[학위논문]초등학생의 성지식과 성태도 및 아동용 성교육 도서분석과 성교육 대책에 관한 연구 (A) Study on the Sex Education Counterplan, Books, Sex attitude and Knowledge Analysis in Elementary School원문보기
인간의 성에 대한 지식, 태도 및 행위는 어릴 때부터 형성되는 것이므로 성교육도 이에 따라서 어릴 때부터 가정을 중심으로 학교, 지역사회가 관심을 가지고 협력하여 이루어져야 할 것이다. 가정에서의 성교육이 가장 중요하지만, 급변하는 사회 속에서 성장하는 자녀를 가정에서만 교육하기는 어려운 여건이므로 학교에서의 성교육이 절실히 요구된다. 초등학교는 아동들이 공식적인 정규 교육과정을 최초로 접하는 곳으로써 성교육을 가장 계획적, 조직적으로 교육할 수 있는 매우 중요한 곳이다. 따라서 본 연구는 초등학교 아동들에게 성교육 프로그램을 실시하여 성교육 실시전과 성교육 실시 후의 성에 관한 지식 및 태도의 변화를 알아보고, 체계적이고 바람직한 성교육을 실시하기 위한 자료를 제공하여 바람직한 성지식과 성태도를 길러 주는데 목적 있다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 성교육은 아동의 성에 관한 지식 형성에 어떠한 효과가 있는가? 둘째, 성교육은 아동의 성에 관한 태도 함양에 어떤 효과가 있는가? 셋째, 성교육은 아동의 성에 관한 지식과 태도에 지속적인 효과가 있는가? 넷째, 아동용 성교육 도서의 내용은 어떻게 구성되었는가? 다섯째, 바람직한 성교육 대책은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 강원도 춘천시 5초등학교 1학년 76명을 임의 표집하여 실험집단과 비교집단으로 구분하였다. 연구 기간은 2003년 8월 25일부터 2003년 9월 25일까지 5주간에 걸쳐 10시간의 성교육을 본 연구자의 지도로 실시하였다. 본 연구는 성지식 측정 13문항과 성태도 측정 12문항으로 구성된 도구를 사용하였으며, 성교육 프로그램은 신체 심리발달, 인간관계 이해 , 성문화 및 성윤리 범주로 나누어 10차시로 구성하여 실시하였다. ...
인간의 성에 대한 지식, 태도 및 행위는 어릴 때부터 형성되는 것이므로 성교육도 이에 따라서 어릴 때부터 가정을 중심으로 학교, 지역사회가 관심을 가지고 협력하여 이루어져야 할 것이다. 가정에서의 성교육이 가장 중요하지만, 급변하는 사회 속에서 성장하는 자녀를 가정에서만 교육하기는 어려운 여건이므로 학교에서의 성교육이 절실히 요구된다. 초등학교는 아동들이 공식적인 정규 교육과정을 최초로 접하는 곳으로써 성교육을 가장 계획적, 조직적으로 교육할 수 있는 매우 중요한 곳이다. 따라서 본 연구는 초등학교 아동들에게 성교육 프로그램을 실시하여 성교육 실시전과 성교육 실시 후의 성에 관한 지식 및 태도의 변화를 알아보고, 체계적이고 바람직한 성교육을 실시하기 위한 자료를 제공하여 바람직한 성지식과 성태도를 길러 주는데 목적 있다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 성교육은 아동의 성에 관한 지식 형성에 어떠한 효과가 있는가? 둘째, 성교육은 아동의 성에 관한 태도 함양에 어떤 효과가 있는가? 셋째, 성교육은 아동의 성에 관한 지식과 태도에 지속적인 효과가 있는가? 넷째, 아동용 성교육 도서의 내용은 어떻게 구성되었는가? 