2002년 한일 월드컵이라는 세계적 스포츠 이벤트를 성공적으로 치렀다. 이러한 한일 월드컵의 성공적 개최에는 매스미디어의 역할이 컸다고 할 것이다. 우리는 이를 통해서 매스미디어와 스포츠의 긴밀한 상보적 관계를 한 번 더 확인할 수가 있다. 최근 사회·경제적 환경변화에 따른 여가활동시간의 증가, 프로 스포츠의 활성화, 스포츠 미디어 기술의 발달, 미디어 스포츠에 대한 수용자들의 다양한 요구 및 참여로 인해 미디어 스포츠의 역할이 증대되었다. 더욱이 1988년 서울올림픽을 개최한 이후 10여년만에 올림픽과 더불어 세계적인 양대 스포츠 행사인 월드컵을 2002년에 개최함에 따라 미디어 스포츠의 사회적 의미를 재정리 할 필요가 있게 되었다. 따라서 본 연구에서는 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대해 살펴보고자 한다. 특히, 메가 이벤트로서의 월드컵이 갖는 사회적 의미를 통해 정치·경제·문화적 측면에서의 미디어 스포츠의 변화를 살펴보고자 한다. 본 논문은 크게 다섯 장으로 나뉘어져 있다. 첫 번째 장에서는 연구목적, 연구문제, 연구방법에 대해 설명하였다. 두 번째 장에서는 이론적 배경으로 미디어 스포츠의 사회적 의미를 설명하였고, 세 번째 장에서는 메가 이벤트로서의 월드컵이 갖는 사회적 의미에 대해 논의하였다. 그리고, 네 번째 장에서는 본 연구의 주된 목적인 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대한 논의를 전개하였으며, 마지막 장에서는 논의를 정리하여 결론을 제시하였다. 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대해 본 연구에서는 미디어 측면에서의 변화와 정치·경제·문화적 측면에서의 변화로 나누어 살펴보고 있다. 먼저 미디어 측면에서는 새로운 방송 기술의 도입되었고, 미디어 스포츠의 전달하기 위해 다양한 매체들이 등장하게 되었다. 정치적 측면에서는 기존의 민족주의에 치우쳤던 미디어 스포츠의 역할이 범아시아적 공동체를 생각하는 방향으로 변화되었으며, ...
2002년 한일 월드컵이라는 세계적 스포츠 이벤트를 성공적으로 치렀다. 이러한 한일 월드컵의 성공적 개최에는 매스미디어의 역할이 컸다고 할 것이다. 우리는 이를 통해서 매스미디어와 스포츠의 긴밀한 상보적 관계를 한 번 더 확인할 수가 있다. 최근 사회·경제적 환경변화에 따른 여가활동시간의 증가, 프로 스포츠의 활성화, 스포츠 미디어 기술의 발달, 미디어 스포츠에 대한 수용자들의 다양한 요구 및 참여로 인해 미디어 스포츠의 역할이 증대되었다. 더욱이 1988년 서울올림픽을 개최한 이후 10여년만에 올림픽과 더불어 세계적인 양대 스포츠 행사인 월드컵을 2002년에 개최함에 따라 미디어 스포츠의 사회적 의미를 재정리 할 필요가 있게 되었다. 따라서 본 연구에서는 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대해 살펴보고자 한다. 특히, 메가 이벤트로서의 월드컵이 갖는 사회적 의미를 통해 정치·경제·문화적 측면에서의 미디어 스포츠의 변화를 살펴보고자 한다. 본 논문은 크게 다섯 장으로 나뉘어져 있다. 첫 번째 장에서는 연구목적, 연구문제, 연구방법에 대해 설명하였다. 두 번째 장에서는 이론적 배경으로 미디어 스포츠의 사회적 의미를 설명하였고, 세 번째 장에서는 메가 이벤트로서의 월드컵이 갖는 사회적 의미에 대해 논의하였다. 그리고, 네 번째 장에서는 본 연구의 주된 목적인 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대한 논의를 전개하였으며, 마지막 장에서는 논의를 정리하여 결론을 제시하였다. 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대해 본 연구에서는 미디어 측면에서의 변화와 정치·경제·문화적 측면에서의 변화로 나누어 살펴보고 있다. 먼저 미디어 측면에서는 새로운 방송 기술의 도입되었고, 미디어 스포츠의 전달하기 위해 다양한 매체들이 등장하게 되었다. 정치적 측면에서는 기존의 민족주의에 치우쳤던 미디어 스포츠의 역할이 범아시아적 공동체를 생각하는 방향으로 변화되었으며, 지역 사회 발전을 통한 지역 스포츠에 대한 관심이 높아졌고, 과거 정치적 도구에서 새로운 정치 문화를 만드는 기폭제로 그 역할이 바뀌었다. 경제적 측면에서는 국가 이미지 쇄신에 따른 한국 기업의 대외 이미지가 향상되어 기업들이 스포츠 마케팅에 적극적으로 나서게 되었다. 또한 스포츠 스타 산업이 발전하고 미디어사들의 수익구조가 변화하게 되었다. 문화적 측면에서는 건전한 스포츠 응원문화가 자리 잡고, 국민의식 변화에 따른 스포츠 문화가 발달하게 되었다. 이러한 미디어 스포츠가 올바르게 발전할 수 있도록 미디어와 기업, 그리고 수용자 모두가 지속적인 노력과 관심을 기울여야 할 것이다.
