본 연구는 유치원 교사의 성격특성과 유아에 대한 정서신념과의 관계가 어떻게 나타나는지 알아보는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 유치원 교사의 성격특성은 어떠한가?
2. 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 어떠한가?
3. 유치원 교사의 성격특성에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
3-1. 유치원 교사의 성격특성의 단일선호경향에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
3-2. 유치원 교사의 성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
연구 대상은 공·사립 유치원에 재직중인 유치원 교사 170명(공립: 94명, 사립: 76명)이었다. 연구 도구는 유치원 교사의 성격특성을 알아보기 위하여 한국판 ...
본 연구는 유치원 교사의 성격특성과 유아에 대한 정서신념과의 관계가 어떻게 나타나는지 알아보는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 유치원 교사의 성격특성은 어떠한가?
2. 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 어떠한가?
3. 유치원 교사의 성격특성에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
3-1. 유치원 교사의 성격특성의 단일선호경향에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
3-2. 유치원 교사의 성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
연구 대상은 공·사립 유치원에 재직중인 유치원 교사 170명(공립: 94명, 사립: 76명)이었다. 연구 도구는 유치원 교사의 성격특성을 알아보기 위하여 한국판 MBTI GS형(김정택, 심혜숙, 1990)을 사용하였으며, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 알아보기 위하여 Hyson과 Lee(1996)가 개발한 정서신념 평가 척도(Caregiver's Beliefs About Feelings, CBAF)를 연구자가 번안하여 사용하였다. 유치원 교사의 성격특성에 따라 유아에 대한 정서신념이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위하여 성격특성의 단일선호경향에 따라 t검증하였으며, 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 F검증과 사후검증으로 Scheffe' 검증하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유치원 교사의 성격특성은 MBTI의 16가지 성격유형 중 ESTJ(외향적 사고형) 유형의 분포 비율이 가장 높게 나타났으며, 성격특성의 단일선호경향에 따라서는 I(내향성), S(감각), T(사고), J(판단)를 선호하고 있는 것으로 나타났다.
성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 살펴보면, 태도 및 지향성(E-I×J-P)의 조합은 EJ, IJ, IP, EP의 순으로, 인식 및 판단(S-N×T-F)의 조합은 ST, SF, NF, NT의 순으로, 인식 및 지향성(S-N×J-P)의 조합은 SJ, SP, NJ, NP의 순으로 나타났다. 판단 및 지향성(T-F×J-P)의 조합은 TJ, FJ, FP, TP의 순으로, 태도 및 인식(E-I×S-N)의 조합은 IS, ES, EN, IN의 순으로, 태도 및 판단(E-I×T-F)의 조합은 IF, ET, IT, EF의 순으로 나타났다.
둘째, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 살펴본 결과, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념의 문항 평균은 4.38(SD: .33)이었다.
유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 정서신념의 각 하위요소별 문항 평균으로 살펴보면, 유대관계 형성하기 4.98(SD: .54), 명명하기/이야기하기 4.66(SD: .50), 정서 표현하기 4.61(SD: .63), 직접 교수하기/모델링 4.42(SD: .63), 조절하기 4.37(SD: .78), 보호하기 2.70(SD: .78)로 나타났다.
셋째, 유치원 교사의 성격특성의 단일선호경향에 따라 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 살펴본 결과, 성격특성의 단일선호경향에 따라 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
각 하위요소별로 살펴보면, E-I, S-N, T-F 선호경향에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났고, J-P 선호경향에 따라 직접 교수하기/모델링(p<.05)에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 살펴본 결과, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
각 하위요소별로 살펴보면, 태도 및 지향성(E-I×J-P), 인식 및 판단(S-N×T-F), 태도 및 인식(E-I×S-N), 태도 및 판단(E-I×T-F)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났고, 인식 및 지향성(S-N×J-P)에 따라 직접 교수하기/모델링(p<.01)에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 판단 및 지향성(T-F×J-P)의 조합에 따라서도 직접 교수하기/모델링(p<.05)에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
※ 이 논문은 2004년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사(유아교육)학위 논문임.
본 연구는 유치원 교사의 성격특성과 유아에 대한 정서신념과의 관계가 어떻게 나타나는지 알아보는데 그 목적이 있다.
위와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1. 유치원 교사의 성격특성은 어떠한가?
2. 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 어떠한가?
3. 유치원 교사의 성격특성에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
3-1. 유치원 교사의 성격특성의 단일선호경향에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
3-2. 유치원 교사의 성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 유아에 대한 정서신념은 어떻게 나타나는가?
