언어의 주된 기능은 의사 소통이다 자기 의사를 보다 효과적이며 정확하게 전달하려면 어법과 규정에 맞는 언어를 사용해야 한다. 한글 맞춤법은 일반 국민들의 문자 생활을 위한 핵심적 기준이다. 또 표준어는 공적인 언어이기 때문에 학생들이 올바르게 구사할 줄 아는능력을 기를 필요가 있다. 따라서 목포시 소재 인문계 남녀 고등학교 학생 400명(남 200명, 여 200명)을 대상으로 설문지를 통해, 한글 맞춤법과 표준어 사용에 대한 관심과 교육 및 노...
언어의 주된 기능은 의사 소통이다 자기 의사를 보다 효과적이며 정확하게 전달하려면 어법과 규정에 맞는 언어를 사용해야 한다. 한글 맞춤법은 일반 국민들의 문자 생활을 위한 핵심적 기준이다. 또 표준어는 공적인 언어이기 때문에 학생들이 올바르게 구사할 줄 아는능력을 기를 필요가 있다. 따라서 목포시 소재 인문계 남녀 고등학교 학생 400명(남 200명, 여 200명)을 대상으로 설문지를 통해, 한글 맞춤법과 표준어 사용에 대한 관심과 교육 및 노력 정도와 오용 실해를 파악하고 분석했다. 설문지는 '소리에 관한 것' 2문항, '형태에 관한 것' 25문항, '띄어쓰기' 10문항, '표준어' 25문항, '표준발음' 20문항 등 총85문항으로 구성했다. 일반적인 태도를 분석한 결과, 첫째, 여학생들이 남학생들보다 표준어와 맞춤법에 관심이 많다는 것. 둘째, 60%에 가까운 학생들이 표준어와 맞춤법에 관해 교육을 받지 못했다는 것. 셋째, 80%가 넘는 학생들이 표준어와 맞춤법에 대한 체계적인 교육의 필요성을 인정하고 있다는 것. 넷째, 56%의 학생들이 표준어 사용과 맞춤법에 맞는 표기를 위해 노력하지 않고 있다는 것. 다섯째, 국어 사전을 사용하는 학생이 극히 적으며 남학생들이 더 소극적이라는 것 등을 알 수 있었다. 오용실해를 분석한 결과, 첫째, 한글 맞춤법과 표준어 및 표준 발음법에 대해 39.07% 학생들이 혼란을 겪고 있다는 것. 둘째, 표음주의 표기와 표의주의를 이해하고 있지 못하다는 것. 셋째, 띄어쓰기에서 가장 오용 실해가 높다는 것, 넷째, 표준어 중 복수 표준어에 대한 지식이 부족하다는 것. 다섯째, 음운 변동 현상을 제대로 이해하지 못하고 발음한다는 것 등을 알 수 있었다. 지도 방안으로는, 설문지 실태 분석에서 가장 심한 오류를 보인 문항뿐만 아니라 일반적으로 익혀야 할 규정과 표준이에 대해 단계적인 학습법을 제시했다. 어법 알기단계, 맞춤법 전반 이해하기 단계, 한메 타자 연습으로 표준어와 맞춤법에 맞는 단어익히기 단계, 스스로 점검하기 단계를 거치는 동안 자연스럽게 표준어와 맞춤법을 익히게 될 것이다. 우리말과 글에 대한 관심이 줄어든 현실에서, 한글 맞춤법과 표준어 그리고 표준 발음법에 대한 교육은 큰 어려움에 봉착해 있다. 고등학교에서 만이라도 국어 수업시간을 쪼개어 이에 대해 집중적이고 체계적이고 효율적인 교육이 이루어져야 한다. 그래야 학생들이 바람직한 언어를 사용하는 성숙한 사회인으로 성장할 수 있기 때문이다.
언어의 주된 기능은 의사 소통이다 자기 의사를 보다 효과적이며 정확하게 전달하려면 어법과 규정에 맞는 언어를 사용해야 한다. 한글 맞춤법은 일반 국민들의 문자 생활을 위한 핵심적 기준이다. 또 표준어는 공적인 언어이기 때문에 학생들이 올바르게 구사할 줄 아는능력을 기를 필요가 있다. 따라서 목포시 소재 인문계 남녀 고등학교 학생 400명(남 200명, 여 200명)을 대상으로 설문지를 통해, 한글 맞춤법과 표준어 사용에 대한 관심과 교육 및 노력 정도와 오용 실해를 파악하고 분석했다. 설문지는 '소리에 관한 것' 2문항, '형태에 관한 것' 25문항, '띄어쓰기' 10문항, '표준어' 25문항, '표준발음' 20문항 등 총85문항으로 구성했다. 일반적인 태도를 분석한 결과, 첫째, 여학생들이 남학생들보다 표준어와 맞춤법에 관심이 많다는 것. 둘째, 60%에 가까운 학생들이 표준어와 맞춤법에 관해 교육을 받지 못했다는 것. 셋째, 80%가 넘는 학생들이 표준어와 맞춤법에 대한 체계적인 교육의 필요성을 인정하고 있다는 것. 넷째, 56%의 학생들이 표준어 사용과 맞춤법에 맞는 표기를 위해 노력하지 않고 있다는 것. 다섯째, 국어 사전을 사용하는 학생이 극히 적으며 남학생들이 더 소극적이라는 것 등을 알 수 있었다. 오용실해를 분석한 결과, 첫째, 한글 맞춤법과 표준어 및 표준 발음법에 대해 39.07% 학생들이 혼란을 겪고 있다는 것. 둘째, 표음주의 표기와 표의주의를 이해하고 있지 못하다는 것. 셋째, 띄어쓰기에서 가장 오용 실해가 높다는 것, 넷째, 표준어 중 복수 표준어에 대한 지식이 부족하다는 것. 다섯째, 음운 변동 현상을 제대로 이해하지 못하고 발음한다는 것 등을 알 수 있었다. 지도 방안으로는, 설문지 실태 분석에서 가장 심한 오류를 보인 문항뿐만 아니라 일반적으로 익혀야 할 규정과 표준이에 대해 단계적인 학습법을 제시했다. 어법 알기단계, 맞춤법 전반 이해하기 단계, 한메 타자 연습으로 표준어와 맞춤법에 맞는 단어익히기 단계, 스스로 점검하기 단계를 거치는 동안 자연스럽게 표준어와 맞춤법을 익히게 될 것이다. 우리말과 글에 대한 관심이 줄어든 현실에서, 한글 맞춤법과 표준어 그리고 표준 발음법에 대한 교육은 큰 어려움에 봉착해 있다. 고등학교에서 만이라도 국어 수업시간을 쪼개어 이에 대해 집중적이고 체계적이고 효율적인 교육이 이루어져야 한다. 그래야 학생들이 바람직한 언어를 사용하는 성숙한 사회인으로 성장할 수 있기 때문이다.
