이 연구에서는 태권도의 발전 가능성 및 발전방향을 위하여 태권도의 전반적인 문제를 파악하여, 미래지향적인 태권도 정책의 수립과 국민적 스포츠로서의 태권도 교육 실현에 필요한 기초자료를 제시하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 델파이 연구 기법을 조사도구로 사용하여 지명도, 전공분야, 협조가능성, 연구의 성격 등을 고려하여 태권도 전문가 집단으로 태권도 전문행정가, 태권도학과 교수, 관장 및 사범, 감독 및 코치 160명을 대상으로 4회의 설문을 실시하였다. 1차 델파이에서는 전문가 집단으로부터 태권도와 관련한 태권도 지도자 양성제도, 태권도 지도자 재교육연수, 태권도 수련생 교육프로그램, 태권도장 운영, 경기태권도, 무도태권도의 6개 항목에 대하여 평소에 중요하다고 생각한 내용들을 6개 항목과 관련지어 기술하도록 하였으며 수집된 자료 중에서 기재내용이 신뢰성이 없거나 부실하다고 판단되는 자료 26부는 제외시켰다. 2차 델파이에서는 1차 설문내용과 선행연구 논문을 바탕으로 연구자가 중요하다고 생각한 문항을 추가하여 70개 문항으로 2차 ...
이 연구에서는 태권도의 발전 가능성 및 발전방향을 위하여 태권도의 전반적인 문제를 파악하여, 미래지향적인 태권도 정책의 수립과 국민적 스포츠로서의 태권도 교육 실현에 필요한 기초자료를 제시하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 델파이 연구 기법을 조사도구로 사용하여 지명도, 전공분야, 협조가능성, 연구의 성격 등을 고려하여 태권도 전문가 집단으로 태권도 전문행정가, 태권도학과 교수, 관장 및 사범, 감독 및 코치 160명을 대상으로 4회의 설문을 실시하였다. 1차 델파이에서는 전문가 집단으로부터 태권도와 관련한 태권도 지도자 양성제도, 태권도 지도자 재교육연수, 태권도 수련생 교육프로그램, 태권도장 운영, 경기태권도, 무도태권도의 6개 항목에 대하여 평소에 중요하다고 생각한 내용들을 6개 항목과 관련지어 기술하도록 하였으며 수집된 자료 중에서 기재내용이 신뢰성이 없거나 부실하다고 판단되는 자료 26부는 제외시켰다. 2차 델파이에서는 1차 설문내용과 선행연구 논문을 바탕으로 연구자가 중요하다고 생각한 문항을 추가하여 70개 문항으로 2차 델파이 설문문항을 만들었으며 전문가집단에게 문항별 순위를 부여하도록 부탁하였으며, 이와 함께 필요 없는 문항 표시와 추가할 문항을 다시 한번 기재토록 하여 유목별로 구분하여 단순 빈도 분포와 백분율을 구하였다. 3차 델파이는 2차 델파이를 바탕으로 전문가 집단에게 변화가능성과 변화에 대한 본인들의 주관을 나타내는 희망 척도로 구분하여 70개 문항에 대한 결과를 분석하였으며, 변화가능성과 희망 척도가 평균치 이상과 이하로 응답한 전문가 집단에게 4차 설문문항을 주어 평균치 보다 높게 또는 낮게 응답한 이유를 쓰도록 하여 소수의 의견을 반영하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 태권도 지도자 양성을 위한 연수프로그램의 내용은 현실에 적합한 태권도 기술, 태권도 이론, 태권도장 경영과 운동수행을 위한 체육전문지식 및 전통문화유산의 전승자로서의 역할을 수행할 수 있는 다양한 프로그램으로 구성되어야 한다. 이러한 태권도 지도자 양성의 내실화를 위하여 태권도 지도자 양성기관인 국기원의 교육시설 부족으로 시·도 태권도협회에 연수원을 두는 것과 현행 시행하는 제도보다 향상된 25세의 연령, 전문대학 이상의 학력, 4주간의 양성 교육 기간이 늘어나는 제도적 장치가 마련되어야 한다. 