사회적 변화를 반영해 온 오피스 환경은 산업혁명을 거쳐 현대에 이르기까지 많은 발전을 거듭해왔는데 특히, 경제성장과 더불어 정보통신기술의 발달로 지식집약형 산업이 핵심을 이루는 정보화 사회로 접어들면서 그 개념이 크게 변화하였다. 업무의 내용은 생산중심에서 벗어나 정보의 교류와 지적 생산의 가치화로 변화하여 창의적인 능력이 요구되기에 이르렀고, 시간과 장소를 초월하여 원하는 곳이면 어디든 필요한 업무를 처리할 수 있게 되었다. 조직체계도 산업사회의 수직적인 체계에서 수평적인 체계로 변화하여 조직 내의 원활한 커뮤니케이션이 중요하게 여겨지고 있다. 이러한 변화에 맞게 오피스 공간도 팀 작업 환경과 커뮤니케이션을 위한 공간이 요구되며, 다양한 변화를 수용할 수 있는 유연성이 함께 요구된다. 그리고 업무에서 오는 긴장감과 피로를 풀어줄 수 있는 리플레시 공간이 필수적이며, 근무자들의 건강을 고려한 사무가구 및 공간의 쾌적성이 더욱 중요시되고 있다. 공간의 디자인적인 부분에 있어서는 좀 더 자유롭고 편안한 분위기, 근무자들의 개성과 다양성을 존중해주면서 심리적인측면을 만족시켜줄 수 있는 공간 디자인을 선호하는 경향이 높아지고 있다. 그러나 대부분의 오피스 공간은 아직도 기존의 전통적인 방식에서 벗어나지 못하고 여전히 획일화되고 절제되어 있는 것을 많이 볼 수 있는데, 이제 오피스 공간 디자인이 일에 대한 의욕을 돋구어주는 중요한 자극제임을 인식해야한다. 이러한 의미에서 유희적 디자인은 공간에 새로운 자극제가 될 수 있는 가능성 이 있다고 판단되어 그 특성을 분석해 보았다. 유희는 '인간이 특별한 목적 없이도 그것 자체로 흥미를 느끼게 되는 활동의 총칭'으로써 속박에서 벗어나는 것이며, 즐거움이나 기쁨이 유희에 필수적인 것이다. 특히 아동에게 있어서 유희는 한 사람의 사회인이 되기 위한 학습의 뜻도 내포하고 있으며, 자신의 정체감을 형성하도록 도와주므로 유희를 교육적 수단으로 사용하기도 한다. 유희는 미적인 활동과 존재방식이 유사하며, 하나의 문화현상이기도 하다. 예전에는 유희를 불건전한 것, 노동과 대립되는 개념으로 간주해 왔으나 최근에는 인간생활의 중요한 요인의 하나로 인식해 가고 있다. 유희가 미적 활동과 매우 유사하고 우리생활에 깊숙이 반영되어 있음을 통해 디자인과 건축영역에서 가지는 의미를 알아본 결과 다음과 같은 표현 특성을 찾을 수 있었다. · 형태의 과장, 왜곡, 변형, 확대, 단순화 등으로 극적인 ...
