본 논문의 목적은 플라톤의 대화편「메논」에 제시된 영혼불멸의 교육인식론적 의미를 드러내는 데에 있다. 소크라테스는 메논의 패러독스를 해소하기 위하여 회상설을 제시한다. 인간의 영혼은 이미 그 속에 지식을 가지고 있으며, 우리가 이 세상에서 무엇을 학습하게 된다는 것은 우리의 영혼이 가지고 있는 그 지식들을 회상해 내는 과정이다. 메논의 노예소년이 회상하는 과정은 구체적인 현실속에서 탐구를 가능하게 해 주는 사실적-시간적 이전학습경험들이 탐구의 ...
본 논문의 목적은 플라톤의 대화편「메논」에 제시된 영혼불멸의 교육인식론적 의미를 드러내는 데에 있다. 소크라테스는 메논의 패러독스를 해소하기 위하여 회상설을 제시한다. 인간의 영혼은 이미 그 속에 지식을 가지고 있으며, 우리가 이 세상에서 무엇을 학습하게 된다는 것은 우리의 영혼이 가지고 있는 그 지식들을 회상해 내는 과정이다. 메논의 노예소년이 회상하는 과정은 구체적인 현실속에서 탐구를 가능하게 해 주는 사실적-시간적 이전학습경험들이 탐구의 발판으로서 작용하였다는 점에서 현실적인 타당성을 지닐 수 있다. 그러나 사실적-시간적 이전경험만을 가지고 지식의 내면화 과정을 설명하는 것은 지식 내면화의 근원적인 기원의 설명은 무한퇴행을 겪지 않을 수 없으며, 아울러 학생의 바깥에 있는 교과가 학생의 마음 속으로 들어가는 것이라는 교과의 내면화에 관한 상식적 설명에 머물 수밖에 없다. 노예소년의 회상 과정을 분석해 보면, 그가 회상하게 된 지식은 그가 바른 의견의 형태로 이미 가지고 있다는 것을 논리적으로 가정한다. 바른 의견이란 소크라테스가 밝힌 바와 같이 신의 시여로 인한 신성한 능력으로서, 이는 경험적으로 증명할 수 없는 형이상학적 개념으로 규정될 수 있다. 결국 현실에서의 탐구를 가능하게 하는 사실적-시간적인 이전학습경험만으로는 소크라테스의 회상설을 온전히 설명할 수 없다. 교육인식론의 관점에 의하면, 학습자의 마음과 교과는 이들 양자가 구분되는 표면과 그것이 하나인 이면이 정확하게 겹쳐서 맞붙어 있는‘중층구조’를 나타낸다. 영혼불멸은 이러한 교육인식론적 아이디어를 함의한다. 소크라테스는 회상의 논리적 가정으로 영혼불멸을 언급하고 있는 점에서 볼 때, 회상설은 마음의 중층구조로 설명할 때 비로소 온전히 설명되어질 수 있으며, 이에 영혼불멸은 회상이라는 지식 내면화 과정을 설명하는 데 있어 필연적인 개념이다. 영혼불멸은 한편으로는 교과교육에 있어 학습자가 교과를 내면화하는 과정의 논리적 가정이면서, 다른 한편으로는 교과의 내면화 과정이 궁극적으로 지향해야 하는 바를 일깨워준다. 영혼불멸은 마음의 중층구조로 볼 때, 학습자의 경험적 마음과는 다른 차원에 존재하는 총체로서의 실재의 마음으로 해석된다. 우리는 불멸하는 영혼을 우리의 영혼으로 지니고 있는 것이다. 그러한 영혼이 지식 내면화 과정을 통하여 학습자의 경험적 마음을 실재라는 형이상학적 마음으로 끌어올리는데 공헌한다. 전생에 원래 주어졌던 지식은 형이상학적인 마음 속 실재가 외부적으로 표현된 것이며, 학습을 통하여 지식을 내면화할 때 우리는 불멸하는 영혼을 우리의 영혼으로 지닐 수 있게 되는 것이며, 그 결과로 우리는 그 지식에 논리적 가정으로서 붙박여 있는 실재와 대면하게 된다. 