둘째, 태권도 지도자 재교육을 위한 연수프로그램의 내용은 현실에 적합한 태권도 기술, 태권도 이론, 태권도장 경영과 운동수행을 위한 체육전문지식, 국제화·정보화에 대비한 어학과 컴퓨터 교육 강화 및 전통 무술, 국악, 다도, 도예, 역사, 전통놀이, 전통예절 등 전통문화유산의 전승자로서의 역할을 수행할 수 있는 다양한 재교육연수 프로그램으로 구성되어야 한다. 이러한 태권도 지도자 재교육 연수의 내실화를 위하여 태권도 지도자 재교육연수기관인 국기원의 교육시설 부족으로 시·도 태권도협회에 연수원을 두는 것과 현행 시행하는 재교육연수에 대한 참여를 높이기 위해서 재교육연수의 점수를 학점은행제처럼 관리하여 태권도협회에서 도장에 대한 등급을 산출하여 지원하는 제도적 장치가 마련되어야 한다. 셋째, 태권도 수련생 교육프로그램 개발을 위한 시·도 태권도협회 연구소의 설치가 필요할 뿐만 아니라 급·단별 운동기능, 태권도 이론, 인성교육 지침서가 되는 태권도 교과서와 태권도 지도서 개발 및 태권도장 운영을 위한 다양한 프로그램의 개발이 이루어져야 한다. 이러한 태권도 수련생 교육프로그램은 수련생 유형별 장애자, 허약자, 비만자 등을 고려한 교육프로그램의 개발과 수련생 특성별 성별, 연령별, 급·단별로 태권도 기본기술, 호신술, 품새, 예절교육, 안전교육, 인성교육, 전통문화교육 등의 수련생 교육활동에 대한 평가가 종합적으로 이루어질 수 있도록 합리적이고 다양한 평가도구의 개발과 평가준거가 마련되어야 한다. 넷째, 태권도장의 홍보는 시대적 변화에 발맞춰 태권도장을 알리는 홈페이지와 정보네트웍이 구축되어야 하며, 관(대한태권도협회 및 시·도 태권도협회) 주도로 언론매체 등을 이용한 태권도 이미지 광고가 TV, 라디오, 신문, 영화, 교통수단, 판촉물 등의 문자, 영상, 음향매체 등을 통하여 태권도의 가치 및 중요성에 대한 홍보가 마련되어야 한다. 다섯째, 태권도장의 시설은 수련생의 교육과 휴식을 위한 다용도 공간(독서, 컴퓨터, 강의실, 상담실 등의 설치와 성인 수련생 확보를 위하여 건강증진과 건강관련 시설이 마련되어야 한다. 여섯째, 태권도 수련생 관리는 수련상황(출결, 건강, 생활, 평가, 공지사항 등)을 보호자나 수련생이 볼 수 있도록 컴퓨터 네트웍을 이용과 수요자 중심의 교육 활동을 통한 수련생 교육비의 차등 적용에 대한 구체적 내용이 마련되어야 한다. 일곱째, 태권도 지도자는 경기지도능력, 신체적인 건강, 도덕적으로 사회 리더로서의 역할, 무도태권도 지도능력 등의 지도뿐만 아니라 국악, 다도, 도예, 역사, 택견등 전통문화유산의 전승자로서의 역할을 수행할 수 있는 전문성을 확보해야 할 것이다. 여덟째, 경기태권도가 올림픽 영구 종목으로 채택되기 위해서는 판정 시비를 줄이기 위한 전자호구 사용과 합리적인 경기 운영 및 관중들에게 볼거리를 제공하기 위하여 고난도 기술발휘에 따른 차등 점수제와 회전별 종결제의 도입될 수 있도록 경기규칙 보완이 필요하다. 또한, 태권도학과와 실업팀의 증가로 선수들의 진로가 보장되고 시·군 태권도협회의 아마추어 경기대회를 활성화하여 경기인구 저변확대와 기술향상을 가져올 수 있는 제도적인 장치가 마련되어야 한다. 아홉째, 무도태권도는 자신의 몸을 방어하기 위해서 호신술과 실전 겨루기(격투기), 우리고유 전통무술의 수련을 통한 건강증진과 정신수양을 위하여 검술, 봉술, 쌍절권, 격파, 호신술, 택견, 기체조 등의 지도가 시·도 태권도협회 연수원을 두고 성인과 노인 및 부녀자를 대상으로 지도할 수 있는 제도적인 장치가 마련되어야 한다.
