랜드스케이프라는 개념은 현대에 와서 새롭게 정의되어진 것이다. 랜드스케이프의 개념은 과거의 경관(scenery)이나 조경과 같은 환경에 국한되는 단편화된 의미가 아니다. 랜드스케이프의 개념은 도시의 전체를 통합하기 위한 전략으로 쓰이는 개념적 도구이다. 즉 다시 말해 목가적인 풍경이나 전원의 이상을 연상시키는 것이 아니라, 구축물과 그 배경이라는 과거의 이분법적인 사고에서 벗어나 건축을 관계의 형식으로 정립하려는 시도이다. 랜드스케이프 건축은 다양한 현실 인식을 토대로, 현대 사회의 '불확정성'을 출발점으로 삼으며, 이것을 건축에 적용하고자 하는 시도이다. 따라서 변화를 수용하는 유동적인 틀로서의 일시성-불확정성-과 주변 환경의 특수성에 동시에 주목한다. 이에 따라 건축물과 주변환경을 서로 소통하는 통합적이고, 대등한 관계로 여기며, 또한 현대 사회의 다양성과 차이를 그대로 드러내면서도, 이러한 이질성을 모두 수용할 수 있도록 보편성을 동시에 추구하는 건축이라고 정의할 수 있다. 나아가 랜드스케이프 건축은 일반적인 사용자, 즉 사람의 행위에 대한 관심이 사고의 중심에 놓여 있는 건축이다. 이와같은 랜드스케이프 건축을 구체적인 사례분석을 통하여 프로그램, 공간, 형태, 재료의 4가지 측면에서 살펴 본 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 프로그램적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 비움(...
랜드스케이프라는 개념은 현대에 와서 새롭게 정의되어진 것이다. 랜드스케이프의 개념은 과거의 경관(scenery)이나 조경과 같은 환경에 국한되는 단편화된 의미가 아니다. 랜드스케이프의 개념은 도시의 전체를 통합하기 위한 전략으로 쓰이는 개념적 도구이다. 즉 다시 말해 목가적인 풍경이나 전원의 이상을 연상시키는 것이 아니라, 구축물과 그 배경이라는 과거의 이분법적인 사고에서 벗어나 건축을 관계의 형식으로 정립하려는 시도이다. 랜드스케이프 건축은 다양한 현실 인식을 토대로, 현대 사회의 '불확정성'을 출발점으로 삼으며, 이것을 건축에 적용하고자 하는 시도이다. 따라서 변화를 수용하는 유동적인 틀로서의 일시성-불확정성-과 주변 환경의 특수성에 동시에 주목한다. 이에 따라 건축물과 주변환경을 서로 소통하는 통합적이고, 대등한 관계로 여기며, 또한 현대 사회의 다양성과 차이를 그대로 드러내면서도, 이러한 이질성을 모두 수용할 수 있도록 보편성을 동시에 추구하는 건축이라고 정의할 수 있다. 나아가 랜드스케이프 건축은 일반적인 사용자, 즉 사람의 행위에 대한 관심이 사고의 중심에 놓여 있는 건축이다. 이와같은 랜드스케이프 건축을 구체적인 사례분석을 통하여 프로그램, 공간, 형태, 재료의 4가지 측면에서 살펴 본 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 프로그램적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 비움(void)의 방식을 통한 조성된 유연한 공간은 미래를 예측할 수 없는 현대 사회의 불확실성에 대응방식으로 제안한다. 또한 획일화된 과거의 건축-도시 관계방식으로는 더 이상 현대 사회를 다양한 요구를 해결할 수 없다고 주장하며 이를 극복하기 위해서는 개체와 전체의 관계조절, 경계의 조절이라는 차이 생성과 프로그램의 재해석을 통해 다양성을 부여하려고 한다. 둘째, 공간적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 땅의 의미를 재해석하고 장소성을 구현하기 위해 바닥판의 연속, 경계의 조절, 주변과의 관계 통합이라는 방식을 통해 내부와 외부, 자연-도시와 건축의 물리적 경계를 허물고 통합하려는 전체성의 회복을 목적으로 한다. 셋째, 형태적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 판의 조작을 통해 시각적인 연속성을 획득하며, 자기유사적인 형태를 보이며, 모자이크화된 형태의 도입과 인공적인 지형판을 구축하여 주변 환경과의 통합을 시도 한다. 넷째, 재료적 측면에서 랜드스케이프 건축은 물질 그 자체보다는 순간적이고 일시적인 현상을 중요시 하며 고정되지 않고 변화하는 인터페이스로서의 표면효과를 통해 내ㆍ외부 공간 시각적 연속성을 획득하고자 하며, 이질 재료의 혼성을 통한 주변 환경과의 통합이라는 맥락적 차원에서 접근한다. 이러한 서구 랜드스케이프 건축에서 나타나고 있는 랜드스케이프 개념과 건축적 특징과 비교하여 헤이리에 구현되고 있는 구체적인 사례분석을 통해 구현방식을 살펴본 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있다. 첫째, 헤이리의 이론적 배경인 건축적 랜드스케이프는 인공화된 바닥판을 주요 구성요소로 생각하는 플로리안 베이겔의 '랜드스페이스'라는 개념적 사고와 동일선상에 있다. 둘째, 이를 토대로 구현되고 있는 작품의 유형은 대지와 밀착된 인공 바닥판의 연속을 통한 공간의 통합방식과 미니멀리즘적 어휘의 도입을 통해 자연과 통합하려는 방식으로 나타나고 있다. 랜드스케이프 건축은 모더니즘에 의해 잃어버렸던 땅의 의미와 지역적 가치를 복원하고자 한다. 또한 현대 사회의 불확정성에 대응하기 위한 시도이기도 하다. 획일화된 구조의 틀과 고정된 물질적 구축이라는 기존의 건축적 방식을 통해서는 현대 사회의 다양한 요구를 담아내기에는 한계를 갖고 있다고 말할 수 있다. 새로운 담론으로 등장한 랜드스케이프의 개념은 사물을 바라보는 인식의 문제이며, 주변 환경과 자연, 도시를 끊임 없이 변화하는 유동적이며 거대한 네트워크망으로 인식하는 관점이다. 이는 자연과 문화, 일상의 장소나 배경과의 통합을 추구하는 개념이며, 또한 랜드스케이프는 더 이상 대상을 지칭하는 명사가 아닌 과정, 행위 등의 동사를 의미한다. 랜드스케이프 개념은 불안정하고 고정되지 않으며, 유동적인 불확정성의 현대 사회를 담는 틀로써의 새로운 가능성을 가지고 있다고 할 수 있다.
랜드스케이프라는 개념은 현대에 와서 새롭게 정의되어진 것이다. 랜드스케이프의 개념은 과거의 경관(scenery)이나 조경과 같은 환경에 국한되는 단편화된 의미가 아니다. 랜드스케이프의 개념은 도시의 전체를 통합하기 위한 전략으로 쓰이는 개념적 도구이다. 즉 다시 말해 목가적인 풍경이나 전원의 이상을 연상시키는 것이 아니라, 구축물과 그 배경이라는 과거의 이분법적인 사고에서 벗어나 건축을 관계의 형식으로 정립하려는 시도이다. 랜드스케이프 건축은 다양한 현실 인식을 토대로, 현대 사회의 '불확정성'을 출발점으로 삼으며, 이것을 건축에 적용하고자 하는 시도이다. 따라서 변화를 수용하는 유동적인 틀로서의 일시성-불확정성-과 주변 환경의 특수성에 동시에 주목한다. 이에 따라 건축물과 주변환경을 서로 소통하는 통합적이고, 대등한 관계로 여기며, 또한 현대 사회의 다양성과 차이를 그대로 드러내면서도, 이러한 이질성을 모두 수용할 수 있도록 보편성을 동시에 추구하는 건축이라고 정의할 수 있다. 나아가 랜드스케이프 건축은 일반적인 사용자, 즉 사람의 행위에 대한 관심이 사고의 중심에 놓여 있는 건축이다. 