이에 영혼불멸을 논리적으로 가정함으로써 회상이라는 지식의 내면화 과정은, 그것이 궁극적으로 지향해야 하는 바가 마음의 본체를 대면하고 회복하는 일임을 일깨워준다. 소크라테스의 회상이라는 지식의 내면화 과정은 영혼불멸을 논리적으로 가정함으로써 영원불멸하고 완전무결한 마음의 본체를 회복하려는 과정으로 설명되어 질 수 있다. 인간의 영혼이 불멸한다는 것은 인간이 완전하고 영원한 앎에 이를 수 있게 하는 세력의 원천을 이미 자신의 마음 속에 생득적으로 소유하고 있다는 것을 함의하는 것이며, 동시에 유한한 인간이 영원성을 추구하기 위하여 기울여야 할 노력이 무엇인지를 일깨운다. 이런 뜻에서 영혼불멸은 유한한 인간이 지와 무지 또는 영원과 시간, 무한과 유한의 중간상태라는 특별한 시점에서 시공간을 초월하여 영원불멸성을 추구하기를 일깨워준다는 점에서 종교적인 의미를 가진다. 이 점에서, 인간은 지식의 내면화 과정을 통하여 영원불멸성을 추구하고 그러한 마음을 회복하기 위하여 노력하는 자로 규정되어질 수 있다. 인간의 지력으로는 도저히 도달할 수 없는 영원불멸한 세계, 형이상학적 세계가 있다는 것을 논리적 가정으로 받아들인다면 인간은 교과공부를 통하여 절대적이고 영원한 가치로서의 실재를 대면하면 할수록 그 기준에 대한 두려움과 경외심을 가지게 되며, 그리하여 그 세계에 비추어 자기 자신의 초라함을 돌아보게 하는 입장에 있는 인간은, 마치 종교에서 신 앞에 선 인간의 모습과 다르지 않다.
본 논문의 목적은 플라톤의 대화편「메논」에 제시된 영혼불멸의 교육인식론적 의미를 드러내는 데에 있다. 소크라테스는 메논의 패러독스를 해소하기 위하여 회상설을 제시한다. 인간의 영혼은 이미 그 속에 지식을 가지고 있으며, 우리가 이 세상에서 무엇을 학습하게 된다는 것은 우리의 영혼이 가지고 있는 그 지식들을 회상해 내는 과정이다. 메논의 노예소년이 회상하는 과정은 구체적인 현실속에서 탐구를 가능하게 해 주는 사실적-시간적 이전학습경험들이 탐구의 발판으로서 작용하였다는 점에서 현실적인 타당성을 지닐 수 있다. 그러나 사실적-시간적 이전경험만을 가지고 지식의 내면화 과정을 설명하는 것은 지식 내면화의 근원적인 기원의 설명은 무한퇴행을 겪지 않을 수 없으며, 아울러 학생의 바깥에 있는 교과가 학생의 마음 속으로 들어가는 것이라는 교과의 내면화에 관한 상식적 설명에 머물 수밖에 없다. 노예소년의 회상 과정을 분석해 보면, 그가 회상하게 된 지식은 그가 바른 의견의 형태로 이미 가지고 있다는 것을 논리적으로 가정한다. 바른 의견이란 소크라테스가 밝힌 바와 같이 신의 시여로 인한 신성한 능력으로서, 이는 경험적으로 증명할 수 없는 형이상학적 개념으로 규정될 수 있다. 결국 현실에서의 탐구를 가능하게 하는 사실적-시간적인 이전학습경험만으로는 소크라테스의 회상설을 온전히 설명할 수 없다. 교육인식론의 관점에 의하면, 학습자의 마음과 교과는 이들 양자가 구분되는 표면과 그것이 하나인 이면이 정확하게 겹쳐서 맞붙어 있는‘중층구조’를 나타낸다. 영혼불멸은 이러한 교육인식론적 아이디어를 함의한다. 