조수석 에어백이 전개될 때 하우징(Housing)이 받는 압력으로 인하여 벨 마우스(Bell mouth) 현상이 발생하게 된다. 벨 마우스라 함은, 하우징의 전면부가 압력으로 인하여 종 모양으로 변형되는 것을 말한다. 벨 마우스가 과도하게 발생되면 차량의 Instrument Panel에 부착되어 있는 여러 가지 구조물과 접촉하게 되어 이 부착물들이 이탈될 우려가 있다. 이런 현상이 발생할 경우 승객의 안전에 나쁜 영향을 주므로 벨 마우스가 과도하게 생기지 않도록 조수석 에어백 하우징을 설계해야 한다. 벨 마우스의 규제치는 법규상으로 정해져 있지는 않지만, 보통 승용차들은 대략 10mm 이내로 발생하도록 설계하고 있다. 이 논문은 기존 모델과 비교해 조수석 에어백 하우징의 30% 중량 감소를 목표로 에어백 하우징에 대한 최적설계를 실시하였다. 하우징의 구조해석 및 최적설계를 위하여 ...
조수석 에어백이 전개될 때 하우징(Housing)이 받는 압력으로 인하여 벨 마우스(Bell mouth) 현상이 발생하게 된다. 벨 마우스라 함은, 하우징의 전면부가 압력으로 인하여 종 모양으로 변형되는 것을 말한다. 벨 마우스가 과도하게 발생되면 차량의 Instrument Panel에 부착되어 있는 여러 가지 구조물과 접촉하게 되어 이 부착물들이 이탈될 우려가 있다. 이런 현상이 발생할 경우 승객의 안전에 나쁜 영향을 주므로 벨 마우스가 과도하게 생기지 않도록 조수석 에어백 하우징을 설계해야 한다. 벨 마우스의 규제치는 법규상으로 정해져 있지는 않지만, 보통 승용차들은 대략 10mm 이내로 발생하도록 설계하고 있다. 이 논문은 기존 모델과 비교해 조수석 에어백 하우징의 30% 중량 감소를 목표로 에어백 하우징에 대한 최적설계를 실시하였다. 하우징의 구조해석 및 최적설계를 위하여 유한 요소해석을 수행하였으며, 완전요인배치법을 이용하여 설계변수 조합을 만들어 최적설계를 실시하였다. 이 모델은 최적설계과정을 걸쳐 양산차에 적용할 수 있도록 설계 변경이 이루어졌다.
조수석 에어백이 전개될 때 하우징(Housing)이 받는 압력으로 인하여 벨 마우스(Bell mouth) 현상이 발생하게 된다. 벨 마우스라 함은, 하우징의 전면부가 압력으로 인하여 종 모양으로 변형되는 것을 말한다. 벨 마우스가 과도하게 발생되면 차량의 Instrument Panel에 부착되어 있는 여러 가지 구조물과 접촉하게 되어 이 부착물들이 이탈될 우려가 있다. 이런 현상이 발생할 경우 승객의 안전에 나쁜 영향을 주므로 벨 마우스가 과도하게 생기지 않도록 조수석 에어백 하우징을 설계해야 한다. 벨 마우스의 규제치는 법규상으로 정해져 있지는 않지만, 보통 승용차들은 대략 10mm 이내로 발생하도록 설계하고 있다. 이 논문은 기존 모델과 비교해 조수석 에어백 하우징의 30% 중량 감소를 목표로 에어백 하우징에 대한 최적설계를 실시하였다. 하우징의 구조해석 및 최적설계를 위하여 유한 요소해석을 수행하였으며, 완전요인배치법을 이용하여 설계변수 조합을 만들어 최적설계를 실시하였다. 이 모델은 최적설계과정을 걸쳐 양산차에 적용할 수 있도록 설계 변경이 이루어졌다.
When a passenger air bag is deployed, its housing is deformed by inflator pressure. The phenomenon that the front housing is deformed into the shape of bell is called the bell mouth. Some parts attached to instrument panel of vehicle interior cannot sustain the position due to the excessive bell mou...
When a passenger air bag is deployed, its housing is deformed by inflator pressure. The phenomenon that the front housing is deformed into the shape of bell is called the bell mouth. Some parts attached to instrument panel of vehicle interior cannot sustain the position due to the excessive bell mouth. Since this affects the safety of passengers, the passenger airbag housing must be safely designed. There is no regulation about the magnitude of bell mouth, but generally car makers limit the deformation less than 10mm. The purpose of this thesis is to optimize a passenger airbag housing minimizing weight compared with the original model. In order to analyze and optimize the passenger airbag housing, optimization algorithm and full factorial method of design of experiment are used. In this thesis, three design variables are used to optimize the passenger airbag housing. Then, performed are 10 analyses including the base line design and 9 DOE models. The best combination obtained from analysis using DOE, reduces the weight nearly 30% with the same amount of bell mouth compared to the base line model.
When a passenger air bag is deployed, its housing is deformed by inflator pressure. The phenomenon that the front housing is deformed into the shape of bell is called the bell mouth. Some parts attached to instrument panel of vehicle interior cannot sustain the position due to the excessive bell mouth. Since this affects the safety of passengers, the passenger airbag housing must be safely designed. There is no regulation about the magnitude of bell mouth, but generally car makers limit the deformation less than 10mm. The purpose of this thesis is to optimize a passenger airbag housing minimizing weight compared with the original model. In order to analyze and optimize the passenger airbag housing, optimization algorithm and full factorial method of design of experiment are used. In this thesis, three design variables are used to optimize the passenger airbag housing. Then, performed are 10 analyses including the base line design and 9 DOE models. The best combination obtained from analysis using DOE, reduces the weight nearly 30% with the same amount of bell mouth compared to the base line model.
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