이 논문은 한국 사회의 근대화 프로젝트 시기에 형성된 근대적 남성성이 97년도 IMF 금융 위기로 표상되는 ‘위기’ 국면을 지나면서 어떻게 변화되어 왔는지를 살펴보기 위하여 영화들에 나타난 남성성의 재현 양상을 분석하고 있다. 그럼으로써 ‘위기’를 겪은 남성들이 ‘남성’ 주체를 어떻게 인식하고 현실을 어떤 방식으로 구성하고 있는지 분석하고자 하는 것이다. 특히 남성 주체가 남성성의 변화를 받아들이는 태도가 ‘위기’ 전후로 어떻게 다른지를 밝힘으로써 한국 사회의 근대적 남성성이 현재까지 삶의 조건으로 융해되어 있는 특정 요인을 밝혀 보고자 한다. 이를 위하여 한국 사회의 근대적 남성성의 범주를 1) 사회적 관계와 사회적 삶의 지표로서의 측면, 2) 사적 영역인 가정에서의 관계 측면, 3) 여성에 대한 관계 구성의 측면으로 구분하여 각 범주에 대해 1) <친구(2001)> 및 조폭 영화들, 2) <해피엔드(99)>, <플란다스의 개(2000)>, 3) <파이란(2001)>, <나쁜 남자(2001)>를 각각 선정하여 분석하였다. 이 영화들은 각 범주의 특징에 따라 1) <친구>와 같은 조폭 영화들이 아버지의 규범과 남성 연대를 준거로 하는 남성 정체성을 구성하고 있으며 한국 사회의 근대적 남성성으로 복귀를 재현하고 있다는 점, 2) <플란다스의 개>와 <해피엔드>는 가정에서의 관계에서 부양자 지위의 상실에서 비롯된 남성성의 상실을 여성에 대한 단호한 처벌과 공적 영역에서의 퇴출로 회복하려 한다는 점, 3) <파이란>과 <나쁜 남자>는 여성에 대해 성별 관계의 변화의 지평을 무시하고 있는 부적응적인 현실의 남성성이 상상적 여성성을 구성함으로써 과거의 여성성에 대한 환상을 가진 유아적 남성성으로 퇴행하고 있다는 점에 주목하였다. 이렇듯 남성성은 90년대 들어서 근대 형성기와는 다른 속성으로 변화된 양상을 보여주다가, 경제적 위기의 국면을 지나면서 다시 과거로 돌아가고 싶어 하는 욕망을 보여주는 등의 굴절을 겪게 된다. 근대 사회에서 주변적이었던 주체인 조직 폭력배를 호명하면서 강하게 남성들을 결집해 내는 중심을 세우고 여성과 여성 친화적인 주체들을 소거하는 남성 연대를 도모하는 것이다. 그런가 하면 근대의 주역이었던 남성 주체들은 근대로의 복귀가 불가능하다는 현실을 깨닫지만 내재된 근대성으로 인해 변화된 지평에 적응력이 부재한 갈등을 겪는다. 그러나 이들의 ...
