한국인의 사회적 성격과 시민성 교육의 내용을 비교 분석하여 한국의 사회과교육에서 전개되는 시민성 교육에 한국인의 사회적 성격이 작용하고 있다는 사실을 인식하고, 이러한 인식을 바탕으로 앞으로의 시민성 교육에 한국인의 사회적 성격을 하나의 요소로 받아들여 시민성의 일부로 만들 기틀을 제공하는 것이 이 논문의 목적이다.
이러한 목적을 달성하기 위해 먼저, 여러 연구물들을 이용해서 한국인의 사회적 성격의 존재여부를 확인하여 한국인의 사회적 성격의 분석틀을 작성하였다. 다음으로는 시민성의 내용을 분석하여 시민성 내의 집단 사이에서 발생할 때 공존하는 지역·국가·세계시민성의 ...
한국인의 사회적 성격과 시민성 교육의 내용을 비교 분석하여 한국의 사회과교육에서 전개되는 시민성 교육에 한국인의 사회적 성격이 작용하고 있다는 사실을 인식하고, 이러한 인식을 바탕으로 앞으로의 시민성 교육에 한국인의 사회적 성격을 하나의 요소로 받아들여 시민성의 일부로 만들 기틀을 제공하는 것이 이 논문의 목적이다.
이러한 목적을 달성하기 위해 먼저, 여러 연구물들을 이용해서 한국인의 사회적 성격의 존재여부를 확인하여 한국인의 사회적 성격의 분석틀을 작성하였다. 다음으로는 시민성의 내용을 분석하여 시민성 내의 집단 사이에서 발생할 때 공존하는 지역·국가·세계시민성의 다중성을 확인했으며, 시민 개인이 함양해야할 시민성의 내용을 분석하여 한국인의 사회적 성격과 비교 분석할 분석틀을 작성하였다.
이와 같은 연구를 통해서 한국인의 사회적 성격과 시민성 교육이라는 두 요소간의 상호 작용을 확인하여 다음과 같은 결론에 이르게 되었다.
한국인의 사회적 성격은 크게 가족주의, 관료주의, 친분주의, 상하서열주의, 남존여비, 효, 한, 이중성으로 나타난다.
첫째, 가족주의는 국가에 대한 불신에서 생존을 위한 결속의 전통에서 출발하는데, 한국의 중앙정부 중심의 교육개혁에 대한 불신도 여기에서 출발하며 결국 계속해서 시행착오로 오는 한국교육의 문제점의 중심에 서게된다.
둘째, 관료주의의 경우, 관료는 착취할 수 있는 정당성이 부여됨으로 가족을 보호하고 착취의 대상에서 벗어날 수 있는 유일한 수단으로써 이는 공개경쟁을 통해서 이루어진다. 결국, 한국의 교육열의 출발점이라고 볼 수 있으며, 시민을 착취의 대상이 아니라 공존의 대상으로 전환시키면 이는 자연적으로 해결될 것이다.
셋째, 친분주의와 상하서열주의 경우도 마찬가지이다. 전자는 관리들의 권위적인 태도에 효율적으로 대처하고, 희소한 가치에 대한 효과적이 접근을 위해 하나가 아닌 집단 형태로 대항하는 과정에서 생기는 정서로 한국의 고질병인 혈연·지연·학연을 통한 지역주의와 집단주의의 뿌리를 형성하는 개념이다. 후자의 경우는 존경과 복종이 같은 선상에서 존재하게 됨으로 해서 형식주의가 나타난다. 이것은 공식적인 집단의 비효율성을 제거하는 수단으로 적절하게 사용된다면 보다 능률적인 국가 조직의 운영에 도움이 될 것으로 생각된다.
넷째, 남존여비 사상의 경우, 남성 지배를 정당화 시키는 과정에서 도입된 것으로 없어져야할 가장 대표적인 성격이라고 단정할 수 있겠다.
