본 연구는 중국의 ‘동북공정’을 중심으로 고구려사 왜곡 내용과 문제점을 파악해보고, 그것에 대한 초등학교들의 인식 실태 조사를 통해 역사교육의 필요성과 목적을 찾아보고, 그 문제를 어떻게 초등학생들에게 인식시킬 것인가하는 방안을 모색해 보는데 목적을 두었다. 먼저, 중국의 ‘동북공정’을 중심으로 고구려사 왜곡 내용과 문제점을 파악해 보기 위해 현재까지 발표된 학술 발표문과 책자, 각종 매스컴 보도 자료를 통해 개괄해 보았다. 또한, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대한 초등학생들의 인식 실태를 알아보기 위해 3∼6학년 120명의 학생...
본 연구는 중국의 ‘동북공정’을 중심으로 고구려사 왜곡 내용과 문제점을 파악해보고, 그것에 대한 초등학교들의 인식 실태 조사를 통해 역사교육의 필요성과 목적을 찾아보고, 그 문제를 어떻게 초등학생들에게 인식시킬 것인가하는 방안을 모색해 보는데 목적을 두었다. 먼저, 중국의 ‘동북공정’을 중심으로 고구려사 왜곡 내용과 문제점을 파악해 보기 위해 현재까지 발표된 학술 발표문과 책자, 각종 매스컴 보도 자료를 통해 개괄해 보았다. 또한, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대한 초등학생들의 인식 실태를 알아보기 위해 3∼6학년 120명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였으며, 초등학생에의 중국의 고구려사 왜곡 문제의 인식 방안과 초등학교 3∼6학년 사회과 교육과정 분석을 통해 고구려사 왜곡 문제의 구체적인 수업 방법을 제시하였다. 이상의 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국의 ‘동북공정’에 나타난 고구려사 왜곡 문제를 파악·분석해 본 결과 중국은 “고구려사=중국사”라는 결론을 전제로, 이 결론을 위해 각종 사료를 자위적으로 해석한 결과, 논리적 비약과 허점을 곳곳에서 드러내고 있었다. 둘째, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대해 초등학생들의 인식 실태를 설문을 통해 조사해 본 결과, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대해 초등학생의 80%정도의 학생들이 접한 경험을 가지고 있었으며, 그 학생들 중 70%의 학생들이 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대하여 “말도 안 되는 소리라고 생각한다.”라고 대답하였다. 그러나 이 문제에 대한 학교에서의 교육 경험은 11%정도에 불과하였다. 반면에, 조사 학생의 50%이상의 학생들이 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대하여 보다 자세히 알고 싶어하고 있었다. 셋째, 이러한 학생들에게 중국의 고구려사 왜곡 문제를 인식시키기 위한 방안으로 TV방송 영상 자료 활용을 제안하였다. 역사 관련 TV방송 영상 자료의 활용이 역사적 인물을 인식하는데 있어 영향을 미치며, 역사적 사건의 인식에서도 효과가 있는 것으로 조사되었다. 현행 사회과 교육과정의 분석을 통해 역사영역을 추출하고, 그 영역에 고구려사와 관련한 자료를 제시하였고, 아동의 역사 의식 발달 단계를 고려하여 TV방송 영상자료의 활용 방법을 제시하였다. 또한, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대한 구체적인 수업 방법으로 비교학습을 활용한 ‘고구려사에 대한 한국과 중국의 주장’이란 주제로 교수·학습 지도안을 제시하였다. 학교 현장에서 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대하여 간과하여 지나친다면, 한국의 역사는 시간적으로 2000년에 불과하고 공간적으로 한반도 중부 이남으로 국한될 수도 있다. 고구려사 문제, 이것은 단순한 과거의 문제가 아니다. 우리가 살고 있는 지금 현재는 과거의 역사로부터 이어져 왔고, 그것은 다시 우리 민족의 미래를 좌우하게 될 것이기 때문에 간과해서는 안될 것이다. 고구려가 우리의 역사라는 근거에 바탕을 둔 대답을 하지 못한다면 우리는 더 이상 고구려를 이야기하지 못하게 될 것이다. 그러므로 학교 교육 현장에서는 고구려 역사에 대하여 학생들이 우리의 역사로 인식하고 지켜나갈 수 있도록 하는 역사 교육이 반드시 필요하다고 본다. 또한, 우리 역사에 대한 교사들의 관심과 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 중국의 ‘동북공정’을 중심으로 고구려사 왜곡 내용과 문제점을 파악해보고, 그것에 대한 초등학교들의 인식 실태 조사를 통해 역사교육의 필요성과 목적을 찾아보고, 그 문제를 어떻게 초등학생들에게 인식시킬 것인가하는 방안을 모색해 보는데 목적을 두었다. 먼저, 중국의 ‘동북공정’을 중심으로 고구려사 왜곡 내용과 문제점을 파악해 보기 위해 현재까지 발표된 학술 발표문과 책자, 각종 매스컴 보도 자료를 통해 개괄해 보았다. 