The main function of the language is to communicate. For the purpose of more efficient and correct communication, people need to use the language according to the accurate linguistic rules. Korean orthography is the core of the people's language lives and the clear guiding principie of the usage. An...
The main function of the language is to communicate. For the purpose of more efficient and correct communication, people need to use the language according to the accurate linguistic rules. Korean orthography is the core of the people's language lives and the clear guiding principie of the usage. And as the standard Korean is the suitable language for the formal situation, students need to build up the abilitles to use the language correctly. Therefore, through cluster sampling, total 400 students ( 200 boys, 200 giris), who are in the high school in Mok-Po city, took part in the sampling and answered the questions. The results of this study show the degrees of students' interests, schooling, and efforts about the use of korean orthography and the standard korean. They also show the actual conditions of misuse. The questionnaire are compose of 85 items totally. 12 items are about sound, 25 about forms, 25 about standard korean, 10 about spacing words, and 20 about standard pronunciation. As the resuilts of analysis about students' general attitude, students show the following. First, girl students are more interested in standard korean and korean orthography than boys. Second, nearly 60 % students have no idea about standard korean orthography. Third. more than 80% students recognize the necessity for the systematic education standard korean and orthography. Fourth, 56% students don't make any effort to use the standard korean and correct notation. Finally, few students make use of the Korean dictionary, and boys students are more negative. In the analysis of the actual conditions of misuse, the results are as follows. First, 3.07% students are in the state of confusion about the korean orthography and standard pronunctation. Second, students do not understand the differences of notation between phoneticism and semantics. Third, the most common mistake the students make happened in spacing words. Fourth, students are short of knowledge about the plural standard korean. Lastly, students pronounced without any understanding of the phenomenon of phonological alteration. As the effective teaching methods, 1 presented a step by step method of study focused on not only the items showed the most errors in the analysis of questions and but also rules and standard Korean students should learn generally. While experiencing the steps of knowing of usage, the general understanding of Korean orthography, practicing of the words according to the standard Korean and Korean orthography by practicing typewriting, and examining for themselves, Students will learn standard Korean and orthography naturally. These days, people are not much interested in our korean language gradually, so the education of korean standard orthography and standard pronunciation is confronted with difficulties. therefore, the systematic and efficient education of korean standard is needed in the korean class of high school. Only so the students will grow into the matured members of society who use the correct and suitable language.
The main function of the language is to communicate. For the purpose of more efficient and correct communication, people need to use the language according to the accurate linguistic rules. Korean orthography is the core of the people's language lives and the clear guiding principie of the usage. And as the standard Korean is the suitable language for the formal situation, students need to build up the abilitles to use the language correctly. Therefore, through cluster sampling, total 400 students ( 200 boys, 200 giris), who are in the high school in Mok-Po city, took part in the sampling and answered the questions. The results of this study show the degrees of students' interests, schooling, and efforts about the use of korean orthography and the standard korean. They also show the actual conditions of misuse. The questionnaire are compose of 85 items totally. 12 items are about sound, 25 about forms, 25 about standard korean, 10 about spacing words, and 20 about standard pronunciation. As the resuilts of analysis about students' general attitude, students show the following. First, girl students are more interested in standard korean and korean orthography than boys. Second, nearly 60 % students have no idea about standard korean orthography. Third. more than 80% students recognize the necessity for the systematic education standard korean and orthography. Fourth, 56% students don't make any effort to use the standard korean and correct notation. Finally, few students make use of the Korean dictionary, and boys students are more negative. In the analysis of the actual conditions of misuse, the results are as follows. First, 3.07% students are in the state of confusion about the korean orthography and standard pronunctation. Second, students do not understand the differences of notation between phoneticism and semantics. Third, the most common mistake the students make happened in spacing words. Fourth, students are short of knowledge about the plural standard korean. Lastly, students pronounced without any understanding of the phenomenon of phonological alteration. As the effective teaching methods, 1 presented a step by step method of study focused on not only the items showed the most errors in the analysis of questions and but also rules and standard Korean students should learn generally. While experiencing the steps of knowing of usage, the general understanding of Korean orthography, practicing of the words according to the standard Korean and Korean orthography by practicing typewriting, and examining for themselves, Students will learn standard Korean and orthography naturally. These days, people are not much interested in our korean language gradually, so the education of korean standard orthography and standard pronunciation is confronted with difficulties. therefore, the systematic and efficient education of korean standard is needed in the korean class of high school. Only so the students will grow into the matured members of society who use the correct and suitable language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.