본 연구의 목적은 승무 춤으로 겪게 되는 주체로서의 순수체험을 '해석학적 현상학' 관점에서 규명하고자 하는 것이고, 이러한 무용현상의 개별적이고 독특한 체험방법을 통해 실제적인 면을 파악함과 동시에 승무의 본질적인 내면 구조와 특성을 밝히고자 하는 것이다. 또한 결국 본 연구는 승무의 수행에 대한 개개인의 체험양상과 인간 움직임의 한 형태로서 체험의 본성에 대한 가능한 해석을 얻고자 하는 것이다. 본 연구는 또한 수행자들의 주관적이고 개인적 체...
본 연구의 목적은 승무 춤으로 겪게 되는 주체로서의 순수체험을 '해석학적 현상학' 관점에서 규명하고자 하는 것이고, 이러한 무용현상의 개별적이고 독특한 체험방법을 통해 실제적인 면을 파악함과 동시에 승무의 본질적인 내면 구조와 특성을 밝히고자 하는 것이다. 또한 결국 본 연구는 승무의 수행에 대한 개개인의 체험양상과 인간 움직임의 한 형태로서 체험의 본성에 대한 가능한 해석을 얻고자 하는 것이다. 본 연구는 또한 수행자들의 주관적이고 개인적 체험적 양상과 국면들의 실존적 주제들을 세부적으로 다음과 같이 세 가지로 제시하여 체험적 신체성, 공간성, 시간성의 특성과 본질을 본 연구의 초점을 맞추었다. 본 연구는 '해석학적 현상학' 의 방법적 기법에 근거하여 의미상의 분류화를 하여 해석하였고 이러한 자료수집과 분석을 위해 해석학적 현상학의 연구 방법인 '체험기술과 해석' 을 사용하였다. 이런 연구방법적 기법은 인간체험의 본질적 현상을 해석하기 위한 연구방법으로서 인간의 심오한 체험행위로서의 무용인 승무의 체험적 현상을 밝혀줄 수 있는 유용한 도구로 활용되었다. 연구 대상자들로 18명의 한국전통무용수가 선정되어 직접 승무를 체험하게 한 후 체험적 인식과 양상을 신체, 공간, 시간의 관점에 맞추어 기술하게 하였고 또한 부족한 사항은 심층면담을 통해 이루어졌다. 이렇게 얻어진 수행자들의 순수체험 기술자료를 통해 의미상 분류한 후 해석하였고 다음과 같이 연구 결과를 제시하였다. 승무 체험의 본질적 요소는 1) 자아의 독특한 체험, 2) 자연스러운 움직임 3) 이원론적 인식의 용해로 도출하였다. 이러한 요소들은 승무를 추는 무용수들의 주관적이고 개인적인 체험적 관점에서 범주화 되었고 결국 이런 요소들이 승무체험의 살아있는 체험적 속성과 정의적 요소이자 근본 요인이라 할 수 있겠다. 수집된 자료를 의미분류와 해석과정을 통해 연구의 문제인 신체성, 공간성, 시간성에 관한 세부적인 의미 범주들을 범주화 하여 다음과 같이 구체적으로 명료화 하였다. 첫째, 신체성은 다음과 같이 5가지의 의미 범주들이 세부적으로 도출되었다: 1) 호흡의 중요성, 2) 기(氣)의 체험(자각), 3) 심·신의 일체감, 4) 신체 초월의 특이한 감각적 느낌, 5) 신명체험(神明體驗). 둘째, 공간성의 의미 범주들은 다음과 같이 2가지로 제시하였다: 1) 추상적이고 가상적인 공간 체험, 2) 주변공간 요소와의 합일됨. 셋째, 시간성의 관점은 다음과 같이 2가지 측면으로 분류화 하였다: 1) 시간적 흐름 초월, 2) 변형된 시제 체험. 연구결과를 통해 논의를 살 펴 볼 때 연구 대상자들의 체험적 기술로부터 해석된 승무의 체험적 양상과 국면은 매우 역동적이고 다각적임을 알 수 있었고 또한 수행자들의 체험은 일련의 패턴과 양상이 아닌 다양한 양상과 국면을 반영하고 있었으며 체험자들의 승무에 대한 체험적 의미는 개개인의 독특한 주관적 척도와 가치를 내포하고 있었다. 본 연구에서 의미 분류화된 범주들은 승무를 추면서 무용수 개개인이 겪게 되는 생생한 생명체로 역동적이고 원초적인 체험의 근본요소와 양태라고 할 수 있다. 결국 이러한 것은 계량적화된 어느 형태로서의 가치척도가 아닌 직접적이고 원초적인 승무의 본질이라 할 수 있으며 이러한 범주들이 춤의 구조가 되어 복합적으로 작용하여 이루어 진다고 할 수 있다. 결론적으로 승무 체험은 단지 오묘한 체험, 그 자체만을 얘기할 수 있었고 체험자의 내면적 세계와 내재적인 세계라 할 수 있는 신체성, 공간성, 시간성이 복합적으로 이루어지는 심·신의 복합적 체험이자 인간실존 체험의 장이라 할 수 있겠다.