사회적 변화를 반영해 온 오피스 환경은 산업혁명을 거쳐 현대에 이르기까지 많은 발전을 거듭해왔는데 특히, 경제성장과 더불어 정보통신기술의 발달로 지식집약형 산업이 핵심을 이루는 정보화 사회로 접어들면서 그 개념이 크게 변화하였다. 업무의 내용은 생산중심에서 벗어나 정보의 교류와 지적 생산의 가치화로 변화하여 창의적인 능력이 요구되기에 이르렀고, 시간과 장소를 초월하여 원하는 곳이면 어디든 필요한 업무를 처리할 수 있게 되었다. 조직체계도 산업사회의 수직적인 체계에서 수평적인 체계로 변화하여 조직 내의 원활한 커뮤니케이션이 중요하게 여겨지고 있다. 이러한 변화에 맞게 오피스 공간도 팀 작업 환경과 커뮤니케이션을 위한 공간이 요구되며, 다양한 변화를 수용할 수 있는 유연성이 함께 요구된다. 그리고 업무에서 오는 긴장감과 피로를 풀어줄 수 있는 리플레시 공간이 필수적이며, 근무자들의 건강을 고려한 사무가구 및 공간의 쾌적성이 더욱 중요시되고 있다. 공간의 디자인적인 부분에 있어서는 좀 더 자유롭고 편안한 분위기, 근무자들의 개성과 다양성을 존중해주면서 심리적인측면을 만족시켜줄 수 있는 공간 디자인을 선호하는 경향이 높아지고 있다. 그러나 대부분의 오피스 공간은 아직도 기존의 전통적인 방식에서 벗어나지 못하고 여전히 획일화되고 절제되어 있는 것을 많이 볼 수 있는데, 이제 오피스 공간 디자인이 일에 대한 의욕을 돋구어주는 중요한 자극제임을 인식해야한다. 이러한 의미에서 유희적 디자인은 공간에 새로운 자극제가 될 수 있는 가능성 이 있다고 판단되어 그 특성을 분석해 보았다. 유희는 '인간이 특별한 목적 없이도 그것 자체로 흥미를 느끼게 되는 활동의 총칭'으로써 속박에서 벗어나는 것이며, 즐거움이나 기쁨이 유희에 필수적인 것이다. 특히 아동에게 있어서 유희는 한 사람의 사회인이 되기 위한 학습의 뜻도 내포하고 있으며, 자신의 정체감을 형성하도록 도와주므로 유희를 교육적 수단으로 사용하기도 한다. 유희는 미적인 활동과 존재방식이 유사하며, 하나의 문화현상이기도 하다. 예전에는 유희를 불건전한 것, 노동과 대립되는 개념으로 간주해 왔으나 최근에는 인간생활의 중요한 요인의 하나로 인식해 가고 있다. 유희가 미적 활동과 매우 유사하고 우리생활에 깊숙이 반영되어 있음을 통해 디자인과 건축영역에서 가지는 의미를 알아본 결과 다음과 같은 표현 특성을 찾을 수 있었다. · 형태의 과장, 왜곡, 변형, 확대, 단순화 등으로 극적인 시각효과를 나타낸다. · 원색이나 파스텔 톤, 자극적인 색채의 과다한 사용으로 유아적이고 유치한 분위기를 연출한다. · 과장되거나 유추화 된 오브제가 놀라움, 충격, 상징적 효과 등을 나타낸다. · 과다한 조명이나 색조명의 사용으로 환상적이고 경쾌한 분위기를 연출한다. · 체험적 요소의 도입으로 생동감과 즐거움을 준다. 이러한 특성을 지닌 유희적 디자인이 오피스 공간에 적용될 경우 기대되는 영향으로는 "단조로운 분위기에서 벗어나 개성적인 공간으로의 창출과 웃음을 자아냄으로써 공간의 심각성을 깨뜨려주고, 긴장감을 잠시나마 잊게 해 줄 수 있으며, 친근한 요소들이 개인의 다양성을 포용해주어 좀 더 인간적인 공간이 되도록 하는 것이다." 실제로 유희적 디자인이 적용되어진 사례들을 분석해본 결과 창의력이 많이 요구되는 광고회사나 예술 관련회사, 디지털 분야의 회사에 치중되어 나타났으며 개인 업무 공간보다는 공용공간에 주로 적용되어진 것을 볼 수 있었다. 이러한 회사들은 대부분이 회사의 이미지를 강하게 나타내길 원하거나 근무자들에게 다양하고 자유로운 분위기를 통해 창조적인 업무 활동을 할 수 있도록 해주기 위한 의도였다. 구체적으로 오피스 공간에서의 유희적 디자인의 표현특성은 크게 다음과 같이 나타났다. 첫째, 형태, 색채, 오브제, 조명 등의 요소를 이용해 공간에 상징적 이미지를 부여한다. 둘째, 공간을 과감하게 장식함으로써 개성 있는 공간 연출, 잠시의 일탈감을 느끼게 해준다. 셋째, 유머, 위트 있는 표현으로 시각적 즐거움, 공간의 친근감을 부여한다. 넷째, 공간에 다양성을 부여하여 공간체험에 있어서 즐거움을 준다. 이렇게 유희적 디자인은 회사 이미지와 근무자들의 다양성을 포용해줌으로써 좀 더 열린 시각과 새로운 마음으로 업무에 뛰어들 수 있도록 해주는 요소이다. 앞으로 오피스 공간은 근무자의 심리적인 만족까지 고려하도록 요구될 것인데, 그런 의미에서 유희적 디자인의 적용은 즐거운 업무공간을 창출하는데 유용한 요소로써 그 가치가 충분하다고 기대된다.