2002년 한일 월드컵이라는 세계적 스포츠 이벤트를 성공적으로 치렀다. 이러한 한일 월드컵의 성공적 개최에는 매스미디어의 역할이 컸다고 할 것이다. 우리는 이를 통해서 매스미디어와 스포츠의 긴밀한 상보적 관계를 한 번 더 확인할 수가 있다. 최근 사회·경제적 환경변화에 따른 여가활동시간의 증가, 프로 스포츠의 활성화, 스포츠 미디어 기술의 발달, 미디어 스포츠에 대한 수용자들의 다양한 요구 및 참여로 인해 미디어 스포츠의 역할이 증대되었다. 더욱이 1988년 서울올림픽을 개최한 이후 10여년만에 올림픽과 더불어 세계적인 양대 스포츠 행사인 월드컵을 2002년에 개최함에 따라 미디어 스포츠의 사회적 의미를 재정리 할 필요가 있게 되었다. 따라서 본 연구에서는 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대해 살펴보고자 한다. 특히, 메가 이벤트로서의 월드컵이 갖는 사회적 의미를 통해 정치·경제·문화적 측면에서의 미디어 스포츠의 변화를 살펴보고자 한다. 본 논문은 크게 다섯 장으로 나뉘어져 있다. 첫 번째 장에서는 연구목적, 연구문제, 연구방법에 대해 설명하였다. 두 번째 장에서는 이론적 배경으로 미디어 스포츠의 사회적 의미를 설명하였고, 세 번째 장에서는 메가 이벤트로서의 월드컵이 갖는 사회적 의미에 대해 논의하였다. 그리고, 네 번째 장에서는 본 연구의 주된 목적인 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대한 논의를 전개하였으며, 마지막 장에서는 논의를 정리하여 결론을 제시하였다. 한일 월드컵 이후 미디어 스포츠의 변화에 대해 본 연구에서는 미디어 측면에서의 변화와 정치·경제·문화적 측면에서의 변화로 나누어 살펴보고 있다. 먼저 미디어 측면에서는 새로운 방송 기술의 도입되었고, 미디어 스포츠의 전달하기 위해 다양한 매체들이 등장하게 되었다. 정치적 측면에서는 기존의 민족주의에 치우쳤던 미디어 스포츠의 역할이 범아시아적 공동체를 생각하는 방향으로 변화되었으며, 지역 사회 발전을 통한 지역 스포츠에 대한 관심이 높아졌고, 과거 정치적 도구에서 새로운 정치 문화를 만드는 기폭제로 그 역할이 바뀌었다. 경제적 측면에서는 국가 이미지 쇄신에 따른 한국 기업의 대외 이미지가 향상되어 기업들이 스포츠 마케팅에 적극적으로 나서게 되었다. 또한 스포츠 스타 산업이 발전하고 미디어사들의 수익구조가 변화하게 되었다. 문화적 측면에서는 건전한 스포츠 응원문화가 자리 잡고, 국민의식 변화에 따른 스포츠 문화가 발달하게 되었다. 이러한 미디어 스포츠가 올바르게 발전할 수 있도록 미디어와 기업, 그리고 수용자 모두가 지속적인 노력과 관심을 기울여야 할 것이다.