본 연구의 목적은 승무 춤으로 겪게 되는 주체로서의 순수체험을 '해석학적 현상학' 관점에서 규명하고자 하는 것이고, 이러한 무용현상의 개별적이고 독특한 체험방법을 통해 실제적인 면을 파악함과 동시에 승무의 본질적인 내면 구조와 특성을 밝히고자 하는 것이다. 또한 결국 본 연구는 승무의 수행에 대한 개개인의 체험양상과 인간 움직임의 한 형태로서 체험의 본성에 대한 가능한 해석을 얻고자 하는 것이다. 본 연구는 또한 수행자들의 주관적이고 개인적 체험적 양상과 국면들의 실존적 주제들을 세부적으로 다음과 같이 세 가지로 제시하여 체험적 신체성, 공간성, 시간성의 특성과 본질을 본 연구의 초점을 맞추었다. 본 연구는 '해석학적 현상학' 의 방법적 기법에 근거하여 의미상의 분류화를 하여 해석하였고 이러한 자료수집과 분석을 위해 해석학적 현상학의 연구 방법인 '체험기술과 해석' 을 사용하였다. 이런 연구방법적 기법은 인간체험의 본질적 현상을 해석하기 위한 연구방법으로서 인간의 심오한 체험행위로서의 무용인 승무의 체험적 현상을 밝혀줄 수 있는 유용한 도구로 활용되었다. 연구 대상자들로 18명의 한국전통무용수가 선정되어 직접 승무를 체험하게 한 후 체험적 인식과 양상을 신체, 공간, 시간의 관점에 맞추어 기술하게 하였고 또한 부족한 사항은 심층면담을 통해 이루어졌다. 이렇게 얻어진 수행자들의 순수체험 기술자료를 통해 의미상 분류한 후 해석하였고 다음과 같이 연구 결과를 제시하였다. 승무 체험의 본질적 요소는 1) 자아의 독특한 체험, 2) 자연스러운 움직임 3) 이원론적 인식의 용해로 도출하였다. 이러한 요소들은 승무를 추는 무용수들의 주관적이고 개인적인 체험적 관점에서 범주화 되었고 결국 이런 요소들이 승무체험의 살아있는 체험적 속성과 정의적 요소이자 근본 요인이라 할 수 있겠다. 수집된 자료를 의미분류와 해석과정을 통해 연구의 문제인 신체성, 공간성, 시간성에 관한 세부적인 의미 범주들을 범주화 하여 다음과 같이 구체적으로 명료화 하였다. 첫째, 신체성은 다음과 같이 5가지의 의미 범주들이 세부적으로 도출되었다: 1) 호흡의 중요성, 2) 기(氣)의 체험(자각), 3) 심·신의 일체감, 4) 신체 초월의 특이한 감각적 느낌, 5) 신명체험(神明體驗). 둘째, 공간성의 의미 범주들은 다음과 같이 2가지로 제시하였다: 1) 추상적이고 가상적인 공간 체험, 2) 주변공간 요소와의 합일됨. 셋째, 시간성의 관점은 다음과 같이 2가지 측면으로 분류화 하였다: 1) 시간적 흐름 초월, 2) 변형된 시제 체험. 연구결과를 통해 논의를 살 펴 볼 때 연구 대상자들의 체험적 기술로부터 해석된 승무의 체험적 양상과 국면은 매우 역동적이고 다각적임을 알 수 있었고 또한 수행자들의 체험은 일련의 패턴과 양상이 아닌 다양한 양상과 국면을 반영하고 있었으며 체험자들의 승무에 대한 체험적 의미는 개개인의 독특한 주관적 척도와 가치를 내포하고 있었다. 본 연구에서 의미 분류화된 범주들은 승무를 추면서 무용수 개개인이 겪게 되는 생생한 생명체로 역동적이고 원초적인 체험의 근본요소와 양태라고 할 수 있다. 결국 이러한 것은 계량적화된 어느 형태로서의 가치척도가 아닌 직접적이고 원초적인 승무의 본질이라 할 수 있으며 이러한 범주들이 춤의 구조가 되어 복합적으로 작용하여 이루어 진다고 할 수 있다. 결론적으로 승무 체험은 단지 오묘한 체험, 그 자체만을 얘기할 수 있었고 체험자의 내면적 세계와 내재적인 세계라 할 수 있는 신체성, 공간성, 시간성이 복합적으로 이루어지는 심·신의 복합적 체험이자 인간실존 체험의 장이라 할 수 있겠다.
The goals of this study were to closely examine the pure experiences gotten as subjects dancing Seungmoo(a Korean traditional buddhist dance) from the viewpoint of hermeneutics phenomenological, and to found out the essential inner structures and specialties of Seungmoo as well as to grasp its actua...
The goals of this study were to closely examine the pure experiences gotten as subjects dancing Seungmoo(a Korean traditional buddhist dance) from the viewpoint of hermeneutics phenomenological, and to found out the essential inner structures and specialties of Seungmoo as well as to grasp its actual things. Eventually, these aimed to attain the possible interpretation of the individual experience situation gotten from dancing Seungmoo and his (or her) original characters of undergoing Seungmoo. This study divided the existential peculiarities of the experienced persons' subjective, personal and empirical aspects and phases into the following three peculiarities: empirical physical peculiarity, spatial one and time one. And this focused on the characters and essences of the above-mentioned three ones. Based on the approach of hermeneutics phenomenological, this study classified the peculiarities in meanings and constructed them. Also, this study used the 'descriptions and interpretations of experiences', the studying method of hermeneutics phenomenological to collect and analyze these data. This study approach, which elucidated the essential phenomena