최근 산업 사회는 급변하는 환경 속에서, 인류의 문화 활동은 사회와 조화를 이루며, 끊임없이 변화 발전하고 있다. 오늘날 산업사회의 대중문화와 예술의 관계는, 한 시대의 사회여건에 따라 개개인의 생활에 영향을 미치게 됨은 물론이고, 어떤 형태로든 그 시대 예술의 내적, 외적 반영으로 나타난다. 60년대 팝 아트의 출현은 현대 패션 일러스트레이션의 경향에 다양한 표현 영역의 확장을 의미하며, 이후 현대 패션 일러스트레이션의 표현과 활용범위에 많은 영향을 가져 왔다. 팝 아트는 이전의 전통예술형식에서 벗어나, 대중적 영역확장이라는 소비문화와 대중문화 측면의 시대적 조류로 나타났으며, 패션 일러스트레이션은 과거의 풍속화에서 현대산업 예술의 다양화에 이르기까지, 순수 대중예술로서 영역을 갖게 되었다. 팝 아트는 과거의 순수전통 예술형식으로부터 벗어난 파격적인 ...
최근 산업 사회는 급변하는 환경 속에서, 인류의 문화 활동은 사회와 조화를 이루며, 끊임없이 변화 발전하고 있다. 오늘날 산업사회의 대중문화와 예술의 관계는, 한 시대의 사회여건에 따라 개개인의 생활에 영향을 미치게 됨은 물론이고, 어떤 형태로든 그 시대 예술의 내적, 외적 반영으로 나타난다. 60년대 팝 아트의 출현은 현대 패션 일러스트레이션의 경향에 다양한 표현 영역의 확장을 의미하며, 이후 현대 패션 일러스트레이션의 표현과 활용범위에 많은 영향을 가져 왔다. 팝 아트는 이전의 전통예술형식에서 벗어나, 대중적 영역확장이라는 소비문화와 대중문화 측면의 시대적 조류로 나타났으며, 패션 일러스트레이션은 과거의 풍속화에서 현대산업 예술의 다양화에 이르기까지, 순수 대중예술로서 영역을 갖게 되었다. 팝 아트는 과거의 순수전통 예술형식으로부터 벗어난 파격적인 오브제를 사용하였고, 표현의 다양화와 산업사회의 대중과 예술과의 관계를 구분 없이 더 한층 접근시켰으며, 산업사회의 기계적 풍물의 표현과 생활주변의 시각적 사실들을 광범위하게 포함하는 팝 아트의 영향은 현대적 특성과 어울려 현대 패션과 패션 일러스트레이션의 전통적 대중예술로서 근간이 될 수 있었다. 그러나 패션 일러스트레이션이 추구하였던 방식들은, 패션산업의 보조 수단으로 활용되는 경향을 보였던 것이 현실이었다. 이는 패션 일러스트레이션의 본래의 기능인, 창의성, 미래 지향성 등 관계를 간과해버리는 결과를 가져왔고, 패션산업의 상업성 이라는 특성상 패션 일러스트레이션이 매스 미디어적 표현 만이 다수를 차지함으로써, 표현과 수단, 방법면에서 묵시적으로 제한되는 요소로 작용하였다. 패션문화와 패션 일러스트레이션의 내, 외적 상호관계성은 다양한 접근방식을 통하여 사회, 문화, 개인의 메시지가 작품내의 내, 외적 요소에 반영될 때, 보다 많은 변화를 갖게 되며, 패션 일러스트레이션의 활동이나 역할이 다양성을 갖는 것이 가능하다. 또한 패션 일러스트레이션은 상업성 만이 아닌 독자적 예술품으로서 개인적, 집단적, 사회적 문화 현상들을 바라보는 폭 넓은 사고의 총체적 문화가 작품활동에 반영될 수 있어야 한다. 이에 본 연구는 연구작품의 근간으로서, 현대미술의 이단 아로 불리는 60년대 전후 미국에서 일어난 팝 아트에 대한 문헌 고찰을 통하여 작품제작을 시도하였고 대량 생산되는 의상제품의 재활용은 패션산업의 구조적 측면을 개념적으로 접근하고, 패션 디자인의 보조수단 개념에서 탈피, 패션 일러스트레이션의 새로운 영역확장을 시도하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대 패션 일러스트레이션은 현대미술 사조와 보완관계를 유지하면서 자유로운 표현과 새로운 형식을 추구하며, 그 영역을 넓혀가고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 팝 아트가 현대 패션 일러스트레이션의 근간으로 보아도 무리가 아니라고 판단되고, 대중에게 새로운 개념의 순수예술과 패션에 참여할 수 있는 기회를 부여해 주었다는 사실을 알 수 있었다. 셋째, 현대 패션 일러스트레이션의 예술적 가치와 공헌에 팝 아트의 영향이 컸다는 사실을 확인할 수 있었다. 넷째, 패션 일러스트레이션은 복식역사에서 보여지는 전통을 바탕으로 발전하고 있으며, 또한 팝 아트는 예술조류를 통하여 더 한층 다양한 방식으로 전개되었다. 본 연구자는 팝 아트의 표현요소를 차용한 새로운 방식의 작품제작을 시도함으로써 패션 일러스트레이션의 또 다른 시각적 경험을 하고자 한다.