또한, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대한 초등학생들의 인식 실태를 알아보기 위해 3∼6학년 120명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였으며, 초등학생에의 중국의 고구려사 왜곡 문제의 인식 방안과 초등학교 3∼6학년 사회과 교육과정 분석을 통해 고구려사 왜곡 문제의 구체적인 수업 방법을 제시하였다. 이상의 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국의 ‘동북공정’에 나타난 고구려사 왜곡 문제를 파악·분석해 본 결과 중국은 “고구려사=중국사”라는 결론을 전제로, 이 결론을 위해 각종 사료를 자위적으로 해석한 결과, 논리적 비약과 허점을 곳곳에서 드러내고 있었다. 둘째, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대해 초등학생들의 인식 실태를 설문을 통해 조사해 본 결과, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대해 초등학생의 80%정도의 학생들이 접한 경험을 가지고 있었으며, 그 학생들 중 70%의 학생들이 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대하여 “말도 안 되는 소리라고 생각한다.”라고 대답하였다. 그러나 이 문제에 대한 학교에서의 교육 경험은 11%정도에 불과하였다. 반면에, 조사 학생의 50%이상의 학생들이 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대하여 보다 자세히 알고 싶어하고 있었다. 셋째, 이러한 학생들에게 중국의 고구려사 왜곡 문제를 인식시키기 위한 방안으로 TV방송 영상 자료 활용을 제안하였다. 역사 관련 TV방송 영상 자료의 활용이 역사적 인물을 인식하는데 있어 영향을 미치며, 역사적 사건의 인식에서도 효과가 있는 것으로 조사되었다. 현행 사회과 교육과정의 분석을 통해 역사영역을 추출하고, 그 영역에 고구려사와 관련한 자료를 제시하였고, 아동의 역사 의식 발달 단계를 고려하여 TV방송 영상자료의 활용 방법을 제시하였다. 또한, 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대한 구체적인 수업 방법으로 비교학습을 활용한 ‘고구려사에 대한 한국과 중국의 주장’이란 주제로 교수·학습 지도안을 제시하였다. 학교 현장에서 중국의 고구려사 왜곡 문제에 대하여 간과하여 지나친다면, 한국의 역사는 시간적으로 2000년에 불과하고 공간적으로 한반도 중부 이남으로 국한될 수도 있다. 고구려사 문제, 이것은 단순한 과거의 문제가 아니다. 우리가 살고 있는 지금 현재는 과거의 역사로부터 이어져 왔고, 그것은 다시 우리 민족의 미래를 좌우하게 될 것이기 때문에 간과해서는 안될 것이다. 고구려가 우리의 역사라는 근거에 바탕을 둔 대답을 하지 못한다면 우리는 더 이상 고구려를 이야기하지 못하게 될 것이다. 그러므로 학교 교육 현장에서는 고구려 역사에 대하여 학생들이 우리의 역사로 인식하고 지켜나갈 수 있도록 하는 역사 교육이 반드시 필요하다고 본다. 또한, 우리 역사에 대한 교사들의 관심과 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.
This study is aimed at grasping the contents and issues of Koguryo history distortion centered on 「North East Community Restoration and Development Project」, and at finding the necessity and purpose of history education through findings the recognition of elementary students about it, at searching h...
This study is aimed at grasping the contents and issues of Koguryo history distortion centered on 「North East Community Restoration and Development Project」, and at finding the necessity and purpose of history education through findings the recognition of elementary students about it, at searching how to make students recognize its issue. Most of all, in order to examine the distortion content and issues of Koguryo history, mainly 「North East Community Restoration and Development Project」, this study summarizes literatures, books and news reports which have been released until now. