숨가쁘게 변화·발전하는 현대 사회에서는 활자매체만으로는 광범위한 정보를 습득하기가 쉽지 않으며, 시각적으로 효과적인 다양한 영상매체가 필요하게 되었다. 이런 관점에서 현대의 복잡하고 다양한 면모를 단순화시키고 시각화하여 전달해 주는 만화에 대한 수요가 폭발적으로 증가하게 된 것은 당연한 이치이다. 만화는 계층이나 세대, 성별, 학력에 구애받지 않고 누구나 즐길 수 있으며, 이해하기 어렵고 복잡한 내용을 재미있고 쉽게 전달해 준다. 만화는 최소의 의미의 단위인 칸 안에 그림과 글이 함께 제시되어 있는데 독자는 칸을 읽어 내려가면서 의미를 구축하고 칸과 칸 사이의 생략된 의미를 자신의 사고 작용을 통하여 채워 나가는 추론 활동을 자연스럽게 해 나가야 한다. 추론은 읽기 교육에서 독해가 곧 추론이라고 이야기할 정도로 중요한 요소이지만 현대 사회의 아동들은 오늘날의 시대 상황에 맞추어 살아가듯 가시적인 것만 추구하며 깊은 생각을 하려고 하지 않는다. 그러므로 추론적 읽기가 제대로 이루어지지 않고 있다는 것에 초점을 맞추어 아동들의 ...
숨가쁘게 변화·발전하는 현대 사회에서는 활자매체만으로는 광범위한 정보를 습득하기가 쉽지 않으며, 시각적으로 효과적인 다양한 영상매체가 필요하게 되었다. 이런 관점에서 현대의 복잡하고 다양한 면모를 단순화시키고 시각화하여 전달해 주는 만화에 대한 수요가 폭발적으로 증가하게 된 것은 당연한 이치이다. 만화는 계층이나 세대, 성별, 학력에 구애받지 않고 누구나 즐길 수 있으며, 이해하기 어렵고 복잡한 내용을 재미있고 쉽게 전달해 준다. 만화는 최소의 의미의 단위인 칸 안에 그림과 글이 함께 제시되어 있는데 독자는 칸을 읽어 내려가면서 의미를 구축하고 칸과 칸 사이의 생략된 의미를 자신의 사고 작용을 통하여 채워 나가는 추론 활동을 자연스럽게 해 나가야 한다. 추론은 읽기 교육에서 독해가 곧 추론이라고 이야기할 정도로 중요한 요소이지만 현대 사회의 아동들은 오늘날의 시대 상황에 맞추어 살아가듯 가시적인 것만 추구하며 깊은 생각을 하려고 하지 않는다. 그러므로 추론적 읽기가 제대로 이루어지지 않고 있다는 것에 초점을 맞추어 아동들의 추론 능력을 향상시키기 위해 그들이 좀더 흥미로워 하고 관심 있는 문화양식의 하나인 만화를 활용하여 보고자 하였다. 그러므로 연구자는 만화텍스트의 구성요소인 글 정보와 그림 정보, 칸을 자세히 살펴 보고 그것을 통해 일어날 수 있는 추론을 외적 추론이라고 정하였다. 만화텍스트에서 글 정보는 모든 내용을 상세하게 설명하는 것이 아니라 축약하여 표현함으로써 글을 읽는 독자들에게 배경지식과 상황정보를 이용하여 추론을 하게끔 한다. 그림 정보 역시 사실적인 표현이 아니라 단순화시키고 강조하고 싶은 것은 과장하여 표현하고 있어 그림 정보를 정확하게 바라볼 수 있는 독자의 눈을 필요로 하고 있다. 칸 또한 함축적인 의미를 많이 담고 있는데 만화텍스트에서 칸은 하나의 의미로 존재하지만 칸과 칸 사이의 여백에는 더 많은 의미를 담고 있다. '사이'에는 시간의 경과, 공간의 변화 등이 담겨 있으며 사건의 진행을 더 극적으로 만들기도 한다. 이러한 만화텍스트의 구성 요소를 바르게 읽기 위해서는 추론 활동이 꼭 필요하다. 외적 추론은 만화텍스트의 기본 요소에서 발생하는 추론이며, 외적 추론을 바탕으로 만화텍스트를 읽으면서 일으킬 수 있는 좀더 구체적이며 발전적인 추론 활동을 8가지로 정하여 내적 추론이라고 하였다. 내적 추론의 8가지 종류로는 '줄거리 추론하기', '이어질 내용 추론하기', '생략된 내용 추론하기', '인물의 말 추론하기', '인물의 감정 상태 추론하기', '배경 추론하기', '주제 추론하기', '제목 추론하기'이다. 외적 추론과 내적 추론으로 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램을 고안하여 그 효과를 검증하고자 실험반과 비교반을 선별, 만화텍스트의 추론 능력과 일반텍스트에서의 추론 능력, 그리고 아동의 독해력의 정도를 알아보는 사전 검사를 실시하였다. 그리고 실험반에게만 연구자가 고안한 프로그램으로 외적 추론은 각 요소별 2차시씩 총 6차시, 내적 추론은 각 종류별 한차시씩 총 8개 종류에 8차시 운영, 총 14차시를 공동작업과 집단 사고를 통한 자주적인 문제 해결력과 협동심을 길러줄 수 있는 토의학습 모형으로 운영하였다. 프로그램 운영이 끝난 직후 사후 검사를 실시하여 그 결과를 비교함으로써 추론 능력의 향상 정도틀 알아보았다. 여기에서 연구자가 고안한 프로그램이 만화텍스트만이 아닌 일반텍스트에의 전이 효과도 있는지 알아보기 위해 만화텍스트와 일반텍스트 모두 사전 검사, 사후 검사를 실시하였으며 만화텍스트에서 내적 추론의 각 종류별 향상 정도도 부수적으로 알아보았다. 그리고 아동의 독해 능력 수준에 따른 각 종류별 향상 정도를 알아보기 위해 아동의 독해 능력 정도를 상중하로 나누어 비교해 보았다. 이러한 연구를 통해 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램은 사후 검사에서 실험반의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이것은 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램이 효과가 있음을 입증하는 결과이며 부수적으로 내적 추론의 종류별 향상 정도를 알아본 결과에서는 모든 영역에서 고른 향상을 보였지만 특히 '인물의 감정 상태 추론하기', '줄거리 추론하기', '제목 추론하기'에서 실험반의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램은 사전·사후 검사 결과 일반텍스트로의 전이 효과도 있었음을 알수 있었다. 셋째, 실험반 아동의 사전에 비하여 사후의 향상된 추론 능력이 독해 능력 수준에 따라 어떻게 차이가 나는지 알아본 결과에서는 만화텍스트, 일반텍스트 모두 상호작용 효과는 유의미하지 않은 것으로 나타나 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램은 만화텍스트, 일반텍스트에서 모두 아동의 독해 능력에 상관없이 고르게 향상됨을 알 수 있었다.
숨가쁘게 변화·발전하는 현대 사회에서는 활자매체만으로는 광범위한 정보를 습득하기가 쉽지 않으며, 시각적으로 효과적인 다양한 영상매체가 필요하게 되었다. 이런 관점에서 현대의 복잡하고 다양한 면모를 단순화시키고 시각화하여 전달해 주는 만화에 대한 수요가 폭발적으로 증가하게 된 것은 당연한 이치이다. 만화는 계층이나 세대, 성별, 학력에 구애받지 않고 누구나 즐길 수 있으며, 이해하기 어렵고 복잡한 내용을 재미있고 쉽게 전달해 준다. 만화는 최소의 의미의 단위인 칸 안에 그림과 글이 함께 제시되어 있는데 독자는 칸을 읽어 내려가면서 의미를 구축하고 칸과 칸 사이의 생략된 의미를 자신의 사고 작용을 통하여 채워 나가는 추론 활동을 자연스럽게 해 나가야 한다. 추론은 읽기 교육에서 독해가 곧 추론이라고 이야기할 정도로 중요한 요소이지만 현대 사회의 아동들은 오늘날의 시대 상황에 맞추어 살아가듯 가시적인 것만 추구하며 깊은 생각을 하려고 하지 않는다. 그러므로 추론적 읽기가 제대로 이루어지지 않고 있다는 것에 초점을 맞추어 아동들의 추론 능력을 향상시키기 위해 그들이 좀더 흥미로워 하고 관심 있는 문화양식의 하나인 만화를 활용하여 보고자 하였다. 그러므로 연구자는 만화텍스트의 구성요소인 글 정보와 그림 정보, 칸을 자세히 살펴 보고 그것을 통해 일어날 수 있는 추론을 외적 추론이라고 정하였다. 만화텍스트에서 글 정보는 모든 내용을 상세하게 설명하는 것이 아니라 축약하여 표현함으로써 글을 읽는 독자들에게 배경지식과 상황정보를 이용하여 추론을 하게끔 한다. 그림 정보 역시 사실적인 표현이 아니라 단순화시키고 강조하고 싶은 것은 과장하여 표현하고 있어 그림 정보를 정확하게 바라볼 수 있는 독자의 눈을 필요로 하고 있다. 칸 또한 함축적인 의미를 많이 담고 있는데 만화텍스트에서 칸은 하나의 의미로 존재하지만 칸과 칸 사이의 여백에는 더 많은 의미를 담고 있다. '사이'에는 시간의 경과, 공간의 변화 등이 담겨 있으며 사건의 진행을 더 극적으로 만들기도 한다. 이러한 만화텍스트의 구성 요소를 바르게 읽기 위해서는 추론 활동이 꼭 필요하다. 외적 추론은 만화텍스트의 기본 요소에서 발생하는 추론이며, 외적 추론을 바탕으로 만화텍스트를 읽으면서 일으킬 수 있는 좀더 구체적이며 발전적인 추론 활동을 8가지로 정하여 내적 추론이라고 하였다. 내적 추론의 8가지 종류로는 '줄거리 추론하기', '이어질 내용 추론하기', '생략된 내용 추론하기', '인물의 말 추론하기', '인물의 감정 상태 추론하기', '배경 추론하기', '주제 추론하기', '제목 추론하기'이다. 외적 추론과 내적 추론으로 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램을 고안하여 그 효과를 검증하고자 실험반과 비교반을 선별, 만화텍스트의 추론 능력과 일반텍스트에서의 추론 능력, 그리고 아동의 독해력의 정도를 알아보는 사전 검사를 실시하였다. 그리고 실험반에게만 연구자가 고안한 프로그램으로 외적 추론은 각 요소별 2차시씩 총 6차시, 내적 추론은 각 종류별 한차시씩 총 8개 종류에 8차시 운영, 총 14차시를 공동작업과 집단 사고를 통한 자주적인 문제 해결력과 협동심을 길러줄 수 있는 토의학습 모형으로 운영하였다. 프로그램 운영이 끝난 직후 사후 검사를 실시하여 그 결과를 비교함으로써 추론 능력의 향상 정도틀 알아보았다. 여기에서 연구자가 고안한 프로그램이 만화텍스트만이 아닌 일반텍스트에의 전이 효과도 있는지 알아보기 위해 만화텍스트와 일반텍스트 모두 사전 검사, 사후 검사를 실시하였으며 만화텍스트에서 내적 추론의 각 종류별 향상 정도도 부수적으로 알아보았다. 그리고 아동의 독해 능력 수준에 따른 각 종류별 향상 정도를 알아보기 위해 아동의 독해 능력 정도를 상중하로 나누어 비교해 보았다. 이러한 연구를 통해 밝혀진 결과는 다음과 같다. 첫째, 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램은 사후 검사에서 실험반의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 이것은 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램이 효과가 있음을 입증하는 결과이며 부수적으로 내적 추론의 종류별 향상 정도를 알아본 결과에서는 모든 영역에서 고른 향상을 보였지만 특히 '인물의 감정 상태 추론하기', '줄거리 추론하기', '제목 추론하기'에서 실험반의 점수가 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 둘째, 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램은 사전·사후 검사 결과 일반텍스트로의 전이 효과도 있었음을 알수 있었다. 셋째, 실험반 아동의 사전에 비하여 사후의 향상된 추론 능력이 독해 능력 수준에 따라 어떻게 차이가 나는지 알아본 결과에서는 만화텍스트, 일반텍스트 모두 상호작용 효과는 유의미하지 않은 것으로 나타나 만화텍스트를 활용한 추론 능력 신장 프로그램은 만화텍스트, 일반텍스트에서 모두 아동의 독해 능력에 상관없이 고르게 향상됨을 알 수 있었다.
