애니메이션은 영상산업의 시초부터 지금까지 발전해 왔고 항상 중요한 위치를 담당했다. 특히 현대의 영상산업에서 애니메이션이 차지하는 비중은 그 어느 때보다도 높다고 할 수 있다. 애니메이션 산업의 초창기에 디즈니 애니메이션의 대대적인 성공은 상업애니메이션 시스템의 기본적인 형태를 만들어냄과 동시에 애니메이션 산업에 엄청난 영향력을 행사하게 되었으며 초사실주의(hyper-realism)라는 이미지 코드로서 디즈니 애니메이션의 전형화를 만들었다. 이러한 코드는 미국 내의 여러 애니메이션들뿐만 아니라 세계 각국의 애니메이션에서도 쉽게 찾...
애니메이션은 영상산업의 시초부터 지금까지 발전해 왔고 항상 중요한 위치를 담당했다. 특히 현대의 영상산업에서 애니메이션이 차지하는 비중은 그 어느 때보다도 높다고 할 수 있다. 애니메이션 산업의 초창기에 디즈니 애니메이션의 대대적인 성공은 상업애니메이션 시스템의 기본적인 형태를 만들어냄과 동시에 애니메이션 산업에 엄청난 영향력을 행사하게 되었으며 초사실주의(hyper-realism)라는 이미지 코드로서 디즈니 애니메이션의 전형화를 만들었다. 이러한 코드는 미국 내의 여러 애니메이션들뿐만 아니라 세계 각국의 애니메이션에서도 쉽게 찾아볼 수 있으며 이는 상업 애니메이션에 있어 객관성을 가지고 관객에게 보다 쉽게 접근할 수 있는 하나의 수단으로서 사용된다. 미국 애니메이션과 함께 애니메이션 산업을 양분하다시피 한 일본의 애니메이션은 이러한 전형화를 아니메(Anime)의 독특한 코드로서 발전시켜 최근에 더욱더 많은 지지를 받고 있다. 또한 디지털 기술을 적극 도입하여 스토리의 우수성을 지니던 원래의 장점에 현실과 상상력이 어우러진 시각이미지의 장점을 더해 애니메이션의 새로운 시대를 열어가고 있다. 특히 라이브 액션인 영화에서도 일본 애니메이션의 영상이나 효과, 연출들을 모방하거나 재현함으로써 일본 애니메이션은 영화에 못지않은 영상의 위치에까지 올라있다. 일본 애니메이션의 이러한 발전은 무엇보다도 독특한 리얼리즘의 코드에서 그 원인을 찾을 수 있는데 단순히 동작과 현실의 물리적 법칙에 국한되는 디즈니의 코드와 달리, 일본 애니메이션은 이미지만이 아닌 기획과 설정, 프리 프로덕션에 까지 차별화 된 리얼리즘의 특성을 보여주고 있다. 현실적인 캐릭터, 작품마다 다른 독특한 세계관과 다양한 장르와 현실적인 설정, 작가로서 까지 인정받는 감독들의 개성적인 연출력 등은 디지털 기술력으로 강화된 현실적인 이미지들과 합쳐져 일본만의 독특한 아니메로서 세계에서도 인정받고 있다. 특히 일본에서도 차세대 감독으로 인정받고 있는 콘 사토시의 작품들은 주목할 만하다. 그는 기존의 아니메에서 볼 수 있는 리얼리즘의 특성들을 좀 더 발전시키면서 자신만의 연출력을 돋보이게 한 감독으로 꼽힌다. 첫 번째 장편에서는 사이코 스릴러 장르를 표방한 <퍼펙트 블루>를, 두 번째 장편인 <천년여우>에서는 일본의 근대사와 함께 과거와 현재, 기억과 현실을 넘나드는 영상을 선보이며, <도쿄 갓파더스(Tokyo Godfathers)>는 일본 대도시의 뚜렷한 사회 계층으로 자리 잡고 있는 홈리스(Homeless)들을 주인공으로 그들이 살아가는 도시의 모습을 세밀히 비춘다. 이렇듯 콘 사토시는 작품의 연출과 영상에서도 실사와 같은 현실적인 모습을 보여줌으로써 허구로서 이미지화 되어있는 애니메이션이 가질 수 있는 가벼움에서 탈피하고 있다. 리얼리즘은 애니메이션이 관객을 자연스럽게 영상으로 몰입하고 상상으로 유도할 수 있게 하는 기본적인 조건이다. 일본 애니메이션은 이러한 리얼리즘 특성들을 통해 보다 관객에게 가까이 접근하고 단순한 만화영화가 아닌 하나의 작품성을 가진 영상으로 전 세계에서 인정받으며 그들만의 위치를 확고히 다지고 있다. 여기에 콘 사토시 감독과 같이 리얼리즘에 대한 새로운 면을 보여주는 감독의 등장은 아니메의 지속적인 발전 가능성을 짐작할 수 있게 한다. 이러한 특성들의 연구는 침체된 국내 애니메이션들이 좀 더 발전해 나갈 수 있는 하나의 대안과 사례로써 제시되는데 부족함이 없을 것이다.