다섯째, 바람직한 성교육 대책은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 강원도 춘천시 5초등학교 1학년 76명을 임의 표집하여 실험집단과 비교집단으로 구분하였다. 연구 기간은 2003년 8월 25일부터 2003년 9월 25일까지 5주간에 걸쳐 10시간의 성교육을 본 연구자의 지도로 실시하였다. 본 연구는 성지식 측정 13문항과 성태도 측정 12문항으로 구성된 도구를 사용하였으며, 성교육 프로그램은 신체 심리발달, 인간관계 이해 , 성문화 및 성윤리 범주로 나누어 10차시로 구성하여 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 10.1(K)/WIN 프로그램을 이용하여 처리되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성교육이 성지식을 변화시키는데 효과가 있는지 분석해 본 결과 성교육을 받은 후 실험집단은 성교육 전보다 평균 4.34점이 증가하였다 성교육을 받지 않은 비교집단은 평균이 0.4점이 증가하다. 이것은 성교육이 성지식을 변화시키는데 유의하였음을 나타낸다(t=-13.36, p=.000). 둘째, 성교육이 성태도를 변화시키는데 효과가 있는지를 확인하기 위해 분석해 본 결과 성교육을 받은 후 실험집단은 성교육 전보다 평균 2.06점이 증가하였다. 성교육을 받지 않은 비교집단은 0.4점으로 나와 실험집단의 성태도 점수가 더 많이 증가하였으며, 이는 성교육이 성태도 변화에 효과를 미치고 있다고 볼 수 있다(t=-8.91, p=.000). 셋째, 성교육이 성지식에 지속적인 효과를 미치고 있는지 분석해 본 결과 성교육을 받은 실험집단의 성지식 점수는 지속검사에서도 4.42점이 증가하였고, 성교육을 받지 않은 비교집단은 2.19점으로 나와 실험집단의 성태도 점수가 더 많이 증가하였다. 이것은 성교육이 성지식에 지속적인 효과를 미치고 있다고 볼 수 있다(t=-12.82, p=.000). 넷째, 성교육이 성태도에 지속적인 효과를 미치고 있는지 분석해 본 결과 성교육을 받은 실험집단의 성태도 점수는 지속검사에서도 2.19점이 증가하였고, 성교육을 받지 알은 비교집단은 -0.52점으로 나와 실험집단의 성지식 점수가 더 많이 증가하였으며, 이것은 성교육이 성태도에 지속적인 효과를 미친다고 할 수 있다(t=-10.26, p=.000). 다섯째, 성교육 도서들을 분석해 본 결과 발달 수준에 맞게 비교적 잘 구성되어 있으므로 이를 적극 활용한다면 성지식과 성태도 함양에 도움이 될 것이다. 여섯째, 바람직한 성교육의 대책은 아동들에게 발생할 순 있는 성 문제를 예방하고 성폭행이나 성추행 둥의 상황에서 슬기롭게 대처할 수 있으며, 더 나아가 청소년기에 이르렀을 때 무분별한 성 행동으로 인한 임신을 피할 수 있으리 라 생각된다. 이상에서 살펴본 것 같이 성교육이 성지식과 성태도 변화에 영향을 미친다는 사실을 알 수 있었다. 앞으로 성교육이 학교현장에서 정규 교육과정에 편성되어, 교사와 학부모·지역사회 모두가 관심을 기울여 나갈 때 성교육은 보다 좋은 효과를 기대할 수 있을 것이다. 즉, 성교육이 성공적으로 이루어지기 위해서는 아동의 성적 발달단계와 성적 성숙도를 정확히 파악하여 학교에서 성교육을 체계적으로 실시하고, 이를 가정과 연계하여 학부모를 통한 가정에서의 성교육이 함께 이루어져야 될 뿐만 아니라 성교육 담당교사 자질 함양을 위한 연수 기회가 주어져야하고, 교육청·학교장의 의지 및 제도적·경제적 지원이 계속적으로 이루어져야 할 것이다.