이와같은 랜드스케이프 건축을 구체적인 사례분석을 통하여 프로그램, 공간, 형태, 재료의 4가지 측면에서 살펴 본 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 프로그램적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 비움(void)의 방식을 통한 조성된 유연한 공간은 미래를 예측할 수 없는 현대 사회의 불확실성에 대응방식으로 제안한다. 또한 획일화된 과거의 건축-도시 관계방식으로는 더 이상 현대 사회를 다양한 요구를 해결할 수 없다고 주장하며 이를 극복하기 위해서는 개체와 전체의 관계조절, 경계의 조절이라는 차이 생성과 프로그램의 재해석을 통해 다양성을 부여하려고 한다. 둘째, 공간적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 땅의 의미를 재해석하고 장소성을 구현하기 위해 바닥판의 연속, 경계의 조절, 주변과의 관계 통합이라는 방식을 통해 내부와 외부, 자연-도시와 건축의 물리적 경계를 허물고 통합하려는 전체성의 회복을 목적으로 한다. 셋째, 형태적 측면에서 랜드스케이프 건축은, 판의 조작을 통해 시각적인 연속성을 획득하며, 자기유사적인 형태를 보이며, 모자이크화된 형태의 도입과 인공적인 지형판을 구축하여 주변 환경과의 통합을 시도 한다. 넷째, 재료적 측면에서 랜드스케이프 건축은 물질 그 자체보다는 순간적이고 일시적인 현상을 중요시 하며 고정되지 않고 변화하는 인터페이스로서의 표면효과를 통해 내ㆍ외부 공간 시각적 연속성을 획득하고자 하며, 이질 재료의 혼성을 통한 주변 환경과의 통합이라는 맥락적 차원에서 접근한다. 이러한 서구 랜드스케이프 건축에서 나타나고 있는 랜드스케이프 개념과 건축적 특징과 비교하여 헤이리에 구현되고 있는 구체적인 사례분석을 통해 구현방식을 살펴본 결과 다음과 같은 결론을 도출할 수 있다. 첫째, 헤이리의 이론적 배경인 건축적 랜드스케이프는 인공화된 바닥판을 주요 구성요소로 생각하는 플로리안 베이겔의 '랜드스페이스'라는 개념적 사고와 동일선상에 있다. 둘째, 이를 토대로 구현되고 있는 작품의 유형은 대지와 밀착된 인공 바닥판의 연속을 통한 공간의 통합방식과 미니멀리즘적 어휘의 도입을 통해 자연과 통합하려는 방식으로 나타나고 있다. 랜드스케이프 건축은 모더니즘에 의해 잃어버렸던 땅의 의미와 지역적 가치를 복원하고자 한다. 또한 현대 사회의 불확정성에 대응하기 위한 시도이기도 하다. 획일화된 구조의 틀과 고정된 물질적 구축이라는 기존의 건축적 방식을 통해서는 현대 사회의 다양한 요구를 담아내기에는 한계를 갖고 있다고 말할 수 있다. 새로운 담론으로 등장한 랜드스케이프의 개념은 사물을 바라보는 인식의 문제이며, 주변 환경과 자연, 도시를 끊임 없이 변화하는 유동적이며 거대한 네트워크망으로 인식하는 관점이다. 이는 자연과 문화, 일상의 장소나 배경과의 통합을 추구하는 개념이며, 또한 랜드스케이프는 더 이상 대상을 지칭하는 명사가 아닌 과정, 행위 등의 동사를 의미한다. 랜드스케이프 개념은 불안정하고 고정되지 않으며, 유동적인 불확정성의 현대 사회를 담는 틀로써의 새로운 가능성을 가지고 있다고 할 수 있다.
A concept of the today's landscape has been defined newly. Concept of the landscape does not mean a fragmentary meaning in the past which is limited in an environment such as a view. It is one of conceptual mean which is strategically used to integrate the whole of the city. In other words, away fro...
A concept of the today's landscape has been defined newly. Concept of the landscape does not mean a fragmentary meaning in the past which is limited in an environment such as a view. It is one of conceptual mean which is strategically used to integrate the whole of the city. In other words, away from accident understanding of dichotomy between building and background, it is an attempt to define architecture as a type of relationship which is not to remind of a pastoral ideal or scenery. Based on the understanding of diverse reality, the landscape architecture regard indefinite characteristic of today's society as a start point of it, and it is an attempt to apply into architecture. Consequently it pays attention to temporal- indefinite - characteristic as the frame accepting the changes. As it is unified and equal relationship and communicating between building and surroundings, It can be defined as an architecture to exhibit diversity and difference of contemporary society, and to pursuit universality in order to accept all the differences of them. Further, the landscape architecture interest in general user focusing on human behavior. By analyzing concrete examples, the landscape architecture can be defined in 4 aspects; program, space, form and the material. First, in terms of program, the landscape architecture suggest empties(void) to create the soft space corresponding to the indefinite of the contemporary society which is not available to predict a future. Also, asserting that relationship of the past between architecture and urban can not satisfy diverse needs of contemporary society anymore, in order to overcome, it gives some diversity by creating differences to control relationship and border between object and whole and re-analyzing the program. Second, the object of the landscape architecture is to recover the whole that is unifying and destroying interior and exterior, nature-urban and architecture, in oder to embody the place and re-analyzing the meaning of the land by methods of continuity floor, control of edge, unifying relationship between surroundings. Third, the landscape architecture attempt to integrate surroundings by acquiring visual continuity of board's fragments, expressing self-similar form, using mosaic form, and building an artificial geographical plate. Fourth, in terms of material, the landscape architecture emphasis more temporal and momentary phenomenon than object itself, try to acquire visual continuity between interior and exterior by effect of surface that is changing interface, and approach to a contextual dimension that unifies surround environment by combining heterogeneous material. Under these premises like above, studying on He-Iri projects in which embodiment method of those characteristics are under going and comparing with landscape concept and characteristics which is distinguished in Western landscape architectural, the result of the studies can be concluded like follows. First, a theoretical background of architectural landscape in He-Iri project is not different from a conceptual thought of Florian Beigel in that an artificialized floor plate is regarded as one of the important element. Second, based on this concept, a type of the works in He-Iri is derived from using a method to integrate spaces by continuity of floor plate which is sticked on earth and introducing vocabulary of Minimalism. The landscape architecture tries to restore the lost meaning of the earth by modernism and the regional value of the land, and also, is an attempt to confront against the indefinite of contemporary society. It can be said that existing architectural landscape method, such as frame of uniform structure and construction of fixed material, has limitation to satisfy diverse needs of contemporary society. A newly rising discourse of concept of the landscape architecture is a matter of thinking way to see objects and a view point to understand as a flowing and huge network that is changing surround environment and urban. This is not only a concept to unify nature and culture, and a place or background of daily life, but also a landscape is no more a noun meaning an object but a verb meaning a process or behavior. Therefore, the concept of the landscape architecture has new possibility as a frame to accomodate unstable and flowing indefiniteness of contemporary society.
A concept of the today's landscape has been defined newly. Concept of the landscape does not mean a fragmentary meaning in the past which is limited in an environment such as a view. It is one of conceptual mean which is strategically used to integrate the whole of the city. In other words, away from accident understanding of dichotomy between building and background, it is an attempt to define architecture as a type of relationship which is not to remind of a pastoral ideal or scenery. Based on the understanding of diverse reality, the landscape architecture regard indefinite characteristic of today's society as a start point of it, and it is an attempt to apply into architecture. Consequently it pays attention to temporal- indefinite - characteristic as the frame accepting the changes. As it is unified and equal relationship and communicating between building and