이 논문은 한국 사회의 근대화 프로젝트 시기에 형성된 근대적 남성성이 97년도 IMF 금융 위기로 표상되는 ‘위기’ 국면을 지나면서 어떻게 변화되어 왔는지를 살펴보기 위하여 영화들에 나타난 남성성의 재현 양상을 분석하고 있다. 그럼으로써 ‘위기’를 겪은 남성들이 ‘남성’ 주체를 어떻게 인식하고 현실을 어떤 방식으로 구성하고 있는지 분석하고자 하는 것이다. 특히 남성 주체가 남성성의 변화를 받아들이는 태도가 ‘위기’ 전후로 어떻게 다른지를 밝힘으로써 한국 사회의 근대적 남성성이 현재까지 삶의 조건으로 융해되어 있는 특정 요인을 밝혀 보고자 한다. 이를 위하여 한국 사회의 근대적 남성성의 범주를 1) 사회적 관계와 사회적 삶의 지표로서의 측면, 2) 사적 영역인 가정에서의 관계 측면, 3) 여성에 대한 관계 구성의 측면으로 구분하여 각 범주에 대해 1) <친구(2001)> 및 조폭 영화들, 2) <해피엔드(99)>, <플란다스의 개(2000)>, 3) <파이란(2001)>, <나쁜 남자(2001)>를 각각 선정하여 분석하였다. 이 영화들은 각 범주의 특징에 따라 1) <친구>와 같은 조폭 영화들이 아버지의 규범과 남성 연대를 준거로 하는 남성 정체성을 구성하고 있으며 한국 사회의 근대적 남성성으로 복귀를 재현하고 있다는 점, 2) <플란다스의 개>와 <해피엔드>는 가정에서의 관계에서 부양자 지위의 상실에서 비롯된 남성성의 상실을 여성에 대한 단호한 처벌과 공적 영역에서의 퇴출로 회복하려 한다는 점, 3) <파이란>과 <나쁜 남자>는 여성에 대해 성별 관계의 변화의 지평을 무시하고 있는 부적응적인 현실의 남성성이 상상적 여성성을 구성함으로써 과거의 여성성에 대한 환상을 가진 유아적 남성성으로 퇴행하고 있다는 점에 주목하였다. 이렇듯 남성성은 90년대 들어서 근대 형성기와는 다른 속성으로 변화된 양상을 보여주다가, 경제적 위기의 국면을 지나면서 다시 과거로 돌아가고 싶어 하는 욕망을 보여주는 등의 굴절을 겪게 된다. 근대 사회에서 주변적이었던 주체인 조직 폭력배를 호명하면서 강하게 남성들을 결집해 내는 중심을 세우고 여성과 여성 친화적인 주체들을 소거하는 남성 연대를 도모하는 것이다. 그런가 하면 근대의 주역이었던 남성 주체들은 근대로의 복귀가 불가능하다는 현실을 깨닫지만 내재된 근대성으로 인해 변화된 지평에 적응력이 부재한 갈등을 겪는다. 그러나 이들의 선택도 역시 여성과 여성 친화적인 주체들에 대한 처벌로 회귀한다. 또한 남성 연대에서도 배제되고 여성과의 소통도 거부당한 남성은 지극히 폭력적으로 여성의 섹슈얼리티를 유린하거나 여성을 탈역사화, 탈공간화시키면서 ‘현실의 여성들’이 아니라 ‘상상의 여성’을 만들어 낸다. 이렇게 영화적으로 재현된 남성성의 위기 대응 방식은 과거로 복귀, 이분법적 성별 관계와 위치의 회복, 상상으로 퇴행이라는 것으로 요약할 수 있다. 이것은 200년대를 사는 현실의 남성들이 자아를 인식하고 현실을 구성하는 방식에서 드러나는 딜레마와 연관된다. 이 연구는 기본적으로 근대적 성별 관계가 변화해 가는 흐름에서 남성들이 자기 정체성과 성별 관계에서의 딜레마에 어떻게 적응할 수 있을 것인가에 관심을 갖는다. 여성들이 자기 정체성을 탐구하고 그 의미와 지평을 확립해 가는 여성성에 대한 연구 못지않게 남성성을 대중문화에서 그리고 현실의 사회적 조건에서 연구하는 것은 중요할 것이다.