이 연구에서는 태권도의 발전 가능성 및 발전방향을 위하여 태권도의 전반적인 문제를 파악하여, 미래지향적인 태권도 정책의 수립과 국민적 스포츠로서의 태권도 교육 실현에 필요한 기초자료를 제시하는 데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 델파이 연구 기법을 조사도구로 사용하여 지명도, 전공분야, 협조가능성, 연구의 성격 등을 고려하여 태권도 전문가 집단으로 태권도 전문행정가, 태권도학과 교수, 관장 및 사범, 감독 및 코치 160명을 대상으로 4회의 설문을 실시하였다. 1차 델파이에서는 전문가 집단으로부터 태권도와 관련한 태권도 지도자 양성제도, 태권도 지도자 재교육연수, 태권도 수련생 교육프로그램, 태권도장 운영, 경기태권도, 무도태권도의 6개 항목에 대하여 평소에 중요하다고 생각한 내용들을 6개 항목과 관련지어 기술하도록 하였으며 수집된 자료 중에서 기재내용이 신뢰성이 없거나 부실하다고 판단되는 자료 26부는 제외시켰다. 2차 델파이에서는 1차 설문내용과 선행연구 논문을 바탕으로 연구자가 중요하다고 생각한 문항을 추가하여 70개 문항으로 2차 델파이 설문문항을 만들었으며 전문가집단에게 문항별 순위를 부여하도록 부탁하였으며, 이와 함께 필요 없는 문항 표시와 추가할 문항을 다시 한번 기재토록 하여 유목별로 구분하여 단순 빈도 분포와 백분율을 구하였다. 3차 델파이는 2차 델파이를 바탕으로 전문가 집단에게 변화가능성과 변화에 대한 본인들의 주관을 나타내는 희망 척도로 구분하여 70개 문항에 대한 결과를 분석하였으며, 변화가능성과 희망 척도가 평균치 이상과 이하로 응답한 전문가 집단에게 4차 설문문항을 주어 평균치 보다 높게 또는 낮게 응답한 이유를 쓰도록 하여 소수의 의견을 반영하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 태권도 지도자 양성을 위한 연수프로그램의 내용은 현실에 적합한 태권도 기술, 태권도 이론, 태권도장 경영과 운동수행을 위한 체육전문지식 및 전통문화유산의 전승자로서의 역할을 수행할 수 있는 다양한 프로그램으로 구성되어야 한다. 이러한 태권도 지도자 양성의 내실화를 위하여 태권도 지도자 양성기관인 국기원의 교육시설 부족으로 시·도 태권도협회에 연수원을 두는 것과 현행 시행하는 제도보다 향상된 25세의 연령, 전문대학 이상의 학력, 4주간의 양성 교육 기간이 늘어나는 제도적 장치가 마련되어야 한다. 둘째, 태권도 지도자 재교육을 위한 연수프로그램의 내용은 현실에 적합한 태권도 기술, 태권도 이론, 태권도장 경영과 운동수행을 위한 체육전문지식, 국제화·정보화에 대비한 어학과 컴퓨터 교육 강화 및 전통 무술, 국악, 다도, 도예, 역사, 전통놀이, 전통예절 등 전통문화유산의 전승자로서의 역할을 수행할 수 있는 다양한 재교육연수 프로그램으로 구성되어야 한다. 이러한 태권도 지도자 재교육 연수의 내실화를 위하여 태권도 지도자 재교육연수기관인 국기원의 교육시설 부족으로 시·도 태권도협회에 연수원을 두는 것과 현행 시행하는 재교육연수에 대한 참여를 높이기 위해서 재교육연수의 점수를 학점은행제처럼 관리하여 태권도협회에서 도장에 대한 등급을 산출하여 지원하는 제도적 장치가 마련되어야 한다. 