소크라테스는 회상의 논리적 가정으로 영혼불멸을 언급하고 있는 점에서 볼 때, 회상설은 마음의 중층구조로 설명할 때 비로소 온전히 설명되어질 수 있으며, 이에 영혼불멸은 회상이라는 지식 내면화 과정을 설명하는 데 있어 필연적인 개념이다. 영혼불멸은 한편으로는 교과교육에 있어 학습자가 교과를 내면화하는 과정의 논리적 가정이면서, 다른 한편으로는 교과의 내면화 과정이 궁극적으로 지향해야 하는 바를 일깨워준다. 영혼불멸은 마음의 중층구조로 볼 때, 학습자의 경험적 마음과는 다른 차원에 존재하는 총체로서의 실재의 마음으로 해석된다. 우리는 불멸하는 영혼을 우리의 영혼으로 지니고 있는 것이다. 그러한 영혼이 지식 내면화 과정을 통하여 학습자의 경험적 마음을 실재라는 형이상학적 마음으로 끌어올리는데 공헌한다. 전생에 원래 주어졌던 지식은 형이상학적인 마음 속 실재가 외부적으로 표현된 것이며, 학습을 통하여 지식을 내면화할 때 우리는 불멸하는 영혼을 우리의 영혼으로 지닐 수 있게 되는 것이며, 그 결과로 우리는 그 지식에 논리적 가정으로서 붙박여 있는 실재와 대면하게 된다. 이에 영혼불멸을 논리적으로 가정함으로써 회상이라는 지식의 내면화 과정은, 그것이 궁극적으로 지향해야 하는 바가 마음의 본체를 대면하고 회복하는 일임을 일깨워준다. 소크라테스의 회상이라는 지식의 내면화 과정은 영혼불멸을 논리적으로 가정함으로써 영원불멸하고 완전무결한 마음의 본체를 회복하려는 과정으로 설명되어 질 수 있다. 인간의 영혼이 불멸한다는 것은 인간이 완전하고 영원한 앎에 이를 수 있게 하는 세력의 원천을 이미 자신의 마음 속에 생득적으로 소유하고 있다는 것을 함의하는 것이며, 동시에 유한한 인간이 영원성을 추구하기 위하여 기울여야 할 노력이 무엇인지를 일깨운다. 이런 뜻에서 영혼불멸은 유한한 인간이 지와 무지 또는 영원과 시간, 무한과 유한의 중간상태라는 특별한 시점에서 시공간을 초월하여 영원불멸성을 추구하기를 일깨워준다는 점에서 종교적인 의미를 가진다. 이 점에서, 인간은 지식의 내면화 과정을 통하여 영원불멸성을 추구하고 그러한 마음을 회복하기 위하여 노력하는 자로 규정되어질 수 있다. 인간의 지력으로는 도저히 도달할 수 없는 영원불멸한 세계, 형이상학적 세계가 있다는 것을 논리적 가정으로 받아들인다면 인간은 교과공부를 통하여 절대적이고 영원한 가치로서의 실재를 대면하면 할수록 그 기준에 대한 두려움과 경외심을 가지게 되며, 그리하여 그 세계에 비추어 자기 자신의 초라함을 돌아보게 하는 입장에 있는 인간은, 마치 종교에서 신 앞에 선 인간의 모습과 다르지 않다.
The purpose of this article is to examine of the educational epistemological meaning of immortality of the soul in the Plato’s「MENO」. According to this theory human, soul have had knowledge and the learning is the process of the recollection of the already known - knowledge. The process of recollect...