다섯째, 효의 경우 한국인의 대표적인 자랑거리로 유교주의적으로 부모와 자식간의 명령과 복종의 관계를 개선하고 서로 존중하는 형태로 전환한다면 한국 교육의 가장 큰 모태가 될 것이다.
여섯째, 한의 경우도 착취의 대상이 되었던 대다수의 소외받은 계층의 내면에 도사리고 있는 정서로써 이는 역지사지(易地思之)할 수 있는 형태로 나의 피해를 인식하고 타인의 피해를 이해하는 과정에서 충분히 승화할 수 있는 성격이라 할 것이다.
마지막으로 이중성은 한국인의 내면적으로 간직하고 있는 성품이라고 하나 이는 급변하는 사회에 적응하는 생존방식으로 더더욱 강해진 면이 큼으로 원칙에 맞는 사회 질서를 확립하여 사회 내의 이중성은 없애고, 사회 밖 특히, 자신보다 못하는 사람에게 관용의 자세를 확산시킬 수 있는 방안으로 전환하면, 후대성향을 극대화 시켜 보다 바람직한 시민의식 함양에 보탬이 될 것이다
다음으로는 시민성으로, 시민성은 크게 두 가지 형태 즉, 개별적인 시민의 자질에 속하는 내용과 집단적으로 나타나는 세계 시민성, 국가 시민성, 지역 시민성으로 나타난다. 전자의 경우는 크게 지식, 가치·태도, 행동의 측면으로 나타나고, 후자의 경우는 전자에 포함되는 개념이나 세계화라는 역사의 흐름속에서 시민이 국가의 내부가 아닌 외부에서 존재(시민사회)하면서 국가를 견제하고 운영하는 위치로 성장함으로써 상황에 따라 나뉘게 되는 형태이다.
한국인의 사회적 성격과 시민성은 서로 상호작용을 통해서 하나의 시민이 갖는 복합적인 내용 요소로 작용하게 되는데, 여기에서 한국인의 사회적 성격과 시민성은 충돌(衝突)과 연합(聯合), 상생(相生) 과정을 거처 하나의 시민이 의사결정이나 문제해결 등등의 행동으로 표출하게 되는 것이다. 이는 시민성내에는 지역, 국가, 세계 시민성이 포함되어 각각의 상황이나 문제가 발생했을 경우, 시민의 판단에 따라 세가지의 시민성이 복합적으로 발현되고, 시민성 밖에는 한국인의 사회적 성격이 존재하여 시민성이 발현될 때 외부에서 긴밀한 상호작용을 통해 시민성 중에서 어떤 시민성을 선택해야하는 것인가에 대해 영향을 미치고, 뿐만아니라 시민성의 발현을 제지하거나 증폭시키는 역할을 하고 있었다.
한국인의 사회적 성격과 시민성 교육의 내용을 비교 분석하여 한국의 사회과교육에서 전개되는 시민성 교육에 한국인의 사회적 성격이 작용하고 있다는 사실을 인식하고, 이러한 인식을 바탕으로 앞으로의 시민성 교육에 한국인의 사회적 성격을 하나의 요소로 받아들여 시민성의 일부로 만들 기틀을 제공하는 것이 이 논문의 목적이다.
이러한 목적을 달성하기 위해 먼저, 여러 연구물들을 이용해서 한국인의 사회적 성격의 존재여부를 확인하여 한국인의 사회적 성격의 분석틀을 작성하였다. 다음으로는 시민성의 내용을 분석하여 시민성 내의 집단 사이에서 발생할 때 공존하는 지역·국가·세계시민성의 다중성을 확인했으며, 시민 개인이 함양해야할 시민성의 내용을 분석하여 한국인의 사회적 성격과 비교 분석할 분석틀을 작성하였다.
이와 같은 연구를 통해서 한국인의 사회적 성격과 시민성 교육이라는 두 요소간의 상호 작용을 확인하여 다음과 같은 결론에 이르게 되었다.