최근 산업 사회는 급변하는 환경 속에서, 인류의 문화 활동은 사회와 조화를 이루며, 끊임없이 변화 발전하고 있다. 오늘날 산업사회의 대중문화와 예술의 관계는, 한 시대의 사회여건에 따라 개개인의 생활에 영향을 미치게 됨은 물론이고, 어떤 형태로든 그 시대 예술의 내적, 외적 반영으로 나타난다. 60년대 팝 아트의 출현은 현대 패션 일러스트레이션의 경향에 다양한 표현 영역의 확장을 의미하며, 이후 현대 패션 일러스트레이션의 표현과 활용범위에 많은 영향을 가져 왔다. 팝 아트는 이전의 전통예술형식에서 벗어나, 대중적 영역확장이라는 소비문화와 대중문화 측면의 시대적 조류로 나타났으며, 패션 일러스트레이션은 과거의 풍속화에서 현대산업 예술의 다양화에 이르기까지, 순수 대중예술로서 영역을 갖게 되었다. 팝 아트는 과거의 순수전통 예술형식으로부터 벗어난 파격적인 오브제를 사용하였고, 표현의 다양화와 산업사회의 대중과 예술과의 관계를 구분 없이 더 한층 접근시켰으며, 산업사회의 기계적 풍물의 표현과 생활주변의 시각적 사실들을 광범위하게 포함하는 팝 아트의 영향은 현대적 특성과 어울려 현대 패션과 패션 일러스트레이션의 전통적 대중예술로서 근간이 될 수 있었다. 그러나 패션 일러스트레이션이 추구하였던 방식들은, 패션산업의 보조 수단으로 활용되는 경향을 보였던 것이 현실이었다. 이는 패션 일러스트레이션의 본래의 기능인, 창의성, 미래 지향성 등 관계를 간과해버리는 결과를 가져왔고, 패션산업의 상업성 이라는 특성상 패션 일러스트레이션이 매스 미디어적 표현 만이 다수를 차지함으로써, 표현과 수단, 방법면에서 묵시적으로 제한되는 요소로 작용하였다. 패션문화와 패션 일러스트레이션의 내, 외적 상호관계성은 다양한 접근방식을 통하여 사회, 문화, 개인의 메시지가 작품내의 내, 외적 요소에 반영될 때, 보다 많은 변화를 갖게 되며, 패션 일러스트레이션의 활동이나 역할이 다양성을 갖는 것이 가능하다. 또한 패션 일러스트레이션은 상업성 만이 아닌 독자적 예술품으로서 개인적, 집단적, 사회적 문화 현상들을 바라보는 폭 넓은 사고의 총체적 문화가 작품활동에 반영될 수 있어야 한다. 이에 본 연구는 연구작품의 근간으로서, 현대미술의 이단 아로 불리는 60년대 전후 미국에서 일어난 팝 아트에 대한 문헌 고찰을 통하여 작품제작을 시도하였고 대량 생산되는 의상제품의 재활용은 패션산업의 구조적 측면을 개념적으로 접근하고, 패션 디자인의 보조수단 개념에서 탈피, 패션 일러스트레이션의 새로운 영역확장을 시도하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 현대 패션 일러스트레이션은 현대미술 사조와 보완관계를 유지하면서 자유로운 표현과 새로운 형식을 추구하며, 그 영역을 넓혀가고 있음을 확인할 수 있었다. 둘째, 팝 아트가 현대 패션 일러스트레이션의 근간으로 보아도 무리가 아니라고 판단되고, 대중에게 새로운 개념의 순수예술과 패션에 참여할 수 있는 기회를 부여해 주었다는 사실을 알 수 있었다. 셋째, 현대 패션 일러스트레이션의 예술적 가치와 공헌에 팝 아트의 영향이 컸다는 사실을 확인할 수 있었다. 넷째, 패션 일러스트레이션은 복식역사에서 보여지는 전통을 바탕으로 발전하고 있으며, 또한 팝 아트는 예술조류를 통하여 더 한층 다양한 방식으로 전개되었다. 본 연구자는 팝 아트의 표현요소를 차용한 새로운 방식의 작품제작을 시도함으로써 패션 일러스트레이션의 또 다른 시각적 경험을 하고자 한다.
Modern Industrial Society has been developed continuously, harmonizing with our society in the circumstance that is changing rapidly. The relationship between public culture and art has an effect on the personal life according to social condition and is come out with external and internal reflection...
