본 연구는 감수성 훈련 집단에 타인조망수용이라는 훈련과정을 도입하였을 경우, 그로 인한 자기의식과 타인관점수용 및 대인관계의 변화 정도를 측정해 보고, 그와 관련된 집단 성장촉진요인을 분석하여 심리학적인 해석을 시도하는데 목적이 있다. 또한 본 연구에서는 아직 국내 연구에서 소개된 적이 없는 보다 타자지향적인 대인관계 만남이라는 훈련모형을 집단상담에 적극적으로 도입하여 실시하고 있는 그룹 형태에 관해 소개하고 있다. 3박4일간의 감수성 훈련 집단을 경험한 피험자들이 자기의식이나 타인관점수용 및 대인관계 측면에서 어떤 변화를 보이는...
본 연구는 감수성 훈련 집단에 타인조망수용이라는 훈련과정을 도입하였을 경우, 그로 인한 자기의식과 타인관점수용 및 대인관계의 변화 정도를 측정해 보고, 그와 관련된 집단 성장촉진요인을 분석하여 심리학적인 해석을 시도하는데 목적이 있다. 또한 본 연구에서는 아직 국내 연구에서 소개된 적이 없는 보다 타자지향적인 대인관계 만남이라는 훈련모형을 집단상담에 적극적으로 도입하여 실시하고 있는 그룹 형태에 관해 소개하고 있다. 3박4일간의 감수성 훈련 집단을 경험한 피험자들이 자기의식이나 타인관점수용 및 대인관계 측면에서 어떤 변화를 보이는지 알아보기 위해 집단상담의 시작과 종결 시점에 검사를 실시하였다. 또한 중대사건 조사서 성격의 일일소감문을 참가자들에게 매일 작성하게 하여 집단 성장촉진요인과 의미 있는 사건에 관해 질적 분석을 하였다. 본 연구를 위해 감수성 훈련에 자발적으로 참가를 신청한 27명의 피험자들은 각기 다른 두 명의 집단촉진자에 의해 진행되는 두 집단에 참여하였다. 척도별 사전과 사후 평균치의 차이를 보면, 우선 자기의식에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 타인관점수용은 유의도 .05 수준에서 유의미한 결과를 보였으며, 대인관계 변화도 유의도 .001 수준에서 사전-사후의 점수 차가 매우 유의미하게 나타났다. 감수성 훈련 집단이 끝난 후에, 참가자들에게 타인조망수용 훈련의 5단계 즉 첫 번째 단계로 상대방이 전달한 내용을 조망하여 사실을 확인하기, 두 번째 단계로 상대방 이야기에 공감, 수용하기, 세 번째 단계로 이야기에 담겨있는 상대방의 성격을 확인하기, 네 번째 단계로 이야기에 담겨 있는 상대방의 숨은 뜻과 의도와 기분을 찾아내기, 다섯 번째 단계인 상대방에 대한 칭찬, 인정, 지지, 격려하기에 대해 3박 4일간의 감수성 훈련기간을 통해 각자에게 체험된 정도를 리커르트식 7점 척도로 체크하게 하였다. 그 결과 참가자의 69.7%가 5점 이상의 긍정적인 응답반응을 보였으며, 훈련의 2단계에 해당하는 공감수용 반응과 5단계 칭찬, 인정, 지지, 격려 반응을 가장 많이 체험했다고 응답했다. 본 연구의 의의는 기존의 대인관계 훈련 프로그램들이 자기이해, 자기주장, 자기개방을 중심으로 구성되었던 것과는 달리, 타인의 느낌, 생각, 언어, 행동, 입장, 처지, 의도, 역할 등에 대해 추론하여 조망수용하고 그 내용을 구체적인 의사소통 단계에 따라 적극적으로 훈련해 보는 타인조망수용 훈련이라는 새로운 개념을 소개하고 있다는 것이다. 위의 내용을 고려해 볼 때 본 연구는 독립된 ‘나’, ‘너’가 아닌, ‘우리’안에서 발생하는 다양한 대인관계 문제를 해결하기 위해, 먼저 마주하고 있는 ‘너’를 받아들이고 끌어안는 능동적인 조망수용의 과정을 적용해 보았고, 이는 생산적인 상생의 관계를 열어갈 수 있는 길을 집단상담 장면에서 구체적인 훈련의 형태로 제시했다는데 그 가치가 있다.