인간의 성에 대한 지식, 태도 및 행위는 어릴 때부터 형성되는 것이므로 성교육도 이에 따라서 어릴 때부터 가정을 중심으로 학교, 지역사회가 관심을 가지고 협력하여 이루어져야 할 것이다. 가정에서의 성교육이 가장 중요하지만, 급변하는 사회 속에서 성장하는 자녀를 가정에서만 교육하기는 어려운 여건이므로 학교에서의 성교육이 절실히 요구된다. 초등학교는 아동들이 공식적인 정규 교육과정을 최초로 접하는 곳으로써 성교육을 가장 계획적, 조직적으로 교육할 수 있는 매우 중요한 곳이다. 따라서 본 연구는 초등학교 아동들에게 성교육 프로그램을 실시하여 성교육 실시전과 성교육 실시 후의 성에 관한 지식 및 태도의 변화를 알아보고, 체계적이고 바람직한 성교육을 실시하기 위한 자료를 제공하여 바람직한 성지식과 성태도를 길러 주는데 목적 있다. 이러한 연구 목적을 바탕으로 하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 성교육은 아동의 성에 관한 지식 형성에 어떠한 효과가 있는가? 둘째, 성교육은 아동의 성에 관한 태도 함양에 어떤 효과가 있는가? 셋째, 성교육은 아동의 성에 관한 지식과 태도에 지속적인 효과가 있는가? 넷째, 아동용 성교육 도서의 내용은 어떻게 구성되었는가? 다섯째, 바람직한 성교육 대책은 무엇인가? 위와 같은 연구문제를 해결하기 위하여 강원도 춘천시 5초등학교 1학년 76명을 임의 표집하여 실험집단과 비교집단으로 구분하였다. 연구 기간은 2003년 8월 25일부터 2003년 9월 25일까지 5주간에 걸쳐 10시간의 성교육을 본 연구자의 지도로 실시하였다. 본 연구는 성지식 측정 13문항과 성태도 측정 12문항으로 구성된 도구를 사용하였으며, 성교육 프로그램은 신체 심리발달, 인간관계 이해 , 성문화 및 성윤리 범주로 나누어 10차시로 구성하여 실시하였다. 자료 분석은 SPSS 10.1(K)/WIN 프로그램을 이용하여 처리되었다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성교육이 성지식을 변화시키는데 효과가 있는지 분석해 본 결과 성교육을 받은 후 실험집단은 성교육 전보다 평균 4.34점이 증가하였다 성교육을 받지 않은 비교집단은 평균이 0.4점이 증가하다. 이것은 성교육이 성지식을 변화시키는데 유의하였음을 나타낸다(t=-13.36, p=.000). 둘째, 성교육이 성태도를 변화시키는데 효과가 있는지를 확인하기 위해 분석해 본 결과 성교육을 받은 후 실험집단은 성교육 전보다 평균 2.06점이 증가하였다. 성교육을 받지 않은 비교집단은 0.4점으로 나와 실험집단의 성태도 점수가 더 많이 증가하였으며, 이는 성교육이 성태도 변화에 효과를 미치고 있다고 볼 수 있다(t=-8.91, p=.000). 셋째, 성교육이 성지식에 지속적인 효과를 미치고 있는지 분석해 본 결과 성교육을 받은 실험집단의 성지식 점수는 지속검사에서도 4.42점이 증가하였고, 성교육을 받지 않은 비교집단은 2.19점으로 나와 실험집단의 성태도 점수가 더 많이 증가하였다. 이것은 성교육이 성지식에 지속적인 효과를 미치고 있다고 볼 수 있다(t=-12.82, p=.000). 넷째, 성교육이 성태도에 지속적인 효과를 미치고 있는지 분석해 본 결과 성교육을 받은 실험집단의 성태도 점수는 지속검사에서도 2.19점이 증가하였고, 성교육을 받지 알은 비교집단은 -0.52점으로 나와 실험집단의 성지식 점수가 더 많이 증가하였으며, 이것은 성교육이 성태도에 지속적인 효과를 미친다고 할 수 있다(t=-10.26, p=.000). 다섯째, 성교육 도서들을 분석해 본 결과 발달 수준에 맞게 비교적 잘 구성되어 있으므로 이를 적극 활용한다면 성지식과 성태도 함양에 도움이 될 것이다. 여섯째, 바람직한 성교육의 대책은 아동들에게 발생할 순 있는 성 문제를 예방하고 성폭행이나 성추행 둥의 상황에서 슬기롭게 대처할 수 있으며, 더 나아가 청소년기에 이르렀을 때 무분별한 성 행동으로 인한 임신을 피할 수 있으리 라 생각된다. 이상에서 살펴본 것 같이 성교육이 성지식과 성태도 변화에 영향을 미친다는 사실을 알 수 있었다. 앞으로 성교육이 학교현장에서 정규 교육과정에 편성되어, 교사와 학부모·지역사회 모두가 관심을 기울여 나갈 때 성교육은 보다 좋은 효과를 기대할 수 있을 것이다. 즉, 성교육이 성공적으로 이루어지기 위해서는 아동의 성적 발달단계와 성적 성숙도를 정확히 파악하여 학교에서 성교육을 체계적으로 실시하고, 이를 가정과 연계하여 학부모를 통한 가정에서의 성교육이 함께 이루어져야 될 뿐만 아니라 성교육 담당교사 자질 함양을 위한 연수 기회가 주어져야하고, 교육청·학교장의 의지 및 제도적·경제적 지원이 계속적으로 이루어져야 할 것이다.
