19세기 초의 이탈리아 오페라는 Rossini, Donizetti, Bellini로 대표되는 Bel canto 오페라의 시대로서, 인간의 목소리와 음 자체의 아름다움을 중시하여 오페라의 극적인 면보다는 연주상의 화려한 기량에 치중하였다. Bel canto 스타일은 이탈리아 오페라와 W.A.Mozart에 적합한 기교로서 오늘날까지 고도의 예술적 기교로 평가되며 Bel canto 오페라는 한 때 Verismo 오페라에 밀려 쇠퇴하였다가, 훌륭한 지휘자와 고도의 기교를 갖춘 성악가들과 함께 1950년대부터 다시 부흥기를 맞게 되었다. ...
19세기 초의 이탈리아 오페라는 Rossini, Donizetti, Bellini로 대표되는 Bel canto 오페라의 시대로서, 인간의 목소리와 음 자체의 아름다움을 중시하여 오페라의 극적인 면보다는 연주상의 화려한 기량에 치중하였다. Bel canto 스타일은 이탈리아 오페라와 W.A.Mozart에 적합한 기교로서 오늘날까지 고도의 예술적 기교로 평가되며 Bel canto 오페라는 한 때 Verismo 오페라에 밀려 쇠퇴하였다가, 훌륭한 지휘자와 고도의 기교를 갖춘 성악가들과 함께 1950년대부터 다시 부흥기를 맞게 되었다. Bel canto 오페라의 대표적 작곡가인 Donizetti의 오페라는 청중이 즐기는 무대 효과와 극적 박력을 가졌으며, 명가수가 많이 배출된 시대에 어울리게 성부의 선율선에 생명이 있고 달콤하고 유려한 선율과 밝은 색채의 특징을 가졌다. 그는 60여 편의 다양한 유형의 오페라를 작곡하였으며 그의 오페라는 연주하는 가수의 가창기교의 정수를 과시한다. 그의 대표작 <Lucia di Lammermoor>는 Prima Donna의 명가수가 뛰어난 목소리와 기교를 들려주는 Bel canto 오페라의 전형(典型)으로 유명하며, 극중 마지막에 불려지는 Aria 'Scena della Pazzia' 는 뛰어난 가창력을 요구하는 난해한 곡이다. 한편 Bellini는 10편의 오페라를 남겼는데, 모두 opera seria 유형에 속하는 작품이다. Bellini는 가사를 매우 신중하게 다루는 작곡가로, 그의 오페라에서 가장 핵심적인 것은 음악과 가사가 밀접한 관계를 가지는 것이다. 시의 정확한 표현을 위한 낭송조의 가사는 길고 우아한 선율의 등장을 가져왔다. 또한 그의 선율은 반음계적이며 섬세하고 서정적이며 비가적으로, 이러한 특징은 특히 <Norma> 中 aria 'Casta Diva' 에 잘 드러난다. 본 논문에서는 Donizetti의 오페라 <Lucia di Lammermoor>와 Bellini의 오페라 <Norma>를 먼저 일반적인 분석을 통하여 고찰해 보고, 두 오페라의 주요 aria 'Scena della Pazzia' 와 'Casta Diva' 에 대한 보다 세밀한 분석을 통해 Donizetti와 Bellini의 음악을 비교하여, Bel canto 스타일의 비슷한 음악세계를 가지고 있는 것으로 알려져 있는 보편적 인식을 넘어선 두 작곡가의 작품세계에 대한 깊이 있는 해석을 제공함으로써 연주자들에게 연주에 앞선 곡의 이해를 돕고 Bel canto 오페라의 효과적인 연주를 돕는 요소로 제공하고자 한다.
19세기 초의 이탈리아 오페라는 Rossini, Donizetti, Bellini로 대표되는 Bel canto 오페라의 시대로서, 인간의 목소리와 음 자체의 아름다움을 중시하여 오페라의 극적인 면보다는 연주상의 화려한 기량에 치중하였다. Bel canto 스타일은 이탈리아 오페라와 W.A.Mozart에 적합한 기교로서 오늘날까지 고도의 예술적 기교로 평가되며 Bel canto 오페라는 한 때 Verismo 오페라에 밀려 쇠퇴하였다가, 훌륭한 지휘자와 고도의 기교를 갖춘 성악가들과 함께 1950년대부터 다시 부흥기를 맞게 되었다. Bel canto 오페라의 대표적 작곡가인 Donizetti의 오페라는 청중이 즐기는 무대 효과와 극적 박력을 가졌으며, 명가수가 많이 배출된 시대에 어울리게 성부의 선율선에 생명이 있고 달콤하고 유려한 선율과 밝은 색채의 특징을 가졌다. 그는 60여 편의 다양한 유형의 오페라를 작곡하였으며 그의 오페라는 연주하는 가수의 가창기교의 정수를 과시한다. 그의 대표작 <Lucia di Lammermoor>는 Prima Donna의 명가수가 뛰어난 목소리와 기교를 들려주는 Bel canto 오페라의 전형(典型)으로 유명하며, 극중 마지막에 불려지는 Aria 'Scena della Pazzia' 는 뛰어난 가창력을 요구하는 난해한 곡이다. 한편 Bellini는 10편의 오페라를 남겼는데, 모두 opera seria 유형에 속하는 작품이다. Bellini는 가사를 매우 신중하게 다루는 작곡가로, 그의 오페라에서 가장 핵심적인 것은 음악과 가사가 밀접한 관계를 가지는 것이다. 시의 정확한 표현을 위한 낭송조의 가사는 길고 우아한 선율의 등장을 가져왔다. 또한 그의 선율은 반음계적이며 섬세하고 서정적이며 비가적으로, 이러한 특징은 특히 <Norma> 中 aria 'Casta Diva' 에 잘 드러난다. 본 논문에서는 Donizetti의 오페라 <Lucia di Lammermoor>와 Bellini의 오페라 <Norma>를 먼저 일반적인 분석을 통하여 고찰해 보고, 두 오페라의 주요 aria 'Scena della Pazzia' 와 'Casta Diva' 에 대한 보다 세밀한 분석을 통해 Donizetti와 Bellini의 음악을 비교하여, Bel canto 스타일의 비슷한 음악세계를 가지고 있는 것으로 알려져 있는 보편적 인식을 넘어선 두 작곡가의 작품세계에 대한 깊이 있는 해석을 제공함으로써 연주자들에게 연주에 앞선 곡의 이해를 돕고 Bel canto 오페라의 효과적인 연주를 돕는 요소로 제공하고자 한다.