사회적 변화를 반영해 온 오피스 환경은 산업혁명을 거쳐 현대에 이르기까지 많은 발전을 거듭해왔는데 특히, 경제성장과 더불어 정보통신기술의 발달로 지식집약형 산업이 핵심을 이루는 정보화 사회로 접어들면서 그 개념이 크게 변화하였다. 업무의 내용은 생산중심에서 벗어나 정보의 교류와 지적 생산의 가치화로 변화하여 창의적인 능력이 요구되기에 이르렀고, 시간과 장소를 초월하여 원하는 곳이면 어디든 필요한 업무를 처리할 수 있게 되었다. 조직체계도 산업사회의 수직적인 체계에서 수평적인 체계로 변화하여 조직 내의 원활한 커뮤니케이션이 중요하게 여겨지고 있다. 이러한 변화에 맞게 오피스 공간도 팀 작업 환경과 커뮤니케이션을 위한 공간이 요구되며, 다양한 변화를 수용할 수 있는 유연성이 함께 요구된다. 그리고 업무에서 오는 긴장감과 피로를 풀어줄 수 있는 리플레시 공간이 필수적이며, 근무자들의 건강을 고려한 사무가구 및 공간의 쾌적성이 더욱 중요시되고 있다. 공간의 디자인적인 부분에 있어서는 좀 더 자유롭고 편안한 분위기, 근무자들의 개성과 다양성을 존중해주면서 심리적인측면을 만족시켜줄 수 있는 공간 디자인을 선호하는 경향이 높아지고 있다. 그러나 대부분의 오피스 공간은 아직도 기존의 전통적인 방식에서 벗어나지 못하고 여전히 획일화되고 절제되어 있는 것을 많이 볼 수 있는데, 이제 오피스 공간 디자인이 일에 대한 의욕을 돋구어주는 중요한 자극제임을 인식해야한다. 이러한 의미에서 유희적 디자인은 공간에 새로운 자극제가 될 수 있는 가능성 이 있다고 판단되어 그 특성을 분석해 보았다. 유희는 '인간이 특별한 목적 없이도 그것 자체로 흥미를 느끼게 되는 활동의 총칭'으로써 속박에서 벗어나는 것이며, 즐거움이나 기쁨이 유희에 필수적인 것이다. 특히 아동에게 있어서 유희는 한 사람의 사회인이 되기 위한 학습의 뜻도 내포하고 있으며, 자신의 정체감을 형성하도록 도와주므로 유희를 교육적 수단으로 사용하기도 한다. 유희는 미적인 활동과 존재방식이 유사하며, 하나의 문화현상이기도 하다. 예전에는 유희를 불건전한 것, 노동과 대립되는 개념으로 간주해 왔으나 최근에는 인간생활의 중요한 요인의 하나로 인식해 가고 있다. 유희가 미적 활동과 매우 유사하고 우리생활에 깊숙이 반영되어 있음을 통해 디자인과 건축영역에서 가지는 의미를 알아본 결과 다음과 같은 표현 특성을 찾을 수 있었다. · 형태의 과장, 왜곡, 변형, 확대, 단순화 등으로 극적인 시각효과를 나타낸다. · 원색이나 파스텔 톤, 자극적인 색채의 과다한 사용으로 유아적이고 유치한 분위기를 연출한다. · 과장되거나 유추화 된 오브제가 놀라움, 충격, 상징적 효과 등을 나타낸다. · 과다한 조명이나 색조명의 사용으로 환상적이고 경쾌한 분위기를 연출한다. · 체험적 요소의 도입으로 생동감과 즐거움을 준다. 이러한 특성을 지닌 유희적 디자인이 오피스 공간에 적용될 경우 기대되는 영향으로는 "단조로운 분위기에서 벗어나 개성적인 공간으로의 창출과 웃음을 자아냄으로써 공간의 심각성을 깨뜨려주고, 긴장감을 잠시나마 잊게 해 줄 수 있으며, 친근한 요소들이 개인의 다양성을 포용해주어 좀 더 인간적인 공간이 되도록 하는 것이다." 실제로 유희적 디자인이 적용되어진 사례들을 분석해본 결과 창의력이 많이 요구되는 광고회사나 예술 관련회사, 디지털 분야의 회사에 치중되어 나타났으며 개인 업무 공간보다는 공용공간에 주로 적용되어진 것을 볼 수 있었다. 이러한 회사들은 대부분이 회사의 이미지를 강하게 나타내길 원하거나 근무자들에게 다양하고 자유로운 분위기를 통해 창조적인 업무 활동을 할 수 있도록 해주기 위한 의도였다. 구체적으로 오피스 공간에서의 유희적 디자인의 표현특성은 크게 다음과 같이 나타났다. 첫째, 형태, 색채, 오브제, 조명 등의 요소를 이용해 공간에 상징적 이미지를 부여한다. 둘째, 공간을 과감하게 장식함으로써 개성 있는 공간 연출, 잠시의 일탈감을 느끼게 해준다. 셋째, 유머, 위트 있는 표현으로 시각적 즐거움, 공간의 친근감을 부여한다. 넷째, 공간에 다양성을 부여하여 공간체험에 있어서 즐거움을 준다. 이렇게 유희적 디자인은 회사 이미지와 근무자들의 다양성을 포용해줌으로써 좀 더 열린 시각과 새로운 마음으로 업무에 뛰어들 수 있도록 해주는 요소이다. 앞으로 오피스 공간은 근무자의 심리적인 만족까지 고려하도록 요구될 것인데, 그런 의미에서 유희적 디자인의 적용은 즐거운 업무공간을 창출하는데 유용한 요소로써 그 가치가 충분하다고 기대된다.
The office environment reflecting social changes has made many developments up to the present sine the Industrial Revolution. Especially, its concept has greatly changed as our society has entered the information-oriented society where the knowledge-intensive industry forms the core of society with ...
The office environment reflecting social changes has made many developments up to the present sine the Industrial Revolution. Especially, its concept has greatly changed as our society has entered the information-oriented society where the knowledge-intensive industry forms the core of society with economic growth and the development of information and communications technology. The contents of job have got away from production orientation, changed to the exchange of information and the valuation of intellectual production and come to require creative business ability. Beyond time and place, necessary business has come to be handled anywhere if wanted. The organizational system has changed from the vertical system the horizontal system, and smooth communication within the organization has thought of as important. In keeping with this change, the office space requires the team work environment and the space for communication, and the flexibility of accommodating diverse changes is required. And the refreshment space to relieve a sense of tension and fatigue arising from business is necessary. More importance is attached to the comfortableness of office furniture and space taking into consideration workers' health. In the part of spatial design, people show the higher tendency to prefer space