있는가? 3. 정서 변화 원인의 이해 능력은 정서적 단서의 유형(긍정적 정서, 부정적 정서)에 따라 차이가 있는가? 4. 정서 변화 원인의 이해 능력은 과거 정서와 ...
본 연구는 유아의 인지적 단서와 관련된 정서 변화 원인의 이해능력이 유아의 연령과 인지적 단서 유형별로 차이가 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 정서 변화 원인의 이해 능력은 유아의 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 정서 변화 원인의 이해 능력은 인지적 단서의 유형(정서적 단서, 행동적 단서)에 따라 차이가 있는가? 3. 정서 변화 원인의 이해 능력은 정서적 단서의 유형(긍정적 정서, 부정적 정서)에 따라 차이가 있는가? 4. 정서 변화 원인의 이해 능력은 과거 정서와 현재 정서적 단서의 일치 여부에 따라 차이가 있는가? 연구의 대상은 서울시 은평구에 위치한 G 어린이집에 재원 중인 만5세와 만6세 유아 각 20명씩, 총 40명이었다. 연구에 사용된 도구는 Lagattuta, Wellman, 그리고 Flavell(1997)이 과거의 기억과 사건이 현재 환경에 존재하는 대상의 단서가 될 때, 유아들이 정서 변화 원인에 대해 정확하게 이해하고 있는지를 알아보기 위해 사용했던 도구를 본 연구자가 우리나라 유아의 흥미, 발달수준과 연구의 의도에 맞게 재구성하여 사용하였다. 실험은 개별 면접 방식으로 실시되었으며, 모든 유아에게 4가지의 정서적 단서의 이야기와 2가지의 행동적 단서의 이야기를 그림과 함께 들려준 후, 각 이야기별로 질문에 대한 정답과 오답의 빈도와 백분율을 산출한 후, χ^(2) 검증을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동적 정보를 제공하는 행동적 단서의 이야기에서 5세아와 6세아 모두 정서 변화 원인에 대해 정확하게 판단할 수 있는 능력을 갖고 있으나 정서적 단서를 제공하는 정서적 단서의 이야기에서는 과거 정서와 현재 정서적 단서가 일치 또는 불일치하는 모든 긍정적 정서(일치:χ^(2)=7.033, p<.01, 불일치:χ2=4.329, p<.05), 부정적 정서(일치:χ2=4.800, p<.05, 불일치:χ2=5.714, p<.05) 이야기에서 6세아가 5세아보다 정서 변화 원인의 이해 능력이 우월한 것으로 나타났다. 둘째, 인지적 단서의 유형(정서적 단서, 행동적 단서)에 따라 유아들은 심리적인 정보를 제공하는 정서적 단서의 이야기보다 행동적 정보를 제공하는 행동적 단서의 이야기에서 정서 변화 원인을 이해하는 능력이 더욱 발달한 것으로 나타났다(χ^(2)=16.970, p<.001). 셋째, 정서적 단서의 유형(긍정적 정서, 부정적 정서)에 따라 유아들에게 즐거움과 같은 긍정적 정서보다 슬픔과 같은 부정적인 정서가 생각의 내용과 근거에 대하여 더 빨리 자각하는데 도움이 되고 있으며, 긍정적 정서 단서를 제공하는 이야기보다 부정적 정서 단서를 제공하는 이야기에서 정서 변화 원인을 이해하는 능력이 더욱 발달한 것으로 나타났다(χ2=3.952, p<.05). 넷째, 과거 정서와 현재 정서적 단서의 일치 여부에 따라 유아들은 과거 정서와 현재의 정서적 단서가 일치하는 이야기보다 과거 정서와 현재의 정서적 단서가 불일치하는 이야기에서 정서 변화 원인을 이해하는 능력이 더욱 발달한 것으로 나타났다(χ^(2)=4.383, p<.05).
본 연구는 유아의 인지적 단서와 관련된 정서 변화 원인의 이해능력이 유아의 연령과 인지적 단서 유형별로 차이가 있는지를 알아보는데 목적이 있다. 이러한 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 정서 변화 원인의 이해 능력은 유아의 연령에 따라 차이가 있는가? 2. 정서 변화 원인의 이해 능력은 인지적 단서의 유형(정서적 단서, 행동적 단서)에 따라 차이가 있는가? 3. 정서 변화 원인의 이해 능력은 정서적 단서의 유형(긍정적 정서, 부정적 정서)에 따라 차이가 있는가? 4. 정서 변화 원인의 이해 능력은 과거 정서와 현재 정서적 단서의 일치 여부에 따라 차이가 있는가? 연구의 대상은 서울시 은평구에 위치한 G 어린이집에 재원 중인 만5세와 만6세 유아 각 20명씩, 총 40명이었다. 연구에 사용된 도구는 Lagattuta, Wellman, 그리고 Flavell(1997)이 과거의 기억과 사건이 현재 환경에 존재하는 대상의 단서가 될 때, 유아들이 정서 변화 원인에 대해 정확하게 이해하고 있는지를 알아보기 위해 사용했던 도구를 본 연구자가 우리나라 유아의 흥미, 발달수준과 연구의 의도에 맞게 재구성하여 사용하였다. 실험은 개별 면접 방식으로 실시되었으며, 모든 유아에게 4가지의 정서적 단서의 이야기와 2가지의 행동적 단서의 이야기를 그림과 함께 들려준 후, 각 이야기별로 질문에 대한 정답과 오답의 빈도와 백분율을 산출한 후, χ^(2) 검증을 실시하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 행동적 정보를 제공하는 행동적 단서의 이야기에서 5세아와 6세아 모두 정서 변화 원인에 대해 정확하게 판단할 수 있는 능력을 갖고 있으나 정서적 단서를 제공하는 정서적 단서의 이야기에서는 과거 정서와 현재 정서적 단서가 일치 또는 불일치하는 모든 긍정적 정서(일치:χ^(2)=7.033, p<.01, 불일치:χ2=4.329, p<.05), 부정적 정서(일치:χ2=4.800, p<.05, 불일치:χ2=5.714, p<.05) 이야기에서 6세아가 5세아보다 정서 변화 원인의 이해 능력이 우월한 것으로 나타났다. 둘째, 인지적 단서의 유형(정서적 단서, 행동적 단서)에 따라 유아들은 심리적인 정보를 제공하는 정서적 단서의 이야기보다 행동적 정보를 제공하는 행동적 단서의 이야기에서 정서 변화 원인을 이해하는 능력이 더욱 발달한 것으로 나타났다(χ^(2)=16.970, p<.001). 셋째, 정서적 단서의 유형(긍정적 정서, 부정적 정서)에 따라 유아들에게 즐거움과 같은 긍정적 정서보다 슬픔과 같은 부정적인 정서가 생각의 내용과 근거에 대하여 더 빨리 자각하는데 도움이 되고 있으며, 긍정적 정서 단서를 제공하는 이야기보다 부정적 정서 단서를 제공하는 이야기에서 정서 변화 원인을 이해하는 능력이 더욱 발달한 것으로 나타났다(χ2=3.952, p<.05). 넷째, 과거 정서와 현재 정서적 단서의 일치 여부에 따라 유아들은 과거 정서와 현재의 정서적 단서가 일치하는 이야기보다 과거 정서와 현재의 정서적 단서가 불일치하는 이야기에서 정서 변화 원인을 이해하는 능력이 더욱 발달한 것으로 나타났다(χ^(2)=4.383, p<.05).
The goal of this study is to examine whether infants' comprehension about causes of their emotional change related to cognitive clues is different according to their age and the type of cognitive clues. The following study questions are set up according to such a goal. 1. What difference does their ...
The goal of this study is to examine whether infants' comprehension about causes of their emotional change related to cognitive clues is different according to their age and the type of cognitive clues. The following study questions are set up according to such a goal. 1. What difference does their comprehension about causes of their emotional change make according to their age? 2. What difference does their comprehension make according to cognitive clues(emotional and behavioral clues)? 3. What difference does their comprehension make according to the type of emotional clues(positive and negative emotion)? 