효과적 정보전달을 위한 대형쇼핑몰 유도사인시스템 조형요소에 관한 연구 Formative Elements of the Directional Sign System for the Effective Information Transmission of the Shopping Mall Complex원문보기
현대사회는 도시팽창 문제와 이로 인해 발생되는 여러 문제해결을 위해 복합기능을 가진 대형건물이 늘어나는 추세이며 내부공간의 기능과 용도가 다양해지고 있다. 이에 따라 대형건물에서 이용자들이 가장 짧은 시간에 가장 짧은 거리를 이동하여 목적한 장소에 도착할 수 있도록 돕는 환경조성이 필요하게 되었다. 특히 쇼핑몰 내에서의 길찾기(wayfinding)는 쇼핑 고객이 쇼핑몰 내에서 일상적으로 겪게 되는 기본문제이다. 이러한 문제들은 생각 없이 자동적으로 일어나고 있다고 여겨지나 실은 고객이 길찾기를 위한 결정과 문제 해결의 과정을 항상 겪고 있는 것이다. 고객이 쇼핑몰 내에서 이러한 결정과 행동을 자유롭고 수월하게 할 수 있다면 결과적으로 쇼핑몰이나 일반 상점에게 더 많은 이익이 보장될 수 있을 것이다. 반면 길을 잃는 경우에는 구매의 기회를 감소시킬 것이며, 고객이 갖고 있는 쇼핑몰에 대한 이미지를 나쁘게 할 것임에 틀림없다. 따라서 이용자들의 다양한 연령층과 성별, 지식정도 등에 구애됨 없이 원하는 목적지를 찾아가는데 신속 정확하고 직접적인 정보를 제공해주는 유도사인(directional ...
현대사회는 도시팽창 문제와 이로 인해 발생되는 여러 문제해결을 위해 복합기능을 가진 대형건물이 늘어나는 추세이며 내부공간의 기능과 용도가 다양해지고 있다. 이에 따라 대형건물에서 이용자들이 가장 짧은 시간에 가장 짧은 거리를 이동하여 목적한 장소에 도착할 수 있도록 돕는 환경조성이 필요하게 되었다. 특히 쇼핑몰 내에서의 길찾기(wayfinding)는 쇼핑 고객이 쇼핑몰 내에서 일상적으로 겪게 되는 기본문제이다. 이러한 문제들은 생각 없이 자동적으로 일어나고 있다고 여겨지나 실은 고객이 길찾기를 위한 결정과 문제 해결의 과정을 항상 겪고 있는 것이다. 고객이 쇼핑몰 내에서 이러한 결정과 행동을 자유롭고 수월하게 할 수 있다면 결과적으로 쇼핑몰이나 일반 상점에게 더 많은 이익이 보장될 수 있을 것이다. 반면 길을 잃는 경우에는 구매의 기회를 감소시킬 것이며, 고객이 갖고 있는 쇼핑몰에 대한 이미지를 나쁘게 할 것임에 틀림없다. 따라서 이용자들의 다양한 연령층과 성별, 지식정도 등에 구애됨 없이 원하는 목적지를 찾아가는데 신속 정확하고 직접적인 정보를 제공해주는 유도사인(directional sign)에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 첫째로, 기존의 문헌 분석을 통하여 유도사인에 대한 정의와 유도사인의 요소에 대하여 고찰하였다. 유도사인의 요소는 '정보전달'이라는 사인의 기능적인 측면을 고려하여 시각디자인 관점에서 요소들을 추출하였다. ① 문자, ② 픽토그램, ③ 색채, ④ 레이아웃, ⑤ 형태, ⑥ 위치의 항목으로 분류하여 특징을 알아보았다. 둘째로, 지하 대형 쇼핑몰에서의 유도사인에 대한 고찰로써, 지하공간이 생겨난 배경과 특징에 대하여 조사하고, 국내 3곳의 지하쇼핑몰 유도사인사례를 분석하였다. 이를 통해 유도사인 디자인의 문제점을 지적하고 현황을 파악한 결과 유도사인은 이용자들에게 정보를 전달하는데 있어서 지켜져야 할 최소한의 문자크기와 두께에서 문제가 발생하여 가독에 어려움이 있었고, 환경의 특징을 제대로 고려하지 못하여 사인의 수나 위치 등이 적절하지 못한 경우도 있었다. 세 번째로, 설문조사를 통해 이용자들의 유도사인에 대한 객관적인 평가를 도출하였다. 설문조사를 비교·분석하여 지하 쇼핑몰의 유도사인의 문제점과 현황을 구체화하고, 길찾기에 도움을 줄 수 있는 디자인 방안을 장소별로 제안하였다. 센트럴 시티 몰은 천장이 높고, 벽면과 천장의 색이 밝고, 조명도 밝은 공간이라 사인의 주색을 짙게 해주어 주목성을 주는 것이 바람직하고, 코엑스 몰은 넓은 지하공간이 개념별로 디자인되어 장소마다의 명칭과 색상이 정해져 있는데 이를 유도사인에도 적용시켜 이용자에게 현 위치를 파악할 수 있게 해주는 것이 좋다. 그리고 롯데 몰은 이벤트 배너가 유도사인과 혼재되어 있으므로 사인의 주색을 짙은 색으로 하고 형태로 일반 배너와 구분해주는 것이 좋다. 본 연구는 쇼핑몰이라는 특정장소의 조사와 장소별 제안으로 그 장소에만 적용되는 한계가 있지만, 향후 이용자들의 인지심리와 장소의 환경적 특징에 대한 지속적인 연구를 통해 쇼핑몰뿐만 아니라 다른 건축물에서도 적용될 수 있는 유용한 디자인 방법으로 사용될 수 있을 것이다.