이 논문은 한국 사회의 근대화 프로젝트 시기에 형성된 근대적 남성성이 97년도 IMF 금융 위기로 표상되는 ‘위기’ 국면을 지나면서 어떻게 변화되어 왔는지를 살펴보기 위하여 영화들에 나타난 남성성의 재현 양상을 분석하고 있다. 그럼으로써 ‘위기’를 겪은 남성들이 ‘남성’ 주체를 어떻게 인식하고 현실을 어떤 방식으로 구성하고 있는지 분석하고자 하는 것이다. 특히 남성 주체가 남성성의 변화를 받아들이는 태도가 ‘위기’ 전후로 어떻게 다른지를 밝힘으로써 한국 사회의 근대적 남성성이 현재까지 삶의 조건으로 융해되어 있는 특정 요인을 밝혀 보고자 한다. 이를 위하여 한국 사회의 근대적 남성성의 범주를 1) 사회적 관계와 사회적 삶의 지표로서의 측면, 2) 사적 영역인 가정에서의 관계 측면, 3) 여성에 대한 관계 구성의 측면으로 구분하여 각 범주에 대해 1) <친구(2001)> 및 조폭 영화들, 2) <해피엔드(99)>, <플란다스의 개(2000)>, 3) <파이란(2001)>, <나쁜 남자(2001)>를 각각 선정하여 분석하였다. 이 영화들은 각 범주의 특징에 따라 1) <친구>와 같은 조폭 영화들이 아버지의 규범과 남성 연대를 준거로 하는 남성 정체성을 구성하고 있으며 한국 사회의 근대적 남성성으로 복귀를 재현하고 있다는 점, 2) <플란다스의 개>와 <해피엔드>는 가정에서의 관계에서 부양자 지위의 상실에서 비롯된 남성성의 상실을 여성에 대한 단호한 처벌과 공적 영역에서의 퇴출로 회복하려 한다는 점, 3) <파이란>과 <나쁜 남자>는 여성에 대해 성별 관계의 변화의 지평을 무시하고 있는 부적응적인 현실의 남성성이 상상적 여성성을 구성함으로써 과거의 여성성에 대한 환상을 가진 유아적 남성성으로 퇴행하고 있다는 점에 주목하였다. 이렇듯 남성성은 90년대 들어서 근대 형성기와는 다른 속성으로 변화된 양상을 보여주다가, 경제적 위기의 국면을 지나면서 다시 과거로 돌아가고 싶어 하는 욕망을 보여주는 등의 굴절을 겪게 된다. 근대 사회에서 주변적이었던 주체인 조직 폭력배를 호명하면서 강하게 남성들을 결집해 내는 중심을 세우고 여성과 여성 친화적인 주체들을 소거하는 남성 연대를 도모하는 것이다. 그런가 하면 근대의 주역이었던 남성 주체들은 근대로의 복귀가 불가능하다는 현실을 깨닫지만 내재된 근대성으로 인해 변화된 지평에 적응력이 부재한 갈등을 겪는다. 그러나 이들의 선택도 역시 여성과 여성 친화적인 주체들에 대한 처벌로 회귀한다. 또한 남성 연대에서도 배제되고 여성과의 소통도 거부당한 남성은 지극히 폭력적으로 여성의 섹슈얼리티를 유린하거나 여성을 탈역사화, 탈공간화시키면서 ‘현실의 여성들’이 아니라 ‘상상의 여성’을 만들어 낸다. 이렇게 영화적으로 재현된 남성성의 위기 대응 방식은 과거로 복귀, 이분법적 성별 관계와 위치의 회복, 상상으로 퇴행이라는 것으로 요약할 수 있다. 이것은 200년대를 사는 현실의 남성들이 자아를 인식하고 현실을 구성하는 방식에서 드러나는 딜레마와 연관된다. 이 연구는 기본적으로 근대적 성별 관계가 변화해 가는 흐름에서 남성들이 자기 정체성과 성별 관계에서의 딜레마에 어떻게 적응할 수 있을 것인가에 관심을 갖는다. 여성들이 자기 정체성을 탐구하고 그 의미와 지평을 확립해 가는 여성성에 대한 연구 못지않게 남성성을 대중문화에서 그리고 현실의 사회적 조건에서 연구하는 것은 중요할 것이다.
This thesis analyzes the types of masculinity representation in films in order to view how the modern masculinity in Korea has been changed through the IMF crisis. It also analyzes how the men after the 'crisis' situation would restructure the reality. Here, its focus is on the difference of the men...