As men's sexual knowledge, attitude and behavior are formed in early childhood, sex education should be taught to children from their childhood days at home and in the community. Sex education at home is the most important for children but it is difficult for them to be taught only at home in rapidl...
As men's sexual knowledge, attitude and behavior are formed in early childhood, sex education should be taught to children from their childhood days at home and in the community. Sex education at home is the most important for children but it is difficult for them to be taught only at home in rapidly changing society. Thus, they desperately need to take a sex education in schools. As children meet official and formal educational programs at elementary school for the first time, elementary schools are very important place where sex education can be taught to them most deliberately and organically. Accordingly, in this study, sex education programs are executed for elementary school students to figure out their knowledge and attitude changed after sex education has been executed. The materials for systemic and desirable sex education have been provided to raise their desirable sexual knowledge and attitude. On the basis of these study goals, the following research problems are set up. Firstly, what effects does sex education have in establishing children's sexual knowledge? Secondly, what effects does sex education have in enhancing children's sexual attitude? Thirdly, dose sex education continued affecting children's sexual knowledge and attitude? Fourthly, what contents are sex education books for children composed of? Fifthly, what are. desirable countermeasure of sex education? To solve the research problems, 76 of the first grade students were randomly sampled from 5 elementary school in Chuncheon, Kanwon-Do. They were divided into a test group and a control group. For the study, sex education was carried out by the author for 10 hours in 5 weeks from 25, August, 2003 to 25, September, 2003. As a research tool, questionnaires, which were composed of 13 questions about children's sexual knowledge and 12 questions about their sexual attitude, were distributed and sex education programs consisted of physical & psychological development, comprehension of human relations, sexual culture and sexual morality. The surveys were executed for 10 times. For data analysis, SPSS10.1 (K)/WIN program was used. The results of this study are as follows. Firstly, whether sex education could change children's sexual knowledge was analyzed. According to the result, the test group's scores were increased by an average of 4.34 after the group took sex education. The scores of control group, who was not educated, were increased by an average of 0.4. The test group's scores about sexual knowledge were increased more than the control group's. The result shows that sex education affected significantly the change of their sexual knowledge. (t=-13.36, p=.000) Secondly, whether sex education could change children's sexual attitude was analyzed. According to the result, the test group's scores were increased by an average of 2.06 after the group took sex education. On the other hands, the scores of control group, who was not educated, were increased by an average of 0.4. The result shows that sex education affected significantly the change of their sexual attitude. (t=-8.91, p=.000) Thirdly, whether sex education continued affecting their sexual knowledge was analyzed. According to the result, the test group's sexual knowledge scores were increased by 4.42 in a test of continuance after the group took sex education. On the other hands, the scores of control group, who was not educated, were increased by 2.19. The result shows that sex education continued affecting significantly their sexual knowledge. (t=-12.82, p=.000) Fourthly, whether sex education continued affecting their sexual attitude was analyzed. According to the result, the test group's sexual attitude scores were increased by 2.19 in a test of continuance after the group took sex education. On the other hands, the scores of control group, who was not educated, were decreased by -0.52. The result shows that the test group's sexual knowledge scores increased more than the control group's and that sex education continued affecting their sexual attitude significantly. (t= -10.26, p = .000) Fifthly, According to the result of analyzing sex education books, they were comparatively well-constructed. Thus, if they are utilized positively, they will help raise children's sexual knowledge and attitude. Sixthly, desirable sex education would help to prevent sex problems which could happen to children and help them to deal with the sexual assault or harassment situation wisely. Furthermore, it would help them avoid a pregnancy resulted from imprudent sex behaviors during their adolescence. As mentioned above, we could find that sex education affected the change of children's sexual knowledge and attitude. If sex education is organized into formal educational courses and teachers, parents and community have an interest in it, it can get better effects. In other words, for successful sex education, children's stages of sexual development and sexual maturity should be comprehended precisely and these should be connected to their home. The sex education should be taken by parents at home and training opportunity should be provided for teachers in charge of sex education. Finally, the institutional and economic supports should continue being given to the program in addition to the will of offices of education and school principals.