셋째, 태권도 수련생 교육프로그램 개발을 위한 시·도 태권도협회 연구소의 설치가 필요할 뿐만 아니라 급·단별 운동기능, 태권도 이론, 인성교육 지침서가 되는 태권도 교과서와 태권도 지도서 개발 및 태권도장 운영을 위한 다양한 프로그램의 개발이 이루어져야 한다. 이러한 태권도 수련생 교육프로그램은 수련생 유형별 장애자, 허약자, 비만자 등을 고려한 교육프로그램의 개발과 수련생 특성별 성별, 연령별, 급·단별로 태권도 기본기술, 호신술, 품새, 예절교육, 안전교육, 인성교육, 전통문화교육 등의 수련생 교육활동에 대한 평가가 종합적으로 이루어질 수 있도록 합리적이고 다양한 평가도구의 개발과 평가준거가 마련되어야 한다. 넷째, 태권도장의 홍보는 시대적 변화에 발맞춰 태권도장을 알리는 홈페이지와 정보네트웍이 구축되어야 하며, 관(대한태권도협회 및 시·도 태권도협회) 주도로 언론매체 등을 이용한 태권도 이미지 광고가 TV, 라디오, 신문, 영화, 교통수단, 판촉물 등의 문자, 영상, 음향매체 등을 통하여 태권도의 가치 및 중요성에 대한 홍보가 마련되어야 한다. 다섯째, 태권도장의 시설은 수련생의 교육과 휴식을 위한 다용도 공간(독서, 컴퓨터, 강의실, 상담실 등의 설치와 성인 수련생 확보를 위하여 건강증진과 건강관련 시설이 마련되어야 한다. 여섯째, 태권도 수련생 관리는 수련상황(출결, 건강, 생활, 평가, 공지사항 등)을 보호자나 수련생이 볼 수 있도록 컴퓨터 네트웍을 이용과 수요자 중심의 교육 활동을 통한 수련생 교육비의 차등 적용에 대한 구체적 내용이 마련되어야 한다. 일곱째, 태권도 지도자는 경기지도능력, 신체적인 건강, 도덕적으로 사회 리더로서의 역할, 무도태권도 지도능력 등의 지도뿐만 아니라 국악, 다도, 도예, 역사, 택견등 전통문화유산의 전승자로서의 역할을 수행할 수 있는 전문성을 확보해야 할 것이다. 여덟째, 경기태권도가 올림픽 영구 종목으로 채택되기 위해서는 판정 시비를 줄이기 위한 전자호구 사용과 합리적인 경기 운영 및 관중들에게 볼거리를 제공하기 위하여 고난도 기술발휘에 따른 차등 점수제와 회전별 종결제의 도입될 수 있도록 경기규칙 보완이 필요하다. 또한, 태권도학과와 실업팀의 증가로 선수들의 진로가 보장되고 시·군 태권도협회의 아마추어 경기대회를 활성화하여 경기인구 저변확대와 기술향상을 가져올 수 있는 제도적인 장치가 마련되어야 한다. 아홉째, 무도태권도는 자신의 몸을 방어하기 위해서 호신술과 실전 겨루기(격투기), 우리고유 전통무술의 수련을 통한 건강증진과 정신수양을 위하여 검술, 봉술, 쌍절권, 격파, 호신술, 택견, 기체조 등의 지도가 시·도 태권도협회 연수원을 두고 성인과 노인 및 부녀자를 대상으로 지도할 수 있는 제도적인 장치가 마련되어야 한다.
The purpose of this study is to show basic data needed to grasp general problems of Taekwondo, establish a future-oriented Taekwondo policy and realize Taekwondo education as a national sport by examining development potentials and direction. A questionnaire has been performed for 160 Taekwondo-rela...