2002 FIFA World Cup Korea-Japan, the world renowned sports event, was a big success. And mass media is believed to have a major role in the successful mega sports event. It also let us realize close and complementary relationships between mass media and sports once again. As a growing number of peop...
2002 FIFA World Cup Korea-Japan, the world renowned sports event, was a big success. And mass media is believed to have a major role in the successful mega sports event. It also let us realize close and complementary relationships between mass media and sports once again. As a growing number of people have recently benefitted from increasing leisure time, revitalized professional sports, advanced sports media technology and diversified demand and active participation with changes in social and economic environment, the media sports have become more important than ever. As Korea hosted 2002 FIFA World Cup, one of the world's most important sports events along with the Olympic Games, in ten years after the 1988 Seoul Olympic Games, social meaning of the sports media needed to be redefined. Accordingly, the study is focusing on changes in the media sports since the 2002 FIFA World Cup Korea-Japan. In particular, the study aims to examine changes in the media sports in terms of politics, economy and culture by figuring out what the world cup games mean as a mega sports event. This paper consists of five chapters. The first chapter explains study objectives, subjects and methodology. The second chapter defines social meaning of the media sports as theological background, and the third chapter delves into social meaning of the world cup games as a mega sports event. The fourth chapter examines changes in the media sports since the 2002 FIFA World Cup Korea-Japan as main objectives of the study, and the last chapter comes up with conclusions by sorting through what has been discussed in the paper. Since the 2002 FIFA World Cup, the media sports has changed in terms of politics, economy and culture as well as in terms of media. Frist of all, new broadcasting technologies have been introduced, and various media have emerged to deliver the media sports. In the aspect of politics, roles of the media sports that had been confined to nationalism expanded into a pan-Asian community, and a growing number of people developed interest in local sports through development of communities, and the media sports have contributed to creating new political culture instead of being reduced into a political tool. In the aspect of economy, as images of Korean firms have improved in overseas market on the back of enhanced national image, the companies have been actively engaged in sports marketing. In addition, it has led to development of a sports stars industry and changed profitability of media companies. It also induced wholesome cheering culture and advancement of sports culture on the back of changed public perception of sports. In this regard, it is judged that media, companies and consumers need to make continuous efforts and have interest in the development of the media sports.
2002 FIFA World Cup Korea-Japan, the world renowned sports event, was a big success. And mass media is believed to have a major role in the successful mega sports event. It also let us realize close and complementary relationships between mass media and sports once again. As a growing number of people have recently benefitted from increasing leisure time, revitalized professional sports, advanced sports media technology and diversified demand and active participation with changes in social and economic environment, the media sports have become more important than ever. As Korea hosted 2002 FIFA World Cup, one of the world's most important sports events along with the Olympic Games, in ten years after the 1988 Seoul Olympic Games, social meaning of the sports media needed to be redefined. Accordingly, the study is focusing on changes in the media sports since the 2002 FIFA World Cup Korea-Japan. In particular, the study aims to examine changes in the media sports in terms of politics, economy and culture by figuring out what the world cup games mean as a mega sports event. This paper consists of five chapters. The first chapter explains study objectives, subjects and methodology. The second chapter defines social meaning of the media sports as theological background, and the third chapter delves into social meaning of the world cup games as a mega sports event. The fourth chapter examines changes in the media sports since the 2002 FIFA World Cup Korea-Japan as main objectives of the study, and the last chapter comes up with conclusions by sorting through what has been discussed in the paper. Since the 2002 FIFA World Cup, the media sports has changed in terms of politics, economy and culture as well as in terms of media. Frist of all, new broadcasting technologies have been introduced, and various media have emerged to deliver the media sports. In the aspect of politics, roles of the media sports that had been confined to nationalism expanded into a pan-Asian community, and a growing number of people developed interest in local sports through development of communities, and the media sports have contributed to creating new political culture instead of being reduced into a political tool. In the aspect of economy, as images of Korean firms have improved in overseas market on the back of enhanced national image, the companies have been actively engaged in sports marketing. In addition, it has led to development of a sports stars industry and changed profitability of media companies. It also induced wholesome cheering culture and advancement of sports culture on the back of changed public perception of sports. In this regard, it is judged that media, companies and consumers need to make continuous efforts and have interest in the development of the media sports.
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