Modern Industrial Society has been developed continuously, harmonizing with our society in the circumstance that is changing rapidly. The relationship between public culture and art has an effect on the personal life according to social condition and is come out with external and internal reflection of that period with any shape. The appearance of Pop arts in 1960_(th) means the expansion of various expressional fields about trend of modern fashion illustration, and has an effect on the expressional and applicable range of it very much. Pop art is appeared as a trend of the time of consumer and public culture that can be said as a public fields expansion with escaping from traditional art, and fashion illustration start having the pure field from the past public moral to the diversity of modern industrial arts. Pop art used unprecedented objects that were against the past traditional art's form, and made the diversity of expression and relation between public culture and arts in Industrial society more closely. The effect of pop art that includes the expression of mechanical things' expression of industrial society and visual reality of life environment widely, could be the base as traditional public arts of modern fashion and fashion illustration. But, the method that fashion illustration pursued, had imperfection as a work of fashion art, is usually applied as a subsidiary of fashion industry. This is bring about the result that doesn't consider the relationship of the creative talent and future inclination which is the original function of fashion illustration., and that is an obstacle to development part of the field where has no division between industrial art and traditional pure art. The inner & external mutual relation of fashion culture and fashion illustration is able to be more possible to get the diversity of action or role of fashion illustration as an independent genre and many changes , than the social, cultural, private messages are applied to external and internal factors, through various access methods. As a general culture tendency of deep consideration that look at the personal, social, collective cultural phenomenon, fashion illustration should be able to be reflected to work activity. So this research tried to make the work to expand the function accomplishment of art and dimensional changes of illustration and conceptual accessing of theoretical background and format, through cultural consideration about pop art that is traditional pure art and is made in U.S.A from 1960, and it is called "paganism of modern culture". The work material, that is clothes product, which is produced very large quantities, method that accesses constructional aspects conceptually, is considered that can upgrade the art value of fashion illustration, and tried to new expansion of illustration from breaking the assist way of fashion design. The results are as follows. First, modern fashion illustration has expanded its own territories, with keeping mutual supplement with modern fine art trend, and chasing free expression and new format. Second, Pop art can be shown as a basic of modern fashion illustration, and has given a lot of chance to take part in new art and fashion to public. Third, Pop art has very important effect on the value and contribution of modern fashion illustration. Forth, Pop art would expand the territory of diverse fashion illustration through Collage format. Fifth, Fashion illustration is developed with base of the tradition, that can be seen in the multiple history, and pop art is developed with very various methods, through art trend. This researcher suggests the vision about visual experience and future of fashion illustration, through trying to product the new work method, with using the pop art expression elements. These tries can be grouped for the world of fashion illustration that let people think about other world by expanding the area about new world.
Modern Industrial Society has been developed continuously, harmonizing with our society in the circumstance that is changing rapidly. The relationship between public culture and art has an effect on the personal life according to social condition and is come out with external and internal reflection of that period with any shape. The appearance of Pop arts in 1960_(th) means the expansion of various expressional fields about trend of modern fashion illustration, and has an effect on the expressional and applicable range of it very much. Pop art is appeared as a trend of the time of consumer and public culture that can be said as a public fields expansion with escaping from traditional art, and fashion illustration start having the pure field from the past public moral to the diversity of modern industrial arts. Pop art used unprecedented objects that were against the past traditional art's form, and made the diversity of expression and relation between public culture and arts in Industrial society more closely. The effect of pop art that includes the expression of mechanical things' expression of industrial society and visual reality of life environment widely, could be the base as traditional public arts of modern fashion and fashion illustration. But, the method that fashion illustration pursued, had imperfection as a work of fashion art, is usually applied as a subsidiary of fashion industry. This is bring about the result that doesn't consider the relationship of the creative talent and future inclination which is the original function of fashion illustration., and that is an obstacle to development part of the field where has no division between industrial art and traditional pure art. The inner & external mutual relation of fashion culture and fashion illustration is able to be more possible to get the diversity of action or role of fashion illustration as an independent genre and many changes , than the social, cultural, private messages are applied to external and internal factors, through various access methods. As a general culture tendency of deep consideration that look at the personal, social, collective cultural phenomenon, fashion illustration should be able to be reflected to work activity. So this research tried to make the work to expand the function accomplishment of art and dimensional changes of illustration and conceptual accessing of theoretical background and format, through cultural consideration about pop art that is traditional pure art and is made in U.S.A from 1960, and it is called "paganism of modern culture". The work material, that is clothes product, which is produced very large quantities, method that accesses constructional aspects conceptually, is considered that can upgrade the art value of fashion illustration, and tried to new expansion of illustration from breaking the assist way of fashion design. The results are as follows. First, modern fashion illustration has expanded its own territories, with keeping mutual supplement with modern fine art trend, and chasing free expression and new format. Second, Pop art can be shown as a basic of modern fashion illustration, and has given a lot of chance to take part in new art and fashion to public. Third, Pop art has very important effect on the value and contribution of modern fashion illustration. Forth, Pop art would expand the territory of diverse fashion illustration through Collage format. Fifth, Fashion illustration is developed with base of the tradition, that can be seen in the multiple history, and pop art is developed with very various methods, through art trend. This researcher suggests the vision about visual experience and future of fashion illustration, through trying to product the new work method, with using the pop art expression elements. These tries can be grouped for the world of fashion illustration that let people think about other world by expanding the area about new world.
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