The purpose of this study is to show basic data needed to grasp general problems of Taekwondo, establish a future-oriented Taekwondo policy and realize Taekwondo education as a national sport by examining development potentials and direction. A questionnaire has been performed for 160 Taekwondo-related experts, such as Taekwondo administrators, professors, masters, couches and directors, considering prominence, major, cooperativeness and the character of this study. (Four times total) Delphi research technique was used to attain the goal In the first Delphi, specialist group was asked to describe important contents of six items (Taekwondo-related leader cultivation system, re-educational training of Taekwondo leaders, education program for Taekwondo trainees, operation of Taekwondo gym, game Taekwondo and physical training Taekwondo). 26 copies were excluded owing to insincerity or lack of confidence. In the second Delphi, some more questions were added on the basis of the first questionnaire and precedent theses. 70 questions were asked. An expert group gave orders to the questions. They were asked to record needless questions and more questions to be added. Simple frequency distribution and percentage were found. In the third Delphi, a specialist group was asked to describe the chance to change and the scale desired and to show opinions on change. The result was analyzed. Then the experts whose scales are higher or lower than average were asked to say the reason. A minority opinion was reflected. The conclusion is as follows: First, the contents of the training program for cultivating Taekwondo-related leaders should include various programs for reality-based actual Taekwondo skills, Taekwondo theory, operation of Taekwondo gym, special physical education knowledge for exercise performance and role as a successor to the traditional cultural inheritance. In order to insure substantiality of Taekwondo-related leader cultivation, Taekwondo-related leader cultivation institution should not limited only to Kookgiwon. Training centers should be established in the local Taekwondo associations. Requirements for a Taekwondo leader should be reinforced to upgrade the quality of Taekwondo leaders. Second, the contents of the training program for cultivating Taekwondo-related leaders should include various re-educational training program, such as reinforced language skills, computer skills for a globalized information society and a role as a successor to traditional cultural inheritance as well as various programs for Taekwondo skill, Taekwondo theory, operation of Taekwondo gym and special physical education knowledge for exercise performance. In order to increase participation in Taekwondo leaders' re-educational training, marks should be managed like a credit bank. The Taekwondo association should grade the Taekwondo gyms and establish an organized system. Third, various educational programs should be developed according to the situation of the trainees, e.g., the handicapped, the weak, obese people, sex, age, rank, etc. Taekwondo textbook, guidebook and manual should be developed, too. Research institutes should be established under the control of municipal or provincial Taekwondo associations. The institutes can develop various evaluation standard and tools to ensure synthesized evaluation of the trainees' educational activities. Fourth, homepage and information network should be established for publicity of Taekwondo gyms. Taekwondo associations advertise the value and importance of Taekwondo using advertisement media, such as TV, radio, newspaper, etc. Fifth, multi-use rooms for education and rest (reading, computer, lecture room, consultation room, etc.) should be built. To attract adult trainees, health-related facilities should be equipped. Sixth, training situations (attendance, health, life, evaluation, notice, etc.) should be controlled by a computer network so guardians or trainees can check. Detailed contents of graded training fees should be prepared according to user-oriented education activities. Seventh, Taekwondo leaders should secure special abilities to perform the role as a successor to traditional cultural inheritance, such as traditional music, tea ceremony, ceramic art, Tagkyeon, etc. as well as game guidance ability, physical health, a role as an ethical leader in the society and physical training Taekwondo guidance ability. Eighth, in order to make Taekwondo be selected as a permanent event in the Olympics, electronic devices should be used to reduce decision-related argument and rational game operation skills are needed. Game rules should be supplemented. Graded points should be given for high degree of difficulty. Spectators like high degree skills. And round conclusion system should be introduced. Establishment of Taekwondo-related departments and business team should be increased. Systems should be established to expand the game population base and improve technology by activating armature games on a level of municipal or provincial Taekwondo associations. Ninth, physical training Taekwondo should include art of fencing, art of stick fighting, twin-club exercise, defeating, Tagkyeon, and spirit gymnastics as well as art of self-defence and match.
