현재 콘크리트는 대부분의 구조물의 중요한 구성성분으로 이용되어지고 있다. 따라서 설계시 콘크리트의 재료특성을 정확히 모델링 하여 설계에 고려하여야 한다. 이러한 콘크리트의 재료 특성중 크리프는 PC장대 교량에서 장기처짐을 유발하여 사용성의 저하를 일으키므로 중요한 관심의 대상이 된다. 크리프란, 일정한 응력을 받는 콘크리트에 시간이 흐름에 따라 탄성변형 이외의 추가변형이 발생하는 성질을 말한다. 콘크리트가 주재료가 된 구조물은 시간의 흐름에 따른 크리프에 의해 내부변형, 내부 응력, 처짐등이 변하게 되므로 크리프는 구조물의 거동에 중요한 영향을 미치며 설계자는 이를 필히 고려하여야한다. 콘크리트 구조물의 설계 및 해석시 콘크리트의 인장거동은 무시하고 있고, 장기거동 해석시 콘크리트의 크리프 특성은 ...
현재 콘크리트는 대부분의 구조물의 중요한 구성성분으로 이용되어지고 있다. 따라서 설계시 콘크리트의 재료특성을 정확히 모델링 하여 설계에 고려하여야 한다. 이러한 콘크리트의 재료 특성중 크리프는 PC장대 교량에서 장기처짐을 유발하여 사용성의 저하를 일으키므로 중요한 관심의 대상이 된다. 크리프란, 일정한 응력을 받는 콘크리트에 시간이 흐름에 따라 탄성변형 이외의 추가변형이 발생하는 성질을 말한다. 콘크리트가 주재료가 된 구조물은 시간의 흐름에 따른 크리프에 의해 내부변형, 내부 응력, 처짐등이 변하게 되므로 크리프는 구조물의 거동에 중요한 영향을 미치며 설계자는 이를 필히 고려하여야한다. 콘크리트 구조물의 설계 및 해석시 콘크리트의 인장거동은 무시하고 있고, 장기거동 해석시 콘크리트의 크리프 특성은 압축응력 상태에서나 인장응력 상태 모두 같은 압축 크리프 실험에서 도출된 크리프 계수를 사용하고 있다. 그러나 인장응력 상태에서의 콘크리트 크리프 특성은 압축응력 상태에서의 크리프와 많이 다른 것으로 알려져 있다. 따라서 콘크리트 부재에 대한 장기거동 해석시 정밀한 거동을 예측하기 위해서는 콘크리트의 인장크리프의 특성을 적절히 모델링하여 구조해석에 응용하는 것이 바람직하다. 본 연구에서는 콘크리트구조물의 장기거동을 더욱 정확하게 해석하기 위하여 인장응력 상태에서의 크리프실험 자료를 토대로 제시된 인장크리프 모델을 이용하여 연속슬래브 콘크리트 교량에 대한 장기거동 해석을 수행하였다. 해석에서 압축응력상태에 대한 크리프는 ACI모델을 적용하였으며, 인장크리프의 고려여부에 따른 장기처짐, 응력 재분배, 모멘트 재분배 등을 분석하였다. 본 연구에서 인장크리프를 고려한 연속슬래브의 장기거동 해석에 의하면 기존의 해석방법에 비해 다른양상을 나타내며, 처짐과 변형률등에서 그 크기가 더 크게 나타나는 것을 알수 있었다. 따라서 콘크리트의 인장 크리프를 고려하면 콘크리트 부재의 장기거동을 더욱 정확하게 예측할수 있을 것으로 사료된다.