애니메이션은 영상산업의 시초부터 지금까지 발전해 왔고 항상 중요한 위치를 담당했다. 특히 현대의 영상산업에서 애니메이션이 차지하는 비중은 그 어느 때보다도 높다고 할 수 있다. 애니메이션 산업의 초창기에 디즈니 애니메이션의 대대적인 성공은 상업애니메이션 시스템의 기본적인 형태를 만들어냄과 동시에 애니메이션 산업에 엄청난 영향력을 행사하게 되었으며 초사실주의(hyper-realism)라는 이미지 코드로서 디즈니 애니메이션의 전형화를 만들었다. 이러한 코드는 미국 내의 여러 애니메이션들뿐만 아니라 세계 각국의 애니메이션에서도 쉽게 찾아볼 수 있으며 이는 상업 애니메이션에 있어 객관성을 가지고 관객에게 보다 쉽게 접근할 수 있는 하나의 수단으로서 사용된다. 미국 애니메이션과 함께 애니메이션 산업을 양분하다시피 한 일본의 애니메이션은 이러한 전형화를 아니메(Anime)의 독특한 코드로서 발전시켜 최근에 더욱더 많은 지지를 받고 있다. 또한 디지털 기술을 적극 도입하여 스토리의 우수성을 지니던 원래의 장점에 현실과 상상력이 어우러진 시각이미지의 장점을 더해 애니메이션의 새로운 시대를 열어가고 있다. 특히 라이브 액션인 영화에서도 일본 애니메이션의 영상이나 효과, 연출들을 모방하거나 재현함으로써 일본 애니메이션은 영화에 못지않은 영상의 위치에까지 올라있다. 일본 애니메이션의 이러한 발전은 무엇보다도 독특한 리얼리즘의 코드에서 그 원인을 찾을 수 있는데 단순히 동작과 현실의 물리적 법칙에 국한되는 디즈니의 코드와 달리, 일본 애니메이션은 이미지만이 아닌 기획과 설정, 프리 프로덕션에 까지 차별화 된 리얼리즘의 특성을 보여주고 있다. 현실적인 캐릭터, 작품마다 다른 독특한 세계관과 다양한 장르와 현실적인 설정, 작가로서 까지 인정받는 감독들의 개성적인 연출력 등은 디지털 기술력으로 강화된 현실적인 이미지들과 합쳐져 일본만의 독특한 아니메로서 세계에서도 인정받고 있다. 특히 일본에서도 차세대 감독으로 인정받고 있는 콘 사토시의 작품들은 주목할 만하다. 그는 기존의 아니메에서 볼 수 있는 리얼리즘의 특성들을 좀 더 발전시키면서 자신만의 연출력을 돋보이게 한 감독으로 꼽힌다. 첫 번째 장편에서는 사이코 스릴러 장르를 표방한 <퍼펙트 블루>를, 두 번째 장편인 <천년여우>에서는 일본의 근대사와 함께 과거와 현재, 기억과 현실을 넘나드는 영상을 선보이며, <도쿄 갓파더스(Tokyo Godfathers)>는 일본 대도시의 뚜렷한 사회 계층으로 자리 잡고 있는 홈리스(Homeless)들을 주인공으로 그들이 살아가는 도시의 모습을 세밀히 비춘다. 이렇듯 콘 사토시는 작품의 연출과 영상에서도 실사와 같은 현실적인 모습을 보여줌으로써 허구로서 이미지화 되어있는 애니메이션이 가질 수 있는 가벼움에서 탈피하고 있다. 리얼리즘은 애니메이션이 관객을 자연스럽게 영상으로 몰입하고 상상으로 유도할 수 있게 하는 기본적인 조건이다. 일본 애니메이션은 이러한 리얼리즘 특성들을 통해 보다 관객에게 가까이 접근하고 단순한 만화영화가 아닌 하나의 작품성을 가진 영상으로 전 세계에서 인정받으며 그들만의 위치를 확고히 다지고 있다. 여기에 콘 사토시 감독과 같이 리얼리즘에 대한 새로운 면을 보여주는 감독의 등장은 아니메의 지속적인 발전 가능성을 짐작할 수 있게 한다. 이러한 특성들의 연구는 침체된 국내 애니메이션들이 좀 더 발전해 나갈 수 있는 하나의 대안과 사례로써 제시되는데 부족함이 없을 것이다.
