화학물질은 전 세계적으로 1,400만종이상 존재하고 있고 실제로 10여만 종 이상이 유통되고있으며 매년 2~3천 종이 새롭게 생성되어 상업화되고 있다. 국내에서도 약3만5천여 종 이상이 실제로 유통되고 있고 매년 1~2백여 종의 새로운 화학물질이 수입 또는 생산되고 있는 현실 속에서 화학물질에 대한 정보를 모두 숙지한다는 것은 불가능한 일일 것이다. 본 연구는 위험물 실무자의 위험물 허가실무 및 진압요원과 현장지휘자들의 위험물 사고 대응조치에 대한 인식이 부족하다는 점에서 위험물 제도, 위험물 성상, 위험물시설 및 유해 화학물 등 위험물에 대한 큰 범주 중에서 위험물 행정이 가지고 있는 현실적인 문제점을 검토·분석하여 당면한 문제의 상황을 도출, 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구범위는 위험물 행정의 이론적 배경 및 위험물 규제의 법 체계 등을 통해 위험물 관리 및 위험물 허가 절차상에 있어 문제점은 없는지를 분석하여 대안을 제시하고, 위험물 화재의 위험성 및 사고사례 등을 통해 사고원인이나 발생시기 등의 경험적 사례를 분석하여 유사사고를 방지하는 데에 한정하였다. 본 연구에서는 위험물 행정의 이론적 고찰을 통해 위험물 행정의 전체적인 개요를 파악하고, 위험물 화재의 위험성 및 특수현상, 최근 위험물 화재사례를 통해 문제점을 인식하고 위험물 관리의 제반 실태를 분석하여 문제점을 제시하였다. 위험물 행정의 발전 방안으로서 위험물 정보관리의 필요성이 대두되었고, 위험물 관리 의 방법, 전문 부서의 신설 및 재정조달, 정보전산체제 구축, 관계자 ...
화학물질은 전 세계적으로 1,400만종이상 존재하고 있고 실제로 10여만 종 이상이 유통되고있으며 매년 2~3천 종이 새롭게 생성되어 상업화되고 있다. 국내에서도 약3만5천여 종 이상이 실제로 유통되고 있고 매년 1~2백여 종의 새로운 화학물질이 수입 또는 생산되고 있는 현실 속에서 화학물질에 대한 정보를 모두 숙지한다는 것은 불가능한 일일 것이다. 본 연구는 위험물 실무자의 위험물 허가실무 및 진압요원과 현장지휘자들의 위험물 사고 대응조치에 대한 인식이 부족하다는 점에서 위험물 제도, 위험물 성상, 위험물시설 및 유해 화학물 등 위험물에 대한 큰 범주 중에서 위험물 행정이 가지고 있는 현실적인 문제점을 검토·분석하여 당면한 문제의 상황을 도출, 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구범위는 위험물 행정의 이론적 배경 및 위험물 규제의 법 체계 등을 통해 위험물 관리 및 위험물 허가 절차상에 있어 문제점은 없는지를 분석하여 대안을 제시하고, 위험물 화재의 위험성 및 사고사례 등을 통해 사고원인이나 발생시기 등의 경험적 사례를 분석하여 유사사고를 방지하는 데에 한정하였다. 본 연구에서는 위험물 행정의 이론적 고찰을 통해 위험물 행정의 전체적인 개요를 파악하고, 위험물 화재의 위험성 및 특수현상, 최근 위험물 화재사례를 통해 문제점을 인식하고 위험물 관리의 제반 실태를 분석하여 문제점을 제시하였다. 위험물 행정의 발전 방안으로서 위험물 정보관리의 필요성이 대두되었고, 위험물 관리 의 방법, 전문 부서의 신설 및 재정조달, 정보전산체제 구축, 관계자 안전교육 강화, 위험물 제조·보관상의 안전관리 강화 및 위험물 실무상의 개선방안을 제시함으로서 위험물 안전관리의 대책을 확립하였으며, 위험물분류 및 표시방법의 국제화, 위험물 운송체계의 개선 및 위험물사고 비상대응체계를 구축함으로서 위험물 관리의 국제화·정보화를 제시하였다. 본 연구에서 도출된 문제점에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 위험물 실무를 담당하는 위험물 담당자(검사·허가업무 포함)의 위험물에 대한 전문지식 결여는 민원인의 욕구를 충분히 해소하지 못함에 따른 불만요소로 작용함에 따라 이러한 불만을 해소하는 방안으로 위험물 담당자의 위험물에 대한 전문 지식 함양을 통한 위험물 행정의 전문화다. 둘째, 위험물질별 성상과 유해성·소화방법 등에 대한 데이터베이스를 구축함으로서 위험물 사고 발생 시 적극 대처할 수 있도록 위험물을 전담할 수 있는 전문 부서를 신설하는 것이다. 셋째, 위험물 저장시설(탱크)에 대한 안정성을 확보하는 것이다 넷째, 위험물 분류 및 표시방법을 국제화·정보화하고, 위험물 운송체계를 개선하고, 위험물사고에 대비 비상대응체계를 구축함으로서 위험물에 대한 관리체계를 확립하는 것이다. 다섯째, 위험물 공사업체에 대한 관리·감독권을 강화하는 것이다. 여섯째, 위험물 설비업체의 내실 있는 운영체계 확립과 기술력 배양등 장기적인 비전을 통한 경쟁력을 키워 나갈 수 있도록 위험물 산업을 발전·육성하는 것이다.
화학물질은 전 세계적으로 1,400만종이상 존재하고 있고 실제로 10여만 종 이상이 유통되고있으며 매년 2~3천 종이 새롭게 생성되어 상업화되고 있다. 국내에서도 약3만5천여 종 이상이 실제로 유통되고 있고 매년 1~2백여 종의 새로운 화학물질이 수입 또는 생산되고 있는 현실 속에서 화학물질에 대한 정보를 모두 숙지한다는 것은 불가능한 일일 것이다. 본 연구는 위험물 실무자의 위험물 허가실무 및 진압요원과 현장지휘자들의 위험물 사고 대응조치에 대한 인식이 부족하다는 점에서 위험물 제도, 위험물 성상, 위험물시설 및 유해 화학물 등 위험물에 대한 큰 범주 중에서 위험물 행정이 가지고 있는 현실적인 문제점을 검토·분석하여 당면한 문제의 상황을 도출, 개선방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구범위는 위험물 행정의 이론적 배경 및 위험물 규제의 법 체계 등을 통해 위험물 관리 및 위험물 허가 절차상에 있어 문제점은 없는지를 분석하여 대안을 제시하고, 위험물 화재의 위험성 및 사고사례 등을 통해 사고원인이나 발생시기 등의 경험적 사례를 분석하여 유사사고를 방지하는 데에 한정하였다. 본 연구에서는 위험물 행정의 이론적 고찰을 통해 위험물 행정의 전체적인 개요를 파악하고, 위험물 화재의 위험성 및 특수현상, 최근 위험물 화재사례를 통해 문제점을 인식하고 위험물 관리의 제반 실태를 분석하여 문제점을 제시하였다. 위험물 행정의 발전 방안으로서 위험물 정보관리의 필요성이 대두되었고, 위험물 관리 의 방법, 전문 부서의 신설 및 재정조달, 정보전산체제 구축, 관계자 안전교육 강화, 위험물 제조·보관상의 안전관리 강화 및 위험물 실무상의 개선방안을 제시함으로서 위험물 안전관리의 대책을 확립하였으며, 위험물분류 및 표시방법의 국제화, 위험물 운송체계의 개선 및 위험물사고 비상대응체계를 구축함으로서 위험물 관리의 국제화·정보화를 제시하였다. 본 연구에서 도출된 문제점에 대한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 위험물 실무를 담당하는 위험물 담당자(검사·허가업무 포함)의 위험물에 대한 전문지식 결여는 민원인의 욕구를 충분히 해소하지 못함에 따른 불만요소로 작용함에 따라 이러한 불만을 해소하는 방안으로 위험물 담당자의 위험물에 대한 전문 지식 함양을 통한 위험물 행정의 전문화다. 둘째, 위험물질별 성상과 유해성·소화방법 등에 대한 데이터베이스를 구축함으로서 위험물 사고 발생 시 적극 대처할 수 있도록 위험물을 전담할 수 있는 전문 부서를 신설하는 것이다. 셋째, 위험물 저장시설(탱크)에 대한 안정성을 확보하는 것이다 넷째, 위험물 분류 및 표시방법을 국제화·정보화하고, 위험물 운송체계를 개선하고, 위험물사고에 대비 비상대응체계를 구축함으로서 위험물에 대한 관리체계를 확립하는 것이다. 다섯째, 위험물 공사업체에 대한 관리·감독권을 강화하는 것이다. 여섯째, 위험물 설비업체의 내실 있는 운영체계 확립과 기술력 배양등 장기적인 비전을 통한 경쟁력을 키워 나갈 수 있도록 위험물 산업을 발전·육성하는 것이다.
Chemical compounds are known to exist over than 14,000,000 kinds. Actually, more than 100,000 kinds of them are in use, and about 2~3 thousand sorts are newly made every year. In domestic view, we also use approximately 35,000 sorts of chemical compounds with 1~2 hundred sorts imported and produced ...