한국인의 사회적 성격은 크게 가족주의, 관료주의, 친분주의, 상하서열주의, 남존여비, 효, 한, 이중성으로 나타난다.
첫째, 가족주의는 국가에 대한 불신에서 생존을 위한 결속의 전통에서 출발하는데, 한국의 중앙정부 중심의 교육개혁에 대한 불신도 여기에서 출발하며 결국 계속해서 시행착오로 오는 한국교육의 문제점의 중심에 서게된다.
둘째, 관료주의의 경우, 관료는 착취할 수 있는 정당성이 부여됨으로 가족을 보호하고 착취의 대상에서 벗어날 수 있는 유일한 수단으로써 이는 공개경쟁을 통해서 이루어진다. 결국, 한국의 교육열의 출발점이라고 볼 수 있으며, 시민을 착취의 대상이 아니라 공존의 대상으로 전환시키면 이는 자연적으로 해결될 것이다.
셋째, 친분주의와 상하서열주의 경우도 마찬가지이다. 전자는 관리들의 권위적인 태도에 효율적으로 대처하고, 희소한 가치에 대한 효과적이 접근을 위해 하나가 아닌 집단 형태로 대항하는 과정에서 생기는 정서로 한국의 고질병인 혈연·지연·학연을 통한 지역주의와 집단주의의 뿌리를 형성하는 개념이다. 후자의 경우는 존경과 복종이 같은 선상에서 존재하게 됨으로 해서 형식주의가 나타난다. 이것은 공식적인 집단의 비효율성을 제거하는 수단으로 적절하게 사용된다면 보다 능률적인 국가 조직의 운영에 도움이 될 것으로 생각된다.
넷째, 남존여비 사상의 경우, 남성 지배를 정당화 시키는 과정에서 도입된 것으로 없어져야할 가장 대표적인 성격이라고 단정할 수 있겠다.
다섯째, 효의 경우 한국인의 대표적인 자랑거리로 유교주의적으로 부모와 자식간의 명령과 복종의 관계를 개선하고 서로 존중하는 형태로 전환한다면 한국 교육의 가장 큰 모태가 될 것이다.
여섯째, 한의 경우도 착취의 대상이 되었던 대다수의 소외받은 계층의 내면에 도사리고 있는 정서로써 이는 역지사지(易地思之)할 수 있는 형태로 나의 피해를 인식하고 타인의 피해를 이해하는 과정에서 충분히 승화할 수 있는 성격이라 할 것이다.
마지막으로 이중성은 한국인의 내면적으로 간직하고 있는 성품이라고 하나 이는 급변하는 사회에 적응하는 생존방식으로 더더욱 강해진 면이 큼으로 원칙에 맞는 사회 질서를 확립하여 사회 내의 이중성은 없애고, 사회 밖 특히, 자신보다 못하는 사람에게 관용의 자세를 확산시킬 수 있는 방안으로 전환하면, 후대성향을 극대화 시켜 보다 바람직한 시민의식 함양에 보탬이 될 것이다
다음으로는 시민성으로, 시민성은 크게 두 가지 형태 즉, 개별적인 시민의 자질에 속하는 내용과 집단적으로 나타나는 세계 시민성, 국가 시민성, 지역 시민성으로 나타난다. 전자의 경우는 크게 지식, 가치·태도, 행동의 측면으로 나타나고, 후자의 경우는 전자에 포함되는 개념이나 세계화라는 역사의 흐름속에서 시민이 국가의 내부가 아닌 외부에서 존재(시민사회)하면서 국가를 견제하고 운영하는 위치로 성장함으로써 상황에 따라 나뉘게 되는 형태이다.