연구 대상은 공·사립 유치원에 재직중인 유치원 교사 170명(공립: 94명, 사립: 76명)이었다. 연구 도구는 유치원 교사의 성격특성을 알아보기 위하여 한국판 MBTI GS형(김정택, 심혜숙, 1990)을 사용하였으며, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 알아보기 위하여 Hyson과 Lee(1996)가 개발한 정서신념 평가 척도(Caregiver's Beliefs About Feelings, CBAF)를 연구자가 번안하여 사용하였다. 유치원 교사의 성격특성에 따라 유아에 대한 정서신념이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위하여 성격특성의 단일선호경향에 따라 t검증하였으며, 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 F검증과 사후검증으로 Scheffe' 검증하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 유치원 교사의 성격특성은 MBTI의 16가지 성격유형 중 ESTJ(외향적 사고형) 유형의 분포 비율이 가장 높게 나타났으며, 성격특성의 단일선호경향에 따라서는 I(내향성), S(감각), T(사고), J(판단)를 선호하고 있는 것으로 나타났다.
성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 살펴보면, 태도 및 지향성(E-I×J-P)의 조합은 EJ, IJ, IP, EP의 순으로, 인식 및 판단(S-N×T-F)의 조합은 ST, SF, NF, NT의 순으로, 인식 및 지향성(S-N×J-P)의 조합은 SJ, SP, NJ, NP의 순으로 나타났다. 판단 및 지향성(T-F×J-P)의 조합은 TJ, FJ, FP, TP의 순으로, 태도 및 인식(E-I×S-N)의 조합은 IS, ES, EN, IN의 순으로, 태도 및 판단(E-I×T-F)의 조합은 IF, ET, IT, EF의 순으로 나타났다.
둘째, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 살펴본 결과, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념의 문항 평균은 4.38(SD: .33)이었다.
유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 정서신념의 각 하위요소별 문항 평균으로 살펴보면, 유대관계 형성하기 4.98(SD: .54), 명명하기/이야기하기 4.66(SD: .50), 정서 표현하기 4.61(SD: .63), 직접 교수하기/모델링 4.42(SD: .63), 조절하기 4.37(SD: .78), 보호하기 2.70(SD: .78)로 나타났다.
셋째, 유치원 교사의 성격특성의 단일선호경향에 따라 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 살펴본 결과, 성격특성의 단일선호경향에 따라 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
각 하위요소별로 살펴보면, E-I, S-N, T-F 선호경향에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났고, J-P 선호경향에 따라 직접 교수하기/모델링(p<.05)에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
넷째, 성격특성의 쌍으로 조합된 선호경향에 따라 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념을 살펴본 결과, 유치원 교사의 유아에 대한 정서신념은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.
각 하위요소별로 살펴보면, 태도 및 지향성(E-I×J-P), 인식 및 판단(S-N×T-F), 태도 및 인식(E-I×S-N), 태도 및 판단(E-I×T-F)에 따라 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났고, 인식 및 지향성(S-N×J-P)에 따라 직접 교수하기/모델링(p<.01)에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 판단 및 지향성(T-F×J-P)의 조합에 따라서도 직접 교수하기/모델링(p<.05)에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다.
※ 이 논문은 2004년 2월 한국교원대학교 대학원위원회에 제출된 교육학 석사(유아교육)학위 논문임.
This study was to investigate the relation between kindergarten teachers' psychological types and beliefs about young children's emotions.
For the purpose, following research questions were set up:
1. What are kindergarten teachers' psychological types?
2. What are kindergarten teachers' beliefs abo...
This study was to investigate the relation between kindergarten teachers' psychological types and beliefs about young children's emotions.
For the purpose, following research questions were set up:
1. What are kindergarten teachers' psychological types?
2. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions?
3. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to their psychological types?
3-1. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' dichotomous preference?
3-2. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' preference combination of psychological types?
Subjects were 170 teachers of public or private kindergartens (94 public and 76 private kindergarten teachers).
As a measure of kindergarten teachers' psychological types, the standardized Korean version of MBTI GS (Kim & Sim, 1990) was used. And the Caregiver's Beliefs About Feelings (CBAF; Hyson & Lee, 1996) translated by the present researcher was used to measure kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions.
Collected data were analyzed with the t-test by dichotomous preference and the one-way ANOVA and Scheffe post-hoc test by preference combination.