In this modern society that is changing and developing rapidly, it is not very easy to get all the information only with the printed media and the society required a variety of visual media that are visually effective. Under this point of view, it is natural that demands for comics that can simplify...
In this modern society that is changing and developing rapidly, it is not very easy to get all the information only with the printed media and the society required a variety of visual media that are visually effective. Under this point of view, it is natural that demands for comics that can simplify and visualize the complex and diverse features of the society have increased, Comics can be enjoyed by anyone regardless of social class, age, gender, and education level. Comics can also deliver difficult and complex contents in funny and easy ways. In comics, there are words and pictures in a box. The readers build up the meanings as they go through the boxes and have to do the reasoning activities by filling up the omitted part between two boxes with their imaginations. In the reading eduction, the reasoning is a very important factor as it is said "Reading is reasoning" but children of the modern society only pursue visualization and they do not try to think deeply. Therefore, in order to improve their reasoning ability, the study tried to use the comics that the children are interested in, focusing on the fact that children are not doing the reasoning reading properly. The study looked into the word information, picture information and boxes of comics, and defined the reasoning from these as the external reasoning. The word information in the comic texts do not explain every content in detail but it expresses the contents in short, making the readers reason using background and situation information. The picture information also is not realistic expression but it simplifies and exaggerates contents that are important so it requires eyes of readers who can look at the picture information precisely. Boxes also contain significant meanings but a box in the comic texts exists as a meaning but the gap between boxes has more meanings. The gap includes changes of time and space, and it can make the story more dramatic. In order to understand these factors of comic texts properly, reasoning is necessary. The external reasoning is a reasoning produced from the basic factors of comic texts. The study defined more concrete and developing reasoning activities produced from the comic text basing on the external reasoning into 8 types of internal reasoning. These 8 types of internal reasoning are 'Summary reasoning', 'Reasoning of next content', 'Reasoning of omitted content', 'Reasoning of character's conversation', 'Reasoning of character's feeling', 'Reasoning of background', 'Reasoning of theme', and 'Reasoning of title'. With the external and internal reasoning, the study designed a program that improves the reasoning ability using the comic text. In order to verity the program's effect, a pre-test was done on the experimental group and comparison group's reasoning ability in comic text and ordinary text. Also, a pre-test was done on the children's reading ability. The study applied the external reasoning and internal reasoning only to the experimental group. The external reasoning was managed 2 sessions for each factor (total 6) and the internal reasoning was managed a session for 8 factors. Total of 14 sessions were managed as a discussion model that can develop independent problem-solving ability and cooperative skill of the children through group works and group discussions. After the program, a post test was done to compare the results and find out the improvement of reasoning ability. In order to find out the effects of ordinary text along with the comic text, the study carried out pre-test and post-test on both comic text and ordinary text. In addition, the study looked into the improvement in each type of internal reasoning in the comic text. The study compared the reading ability of the children after dividing the ability into 3 different levels in order to find out the improvement of each type by the children's reading ability. The following show the results produced through the study results. Firstly, the development program for reasoning ability using comic text showed significantly high score with the experimental group in the post test. This shows that the development program for reasoning ability using comic text is effective and it improved every type of internal reasoning but especially, it was significantly high in the experimental group's 'reasoning of character's feeling', 'summary reasoning' and 'reasoning of title'. Secondly, pre-test and post-test of the program that improves the reasoning ability using the comic text showed to have transfer effects to the ordinary text. Thirdly, the study examined how the children's reasoning ability after the program differs depending on their reading ability and the result shows that both comic text and ordinary text have no significant interactive effects so it can be known that the development program for reasoning ability using comic text improves the children's reasoning ability in both comic text and ordinary text regardless of their reading ability.