본 연구는 감수성 훈련 집단에 타인조망수용이라는 훈련과정을 도입하였을 경우, 그로 인한 자기의식과 타인관점수용 및 대인관계의 변화 정도를 측정해 보고, 그와 관련된 집단 성장촉진요인을 분석하여 심리학적인 해석을 시도하는데 목적이 있다. 또한 본 연구에서는 아직 국내 연구에서 소개된 적이 없는 보다 타자지향적인 대인관계 만남이라는 훈련모형을 집단상담에 적극적으로 도입하여 실시하고 있는 그룹 형태에 관해 소개하고 있다. 3박4일간의 감수성 훈련 집단을 경험한 피험자들이 자기의식이나 타인관점수용 및 대인관계 측면에서 어떤 변화를 보이는지 알아보기 위해 집단상담의 시작과 종결 시점에 검사를 실시하였다. 또한 중대사건 조사서 성격의 일일소감문을 참가자들에게 매일 작성하게 하여 집단 성장촉진요인과 의미 있는 사건에 관해 질적 분석을 하였다. 본 연구를 위해 감수성 훈련에 자발적으로 참가를 신청한 27명의 피험자들은 각기 다른 두 명의 집단촉진자에 의해 진행되는 두 집단에 참여하였다. 척도별 사전과 사후 평균치의 차이를 보면, 우선 자기의식에서는 유의미한 차이를 보이지 않았다. 타인관점수용은 유의도 .05 수준에서 유의미한 결과를 보였으며, 대인관계 변화도 유의도 .001 수준에서 사전-사후의 점수 차가 매우 유의미하게 나타났다. 감수성 훈련 집단이 끝난 후에, 참가자들에게 타인조망수용 훈련의 5단계 즉 첫 번째 단계로 상대방이 전달한 내용을 조망하여 사실을 확인하기, 두 번째 단계로 상대방 이야기에 공감, 수용하기, 세 번째 단계로 이야기에 담겨있는 상대방의 성격을 확인하기, 네 번째 단계로 이야기에 담겨 있는 상대방의 숨은 뜻과 의도와 기분을 찾아내기, 다섯 번째 단계인 상대방에 대한 칭찬, 인정, 지지, 격려하기에 대해 3박 4일간의 감수성 훈련기간을 통해 각자에게 체험된 정도를 리커르트식 7점 척도로 체크하게 하였다. 그 결과 참가자의 69.7%가 5점 이상의 긍정적인 응답반응을 보였으며, 훈련의 2단계에 해당하는 공감수용 반응과 5단계 칭찬, 인정, 지지, 격려 반응을 가장 많이 체험했다고 응답했다. 본 연구의 의의는 기존의 대인관계 훈련 프로그램들이 자기이해, 자기주장, 자기개방을 중심으로 구성되었던 것과는 달리, 타인의 느낌, 생각, 언어, 행동, 입장, 처지, 의도, 역할 등에 대해 추론하여 조망수용하고 그 내용을 구체적인 의사소통 단계에 따라 적극적으로 훈련해 보는 타인조망수용 훈련이라는 새로운 개념을 소개하고 있다는 것이다. 위의 내용을 고려해 볼 때 본 연구는 독립된 ‘나’, ‘너’가 아닌, ‘우리’안에서 발생하는 다양한 대인관계 문제를 해결하기 위해, 먼저 마주하고 있는 ‘너’를 받아들이고 끌어안는 능동적인 조망수용의 과정을 적용해 보았고, 이는 생산적인 상생의 관계를 열어갈 수 있는 길을 집단상담 장면에서 구체적인 훈련의 형태로 제시했다는데 그 가치가 있다.