Chemical compounds are known to exist over than 14,000,000 kinds. Actually, more than 100,000 kinds of them are in use, and about 2~3 thousand sorts are newly made every year. In domestic view, we also use approximately 35,000 sorts of chemical compounds with 1~2 hundred sorts imported and produced annually. In such a circumstances, it is impossible to be aware of all the informations on chemical compounds. We started our study on these reasons : Dangerous-goods administrators are, in many cases, lacking in the understanding about Dangerous-goods permission affair. Fire suppression agents and local commanders, also, has poor comprehension about proper reaction at Dangerous-goods emergency. We aim at the analysis on the practical problem of Dangerous-goods administration and the presentation of development program in the large category of Dangerous-goods. Such category includes not only systems, properties, and facilities of Dangerous-Goods, but also hazardous chemicals. On this study, we confined our field of interest as follow : First, we are going to analyze possible problems and give solutions about Dangerous-goods management and permission process. This will be performed by inspecting theoretical background and legal-systems regulating Dangerous-goods. Second, we will eventually try to prevent similar accidents. It will be helpful to review the statistical causes and occasions of Dangerous-goods accident cases. We can understand general outline of Dangerous-goods administration by theoretical investigations. Moreover we will grasp the problems through peril and extraordinariness of Dangerous-goods fire inferred from recent statistics. Finally we suggest our opinion by examining actual overall conditions Dangerous-goods management. Dangerous-goods information management is necessary for the development of Dangerous-goods administration. Dangerous-goods safety management should be prepared by considering such matter as methods used to control Dangerous-goods administration, new establishment of authority concerned and financial support, construction of electronic information system, intensive safety-instruction to participants, consolidating of safety-management about Dangerous-goods production and deposit, and submitting ameliorating proposal of Dangerous-goods practical affairs. Futhermore, we can expect globalization and informatization of Dangerous-goods administration by advancing methods classifying and noticing Dangerous-goods, reforming Dangerous-goods delivery system, and building Dangerous-goods emergency corresponding system. These are the conclusion of this study. It acts as a civil discontentment that Dangerous-goods administrators (including inspecting and permission part) lack professional knowledge. The Dangerous-goods administrator, therefore, should be trained for professional knowledge and expected to be a specialist on his field. Second, we need to equip database about properties, peril, and method of fire extinguishment of Dangerous-goods. As a result, we are able to establish specialized authorities in order to correspond swiftly at Dangerous-goods emergency. Third, It is important to get safety insurance of Dangerous-goods storing facilities (i.e. tank). Fourth, we shall settle management system of Dangerous-goods. And This will be pursued as followings Dangerous-goods classification and notice system must follow global standard and be provided by well-prepared information basement. Dangerous-goods delivery system should be improved. Emergency corresponding system for Dangerous-goods accident must be prepared. Fifth, we will strengthen the authority of control and supervision of Dangerous-goods facilities company. Lastly, through confirming operation system of Dangerous-goods facilities company and incubating technological background, we can expect the growth of Dangerous-goods industry with long-run development program.
Chemical compounds are known to exist over than 14,000,000 kinds. Actually, more than 100,000 kinds of them are in use, and about 2~3 thousand sorts are newly made every year. In domestic view, we also use approximately 35,000 sorts of chemical compounds with 1~2 hundred sorts imported and produced annually. In such a circumstances, it is impossible to be aware of all the informations on chemical compounds. We started our study on these reasons : Dangerous-goods administrators are, in many cases, lacking in the understanding about Dangerous-goods permission affair. Fire suppression agents and local commanders, also, has poor comprehension about proper reaction at Dangerous-goods emergency. We aim at the analysis on the practical problem of Dangerous-goods administration and the presentation of development program in the large category of Dangerous-goods. Such category includes not only systems, properties, and facilities of Dangerous-Goods, but also hazardous chemicals. On this study, we confined our field of interest as follow : First, we are going to analyze possible problems and give solutions about Dangerous-goods management and permission process. This will be performed by inspecting theoretical background and legal-systems regulating Dangerous-goods. Second, we will eventually try to prevent similar accidents. It will be helpful to review the statistical causes and occasions of Dangerous-goods accident cases. We can understand general outline of Dangerous-goods administration by theoretical investigations. Moreover we will grasp the problems through peril and extraordinariness of Dangerous-goods fire inferred from recent statistics. Finally we suggest our opinion by examining actual overall conditions Dangerous-goods management. Dangerous-goods information management is necessary for the development of Dangerous-goods administration. Dangerous-goods safety management should be prepared by considering such matter as methods used to control Dangerous-goods administration, new establishment of authority concerned and financial support, construction of electronic information system, intensive safety-instruction to participants, consolidating of safety-management about Dangerous-goods production and deposit, and submitting ameliorating proposal of Dangerous-goods practical affairs. Futhermore, we can expect globalization and informatization of Dangerous-goods administration by advancing methods classifying and noticing Dangerous-goods, reforming Dangerous-goods delivery system, and building Dangerous-goods emergency corresponding system. These are the conclusion of this study. It acts as a civil discontentment that Dangerous-goods administrators (including inspecting and permission part) lack professional knowledge. The Dangerous-goods administrator, therefore, should be trained for professional knowledge and expected to be a specialist on his field. Second, we need to equip database about properties, peril, and method of fire extinguishment of Dangerous-goods. As a result, we are able to establish specialized authorities in order to correspond swiftly at Dangerous-goods emergency. Third, It is important to get safety insurance of Dangerous-goods storing facilities (i.e. tank). Fourth, we shall settle management system of Dangerous-goods. And This will be pursued as followings Dangerous-goods classification and notice system must follow global standard and be provided by well-prepared information basement. Dangerous-goods delivery system should be improved. Emergency corresponding system for Dangerous-goods accident must be prepared. Fifth, we will strengthen the authority of control and supervision of Dangerous-goods facilities company. Lastly, through confirming operation system of Dangerous-goods facilities company and incubating technological background, we can expect the growth of Dangerous-goods industry with long-run development program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.