In this modern society that is changing and developing rapidly, it is not very easy to get all the information only with the printed media and the society required a variety of visual media that are visually effective. Under this point of view, it is natural that demands for comics that can simplify and visualize the complex and diverse features of the society have increased, Comics can be enjoyed by anyone regardless of social class, age, gender, and education level. Comics can also deliver difficult and complex contents in funny and easy ways. In comics, there are words and pictures in a box. The readers build up the meanings as they go through the boxes and have to do the reasoning activities by filling up the omitted part between two boxes with their imaginations. In the reading eduction, the reasoning is a very important factor as it is said "Reading is reasoning" but children of the modern society only pursue visualization and they do not try to think deeply. Therefore, in order to improve their reasoning ability, the study tried to use the comics that the children are interested in, focusing on the fact that children are not doing the reasoning reading properly. The study looked into the word information, picture information and boxes of comics, and defined the reasoning from these as the external reasoning. The word information in the comic texts do not explain every content in detail but it expresses the contents in short, making the readers reason using background and situation information. The picture information also is not realistic expression but it simplifies and exaggerates contents that are important so it requires eyes of readers who can look at the picture information precisely. Boxes also contain significant meanings but a box in the comic texts exists as a meaning but the gap between boxes has more meanings. The gap includes changes of time and space, and it can make the story more dramatic. In order to understand these factors of comic texts properly, reasoning is necessary. The external reasoning is a reasoning produced from the basic factors of comic texts. The study defined more concrete and developing reasoning activities produced from the comic text basing on the external reasoning into 8 types of internal reasoning. These 8 types of internal reasoning are 'Summary reasoning', 'Reasoning of next content', 'Reasoning of omitted content', 'Reasoning of character's conversation', 'Reasoning of character's feeling', 'Reasoning of background', 'Reasoning of theme', and 'Reasoning of title'. With the external and internal reasoning, the study designed a program that improves the reasoning ability using the comic text. In order to verity the program's effect, a pre-test was done on the experimental group and comparison group's reasoning ability in comic text and ordinary text. Also, a pre-test was done on the children's reading ability. The study applied the external reasoning and internal reasoning only to the experimental group. The external reasoning was managed 2 sessions for each factor (total 6) and the internal reasoning was managed a session for 8 factors. Total of 14 sessions were managed as a discussion model that can develop independent problem-solving ability and cooperative skill of the children through group works and group discussions. After the program, a post test was done to compare the results and find out the improvement of reasoning ability. In order to find out the effects of ordinary text along with the comic text, the study carried out pre-test and post-test on both comic text and ordinary text. In addition, the study looked into the improvement in each type of internal reasoning in the comic text. The study compared the reading ability of the children after dividing the ability into 3 different levels in order to find out the improvement of each type by the children's reading ability. The following show the results produced through the study results. Firstly, the development program for reasoning ability using comic text showed significantly high score with the experimental group in the post test. This shows that the development program for reasoning ability using comic text is effective and it improved every type of internal reasoning but especially, it was significantly high in the experimental group's 'reasoning of character's feeling', 'summary reasoning' and 'reasoning of title'. Secondly, pre-test and post-test of the program that improves the reasoning ability using the comic text showed to have transfer effects to the ordinary text. Thirdly, the study examined how the children's reasoning ability after the program differs depending on their reading ability and the result shows that both comic text and ordinary text have no significant interactive effects so it can be known that the development program for reasoning ability using comic text improves the children's reasoning ability in both comic text and ordinary text regardless of their reading ability.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.