자연과 접할 기회가 부족한 도시 어린이들의 환경교육을 위해 자연학습원, 역사유적지 등의 탐방과 관찰을 통해 자연을 직접 경험하고 체험하게 하는 기회가 늘어나고 있지만 많은 경우가 경비와 시간의 과다 소요 연속적이고 일상적인 교육이 되지 못하는 문제점 등이 지적되고 있다. 자연 학습원, 역사 유적지 등의 탐방이나 관찰에 앞서 일상에서 계속적으로 쉽게 접할 수 있으며, 접근시간과 비용이 적은 학교조경과 그 학교주위 환경을 이용한 교육적 활용 등이 요구되고 있는 실정이다. 현재의 학교조경은 학교원의 개념에 의해 일상적인 식재환경만을 고려하고 있을 뿐 실제 환경 교육내용과는 판이한 형식적인 의미만을 강조한 인위적 ...
자연과 접할 기회가 부족한 도시 어린이들의 환경교육을 위해 자연학습원, 역사유적지 등의 탐방과 관찰을 통해 자연을 직접 경험하고 체험하게 하는 기회가 늘어나고 있지만 많은 경우가 경비와 시간의 과다 소요 연속적이고 일상적인 교육이 되지 못하는 문제점 등이 지적되고 있다. 자연 학습원, 역사 유적지 등의 탐방이나 관찰에 앞서 일상에서 계속적으로 쉽게 접할 수 있으며, 접근시간과 비용이 적은 학교조경과 그 학교주위 환경을 이용한 교육적 활용 등이 요구되고 있는 실정이다. 현재의 학교조경은 학교원의 개념에 의해 일상적인 식재환경만을 고려하고 있을 뿐 실제 환경 교육내용과는 판이한 형식적인 의미만을 강조한 인위적 식생 공간만이 조성되고 있는 실정이다. 학습원이나 교재원 등의 교육적 공간 조성보다 학교건물의 외부공간 전체가 환경교육적 공간의 역할을 할 수 있는 학교조경의 설계가 필요하다. 이러한 목적을 위하여 본 연구는 다음과 같이 구성되어 있다. 제 1장에서는 연구의 배경과 목적, 내용 및 방법과정 등을 열거하였다. 제 2장에서는 환경교육 내용 및 초등학교 환경교육 내용, 학교조경의 범위 및 개념을 살펴보았다. 제 3장에서는 문헌을 통한 학교조경의 공간구성 및 사래를 연구하였다. 제 4장에서는 설계의 기본적 사고로 환경교육을 위한 학교조경의 공간특성, 공간개념을 계획하였다. 제 5장에서는 설계 대상지를 사하초등학교로 선정, 현황분석, 조경설계를 하였다. 제 6장에서는 설계에 관한 공간 개념 및 공간 활동을 정리하면서 환경교육을 위한 초등학교 조경계획 모형안을 제시하였다.
자연과 접할 기회가 부족한 도시 어린이들의 환경교육을 위해 자연학습원, 역사유적지 등의 탐방과 관찰을 통해 자연을 직접 경험하고 체험하게 하는 기회가 늘어나고 있지만 많은 경우가 경비와 시간의 과다 소요 연속적이고 일상적인 교육이 되지 못하는 문제점 등이 지적되고 있다. 자연 학습원, 역사 유적지 등의 탐방이나 관찰에 앞서 일상에서 계속적으로 쉽게 접할 수 있으며, 접근시간과 비용이 적은 학교조경과 그 학교주위 환경을 이용한 교육적 활용 등이 요구되고 있는 실정이다. 현재의 학교조경은 학교원의 개념에 의해 일상적인 식재환경만을 고려하고 있을 뿐 실제 환경 교육내용과는 판이한 형식적인 의미만을 강조한 인위적 식생 공간만이 조성되고 있는 실정이다. 학습원이나 교재원 등의 교육적 공간 조성보다 학교건물의 외부공간 전체가 환경교육적 공간의 역할을 할 수 있는 학교조경의 설계가 필요하다. 이러한 목적을 위하여 본 연구는 다음과 같이 구성되어 있다. 제 1장에서는 연구의 배경과 목적, 내용 및 방법과정 등을 열거하였다. 제 2장에서는 환경교육 내용 및 초등학교 환경교육 내용, 학교조경의 범위 및 개념을 살펴보았다. 제 3장에서는 문헌을 통한 학교조경의 공간구성 및 사래를 연구하였다. 제 4장에서는 설계의 기본적 사고로 환경교육을 위한 학교조경의 공간특성, 공간개념을 계획하였다. 제 5장에서는 설계 대상지를 사하초등학교로 선정, 현황분석, 조경설계를 하였다. 제 6장에서는 설계에 관한 공간 개념 및 공간 활동을 정리하면서 환경교육을 위한 초등학교 조경계획 모형안을 제시하였다.
Many of the urban children have little opportunities to contact with nature. Even if investigation of The Nature Study Center and historical relics gives them chances to experience nature, it is time consuming and costs a lot. Above all, this is not a continuous and daily education. Therefore we nee...
Many of the urban children have little opportunities to contact with nature. Even if investigation of The Nature Study Center and historical relics gives them chances to experience nature, it is time consuming and costs a lot. Above all, this is not a continuous and daily education. Therefore we need to make school landscape easy to access, before the investigation of The Nature Study Center and historical relics. And we need to apply it to education. It will make children contact with nature spontaneously. Present school landscape is in due consideration of planting plan based on the conception of the school garden for students but it overemphasizes the meaning of modernistic landscape so it is just artificial and different from the quality of education. Moreover, we need educational school landscape plans that include the whole surroundings not only the inside base on the raising garden but also the outside of school. For this purpose, this research is composed like this. In chapter 1 are the background, the purpose, the contents, the process and the procedure of this research. In chapter 2 are the contents of environment education, the contents of elementary school environment education, the conception and the range of school landscape. In chapter 3 are the space composition of school landscape based on documents and instances, In chapter 4 are the space specificity and the space conception of school landscape for environment education. In chapter 5 are the selection of objects, the present condition analysis and plans. In chapter 6 are the space conception and the space activity of design and an elementary school landscape plan model for environment education.
Many of the urban children have little opportunities to contact with nature. Even if investigation of The Nature Study Center and historical relics gives them chances to experience nature, it is time consuming and costs a lot. Above all, this is not a continuous and daily education. Therefore we need to make school landscape easy to access, before the investigation of The Nature Study Center and historical relics. And we need to apply it to education. It will make children contact with nature spontaneously. Present school landscape is in due consideration of planting plan based on the conception of the school garden for students but it overemphasizes the meaning of modernistic landscape so it is just artificial and different from the quality of education. Moreover, we need educational school landscape plans that include the whole surroundings not only the inside base on the raising garden but also the outside of school. For this purpose, this research is composed like this. In chapter 1 are the background, the purpose, the contents, the process and the procedure of this research. In chapter 2 are the contents of environment education, the contents of elementary school environment education, the conception and the range of school landscape. In chapter 3 are the space composition of school landscape based on documents and instances, In chapter 4 are the space specificity and the space conception of school landscape for environment education. In chapter 5 are the selection of objects, the present condition analysis and plans. In chapter 6 are the space conception and the space activity of design and an elementary school landscape plan model for environment education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.