of human experiences, was utilized as an available instrument explaining the empirical phenomena of the dance 'Seungmoo' of human profound experience behavior. Eighteen korean traditional dancers were chosen as this research subjects. After they were made to directly experience Seungmoo, they were got to describe the empirical perceptions and situations according to their bodies, spaces, and time. Also, the lacking things were complemented through in-depth interviews. This study analyzed according to the meanings, explicated these description data of the dancers' pure experiences and showed the following results. As the essential elements of experiencing Seungmoo, the three elements were induced: 1) the special experience of ego 2) the natural movement 3) the dissolution of dualistic perceptions. These elements were categorized with the subjective, individual and empirical viewpoints of the dancers dancing Seungmoo. After all, these elements can be said to be the living empirical attributes, the definitional elements and the basic chief causes of experiencing Seungmoo. This study, through the meaning classification and the interpretation process, categorized the collected data into the more detailed meaning categories of the physical peculiarity, spatial one and time one and concretely classified them as follows. The first, in the physical peculiarities the following 5 meaning categories were minutely produced: 1) the importance of breath 2) the experience (self-consciousness) of energy 3) the unity sense of the body and the mind 4) the specific, sensual feelings transcending the body 5) the experience of the Divinity. The second, the meaning categories of the spatial peculiarities were presented as follows: 1) the experience of abstract and imaginary space 2) getting united with the surrounding spatial elements. The third, the viewpoints of the time peculiarities were classified as the following 2 aspects: 1) the transcendence of time lapse 2) the experience of changed tense. With the discussion through the research results, the Seungmoo-experiencing situations and phases interpreted from the empirical descriptions of the research subjects were very dynamic and multilateral and the experiences of the dancers did nort reflect a series of patterns and situations but diverse aspects and phases; the dancers' empirical meanings of Seungmoo included their individual unique subjective scales and values. The categories classified in meanings in this study, as the vivid living things each dancer comes to go through in dancing Seungmoo, can be called the fundamental elements and situations of the dynamic and original experiences. Finally, these categories can be called not value scales of some metrical forms but the direct and basic essences of Seungmoo, and can be said to be the dance structures and compositely act to compose Seungmoo. In conclusion, Seungmoo experience can be called only an occult one as it is; it can be said to be the stage of the human existence experience and the compound experience of the mind and the body where the peculiarities of the body, the space and the time are compositely united which can be said to be the Seungmoo dancer's inner and immanent world.