The purpose of this article is to examine of the educational epistemological meaning of immortality of the soul in the Plato’s「MENO」. According to this theory human, soul have had knowledge and the learning is the process of the recollection of the already known - knowledge. The process of recollection in「MENO」can be explained by realistic and chronological educational experiences. But according to this idea, the origin of the internalization of knowledge can not be explained, and this idea leads us to consider the internalization of subject matter as inputting it into mind. Under the process of the recollection, it can be assumed that the recollected knowledge is a true opinion which already human had. True opinion is holly ability given by God. It is metaphysical concept and cannot be explained by experience. So it is impossible to explain the recollection with realistic-chronological previous educational experiences. Educational epistemology explains that the mind of leaner and the subject matter have two fold structure that is distinguished by surface structure and is engaged each other. So the immortality of soul implies contains educational epistemological idea. Socrates mentioned the immortality of soul as the logical presupposition of recollection. The recollection can be explained sufficiently with the two-fold structure of mind. So the immortality of soul is an indispensable concept to explain the recollection which means the internalization of the knowledge. On the one hand the immortality of soul is logical presupposition for the process of the internalization of subject matter and the other hand it remind us what should be purpose of the internalization of subject matter. In the light of the view of two-fold structure of mind immortality of soul is interpreted as metaphysical mind as reality. But the soul contributed to raise the experienced mind of learners to reality based metaphysical mind with the process of internalization of the knowledge. The knowledge, which is received in a former existence, is external expression of the metaphysical thing of the mind and the immortal soul could be our soul by the education, which is able to internalize the knowledge. The immortality of the soul of the human means that the human race can approach the origin of the power, the power means to reach the perfect knowledge and the eternal knowledge. And the immortality of power recognizes the effort which is need to the limited human race to be eternal. The human race is located in the middle positions; those are between the knowledge and the ignorance, timeless and time-limited and eternality and limitation. The human race can pursue the immortality of the soul over the time limitation and space limitation by the immortality of the soul. In the means of these, the immortality of the soul has religious meanings. The recollection of Socrates, which is the internalization of the knowledge, can be the process of recovery to eternal and perfect core of the mind by the logical presupposition of the immortality of the soul. And the human race can be described as the identity that makes pursuit to the immortality of the soul and effort to restore the immortality of soul to the mind. Accepting the human race the presence of the world of the immortality and the metaphysical world those are can not be reach by the knowledge of the human race. The human race should be received reverence and veneration by the internalization of subject matter in which the human race can be contact the absolute and eternal value. The human race has only humble self-retrospection to the immortality of the soul. The situation of the human race is can not be different from the person who in the front of the god.
The purpose of this article is to examine of the educational epistemological meaning of immortality of the soul in the Plato’s「MENO」. According to this theory human, soul have had knowledge and the learning is the process of the recollection of the already known - knowledge. The process of recollection in「MENO」can be explained by realistic and chronological educational experiences. But according to this idea, the origin of the internalization of knowledge can not be explained, and this idea leads us to consider the internalization of subject matter as inputting it into mind. Under the process of the recollection, it can be assumed that the recollected knowledge is a true opinion which already human had. True opinion is holly ability given by God. It is metaphysical concept and cannot be explained by experience. So it is impossible to explain the recollection with realistic-chronological previous educational experiences. Educational epistemology explains that the mind of leaner and the subject matter have two fold structure that is distinguished by surface structure and is engaged each other. So the immortality of soul implies contains educational epistemological idea. Socrates mentioned the immortality of soul as the logical presupposition of recollection. The recollection can be explained sufficiently with the two-fold structure of mind. So the immortality of soul is an indispensable concept to explain the recollection which means the internalization of the knowledge. On the one hand the immortality of soul is logical presupposition for the process of the internalization of subject matter and the other hand it remind us what should be purpose of the internalization of subject matter. In the light of the view of two-fold structure of mind immortality of soul is interpreted as metaphysical mind as reality. But the soul contributed to raise the experienced mind of learners to reality based metaphysical mind with the process of internalization of the knowledge. The knowledge, which is received in a former existence, is external expression of the metaphysical thing of the mind and the immortal soul could be our soul by the education, which is able to internalize the knowledge. The immortality of the soul of the human means that the human race can approach the origin of the power, the power means to reach the perfect knowledge and the eternal knowledge. And the immortality of power recognizes the effort which is need to the limited human race to be eternal. The human race is located in the middle positions; those are between the knowledge and the ignorance, timeless and time-limited and eternality and limitation. The human race can pursue the immortality of the soul over the time limitation and space limitation by the immortality of the soul. In the means of these, the immortality of the soul has religious meanings. The recollection of Socrates, which is the internalization of the knowledge, can be the process of recovery to eternal and perfect core of the mind by the logical presupposition of the immortality of the soul. And the human race can be described as the identity that makes pursuit to the immortality of the soul and effort to restore the immortality of soul to the mind. Accepting the human race the presence of the world of the immortality and the metaphysical world those are can not be reach by the knowledge of the human race. The human race should be received reverence and veneration by the internalization of subject matter in which the human race can be contact the absolute and eternal value. The human race has only humble self-retrospection to the immortality of the soul. The situation of the human race is can not be different from the person who in the front of the god.
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