Findings of this study were as follows:
First, among 16 psychological types, ESTJ type was the most frequent one that kindergarten teachers had. And I, S, T, and J indices were the most frequent ones among the indices of psychological types. The most frequent preference combination of attitude and orientation (E-I×J-P) was EJ, followed by IJ, IP, and EP. The most frequent preference combination of perception and judgement (S-N×T-F) was ST, followed by SF, NF, and NT. The most frequent preference combination of perception and orientation (S-N×J-P) was SJ, followed by SP, NJ, and NP. The most frequent preference combination of judgement and orientation (T-F×J-P) was TJ, followed by FJ, FP, and TP. The most frequent preference combination of attitude and perception (E-I×S-N) was IS, followed by ES, EN, and IN. And The most frequent preference combination of attitude and judgement (E-I×T-F) was IF, followed by ET, IT, and EF.
Second, the mean of total items about kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions was 4.38 (SD=.33). Specifically, the sub-factor which showed the highest mean was formation of emotional bond (4.98, SD=.54), followed by labeling or talking (4.66, SD=.50), emotional expression (4.61, SD=.63), emotional instruction or modeling (4.42, SD=.63), emotional regulation (4.37, SD=.78), and emotional protection (2.70, SD=.78).
Third, there were no significant differences of kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' E-I, S-N, and T-F indices of psychological types. However, J-P dichotomous preference showed significant difference in emotional instruction or modeling (p<.05).
Fourth, there were no significant differences of kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' preference combination of attitude and orientation (E-I×J-P), attitude and perception (E-I×S-N), and attitude and judgement (E-I×T-F). However, preference combinations of perception and orientation (S-N×J-P) and judgement and orientation (T-F×J-P) showed significant difference in emotional instruction or modeling (p<.01 and p<.05, respectively).
* A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education (Early Childhood Education) in February, 2004.
This study was to investigate the relation between kindergarten teachers' psychological types and beliefs about young children's emotions.
For the purpose, following research questions were set up:
1. What are kindergarten teachers' psychological types?
2. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions?
3. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to their psychological types?
3-1. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' dichotomous preference?
3-2. What are kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' preference combination of psychological types?
Subjects were 170 teachers of public or private kindergartens (94 public and 76 private kindergarten teachers).
As a measure of kindergarten teachers' psychological types, the standardized Korean version of MBTI GS (Kim & Sim, 1990) was used. And the Caregiver's Beliefs About Feelings (CBAF; Hyson & Lee, 1996) translated by the present researcher was used to measure kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions.
Collected data were analyzed with the t-test by dichotomous preference and the one-way ANOVA and Scheffe post-hoc test by preference combination.
Findings of this study were as follows:
First, among 16 psychological types, ESTJ type was the most frequent one that kindergarten teachers had. And I, S, T, and J indices were the most frequent ones among the indices of psychological types. The most frequent preference combination of attitude and orientation (E-I×J-P) was EJ, followed by IJ, IP, and EP. The most frequent preference combination of perception and judgement (S-N×T-F) was ST, followed by SF, NF, and NT. The most frequent preference combination of perception and orientation (S-N×J-P) was SJ, followed by SP, NJ, and NP. The most frequent preference combination of judgement and orientation (T-F×J-P) was TJ, followed by FJ, FP, and TP. The most frequent preference combination of attitude and perception (E-I×S-N) was IS, followed by ES, EN, and IN. And The most frequent preference combination of attitude and judgement (E-I×T-F) was IF, followed by ET, IT, and EF.
Second, the mean of total items about kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions was 4.38 (SD=.33). Specifically, the sub-factor which showed the highest mean was formation of emotional bond (4.98, SD=.54), followed by labeling or talking (4.66, SD=.50), emotional expression (4.61, SD=.63), emotional instruction or modeling (4.42, SD=.63), emotional regulation (4.37, SD=.78), and emotional protection (2.70, SD=.78).
Third, there were no significant differences of kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' E-I, S-N, and T-F indices of psychological types. However, J-P dichotomous preference showed significant difference in emotional instruction or modeling (p<.05).
Fourth, there were no significant differences of kindergarten teachers' beliefs about young children's emotions according to teachers' preference combination of attitude and orientation (E-I×J-P), attitude and perception (E-I×S-N), and attitude and judgement (E-I×T-F). However, preference combinations of perception and orientation (S-N×J-P) and judgement and orientation (T-F×J-P) showed significant difference in emotional instruction or modeling (p<.01 and p<.05, respectively).
* A thesis submitted to the Committee of the Graduate School of Korea National University of Education in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education (Early Childhood Education) in February, 2004.
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