This thesis analyzes the types of masculinity representation in films in order to view how the modern masculinity in Korea has been changed through the IMF crisis. It also analyzes how the men after the 'crisis' situation would restructure the reality. Here, its focus is on the difference of the men's attitude in accepting the changes of masculinity and gender relationship so that it can clarify how the modern masculinity in Korea has lasted up to now. In this thesis, modern masculinity in Korea would be divided into 1) the aspect as social relationship and conformity, 2) the aspect of each state in a family of the private sphere, and 3) the aspect of its formation of relations with women. For each category, following films are analyzed. 1) and other Korean gangster films 2) , 3) , The category 1) deals with the Korean gangster films as the signals of a desire for social relations. These films form a the identity of men based on the rules of 'Father' and the solidarity among homogeneous men. Also, they represent men's return to modern masculinity in Korea. Men In the category 2) lost their state as family supporter. The loss of their state causes the loss of modern masculinity in his family, and they try to recover it by punishing women with own discretion and expelling women from the public sphere. The category 3) is focused on the degenerative men to an infantile one with fantasy of feminity of the past. In the films, unadaptable men to changed circumstances in feminity and gender relationship form women in fantasy. The masculinity formed the modernization of Korean society had showed a new aspect in 90's, but as it went through the economic crisis in late 90's, it then exposed a desire of returning to the past in a way. The desire makes the gangsters who were the outsiders of modern society the core of the men solidarity and gets rid of women from the solidarity. On the other hand, the men who were the main subject of modernization realizes that the return to the modern masculinity is impossible, but the embedded modern masculinity in themselves prevents them from being adapted to the reality. Anyhow, their choice is also the punishment. And the men who were excluded by men solidarity and refused by women become one-sided and violent. They trample down the female sexuality or expel women extremely from the real history, from the real space. After all, they don't form the 'women in reality' but the 'women in fantasy'. The responses of masculinity to a 'crisis' represented in the recent Korean films show the return to the past, to the recovery of gender relationship in modern way, and the degeneration to the fantasy. These can explain the present dilemmas of men living in Korean society and exemplify the ways they recognize who they are and the way they organize their own reality. This study is basically interested in how men can be adapted to changed circumstances and face the dilemmas in their identities and in the new gender relationship. It would be important to study not only feminity who has already searched and broadened their identity, but also masculinity in the mass media and in the social condition.
This thesis analyzes the types of masculinity representation in films in order to view how the modern masculinity in Korea has been changed through the IMF crisis. It also analyzes how the men after the 'crisis' situation would restructure the reality. Here, its focus is on the difference of the men's attitude in accepting the changes of masculinity and gender relationship so that it can clarify how the modern masculinity in Korea has lasted up to now. In this thesis, modern masculinity in Korea would be divided into 1) the aspect as social relationship and conformity, 2) the aspect of each state in a family of the private sphere, and 3) the aspect of its formation of relations with women. For each category, following films are analyzed. 1) and other Korean gangster films 2) , 3) , The category 1) deals with the Korean gangster films as the signals of a desire for social relations. These films form a the identity of men based on the rules of 'Father' and the solidarity among homogeneous men. Also, they represent men's return to modern masculinity in Korea. Men In the category 2) lost their state as family supporter. The loss of their state causes the loss of modern masculinity in his family, and they try to recover it by punishing women with own discretion and expelling women from the public sphere. The category 3) is focused on the degenerative men to an infantile one with fantasy of feminity of the past. In the films, unadaptable men to changed circumstances in feminity and gender relationship form women in fantasy. The masculinity formed the modernization of Korean society had showed a new aspect in 90's, but as it went through the economic crisis in late 90's, it then exposed a desire of returning to the past in a way. The desire makes the gangsters who were the outsiders of modern society the core of the men solidarity and gets rid of women from the solidarity. On the other hand, the men who were the main subject of modernization realizes that the return to the modern masculinity is impossible, but the embedded modern masculinity in themselves prevents them from being adapted to the reality. Anyhow, their choice is also the punishment. And the men who were excluded by men solidarity and refused by women become one-sided and violent. They trample down the female sexuality or expel women extremely from the real history, from the real space. After all, they don't form the 'women in reality' but the 'women in fantasy'. The responses of masculinity to a 'crisis' represented in the recent Korean films show the return to the past, to the recovery of gender relationship in modern way, and the degeneration to the fantasy. These can explain the present dilemmas of men living in Korean society and exemplify the ways they recognize who they are and the way they organize their own reality. This study is basically interested in how men can be adapted to changed circumstances and face the dilemmas in their identities and in the new gender relationship. It would be important to study not only feminity who has already searched and broadened their identity, but also masculinity in the mass media and in the social condition.
주제어
#남성성 여성성 한국 영화 재현 위기 근대성 성별 관계 Masculinity Feminity Korean films Representation Crisis Modernity Gender relationship
학위논문 정보
저자
이현정
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
사회학과
지도교수
조한혜정
발행연도
2003
총페이지
iv, 116p.
키워드
남성성 여성성 한국 영화 재현 위기 근대성 성별 관계 Masculinity Feminity Korean films Representation Crisis Modernity Gender relationship
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.