물건을 잃어 버렸을 때 찾으려 하기보다는 새 것을 사려하고, 물건을 사기 전에 그 필요성이나 품질, 수명에 대해 깊이 생각하지 않는 행동들은 대부분의 초등학생들이 갖는 잘못된 소비 생활 습관이다. 이러한 습관은 성인이 되어서도 고치기 힘들 뿐 아니라 미래의 우리 경제에 심각한 영향을 미칠 것이다. 따라서 초등학교에서부터 올바른 습관 형성을 위한 경제교육이 이뤄져야 한다. 제7차 교육과정 경제교육 관련 단원을 살펴보면 가정과의 연계, 대중 매체의 적극적인 활용 등 전체적인 사회 구조의 틀 속에서 근검, 절약에 대한 지도와 건전한 소비 생활 습관 형성이 이뤄져야 하며, 또 가정 경제의 기본 개념과 원리를 일상생활 모습을 소재로 이해하게 하고, 합리적인 경제 행위의 선택에 대한 판단력과 분석력, 실천력을 기르는데 주안점을 두어야 한다고 언급하고 있다. 그러나 학교에서는 현장 체험이나 다양한 경험 중심의 경제교육, 가정과의 지속적인 연계지도에 많은 어려움이 있다. 그리고 디지털 사회, 정보화 사회를 맞아 새로운 소비환경에서 현명한 소비자로서 재역할을 다하기 위해서는 이에 효과적으로 대응해 나갈 수 있는 새로운 경제 교육 방향의 모색이 필요하다고 생각된다. 따라서 본 연구는 웹이란 가상공간을 통해 실생활의 모습과 흡사한 체험적인 활동을 시간적, 공간적인 제약 없이 간접 체험할 수 있는 가상 체험 시스템을 설계 구현하여 초등학생들이 올바른 경제생활 습관을 형성하게 하는데 초점을 맞추었다. 본 연구는 다음과 같은 효과가 기대된다. 첫째, 실제 상황을 모델화, 경제 이론을 기초로 구성된 다양한 ...
물건을 잃어 버렸을 때 찾으려 하기보다는 새 것을 사려하고, 물건을 사기 전에 그 필요성이나 품질, 수명에 대해 깊이 생각하지 않는 행동들은 대부분의 초등학생들이 갖는 잘못된 소비 생활 습관이다. 이러한 습관은 성인이 되어서도 고치기 힘들 뿐 아니라 미래의 우리 경제에 심각한 영향을 미칠 것이다. 따라서 초등학교에서부터 올바른 습관 형성을 위한 경제교육이 이뤄져야 한다. 제7차 교육과정 경제교육 관련 단원을 살펴보면 가정과의 연계, 대중 매체의 적극적인 활용 등 전체적인 사회 구조의 틀 속에서 근검, 절약에 대한 지도와 건전한 소비 생활 습관 형성이 이뤄져야 하며, 또 가정 경제의 기본 개념과 원리를 일상생활 모습을 소재로 이해하게 하고, 합리적인 경제 행위의 선택에 대한 판단력과 분석력, 실천력을 기르는데 주안점을 두어야 한다고 언급하고 있다. 그러나 학교에서는 현장 체험이나 다양한 경험 중심의 경제교육, 가정과의 지속적인 연계지도에 많은 어려움이 있다. 그리고 디지털 사회, 정보화 사회를 맞아 새로운 소비환경에서 현명한 소비자로서 재역할을 다하기 위해서는 이에 효과적으로 대응해 나갈 수 있는 새로운 경제 교육 방향의 모색이 필요하다고 생각된다. 따라서 본 연구는 웹이란 가상공간을 통해 실생활의 모습과 흡사한 체험적인 활동을 시간적, 공간적인 제약 없이 간접 체험할 수 있는 가상 체험 시스템을 설계 구현하여 초등학생들이 올바른 경제생활 습관을 형성하게 하는데 초점을 맞추었다. 본 연구는 다음과 같은 효과가 기대된다. 첫째, 실제 상황을 모델화, 경제 이론을 기초로 구성된 다양한 모듈 자료들을 이용해 실생활에서 직접 체험하기 곤란했던 것을 간접 체험을 통해 학습할 수 있을 것이다. 둘째, 시간적, 공간적으로 큰 제약을 받지 않는 물리적인 특성으로 컴퓨터 네트워크가 연결된 곳이면 언제 어디든지 학습 활동이 원활하게 이루어 질 수 있다. 셋째, 데이터베이스에 기록 저장되어 있는 학습활동 실적을 통해 학습자의 반응 결과와 태도 변화 과정을 쉽게 확인하고 재지도 할 수 있어 경제교육 교수-학습에 도움을 줄 것이다.