The goals of this study were to closely examine the pure experiences gotten as subjects dancing Seungmoo(a Korean traditional buddhist dance) from the viewpoint of hermeneutics phenomenological, and to found out the essential inner structures and specialties of Seungmoo as well as to grasp its actual things. Eventually, these aimed to attain the possible interpretation of the individual experience situation gotten from dancing Seungmoo and his (or her) original characters of undergoing Seungmoo. This study divided the existential peculiarities of the experienced persons' subjective, personal and empirical aspects and phases into the following three peculiarities: empirical physical peculiarity, spatial one and time one. And this focused on the characters and essences of the above-mentioned three ones. Based on the approach of hermeneutics phenomenological, this study classified the peculiarities in meanings and constructed them. Also, this study used the 'descriptions and interpretations of experiences', the studying method of hermeneutics phenomenological to collect and analyze these data. This study approach, which elucidated the essential phenomena of human experiences, was utilized as an available instrument explaining the empirical phenomena of the dance 'Seungmoo' of human profound experience behavior. Eighteen korean traditional dancers were chosen as this research subjects. After they were made to directly experience Seungmoo, they were got to describe the empirical perceptions and situations according to their bodies, spaces, and time. Also, the lacking things were complemented through in-depth interviews. This study analyzed according to the meanings, explicated these description data of the dancers' pure experiences and showed the following results. As the essential elements of experiencing Seungmoo, the three elements were induced: 1) the special experience of ego 2) the natural movement 3) the dissolution of dualistic perceptions. These elements were categorized with the subjective, individual and empirical viewpoints of the dancers dancing Seungmoo. After all, these elements can be said to be the living empirical attributes, the definitional elements and the basic chief causes of experiencing Seungmoo. This study, through the meaning classification and the interpretation process, categorized the collected data into the more detailed meaning categories of the physical peculiarity, spatial one and time one and concretely classified them as follows. The first, in the physical peculiarities the following 5 meaning categories were minutely produced: 1) the importance of breath 2) the experience (self-consciousness) of energy 3) the unity sense of the body and the mind 4) the specific, sensual feelings transcending the body 5) the experience of the Divinity. The second, the meaning categories of the spatial peculiarities were presented as follows: 1) the experience of abstract and imaginary space 2) getting united with the surrounding spatial elements. The third, the viewpoints of the time peculiarities were classified as the following 2 aspects: 1) the transcendence of time lapse 2) the experience of changed tense. With the discussion through the research results, the Seungmoo-experiencing situations and phases interpreted from the empirical descriptions of the research subjects were very dynamic and multilateral and the experiences of the dancers did nort reflect a series of patterns and situations but diverse aspects and phases; the dancers' empirical meanings of Seungmoo included their individual unique subjective scales and values. The categories classified in meanings in this study, as the vivid living things each dancer comes to go through in dancing Seungmoo, can be called the fundamental elements and situations of the dynamic and original experiences. Finally, these categories can be called not value scales of some metrical forms but the direct and basic essences of Seungmoo, and can be said to be the dance structures and compositely act to compose Seungmoo. In conclusion, Seungmoo experience can be called only an occult one as it is; it can be said to be the stage of the human existence experience and the compound experience of the mind and the body where the peculiarities of the body, the space and the time are compositely united which can be said to be the Seungmoo dancer's inner and immanent world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.