한국인의 사회적 성격과 시민성은 서로 상호작용을 통해서 하나의 시민이 갖는 복합적인 내용 요소로 작용하게 되는데, 여기에서 한국인의 사회적 성격과 시민성은 충돌(衝突)과 연합(聯合), 상생(相生) 과정을 거처 하나의 시민이 의사결정이나 문제해결 등등의 행동으로 표출하게 되는 것이다. 이는 시민성내에는 지역, 국가, 세계 시민성이 포함되어 각각의 상황이나 문제가 발생했을 경우, 시민의 판단에 따라 세가지의 시민성이 복합적으로 발현되고, 시민성 밖에는 한국인의 사회적 성격이 존재하여 시민성이 발현될 때 외부에서 긴밀한 상호작용을 통해 시민성 중에서 어떤 시민성을 선택해야하는 것인가에 대해 영향을 미치고, 뿐만아니라 시민성의 발현을 제지하거나 증폭시키는 역할을 하고 있었다.
The purpose of this thesis to present a model by analyzing social character and the details of a citizenship education of the Koreans, recognizing that social character has an effect on a citizenship education of the Koreans which has been dealt with in the Korean Social Education, and adapting soci...
The purpose of this thesis to present a model by analyzing social character and the details of a citizenship education of the Koreans, recognizing that social character has an effect on a citizenship education of the Koreans which has been dealt with in the Korean Social Education, and adapting social character into a part of citizenship in the future citizenship education of the Koreans.
In order to achieve such a purpose, first of all, this thesis confirms whether or not there is social character of the Koreans through lots of research materials, and by doing so, the analysis model of social character of the Koreans is made out. After that this thesis verifies the multiplicity of region citizenship, nation citizenship, and world citizenship among groups in the citizenship model, and it offers the analysis model by assaying the details of citizenship, which citizens should cultivate individually.
These researches make it possible to come to a conclusion as follows.
Social character of the Koreans is represented as familism, bureaucratism, acquaintanceship, rankism, predominance of men over women, filial piety, Lamentation, and ambiguity.
First, familism results from the tradition that people try to stick together for survival because they do not trust their countries, and it results in the distrust on an educational reformation. After all, familism may be the foremost problem of the education, which falls into an error, in Korea. Second, bureaucratism to be completed by open competition, in which bureaucracy may be justified in exploiting others, may be the method of supporting its family and also escaping from extortion. In the end, it is caused by educational passion. The problem that arises from bureaucratism may be solved naturally if bureaucracy thinks of citizens as the object of coexistence, not exploitation.
Third, acquaintanceship and rankism are also similar to bureaucratism. Acquaintanceship is the emotion that arises in the process in which people cope with authoritative attitude effectively and they stand against it as a group, not one, in order to pursue scarcity fruitfully. And it is also the notion which takes root in localism and groupism through a social malady of Korea ― blood relation, region relation and school relation. Rankism ends in formalism because respect and obedience exist at the same time. It can be more effective in managing a national organization if it is used to get rid of inefficiency in formal groups.
Fourth, predominance of men over women is the most representative character to be abolished above all things, which men have adopted in the course of justifying of dominating women.
Fifth, filial piety is Korea's typical pride and joy. It can be the most important source in Korea education when we reform the Confucian relationship of order and obedience, respecting each other between parents and children.
Sixth, lamentation is the feeling of most of the neglected people to be the object of exploitation. And lamentation, which is to place oneself on other's place, can be sublimated sufficiently when we recognize our own damages and understand others.
Last, ambiguity is the character which the Koreans keep all to themselves. It is the way of life in the rapidly changing world situation. As its role is getting bigger, we should abolish ambiguity in society, and establish the public order, by being interested in others inferior to me, not ourselves, outside of the society. It helps to cultivate desirable civil's senses by maximizing hospitality.
Next, citizenship can be described in two forms; the details related to an individual disposition and those related to a group disposition ― world citizenship, nation citizenship, and region citizenship. The former has some connection with knowledge, value, attitude, and behaviour, and the latter, which can also be included in the former, has arisen when citizens exist outside of a nation, not in the nation, control and manage the nation in the current of the globalization.