design that can satisfy their psychological aspect while respecting for workers' personality and diversity. But most of the office space has not still got away from the existing traditional method but uniform and restricted. Now, people should be conscious that design is an important stimulant to encourage the desire for work. In this sense, this study attempted to analyze the characteristics of Amusement design because it was judged that there was a possibility that it might become a new stimulant in space. Play is the general term for activity that allows human beings to come to feel interests without any special purpose. It means getting away from bondage and delight or joy is necessary for play. Especially, play contains the meaning of learning to one person to become a social person and is used as the educational means because it helps people form their own identity. Play is similar to aesthetic activity and the method of existence and one cultural phenomenon. Play has been regarded as unhealthy and the concept opposed to labor. It has recently been regarded as one of important factors of the human life. Play is very similar to aesthetic activity and reflected deeply in our life. This study attempted to investigate its meaning in the domain of design and architecture. As a result, the following expressive characteristics of play could be discovered: * Play shows the dramatic visual effect through the exaggeration, distortion, deformation, expansion, simplification and the like. * Play presents the childlike and childish atmosphere by making excessive use of primary colors, pastel tone and stimulant colors. * Exaggerated and analogized objects of play exhibit surprise, shock, the symbolic effect and like. * Play presents fantastic and brisk atmosphere with the use of the symbolic effect and the like. excessive lighting or color illumination. * Play gives a vivid feeling and delight with the introduction of experiential elements. In case Amusement design with these characteristics is applied to the office space, the expected effect includes getting away from the monotonous atmosphere and creating the space with a personal and symbolic image, stimulating smile and arousing the rigidity of the space, allowing people to forget a feeling of tension. The intimate element of playful design come to create the more humane space by accommodating individual diversity. In actuality, an attempt was made to analyze the cases that Amusement design was applied. As a result, it was concentrated in advertising companies or the companies specializing in the digital field. It could be found that playful design was applied to the common space rather than the individual business space. Most of these companies wanted to demonstrate their corporate image strongly or intended to enable workers to engage in creative business activity through the diverse and free atmosphere. Concretely, the expressive characteristics of Amusement design in the office space appeared as follows: First, Amusement design added the symbolic image to the space using forms, colors, objects, lighting and the like. Second, it induces people to feel the presentation of personal space and a sense of momentary deviation by decorating the space boldly. Third, it imposes visual delight and a sense of intimacy with the space with humorous and witful expression. Fourth, it gives people delight in spatial experience by imposing diversity on the space. Like this, Amusement design is the element that enables people to enter business affairs with the open mind and new vision by accommodating the corporate image and the diversity of workers. In such a sense, the application of Amusement design is expected to have its sufficient meaning as the useful element in creating the delightful business space.