The Italian opera in the early 19th century was represented by Bel canto opera by Rossini, Donizetti, and Bellini, treasuring human voice and the beauty of sound itself, and focusing more on opera's performing techniques rather than its dramatic aspect. The Bel canto style was a technique fitting It...
The Italian opera in the early 19th century was represented by Bel canto opera by Rossini, Donizetti, and Bellini, treasuring human voice and the beauty of sound itself, and focusing more on opera's performing techniques rather than its dramatic aspect. The Bel canto style was a technique fitting Italian operas and Mozart, and has been evaluated as advanced artistic technique to date. Bel canto opera was recessed once when it was sidelined by Verismo opera, and was revived again from the 1950s along with great conductors and vocalists with highly advanced techniques The operas of Bel canto opera's representative composer Donizetti possess stage effects and vigor that are appealing to audiences, and fitting the age when large numbers of famous singers were produced, they are characterized by vitality in melodies of God the Father, sweet and elegant melodies, and bright tones. The musician composed 60-plus operas, and they display the acme of performing singers' singing techniques. His representative opera <Lucia di Lammermoor> is famous as typical Bel canto opera performed by famous singers in Prima Bonna. In the drama, Aria 'Scena della Pazzia' sung in its last part is a difficult music to comprehend and it requires excellent singing capability. On the other hand, Bellini composed ten operas, and they all are opera seria types. Bellini was a composer who handled words of songs carefully, and, importantly, his operas have close relations between music and words of songs. Words of songs for recitation designed to express poetry well enabled the production of long and elegant melodies. Also, his melodies are of chromatic scale, delicate, lyric, and elegiac. And these characteristics appear well in aria Casta Diya in <Norma>, in particular. This paper studied Donizetti's opera <Lucia di Lammermoor> and Bellini's opera <Norma>, analyzed the two operas' main arias 'Scena della Pazzia' and 'Casta Diva,' compared both musicians' music, and conducted in-depth analysis of the two composers who are known to have had a similar music world with the Bel canto style. Thus, the research sought to help performers understand the two musicians' music and perform Bel canto operas effectively.
The Italian opera in the early 19th century was represented by Bel canto opera by Rossini, Donizetti, and Bellini, treasuring human voice and the beauty of sound itself, and focusing more on opera's performing techniques rather than its dramatic aspect. The Bel canto style was a technique fitting Italian operas and Mozart, and has been evaluated as advanced artistic technique to date. Bel canto opera was recessed once when it was sidelined by Verismo opera, and was revived again from the 1950s along with great conductors and vocalists with highly advanced techniques The operas of Bel canto opera's representative composer Donizetti possess stage effects and vigor that are appealing to audiences, and fitting the age when large numbers of famous singers were produced, they are characterized by vitality in melodies of God the Father, sweet and elegant melodies, and bright tones. The musician composed 60-plus operas, and they display the acme of performing singers' singing techniques. His representative opera <Lucia di Lammermoor> is famous as typical Bel canto opera performed by famous singers in Prima Bonna. In the drama, Aria 'Scena della Pazzia' sung in its last part is a difficult music to comprehend and it requires excellent singing capability. On the other hand, Bellini composed ten operas, and they all are opera seria types. Bellini was a composer who handled words of songs carefully, and, importantly, his operas have close relations between music and words of songs. Words of songs for recitation designed to express poetry well enabled the production of long and elegant melodies. Also, his melodies are of chromatic scale, delicate, lyric, and elegiac. And these characteristics appear well in aria Casta Diya in <Norma>, in particular. This paper studied Donizetti's opera <Lucia di Lammermoor> and Bellini's opera <Norma>, analyzed the two operas' main arias 'Scena della Pazzia' and 'Casta Diva,' compared both musicians' music, and conducted in-depth analysis of the two composers who are known to have had a similar music world with the Bel canto style. Thus, the research sought to help performers understand the two musicians' music and perform Bel canto operas effectively.
주제어
#G. Donizetti V. Bellini 오페라 성악 Lucia di Lammermoor Norma
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.