본 논문은 조선전기화단의 巨匠이며 우리 繪畵史에서 빼놓을 수 없는 중요한 인물중 한사람인 安堅과 그의 유일한 진작인 夢遊桃源圖의 畵風과 그 영향에 대하여 朝鮮畵壇의 여러 작품과 문헌을 통하여 분석 고찰함에 그 목적을 두고 있다. 안견은 세종조가 배출한 가장 훌륭한 畵員이었으며 그 누구보다 우리회화에 큰 영향을 끼치고, 업적을 남겼지만 그의 명성만큼 그의 생애나 배경은 확실하지가 않다. 작품 또한 몽유도원도를 제외한 여러 전칭작품이나 문헌상의 기록은 남아 있지만 진작으로 확인되고 現存하는 것은 유일하게 몽유도원도 한 작품뿐이다. 이...
본 논문은 조선전기화단의 巨匠이며 우리 繪畵史에서 빼놓을 수 없는 중요한 인물중 한사람인 安堅과 그의 유일한 진작인 夢遊桃源圖의 畵風과 그 영향에 대하여 朝鮮畵壇의 여러 작품과 문헌을 통하여 분석 고찰함에 그 목적을 두고 있다. 안견은 세종조가 배출한 가장 훌륭한 畵員이었으며 그 누구보다 우리회화에 큰 영향을 끼치고, 업적을 남겼지만 그의 명성만큼 그의 생애나 배경은 확실하지가 않다. 작품 또한 몽유도원도를 제외한 여러 전칭작품이나 문헌상의 기록은 남아 있지만 진작으로 확인되고 現存하는 것은 유일하게 몽유도원도 한 작품뿐이다. 이러한 점에서 안견에 대한 글 쓰기는 그렇게 쉽지가 않다. 하지만 그의 몽유도원도 한 작품에서만 보아도 그의 천재성과 생존당시 뛰어난 능력을 짐작할 수 있으며, 世宗實錄, 死六臣文集 등에 따르면 인물, 화조, 매죽, 누각, 등 다방면에 능통하여 궁중의 중요한 회사를 도맡아 여러 가지 소재의 그림을 요구될 때마다 그렸음을 알 수 있다. 또한 그가 높은 회화수준과 회화에 대한 격을 더할 수 있었던 것은 뛰어난 예술가이자 소장자인 安平大君의 막강한 후원에 힘입었음을 알 수가 있다. 안견의 이러한 業績에도 불구하고 보존되고 있는 진작이 몽유도원도 한 작품이라는 것이 안타까울 뿐이며 이 진작 하나조차도 알 수 없는 경로를 통하여 우리 손을 벗어나 있다는 사실은 더욱 더 안타까운 일이 아닐 수 없고 한시라도 빨리 우리의 중요한 유산을 되찾는 것도 우리 모두의 과제라고 생각한다. 이러한 한계가 있지만 안견이 우리에게 높이 평가되고 그 영향력이 큰 것은 부정할 수가 없을 것이다. 본 논문은 몽유도원도와 안견의 전칭작품, 후대의 작품, 문헌을 통하여 안견의 繪畵業績과 朝鮮時代全般, 以後 日本의畵風에 안견이 끼친 영향을 고찰하고 재조명 하고자 한다.
