本 論文은 클로드 모네(Claud Monet)의 <수련> 연작 중심으로 다룬 회화의 특성 연구이다. 모네는 그의 死後 인상주의의 중심인물로서 미술사에서 확고한 位置를 가지고 있었던 반면, <수련>을 비롯한 후기 연작을 그린 모네의 중요성이 간과되어 오다가 1950년대에 그의 후기 작품에 나타난 시각적 牲徵에 注目하여 모네를 印象主義의 선구로 파악하려는 시도가 집중적으로 경주되면서, 以後 <수련>작품에 관한 명확한 사실들을 밝히려는 客觀的인 硏究가 수반되었다. 모네가 추구하던 빛을 通한 자연에의 접근은 빛의 변화에 따른 일시적이며 ...
本 論文은 클로드 모네(Claud Monet)의 <수련> 연작 중심으로 다룬 회화의 특성 연구이다. 모네는 그의 死後 인상주의의 중심인물로서 미술사에서 확고한 位置를 가지고 있었던 반면, <수련>을 비롯한 후기 연작을 그린 모네의 중요성이 간과되어 오다가 1950년대에 그의 후기 작품에 나타난 시각적 牲徵에 注目하여 모네를 印象主義의 선구로 파악하려는 시도가 집중적으로 경주되면서, 以後 <수련>작품에 관한 명확한 사실들을 밝히려는 客觀的인 硏究가 수반되었다. 모네가 추구하던 빛을 通한 자연에의 접근은 빛의 변화에 따른 일시적이며 순간적인 대상들을 표현하기 위한 동일한 소재의 반복으로 유도되었고, 그의 후기 작품의 특성인 연작의 槪念으로 부각되었다. 이에 따라 대상 자체보다 대기의 효과나 색채의 변화 등이 더욱 중요한 역할을 하게 되었고, 형태의 소멸과 윤곽선의 제거, 모호하고 흐릿한 색조 등으로 변화되었다. 1899년부터 1926년까지 오랜기간 동안 제작된 모네의 <수련> 작품들은 지베르니의 정원과 연못을 배경으로 그의 생애 마지막까지 전념했던 소재로서 물에 대한 편향과 시각적 경험이 복합되어 연작의 특성을 지니고 있는 동시에 壁畵로서의 기능을 가진 장식화로서의 특성을 지니고 있다. 本 論文의 목적은 이러한 문제들에 대한 다양한 논의들의 공통된 관점을 수렴하여 <수련>작품에 나타난 연작과 장식화의 개념을 정의하여 그 性格을 糾明함으로서 모네의 전체 연작에서 <수련> 연작이 차지하는 역할과 미술사적 의의를 고찰하는데 있다. 결론적으로 <수련>연작은 모네의 후기 연작발전의 절정으로서 그가 일생동안 추구하였던 빛과 색채에 관한 오랜 연구와 시각적 경험의 결과이며, 미술사에서 차지하는 모네의 위치는 현대미술에서 보는 방법과 새로운 조형세계의 토대를 마련해준 선구자로서 평가할 수 있다.