현재 콘크리트는 대부분의 구조물의 중요한 구성성분으로 이용되어지고 있다. 따라서 설계시 콘크리트의 재료특성을 정확히 모델링 하여 설계에 고려하여야 한다. 이러한 콘크리트의 재료 특성중 크리프는 PC장대 교량에서 장기처짐을 유발하여 사용성의 저하를 일으키므로 중요한 관심의 대상이 된다. 크리프란, 일정한 응력을 받는 콘크리트에 시간이 흐름에 따라 탄성변형 이외의 추가변형이 발생하는 성질을 말한다. 콘크리트가 주재료가 된 구조물은 시간의 흐름에 따른 크리프에 의해 내부변형, 내부 응력, 처짐등이 변하게 되므로 크리프는 구조물의 거동에 중요한 영향을 미치며 설계자는 이를 필히 고려하여야한다. 콘크리트 구조물의 설계 및 해석시 콘크리트의 인장거동은 무시하고 있고, 장기거동 해석시 콘크리트의 크리프 특성은 압축응력 상태에서나 인장응력 상태 모두 같은 압축 크리프 실험에서 도출된 크리프 계수를 사용하고 있다. 그러나 인장응력 상태에서의 콘크리트 크리프 특성은 압축응력 상태에서의 크리프와 많이 다른 것으로 알려져 있다. 따라서 콘크리트 부재에 대한 장기거동 해석시 정밀한 거동을 예측하기 위해서는 콘크리트의 인장크리프의 특성을 적절히 모델링하여 구조해석에 응용하는 것이 바람직하다. 본 연구에서는 콘크리트구조물의 장기거동을 더욱 정확하게 해석하기 위하여 인장응력 상태에서의 크리프실험 자료를 토대로 제시된 인장크리프 모델을 이용하여 연속슬래브 콘크리트 교량에 대한 장기거동 해석을 수행하였다. 해석에서 압축응력상태에 대한 크리프는 ACI모델을 적용하였으며, 인장크리프의 고려여부에 따른 장기처짐, 응력 재분배, 모멘트 재분배 등을 분석하였다. 본 연구에서 인장크리프를 고려한 연속슬래브의 장기거동 해석에 의하면 기존의 해석방법에 비해 다른양상을 나타내며, 처짐과 변형률등에서 그 크기가 더 크게 나타나는 것을 알수 있었다. 따라서 콘크리트의 인장 크리프를 고려하면 콘크리트 부재의 장기거동을 더욱 정확하게 예측할수 있을 것으로 사료된다.
Recently, most structures are constructed with concrete usually. The more accurate modeling of concrete - material properties has to demand to predict the accurate long - term behavior and to get exact design. Creep is defined as the additional strain developed with time due to sustain loads. In the...
Recently, most structures are constructed with concrete usually. The more accurate modeling of concrete - material properties has to demand to predict the accurate long - term behavior and to get exact design. Creep is defined as the additional strain developed with time due to sustain loads. In the concrete structures, creep of concrete changes internal strains, internal stresses and deflections with time. Then creep affects behaviors of structures significantly, therefore creep must be considered in design. Tensile behavior of concrete has been generally ignored in design or analysis of concrete structure, concrete creep in tensile stress state have been used creep coefficient derived from compressive stress state. However, according to the result of actual experiments, there is a difference between tensile creep and compressive creep. Therefore for accurate prediction in analysis about long - term structure behavior of concrete structures, it is necessary to model the tensile creep behavior accurately. In this study, the time - dependent analysis of the continuous concrete slab bridges was conducted to verify the effect of tensile creep on the long term behavior using the tensile creep model which is presented on base of creep experiment data. In time dependent analysis ACI creep model was applied about compressive stress condition. The time dependent deflection, redistribution of stresses of concrete and steel, and the redistribution of positive and negative moment are compared with the conventionally method. According to the analysis results, the tensile creep of concrete more .increases the long - term deflection and the negative moment at the mid support. Therefore considering the tensile creep of concrete will make more accurate prediction about the long - term behavior of concrete structures.
Recently, most structures are constructed with concrete usually. The more accurate modeling of concrete - material properties has to demand to predict the accurate long - term behavior and to get exact design. Creep is defined as the additional strain developed with time due to sustain loads. In the concrete structures, creep of concrete changes internal strains, internal stresses and deflections with time. Then creep affects behaviors of structures significantly, therefore creep must be considered in design. Tensile behavior of concrete has been generally ignored in design or analysis of concrete structure, concrete creep in tensile stress state have been used creep coefficient derived from compressive stress state. However, according to the result of actual experiments, there is a difference between tensile creep and compressive creep. Therefore for accurate prediction in analysis about long - term structure behavior of concrete structures, it is necessary to model the tensile creep behavior accurately. In this study, the time - dependent analysis of the continuous concrete slab bridges was conducted to verify the effect of tensile creep on the long term behavior using the tensile creep model which is presented on base of creep experiment data. In time dependent analysis ACI creep model was applied about compressive stress condition. The time dependent deflection, redistribution of stresses of concrete and steel, and the redistribution of positive and negative moment are compared with the conventionally method. According to the analysis results, the tensile creep of concrete more .increases the long - term deflection and the negative moment at the mid support. Therefore considering the tensile creep of concrete will make more accurate prediction about the long - term behavior of concrete structures.
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