The purpose of this study is to show basic data needed to grasp general problems of Taekwondo, establish a future-oriented Taekwondo policy and realize Taekwondo education as a national sport by examining development potentials and direction. A questionnaire has been performed for 160 Taekwondo-related experts, such as Taekwondo administrators, professors, masters, couches and directors, considering prominence, major, cooperativeness and the character of this study. (Four times total) Delphi research technique was used to attain the goal In the first Delphi, specialist group was asked to describe important contents of six items (Taekwondo-related leader cultivation system, re-educational training of Taekwondo leaders, education program for Taekwondo trainees, operation of Taekwondo gym, game Taekwondo and physical training Taekwondo). 26 copies were excluded owing to insincerity or lack of confidence. In the second Delphi, some more questions were added on the basis of the first questionnaire and precedent theses. 70 questions were asked. An expert group gave orders to the questions. They were asked to record needless questions and more questions to be added. Simple frequency distribution and percentage were found. In the third Delphi, a specialist group was asked to describe the chance to change and the scale desired and to show opinions on change. The result was analyzed. Then the experts whose scales are higher or lower than average were asked to say the reason. A minority opinion was reflected. The conclusion is as follows: First, the contents of the training program for cultivating Taekwondo-related leaders should include various programs for reality-based actual Taekwondo skills, Taekwondo theory, operation of Taekwondo gym, special physical education knowledge for exercise performance and role as a successor to the traditional cultural inheritance. In order to insure substantiality of Taekwondo-related leader cultivation, Taekwondo-related leader cultivation institution should not limited only to Kookgiwon. Training centers should be established in the local Taekwondo associations. Requirements for a Taekwondo leader should be reinforced to upgrade the quality of Taekwondo leaders. Second, the contents of the training program for cultivating Taekwondo-related leaders should include various re-educational training program, such as reinforced language skills, computer skills for a globalized information society and a role as a successor to traditional cultural inheritance as well as various programs for Taekwondo skill, Taekwondo theory, operation of Taekwondo gym and special physical education knowledge for exercise performance. In order to increase participation in Taekwondo leaders' re-educational training, marks should be managed like a credit bank. The Taekwondo association should grade the Taekwondo gyms and establish an organized system. Third, various educational programs should be developed according to the situation of the trainees, e.g., the handicapped, the weak, obese people, sex, age, rank, etc. Taekwondo textbook, guidebook and manual should be developed, too. Research institutes should be established under the control of municipal or provincial Taekwondo associations. The institutes can develop various evaluation standard and tools to ensure synthesized evaluation of the trainees' educational activities. Fourth, homepage and information network should be established for publicity of Taekwondo gyms. Taekwondo associations advertise the value and importance of Taekwondo using advertisement media, such as TV, radio, newspaper, etc. Fifth, multi-use rooms for education and rest (reading, computer, lecture room, consultation room, etc.) should be built. To attract adult trainees, health-related facilities should be equipped. Sixth, training situations (attendance, health, life, evaluation, notice, etc.) should be controlled by a computer network so guardians or trainees can check. Detailed contents of graded training fees should be prepared according to user-oriented education activities. Seventh, Taekwondo leaders should secure special abilities to perform the role as a successor to traditional cultural inheritance, such as traditional music, tea ceremony, ceramic art, Tagkyeon, etc. as well as game guidance ability, physical health, a role as an ethical leader in the society and physical training Taekwondo guidance ability. Eighth, in order to make Taekwondo be selected as a permanent event in the Olympics, electronic devices should be used to reduce decision-related argument and rational game operation skills are needed. Game rules should be supplemented. Graded points should be given for high degree of difficulty. Spectators like high degree skills. And round conclusion system should be introduced. Establishment of Taekwondo-related departments and business team should be increased. Systems should be established to expand the game population base and improve technology by activating armature games on a level of municipal or provincial Taekwondo associations. Ninth, physical training Taekwondo should include art of fencing, art of stick fighting, twin-club exercise, defeating, Tagkyeon, and spirit gymnastics as well as art of self-defence and match.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.