The office environment reflecting social changes has made many developments up to the present sine the Industrial Revolution. Especially, its concept has greatly changed as our society has entered the information-oriented society where the knowledge-intensive industry forms the core of society with economic growth and the development of information and communications technology. The contents of job have got away from production orientation, changed to the exchange of information and the valuation of intellectual production and come to require creative business ability. Beyond time and place, necessary business has come to be handled anywhere if wanted. The organizational system has changed from the vertical system the horizontal system, and smooth communication within the organization has thought of as important. In keeping with this change, the office space requires the team work environment and the space for communication, and the flexibility of accommodating diverse changes is required. And the refreshment space to relieve a sense of tension and fatigue arising from business is necessary. More importance is attached to the comfortableness of office furniture and space taking into consideration workers' health. In the part of spatial design, people show the higher tendency to prefer space design that can satisfy their psychological aspect while respecting for workers' personality and diversity. But most of the office space has not still got away from the existing traditional method but uniform and restricted. Now, people should be conscious that design is an important stimulant to encourage the desire for work. In this sense, this study attempted to analyze the characteristics of Amusement design because it was judged that there was a possibility that it might become a new stimulant in space. Play is the general term for activity that allows human beings to come to feel interests without any special purpose. It means getting away from bondage and delight or joy is necessary for play. Especially, play contains the meaning of learning to one person to become a social person and is used as the educational means because it helps people form their own identity. Play is similar to aesthetic activity and the method of existence and one cultural phenomenon. Play has been regarded as unhealthy and the concept opposed to labor. It has recently been regarded as one of important factors of the human life. Play is very similar to aesthetic activity and reflected deeply in our life. This study attempted to investigate its meaning in the domain of design and architecture. As a result, the following expressive characteristics of play could be discovered: * Play shows the dramatic visual effect through the exaggeration, distortion, deformation, expansion, simplification and the like. * Play presents the childlike and childish atmosphere by making excessive use of primary colors, pastel tone and stimulant colors. * Exaggerated and analogized objects of play exhibit surprise, shock, the symbolic effect and like. * Play presents fantastic and brisk atmosphere with the use of the symbolic effect and the like. excessive lighting or color illumination. * Play gives a vivid feeling and delight with the introduction of experiential elements. In case Amusement design with these characteristics is applied to the office space, the expected effect includes getting away from the monotonous atmosphere and creating the space with a personal and symbolic image, stimulating smile and arousing the rigidity of the space, allowing people to forget a feeling of tension. The intimate element of playful design come to create the more humane space by accommodating individual diversity. In actuality, an attempt was made to analyze the cases that Amusement design was applied. As a result, it was concentrated in advertising companies or the companies specializing in the digital field. It could be found that playful design was applied to the common space rather than the individual business space. Most of these companies wanted to demonstrate their corporate image strongly or intended to enable workers to engage in creative business activity through the diverse and free atmosphere. Concretely, the expressive characteristics of Amusement design in the office space appeared as follows: First, Amusement design added the symbolic image to the space using forms, colors, objects, lighting and the like. Second, it induces people to feel the presentation of personal space and a sense of momentary deviation by decorating the space boldly. Third, it imposes visual delight and a sense of intimacy with the space with humorous and witful expression. Fourth, it gives people delight in spatial experience by imposing diversity on the space. Like this, Amusement design is the element that enables people to enter business affairs with the open mind and new vision by accommodating the corporate image and the diversity of workers. In such a sense, the application of Amusement design is expected to have its sufficient meaning as the useful element in creating the delightful business space.
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