本 論文은 클로드 모네(Claud Monet)의 <수련> 연작 중심으로 다룬 회화의 특성 연구이다. 모네는 그의 死後 인상주의의 중심인물로서 미술사에서 확고한 位置를 가지고 있었던 반면, <수련>을 비롯한 후기 연작을 그린 모네의 중요성이 간과되어 오다가 1950년대에 그의 후기 작품에 나타난 시각적 牲徵에 注目하여 모네를 印象主義의 선구로 파악하려는 시도가 집중적으로 경주되면서, 以後 <수련>작품에 관한 명확한 사실들을 밝히려는 客觀的인 硏究가 수반되었다. 모네가 추구하던 빛을 通한 자연에의 접근은 빛의 변화에 따른 일시적이며 순간적인 대상들을 표현하기 위한 동일한 소재의 반복으로 유도되었고, 그의 후기 작품의 특성인 연작의 槪念으로 부각되었다. 이에 따라 대상 자체보다 대기의 효과나 색채의 변화 등이 더욱 중요한 역할을 하게 되었고, 형태의 소멸과 윤곽선의 제거, 모호하고 흐릿한 색조 등으로 변화되었다. 1899년부터 1926년까지 오랜기간 동안 제작된 모네의 <수련> 작품들은 지베르니의 정원과 연못을 배경으로 그의 생애 마지막까지 전념했던 소재로서 물에 대한 편향과 시각적 경험이 복합되어 연작의 특성을 지니고 있는 동시에 壁畵로서의 기능을 가진 장식화로서의 특성을 지니고 있다. 本 論文의 목적은 이러한 문제들에 대한 다양한 논의들의 공통된 관점을 수렴하여 <수련>작품에 나타난 연작과 장식화의 개념을 정의하여 그 性格을 糾明함으로서 모네의 전체 연작에서 <수련> 연작이 차지하는 역할과 미술사적 의의를 고찰하는데 있다. 결론적으로 <수련>연작은 모네의 후기 연작발전의 절정으로서 그가 일생동안 추구하였던 빛과 색채에 관한 오랜 연구와 시각적 경험의 결과이며, 미술사에서 차지하는 모네의 위치는 현대미술에서 보는 방법과 새로운 조형세계의 토대를 마련해준 선구자로서 평가할 수 있다.
This dissertation is to study the series of water lily belong to Monet's work. Although Momet had his position among major figures of Impressioinsm in art history after he dided, it was disregarded the importance of Monet who painted his pictures in series besides the water liles. But, in the 1950s,...
This dissertation is to study the series of water lily belong to Monet's work. Although Momet had his position among major figures of Impressioinsm in art history after he dided, it was disregarded the importance of Monet who painted his pictures in series besides the water liles. But, in the 1950s, giving attempted to the abstract gualities of his later work, the critis attempted to regard him as the pioneer of abstract art and to find out the actual facts of his water lily series objectively. the approach to nature through light that Monet pursued, showed the repetition of the same subject in order to depict changes of object under various condition of light, and it has been the idea of 'series' picture characteristic of his later work. So, the effect of atmosphere and the variation of colour played more important role than object itself, it was changed to the destruction of form, the exclusion of contour, and the obscure tone of colour. From 1899 to 1926 for a long time, Monet painted the water lily series represnting his water-garden at Giverny, which he went on working until his death. It was not only a kind of series pictures compounding his preference for water and his visual experience, but also a decorative painting having its function as a mural one. This dissertation intends to analyze the objective reality of water lily series by gathering a common viewpoint of different deates on those problem, and to study the important role of this series among Monet's whole series and the concept of 'series' picture and 'decoration', and examining their characteristics. In conclusion, the water lily series were at the height of the developmment of Monet's series pictures in his late period, and it resulted from his vasual experience and the focus of his work. In art history, Claude Monet wasa pioneer who formed the basis of new formative art and led the way to see modern art.
This dissertation is to study the series of water lily belong to Monet's work. Although Momet had his position among major figures of Impressioinsm in art history after he dided, it was disregarded the importance of Monet who painted his pictures in series besides the water liles. But, in the 1950s, giving attempted to the abstract gualities of his later work, the critis attempted to regard him as the pioneer of abstract art and to find out the actual facts of his water lily series objectively. the approach to nature through light that Monet pursued, showed the repetition of the same subject in order to depict changes of object under various condition of light, and it has been the idea of 'series' picture characteristic of his later work. So, the effect of atmosphere and the variation of colour played more important role than object itself, it was changed to the destruction of form, the exclusion of contour, and the obscure tone of colour. From 1899 to 1926 for a long time, Monet painted the water lily series represnting his water-garden at Giverny, which he went on working until his death. It was not only a kind of series pictures compounding his preference for water and his visual experience, but also a decorative painting having its function as a mural one. This dissertation intends to analyze the objective reality of water lily series by gathering a common viewpoint of different deates on those problem, and to study the important role of this series among Monet's whole series and the concept of 'series' picture and 'decoration', and examining their characteristics. In conclusion, the water lily series were at the height of the developmment of Monet's series pictures in his late period, and it resulted from his vasual experience and the focus of his work. In art history, Claude Monet wasa pioneer who formed the basis of new formative art and led the way to see modern art.
주제어
#클르드 모네 Claude Monet 회화 수련
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.