As men's sexual knowledge, attitude and behavior are formed in early childhood, sex education should be taught to children from their childhood days at home and in the community. Sex education at home is the most important for children but it is difficult for them to be taught only at home in rapidly changing society. Thus, they desperately need to take a sex education in schools. As children meet official and formal educational programs at elementary school for the first time, elementary schools are very important place where sex education can be taught to them most deliberately and organically. Accordingly, in this study, sex education programs are executed for elementary school students to figure out their knowledge and attitude changed after sex education has been executed. The materials for systemic and desirable sex education have been provided to raise their desirable sexual knowledge and attitude. On the basis of these study goals, the following research problems are set up. Firstly, what effects does sex education have in establishing children's sexual knowledge? Secondly, what effects does sex education have in enhancing children's sexual attitude? Thirdly, dose sex education continued affecting children's sexual knowledge and attitude? Fourthly, what contents are sex education books for children composed of? Fifthly, what are. desirable countermeasure of sex education? To solve the research problems, 76 of the first grade students were randomly sampled from 5 elementary school in Chuncheon, Kanwon-Do. They were divided into a test group and a control group. For the study, sex education was carried out by the author for 10 hours in 5 weeks from 25, August, 2003 to 25, September, 2003. As a research tool, questionnaires, which were composed of 13 questions about children's sexual knowledge and 12 questions about their sexual attitude, were distributed and sex education programs consisted of physical & psychological development, comprehension of human relations, sexual culture and sexual morality. The surveys were executed for 10 times. For data analysis, SPSS10.1 (K)/WIN program was used. The results of this study are as follows. Firstly, whether sex education could change children's sexual knowledge was analyzed. According to the result, the test group's scores were increased by an average of 4.34 after the group took sex education. The scores of control group, who was not educated, were increased by an average of 0.4. The test group's scores about sexual knowledge were increased more than the control group's. The result shows that sex education affected significantly the change of their sexual knowledge. (t=-13.36, p=.000) Secondly, whether sex education could change children's sexual attitude was analyzed. According to the result, the test group's scores were increased by an average of 2.06 after the group took sex education. On the other hands, the scores of control group, who was not educated, were increased by an average of 0.4. The result shows that sex education affected significantly the change of their sexual attitude. (t=-8.91, p=.000) Thirdly, whether sex education continued affecting their sexual knowledge was analyzed. According to the result, the test group's sexual knowledge scores were increased by 4.42 in a test of continuance after the group took sex education. On the other hands, the scores of control group, who was not educated, were increased by 2.19. The result shows that sex education continued affecting significantly their sexual knowledge. (t=-12.82, p=.000) Fourthly, whether sex education continued affecting their sexual attitude was analyzed. According to the result, the test group's sexual attitude scores were increased by 2.19 in a test of continuance after the group took sex education. On the other hands, the scores of control group, who was not educated, were decreased by -0.52. The result shows that the test group's sexual knowledge scores increased more than the control group's and that sex education continued affecting their sexual attitude significantly. (t= -10.26, p = .000) Fifthly, According to the result of analyzing sex education books, they were comparatively well-constructed. Thus, if they are utilized positively, they will help raise children's sexual knowledge and attitude. Sixthly, desirable sex education would help to prevent sex problems which could happen to children and help them to deal with the sexual assault or harassment situation wisely. Furthermore, it would help them avoid a pregnancy resulted from imprudent sex behaviors during their adolescence. As mentioned above, we could find that sex education affected the change of children's sexual knowledge and attitude. If sex education is organized into formal educational courses and teachers, parents and community have an interest in it, it can get better effects. In other words, for successful sex education, children's stages of sexual development and sexual maturity should be comprehended precisely and these should be connected to their home. The sex education should be taken by parents at home and training opportunity should be provided for teachers in charge of sex education. Finally, the institutional and economic supports should continue being given to the program in addition to the will of offices of education and school principals.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.