현대사회는 도시팽창 문제와 이로 인해 발생되는 여러 문제해결을 위해 복합기능을 가진 대형건물이 늘어나는 추세이며 내부공간의 기능과 용도가 다양해지고 있다. 이에 따라 대형건물에서 이용자들이 가장 짧은 시간에 가장 짧은 거리를 이동하여 목적한 장소에 도착할 수 있도록 돕는 환경조성이 필요하게 되었다. 특히 쇼핑몰 내에서의 길찾기(wayfinding)는 쇼핑 고객이 쇼핑몰 내에서 일상적으로 겪게 되는 기본문제이다. 이러한 문제들은 생각 없이 자동적으로 일어나고 있다고 여겨지나 실은 고객이 길찾기를 위한 결정과 문제 해결의 과정을 항상 겪고 있는 것이다. 고객이 쇼핑몰 내에서 이러한 결정과 행동을 자유롭고 수월하게 할 수 있다면 결과적으로 쇼핑몰이나 일반 상점에게 더 많은 이익이 보장될 수 있을 것이다. 반면 길을 잃는 경우에는 구매의 기회를 감소시킬 것이며, 고객이 갖고 있는 쇼핑몰에 대한 이미지를 나쁘게 할 것임에 틀림없다. 따라서 이용자들의 다양한 연령층과 성별, 지식정도 등에 구애됨 없이 원하는 목적지를 찾아가는데 신속 정확하고 직접적인 정보를 제공해주는 유도사인(directional sign)에 대한 연구가 필요하다. 본 연구에서는 첫째로, 기존의 문헌 분석을 통하여 유도사인에 대한 정의와 유도사인의 요소에 대하여 고찰하였다. 유도사인의 요소는 '정보전달'이라는 사인의 기능적인 측면을 고려하여 시각디자인 관점에서 요소들을 추출하였다. ① 문자, ② 픽토그램, ③ 색채, ④ 레이아웃, ⑤ 형태, ⑥ 위치의 항목으로 분류하여 특징을 알아보았다. 둘째로, 지하 대형 쇼핑몰에서의 유도사인에 대한 고찰로써, 지하공간이 생겨난 배경과 특징에 대하여 조사하고, 국내 3곳의 지하쇼핑몰 유도사인사례를 분석하였다. 이를 통해 유도사인 디자인의 문제점을 지적하고 현황을 파악한 결과 유도사인은 이용자들에게 정보를 전달하는데 있어서 지켜져야 할 최소한의 문자크기와 두께에서 문제가 발생하여 가독에 어려움이 있었고, 환경의 특징을 제대로 고려하지 못하여 사인의 수나 위치 등이 적절하지 못한 경우도 있었다. 세 번째로, 설문조사를 통해 이용자들의 유도사인에 대한 객관적인 평가를 도출하였다. 설문조사를 비교·분석하여 지하 쇼핑몰의 유도사인의 문제점과 현황을 구체화하고, 길찾기에 도움을 줄 수 있는 디자인 방안을 장소별로 제안하였다. 센트럴 시티 몰은 천장이 높고, 벽면과 천장의 색이 밝고, 조명도 밝은 공간이라 사인의 주색을 짙게 해주어 주목성을 주는 것이 바람직하고, 코엑스 몰은 넓은 지하공간이 개념별로 디자인되어 장소마다의 명칭과 색상이 정해져 있는데 이를 유도사인에도 적용시켜 이용자에게 현 위치를 파악할 수 있게 해주는 것이 좋다. 그리고 롯데 몰은 이벤트 배너가 유도사인과 혼재되어 있으므로 사인의 주색을 짙은 색으로 하고 형태로 일반 배너와 구분해주는 것이 좋다. 본 연구는 쇼핑몰이라는 특정장소의 조사와 장소별 제안으로 그 장소에만 적용되는 한계가 있지만, 향후 이용자들의 인지심리와 장소의 환경적 특징에 대한 지속적인 연구를 통해 쇼핑몰뿐만 아니라 다른 건축물에서도 적용될 수 있는 유용한 디자인 방법으로 사용될 수 있을 것이다.