본 논문은 조선전기화단의 巨匠이며 우리 繪畵史에서 빼놓을 수 없는 중요한 인물중 한사람인 安堅과 그의 유일한 진작인 夢遊桃源圖의 畵風과 그 영향에 대하여 朝鮮畵壇의 여러 작품과 문헌을 통하여 분석 고찰함에 그 목적을 두고 있다. 안견은 세종조가 배출한 가장 훌륭한 畵員이었으며 그 누구보다 우리회화에 큰 영향을 끼치고, 업적을 남겼지만 그의 명성만큼 그의 생애나 배경은 확실하지가 않다. 작품 또한 몽유도원도를 제외한 여러 전칭작품이나 문헌상의 기록은 남아 있지만 진작으로 확인되고 現存하는 것은 유일하게 몽유도원도 한 작품뿐이다. 이러한 점에서 안견에 대한 글 쓰기는 그렇게 쉽지가 않다. 하지만 그의 몽유도원도 한 작품에서만 보아도 그의 천재성과 생존당시 뛰어난 능력을 짐작할 수 있으며, 世宗實錄, 死六臣文集 등에 따르면 인물, 화조, 매죽, 누각, 등 다방면에 능통하여 궁중의 중요한 회사를 도맡아 여러 가지 소재의 그림을 요구될 때마다 그렸음을 알 수 있다. 또한 그가 높은 회화수준과 회화에 대한 격을 더할 수 있었던 것은 뛰어난 예술가이자 소장자인 安平大君의 막강한 후원에 힘입었음을 알 수가 있다. 안견의 이러한 業績에도 불구하고 보존되고 있는 진작이 몽유도원도 한 작품이라는 것이 안타까울 뿐이며 이 진작 하나조차도 알 수 없는 경로를 통하여 우리 손을 벗어나 있다는 사실은 더욱 더 안타까운 일이 아닐 수 없고 한시라도 빨리 우리의 중요한 유산을 되찾는 것도 우리 모두의 과제라고 생각한다. 이러한 한계가 있지만 안견이 우리에게 높이 평가되고 그 영향력이 큰 것은 부정할 수가 없을 것이다. 본 논문은 몽유도원도와 안견의 전칭작품, 후대의 작품, 문헌을 통하여 안견의 繪畵業績과 朝鮮時代全般, 以後 日本의畵風에 안견이 끼친 영향을 고찰하고 재조명 하고자 한다.
The purpose of this study is to analyze the painting style and influence of Mongyoodowondo, work still existing out of paintings by Ankyun as a great painter of early Chosun and one of the most important figures in the history of Korean painting, with reference to works and literature of painting ci...
The purpose of this study is to analyze the painting style and influence of Mongyoodowondo, work still existing out of paintings by Ankyun as a great painter of early Chosun and one of the most important figures in the history of Korean painting, with reference to works and literature of painting circles of Chosun. Ankyun was the best painter of the King Sejong period. He left great accomplishments and greatly influenced Korean painting. But his life and background are not clearly known. There are some literature and records remained about Ankyun's works, but the painting identified as his real work and still existing is Mongyoodowondo only. For this reason, writing about Ankyun is not so easy. But even only Mongyoodowondo demonstrates the great painter's genius and highest capability. According to True Record of the King Sejong Period and Collection of Sayuksin's Works, Ankyun was excellent in painting about a variety of objects including figures, flowers and birds, ume blossoms and bamboos and palaces, and called up to important events held in the Royal Court. His best quality painting and devotion to the field can be attributed to strong support by Anpyung Daegun as an excellent artist and collector. However, it is very unfortunate that out of Ankyun's great accomplishment, only Mongyudowondo is now remained. Moreover, the work was moved away through a still unclarified path and is now beyond our reach. It is our duty to get back the such priceless property as soonest as possible. It cannot be denied that Ankyun has been greatly influential and highly evaluated. Thus this study tries to examine Ankyun's painting accomplishment and his influences on painting styles of Chosun and, later, Japan by way of analyzing Mongyoodowondo and reviewing literature about the painters' previous and later works.
The purpose of this study is to analyze the painting style and influence of Mongyoodowondo, work still existing out of paintings by Ankyun as a great painter of early Chosun and one of the most important figures in the history of Korean painting, with reference to works and literature of painting circles of Chosun. Ankyun was the best painter of the King Sejong period. He left great accomplishments and greatly influenced Korean painting. But his life and background are not clearly known. There are some literature and records remained about Ankyun's works, but the painting identified as his real work and still existing is Mongyoodowondo only. For this reason, writing about Ankyun is not so easy. But even only Mongyoodowondo demonstrates the great painter's genius and highest capability. According to True Record of the King Sejong Period and Collection of Sayuksin's Works, Ankyun was excellent in painting about a variety of objects including figures, flowers and birds, ume blossoms and bamboos and palaces, and called up to important events held in the Royal Court. His best quality painting and devotion to the field can be attributed to strong support by Anpyung Daegun as an excellent artist and collector. However, it is very unfortunate that out of Ankyun's great accomplishment, only Mongyudowondo is now remained. Moreover, the work was moved away through a still unclarified path and is now beyond our reach. It is our duty to get back the such priceless property as soonest as possible. It cannot be denied that Ankyun has been greatly influential and highly evaluated. Thus this study tries to examine Ankyun's painting accomplishment and his influences on painting styles of Chosun and, later, Japan by way of analyzing Mongyoodowondo and reviewing literature about the painters' previous and later works.
주제어
#조선화단 화풍 전칭작품 회화업적
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.