Social character and citizenship of the Koreans work as a complex source which is essential to citizens through reciprocal interaction. They enable one citizen to decide on his opinion and solve problems through the course of discord, combination, and synergism. When some situations and problems take place, which are related to region citizenship, nation citizenship, and world citizenship in the inside of citizenship, three kinds of citizenship reveal complexively But social character has an effect on which citizenship citizens should choose, and plays a role in controlling amplifying the revelation of citizenship when it comes into being and appears in the outside of citizenship.
The purpose of this thesis to present a model by analyzing social character and the details of a citizenship education of the Koreans, recognizing that social character has an effect on a citizenship education of the Koreans which has been dealt with in the Korean Social Education, and adapting social character into a part of citizenship in the future citizenship education of the Koreans.
In order to achieve such a purpose, first of all, this thesis confirms whether or not there is social character of the Koreans through lots of research materials, and by doing so, the analysis model of social character of the Koreans is made out. After that this thesis verifies the multiplicity of region citizenship, nation citizenship, and world citizenship among groups in the citizenship model, and it offers the analysis model by assaying the details of citizenship, which citizens should cultivate individually.
These researches make it possible to come to a conclusion as follows.
Social character of the Koreans is represented as familism, bureaucratism, acquaintanceship, rankism, predominance of men over women, filial piety, Lamentation, and ambiguity.
First, familism results from the tradition that people try to stick together for survival because they do not trust their countries, and it results in the distrust on an educational reformation. After all, familism may be the foremost problem of the education, which falls into an error, in Korea. Second, bureaucratism to be completed by open competition, in which bureaucracy may be justified in exploiting others, may be the method of supporting its family and also escaping from extortion. In the end, it is caused by educational passion. The problem that arises from bureaucratism may be solved naturally if bureaucracy thinks of citizens as the object of coexistence, not exploitation.
Third, acquaintanceship and rankism are also similar to bureaucratism. Acquaintanceship is the emotion that arises in the process in which people cope with authoritative attitude effectively and they stand against it as a group, not one, in order to pursue scarcity fruitfully. And it is also the notion which takes root in localism and groupism through a social malady of Korea ― blood relation, region relation and school relation. Rankism ends in formalism because respect and obedience exist at the same time. It can be more effective in managing a national organization if it is used to get rid of inefficiency in formal groups.
Fourth, predominance of men over women is the most representative character to be abolished above all things, which men have adopted in the course of justifying of dominating women.
Fifth, filial piety is Korea's typical pride and joy. It can be the most important source in Korea education when we reform the Confucian relationship of order and obedience, respecting each other between parents and children.
Sixth, lamentation is the feeling of most of the neglected people to be the object of exploitation. And lamentation, which is to place oneself on other's place, can be sublimated sufficiently when we recognize our own damages and understand others.
Last, ambiguity is the character which the Koreans keep all to themselves. It is the way of life in the rapidly changing world situation. As its role is getting bigger, we should abolish ambiguity in society, and establish the public order, by being interested in others inferior to me, not ourselves, outside of the society. It helps to cultivate desirable civil's senses by maximizing hospitality.
Next, citizenship can be described in two forms; the details related to an individual disposition and those related to a group disposition ― world citizenship, nation citizenship, and region citizenship. The former has some connection with knowledge, value, attitude, and behaviour, and the latter, which can also be included in the former, has arisen when citizens exist outside of a nation, not in the nation, control and manage the nation in the current of the globalization.
Social character and citizenship of the Koreans work as a complex source which is essential to citizens through reciprocal interaction. They enable one citizen to decide on his opinion and solve problems through the course of discord, combination, and synergism. When some situations and problems take place, which are related to region citizenship, nation citizenship, and world citizenship in the inside of citizenship, three kinds of citizenship reveal complexively But social character has an effect on which citizenship citizens should choose, and plays a role in controlling amplifying the revelation of citizenship when it comes into being and appears in the outside of citizenship.
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