The purpose of this study is to measure the degree of Self Consciousness, Perspective-taking, and Relationship Change, to analyze related therapeutic factors of the groups, and try to translate psychologically about the other's perspective-taking training. This study newly introduced a group style. ...
The purpose of this study is to measure the degree of Self Consciousness, Perspective-taking, and Relationship Change, to analyze related therapeutic factors of the groups, and try to translate psychologically about the other's perspective-taking training. This study newly introduced a group style. That is the training type encountering with more other-oriented relationship in group counseling. Tests were conducted at the opening and ending of the group to compare the testee's self consciousness, other's perspective-taking and relationship during their sensitivity training group experience for day and night, for four days. Also it analyzed therapeutic factors of the group and meaningful event through the entries' revised critical incident questionnaire. For this study, 27 volunteer testee participated in each two group of sensitivity training, led by two facilitators. After the process, it appeared no significant differences in self consciousness, but perspective-taking has significant result on mean level .05. And relationship change was meaningful on mean level .001 between prior score and posterior score. At the end of the sensitivity training group, the degree of individual experiences was checked on 5 steps of acceptance of perspective-taking by Likert's 7 points style. The 5 steps are as follows. First, confirming fact through the observation of other's saying. Second, empathy and acceptance of other's saying. Third, confirmation of character in other's saying. Fourth, finding hidden meaning, intention and feeling in other's saying. Fifth, approval, recognition, supportiveness and encouragement for others. As a result, 69.7% of entries had positive answer above 5 points and they answered that they had experienced empathy, acceptance(step 2), approval, recognition, supportiveness and encouragement(step 5). Although existing personal relations training programs were composed of self understanding, self assertiveness and self opening, the significance of this study is introducing a new concept; reasoning and perspective-taking of others' feeling, thought, language, act, position, situation, intent and role. Also this concept is a positive training perspective-taking through the communication steps. Considering content preceded, this study is worthwhile, presenting productive way of co-live relation as the concrete training style in group counseling. That is to apply perspective-taking process embracing opposite 'you' to solve relationship problems occurred not in individual 'I', 'you' but in 'us'.
The purpose of this study is to measure the degree of Self Consciousness, Perspective-taking, and Relationship Change, to analyze related therapeutic factors of the groups, and try to translate psychologically about the other's perspective-taking training. This study newly introduced a group style. That is the training type encountering with more other-oriented relationship in group counseling. Tests were conducted at the opening and ending of the group to compare the testee's self consciousness, other's perspective-taking and relationship during their sensitivity training group experience for day and night, for four days. Also it analyzed therapeutic factors of the group and meaningful event through the entries' revised critical incident questionnaire. For this study, 27 volunteer testee participated in each two group of sensitivity training, led by two facilitators. After the process, it appeared no significant differences in self consciousness, but perspective-taking has significant result on mean level .05. And relationship change was meaningful on mean level .001 between prior score and posterior score. At the end of the sensitivity training group, the degree of individual experiences was checked on 5 steps of acceptance of perspective-taking by Likert's 7 points style. The 5 steps are as follows. First, confirming fact through the observation of other's saying. Second, empathy and acceptance of other's saying. Third, confirmation of character in other's saying. Fourth, finding hidden meaning, intention and feeling in other's saying. Fifth, approval, recognition, supportiveness and encouragement for others. As a result, 69.7% of entries had positive answer above 5 points and they answered that they had experienced empathy, acceptance(step 2), approval, recognition, supportiveness and encouragement(step 5). Although existing personal relations training programs were composed of self understanding, self assertiveness and self opening, the significance of this study is introducing a new concept; reasoning and perspective-taking of others' feeling, thought, language, act, position, situation, intent and role. Also this concept is a positive training perspective-taking through the communication steps. Considering content preceded, this study is worthwhile, presenting productive way of co-live relation as the concrete training style in group counseling. That is to apply perspective-taking process embracing opposite 'you' to solve relationship problems occurred not in individual 'I', 'you' but in 'us'.
주제어
#집단상담 타인조망수용 자기의식 타인관점수용 대인관계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.