물건을 잃어 버렸을 때 찾으려 하기보다는 새 것을 사려하고, 물건을 사기 전에 그 필요성이나 품질, 수명에 대해 깊이 생각하지 않는 행동들은 대부분의 초등학생들이 갖는 잘못된 소비 생활 습관이다. 이러한 습관은 성인이 되어서도 고치기 힘들 뿐 아니라 미래의 우리 경제에 심각한 영향을 미칠 것이다. 따라서 초등학교에서부터 올바른 습관 형성을 위한 경제교육이 이뤄져야 한다. 제7차 교육과정 경제교육 관련 단원을 살펴보면 가정과의 연계, 대중 매체의 적극적인 활용 등 전체적인 사회 구조의 틀 속에서 근검, 절약에 대한 지도와 건전한 소비 생활 습관 형성이 이뤄져야 하며, 또 가정 경제의 기본 개념과 원리를 일상생활 모습을 소재로 이해하게 하고, 합리적인 경제 행위의 선택에 대한 판단력과 분석력, 실천력을 기르는데 주안점을 두어야 한다고 언급하고 있다. 그러나 학교에서는 현장 체험이나 다양한 경험 중심의 경제교육, 가정과의 지속적인 연계지도에 많은 어려움이 있다. 그리고 디지털 사회, 정보화 사회를 맞아 새로운 소비환경에서 현명한 소비자로서 재역할을 다하기 위해서는 이에 효과적으로 대응해 나갈 수 있는 새로운 경제 교육 방향의 모색이 필요하다고 생각된다. 따라서 본 연구는 웹이란 가상공간을 통해 실생활의 모습과 흡사한 체험적인 활동을 시간적, 공간적인 제약 없이 간접 체험할 수 있는 가상 체험 시스템을 설계 구현하여 초등학생들이 올바른 경제생활 습관을 형성하게 하는데 초점을 맞추었다. 본 연구는 다음과 같은 효과가 기대된다. 첫째, 실제 상황을 모델화, 경제 이론을 기초로 구성된 다양한 모듈 자료들을 이용해 실생활에서 직접 체험하기 곤란했던 것을 간접 체험을 통해 학습할 수 있을 것이다. 둘째, 시간적, 공간적으로 큰 제약을 받지 않는 물리적인 특성으로 컴퓨터 네트워크가 연결된 곳이면 언제 어디든지 학습 활동이 원활하게 이루어 질 수 있다. 셋째, 데이터베이스에 기록 저장되어 있는 학습활동 실적을 통해 학습자의 반응 결과와 태도 변화 과정을 쉽게 확인하고 재지도 할 수 있어 경제교육 교수-학습에 도움을 줄 것이다.
Most of today's elementary schoolers have wrong consumption habits such as seeking for brand new products rather than looking for the lost ones and giving few thoughts to the necessity, quality or life of a product before picking it up. These kinds of bad habits won't easily disappear when they grow...
Most of today's elementary schoolers have wrong consumption habits such as seeking for brand new products rather than looking for the lost ones and giving few thoughts to the necessity, quality or life of a product before picking it up. These kinds of bad habits won't easily disappear when they grow up and would have serious impacts on the national economy. This is why they should provide economy classes from which children can form desirable habits. In the Seventh Curriculum of economy, the essential points include teaching about thrifty and saving to children and developing sound consumption habits in them by making connections with families and actively using mass media within the overall social structure, helping them understand the basic concepts and principles of family economy with the everyday life materials, and cultivating their right judgment, analysis and exercising power in making rational decisions among various economic behaviors. But the schools suffer from lots of difficulties in providing economy education by linking with the field experiences and other necessary experiences and in maintaining ongoing connections with families for teaching. In addition to resolving these difficulties, there is a need to search for a new direction in economy education so that children can grow up to play their roles as wise consumers in the new consumption environment of the digital and information society and to make effective reactions to the changes. In this study a virtual experience system was designed and realized, with which children could have indirect experiences that were really similar to the real ones beyond time and space limitations in the virtual space called the web. The goal of the system was to help elementary students to form desirable economic life habits. The expected effects of the study are as follows: First, children will be able to learn about what is difficult to experience in reality through indirect experiences by using the models of real situations and diverse modules consisting of economic theories. Second, they won't have any problems with time and space limits since they can access the system wherever there's a computer network provided and whenever they feel like studying. Third, teachers will be able to check the academic activity records of students stored in the database and thus easily review their responses and attitude changes for reinstruction, which will be a great help to the teaching-learning process of economy education.
Most of today's elementary schoolers have wrong consumption habits such as seeking for brand new products rather than looking for the lost ones and giving few thoughts to the necessity, quality or life of a product before picking it up. These kinds of bad habits won't easily disappear when they grow up and would have serious impacts on the national economy. This is why they should provide economy classes from which children can form desirable habits. In the Seventh Curriculum of economy, the essential points include teaching about thrifty and saving to children and developing sound consumption habits in them by making connections with families and actively using mass media within the overall social structure, helping them understand the basic concepts and principles of family economy with the everyday life materials, and cultivating their right judgment, analysis and exercising power in making rational decisions among various economic behaviors. But the schools suffer from lots of difficulties in providing economy education by linking with the field experiences and other necessary experiences and in maintaining ongoing connections with families for teaching. In addition to resolving these difficulties, there is a need to search for a new direction in economy education so that children can grow up to play their roles as wise consumers in the new consumption environment of the digital and information society and to make effective reactions to the changes. In this study a virtual experience system was designed and realized, with which children could have indirect experiences that were really similar to the real ones beyond time and space limitations in the virtual space called the web. The goal of the system was to help elementary students to form desirable economic life habits. The expected effects of the study are as follows: First, children will be able to learn about what is difficult to experience in reality through indirect experiences by using the models of real situations and diverse modules consisting of economic theories. Second, they won't have any problems with time and space limits since they can access the system wherever there's a computer network provided and whenever they feel like studying. Third, teachers will be able to check the academic activity records of students stored in the database and thus easily review their responses and attitude changes for reinstruction, which will be a great help to the teaching-learning process of economy education.
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