Large sized buildings have proliferated in the modern world in order to solve problems caused by the growth of cities, and this trend has lead to diversity in style and utilization of interiors. Consequently, an efficient inner structure that can save time is required. In particular, wayfinding with...
Large sized buildings have proliferated in the modern world in order to solve problems caused by the growth of cities, and this trend has lead to diversity in style and utilization of interiors. Consequently, an efficient inner structure that can save time is required. In particular, wayfinding within the shopping mall for a customer is a common problem. These problems are considered to occur automatically without any thought, but customers are continually experiencing the decision-making and problem solving for the wayfinding. If customers do not have to face these navigational problems and could find the way more easily, then shopping mall or the store can expect much better profits. Otherwise, for the lost customers, they will face a less chance of shopping, and lead to the bad image of the shopping mall. Therefore, directional sign system that can provide accurate and speedy information for customers with diversified ages, gender and knowledge is necessary. Firstly, the definition and element of all directional sign are analyzed through the existing literature survey. The elements are based on the practical elements that enable information transmission, and six categories such as type, pictogram, color, layout, form, and location were considered. Secondly, directional signs in large underground shopping mall was considered, and the speciality of the underground shopping mall was investigated, and finally top three underground shopping malls was analyzed. There are some problems in readability of directional sign, because of the size and thickness of the type factors, and also some problems in position and number of directional signs, because of the lack of considering about the surroundings of sign. Thirdly, through the questionnaire, an objective appraisal of directional signs and problems was developed, and following possible improvement was suggested. Sign system of CENTRAL CITY mall can be improved by the introduction of darker main color in a sign system since the ceiling is high and space is illuminated brightly. For the COEX mall, it has a large underground space divided by categories, and each place is arranged according to names and colors. It is recommended that directional signs should be arranged in this fashion for the customer's convenience that need to understand their present location. For the LOTTE mall, since the event banner and directional sign is all mixed up, therefore it would be advisable to apply dark colored sign and change the form of sign in order to distinguish the directional sign from the event banner. This study has its own limitations since it is only applicable to the specific locations described above, however, directional designs will be useful in other types of buildings as well. Through the continuous studies of the users' psychology, these kinds of studies will be related to the environmental characteristics of various places.
Large sized buildings have proliferated in the modern world in order to solve problems caused by the growth of cities, and this trend has lead to diversity in style and utilization of interiors. Consequently, an efficient inner structure that can save time is required. In particular, wayfinding within the shopping mall for a customer is a common problem. These problems are considered to occur automatically without any thought, but customers are continually experiencing the decision-making and problem solving for the wayfinding. If customers do not have to face these navigational problems and could find the way more easily, then shopping mall or the store can expect much better profits. Otherwise, for the lost customers, they will face a less chance of shopping, and lead to the bad image of the shopping mall. Therefore, directional sign system that can provide accurate and speedy information for customers with diversified ages, gender and knowledge is necessary. Firstly, the definition and element of all directional sign are analyzed through the existing literature survey. The elements are based on the practical elements that enable information transmission, and six categories such as type, pictogram, color, layout, form, and location were considered. Secondly, directional signs in large underground shopping mall was considered, and the speciality of the underground shopping mall was investigated, and finally top three underground shopping malls was analyzed. There are some problems in readability of directional sign, because of the size and thickness of the type factors, and also some problems in position and number of directional signs, because of the lack of considering about the surroundings of sign. Thirdly, through the questionnaire, an objective appraisal of directional signs and problems was developed, and following possible improvement was suggested. Sign system of CENTRAL CITY mall can be improved by the introduction of darker main color in a sign system since the ceiling is high and space is illuminated brightly. For the COEX mall, it has a large underground space divided by categories, and each place is arranged according to names and colors. It is recommended that directional signs should be arranged in this fashion for the customer's convenience that need to understand their present location. For the LOTTE mall, since the event banner and directional sign is all mixed up, therefore it would be advisable to apply dark colored sign and change the form of sign in order to distinguish the directional sign from the event banner. This study has its own limitations since it is only applicable to the specific locations described above, however, directional designs will be useful in other types of buildings as well. Through the continuous studies of the users' psychology, these kinds of studies will be related to the environmental characteristics of various places.
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