4. What difference does their comprehension make according to whether their past emotional clues correspond to their present emotional clues? Research subjects were totally 40, each 20 of 5 year old and 6 year infants at G children's home, which was located in Eunpyoung Gu, Seoul. Study tool was what Lagattuta, Wellman and Flavell(1997) had used for their studies and it was restructured to meet infants' interest, level of development and intention of the study. The test took individual interview method. After each infant listened to a story giving 4 emotional clues and a story giving 2 behavioral clues with music, he or she answered researcher's questions about each story. And then frequency and percentage of their right answers and wrong answers were yielded and χ^(2) test was used. The results obtained from the study are as follows. Firstly, both of 5 and 6 year old infants had ability of judging exactly the causes of their emotional change for the story with behavioral clues which provided them with behavioral information. However, 6 year old infants showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story of emotional clues which provided them with emotional information, and in all positive or negative emotional story in which the past emotional clues corresponded or didn't correspond to the present emotional clues than 5 year old infants. Secondly, according to the type of cognitive clues, they showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story with emotional clues which provided them with psychological information than in the story with behavioral clues which provided them with behavioral information. Thirdly, according to the type of emotional clues, children showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story which provided them with negative emotional clues than in the story which provided them with positive emotional clues. Fourthly, according to whether their past emotional clues are consistent with their present emotional clues, they showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story which the past emotional clues were inconsistent with the present ones than in the story which the past emotional clues were consistent with the present ones.
The goal of this study is to examine whether infants' comprehension about causes of their emotional change related to cognitive clues is different according to their age and the type of cognitive clues. The following study questions are set up according to such a goal. 1. What difference does their comprehension about causes of their emotional change make according to their age? 2. What difference does their comprehension make according to cognitive clues(emotional and behavioral clues)? 3. What difference does their comprehension make according to the type of emotional clues(positive and negative emotion)? 4. What difference does their comprehension make according to whether their past emotional clues correspond to their present emotional clues? Research subjects were totally 40, each 20 of 5 year old and 6 year infants at G children's home, which was located in Eunpyoung Gu, Seoul. Study tool was what Lagattuta, Wellman and Flavell(1997) had used for their studies and it was restructured to meet infants' interest, level of development and intention of the study. The test took individual interview method. After each infant listened to a story giving 4 emotional clues and a story giving 2 behavioral clues with music, he or she answered researcher's questions about each story. And then frequency and percentage of their right answers and wrong answers were yielded and χ^(2) test was used. The results obtained from the study are as follows. Firstly, both of 5 and 6 year old infants had ability of judging exactly the causes of their emotional change for the story with behavioral clues which provided them with behavioral information. However, 6 year old infants showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story of emotional clues which provided them with emotional information, and in all positive or negative emotional story in which the past emotional clues corresponded or didn't correspond to the present emotional clues than 5 year old infants. Secondly, according to the type of cognitive clues, they showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story with emotional clues which provided them with psychological information than in the story with behavioral clues which provided them with behavioral information. Thirdly, according to the type of emotional clues, children showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story which provided them with negative emotional clues than in the story which provided them with positive emotional clues. Fourthly, according to whether their past emotional clues are consistent with their present emotional clues, they showed higher comprehension about causes of their emotional change in the story which the past emotional clues were inconsistent with the present ones than in the story which the past emotional clues were consistent with the present ones.
주제어
#정서 변화 원인 유아 이해 능력 발달
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.