surroundings, It can be defined as an architecture to exhibit diversity and difference of contemporary society, and to pursuit universality in order to accept all the differences of them. Further, the landscape architecture interest in general user focusing on human behavior. By analyzing concrete examples, the landscape architecture can be defined in 4 aspects; program, space, form and the material. First, in terms of program, the landscape architecture suggest empties(void) to create the soft space corresponding to the indefinite of the contemporary society which is not available to predict a future. Also, asserting that relationship of the past between architecture and urban can not satisfy diverse needs of contemporary society anymore, in order to overcome, it gives some diversity by creating differences to control relationship and border between object and whole and re-analyzing the program. Second, the object of the landscape architecture is to recover the whole that is unifying and destroying interior and exterior, nature-urban and architecture, in oder to embody the place and re-analyzing the meaning of the land by methods of continuity floor, control of edge, unifying relationship between surroundings. Third, the landscape architecture attempt to integrate surroundings by acquiring visual continuity of board's fragments, expressing self-similar form, using mosaic form, and building an artificial geographical plate. Fourth, in terms of material, the landscape architecture emphasis more temporal and momentary phenomenon than object itself, try to acquire visual continuity between interior and exterior by effect of surface that is changing interface, and approach to a contextual dimension that unifies surround environment by combining heterogeneous material. Under these premises like above, studying on He-Iri projects in which embodiment method of those characteristics are under going and comparing with landscape concept and characteristics which is distinguished in Western landscape architectural, the result of the studies can be concluded like follows. First, a theoretical background of architectural landscape in He-Iri project is not different from a conceptual thought of Florian Beigel in that an artificialized floor plate is regarded as one of the important element. Second, based on this concept, a type of the works in He-Iri is derived from using a method to integrate spaces by continuity of floor plate which is sticked on earth and introducing vocabulary of Minimalism. The landscape architecture tries to restore the lost meaning of the earth by modernism and the regional value of the land, and also, is an attempt to confront against the indefinite of contemporary society. It can be said that existing architectural landscape method, such as frame of uniform structure and construction of fixed material, has limitation to satisfy diverse needs of contemporary society. A newly rising discourse of concept of the landscape architecture is a matter of thinking way to see objects and a view point to understand as a flowing and huge network that is changing surround environment and urban. This is not only a concept to unify nature and culture, and a place or background of daily life, but also a landscape is no more a noun meaning an object but a verb meaning a process or behavior. Therefore, the concept of the landscape architecture has new possibility as a frame to accomodate unstable and flowing indefiniteness of contemporary society.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.