Animation has developed from the beginning of the video industry and it always has taken the important position. Especially in the present video industry, animation occupies an important position than any other times. In the beginning of the animation industry, Disney animation, as obtaining a great...
Animation has developed from the beginning of the video industry and it always has taken the important position. Especially in the present video industry, animation occupies an important position than any other times. In the beginning of the animation industry, Disney animation, as obtaining a great success, took shape the basic system of the commercial animation and also had an enormous influence on the animation industry. Disney animation fixed 'the hyper-realism' as it's own image code. This code can be easily found in animation films made in not only America but also all countries of the world. Because of the fact, it is used as one of means to approach to audience with an objectivity. Japanese animation, which takes the other big part of the whole animation industry, has developed the Disney's code as it's own code, 'Anime' and has been getting good responses especially in the recent day. Moreover, Japanese animation has developed a production technique as introducing a digital technology actively, so it made possible to show the good quality of visual effect such as a realistic expression of volume and texture. As adding the strength such as a good visual effect to the original strength such as good story line, Japanese animation is opening a new era. Japanese animation has the high level, so some live action movies imitate it's visual images, effects and scenes. This remarkable development of Japanese animation has been caused by it's originative realism code, which is different from the Disney one that is a little simple and limited by a law of physics. The Japanese animation shows the distinctive realism not only on the field of image but also on the field of planing, setting and pre-production. Japanese director's individual producing skill is fully admitted in the world as the unique style of Japanese animation, 'Anime', which combines the different views of the world, various genres and realistic story with the realistic image strengthened by the digital technology. It is not possible to deny Korean animation has been affected by Japanese animation a lot, looking through the history of Korean animation. The production of Korean cinema animation has been started just in the 1990's and is showing outcomes little by little. However, it also clearly shows basic problems such as the absence of story line and planning skill. It seems that Korean animation still needs lots of trial and error. At this point of time, it is positively necessarily to research the structure and trait of Japanese animation to activate and develope Korean animation industry. Japanese animation achieved it's own realism through it's visual strength that puts reality and imagination together appropriately. It can be amply applied to the situation of Korean animation which has to create it's own trait newly, because Korean animation has the similar structure of culture. Realism is the basic condition that makes audience immerse in an animation's image and imagination naturally. In this research, I appoint the reason of Japanese animation's success to the distinctive realism. Therefore, I will propose an alternative plan about the problem of Korean animation as analysing the trait of realism in the history of Japanese animation and Japanese animation works.
Animation has developed from the beginning of the video industry and it always has taken the important position. Especially in the present video industry, animation occupies an important position than any other times. In the beginning of the animation industry, Disney animation, as obtaining a great success, took shape the basic system of the commercial animation and also had an enormous influence on the animation industry. Disney animation fixed 'the hyper-realism' as it's own image code. This code can be easily found in animation films made in not only America but also all countries of the world. Because of the fact, it is used as one of means to approach to audience with an objectivity. Japanese animation, which takes the other big part of the whole animation industry, has developed the Disney's code as it's own code, 'Anime' and has been getting good responses especially in the recent day. Moreover, Japanese animation has developed a production technique as introducing a digital technology actively, so it made possible to show the good quality of visual effect such as a realistic expression of volume and texture. As adding the strength such as a good visual effect to the original strength such as good story line, Japanese animation is opening a new era. Japanese animation has the high level, so some live action movies imitate it's visual images, effects and scenes. This remarkable development of Japanese animation has been caused by it's originative realism code, which is different from the Disney one that is a little simple and limited by a law of physics. The Japanese animation shows the distinctive realism not only on the field of image but also on the field of planing, setting and pre-production. Japanese director's individual producing skill is fully admitted in the world as the unique style of Japanese animation, 'Anime', which combines the different views of the world, various genres and realistic story with the realistic image strengthened by the digital technology. It is not possible to deny Korean animation has been affected by Japanese animation a lot, looking through the history of Korean animation. The production of Korean cinema animation has been started just in the 1990's and is showing outcomes little by little. However, it also clearly shows basic problems such as the absence of story line and planning skill. It seems that Korean animation still needs lots of trial and error. At this point of time, it is positively necessarily to research the structure and trait of Japanese animation to activate and develope Korean animation industry. Japanese animation achieved it's own realism through it's visual strength that puts reality and imagination together appropriately. It can be amply applied to the situation of Korean animation which has to create it's own trait newly, because Korean animation has the similar structure of culture. Realism is the basic condition that makes audience immerse in an animation's image and imagination naturally. In this research, I appoint the reason of Japanese animation's success to the distinctive realism. Therefore, I will propose an alternative plan about the problem of Korean animation as analysing the trait of realism in the history of Japanese animation and Japanese animation works.
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#일본 애니메이션 리얼리즘 animation
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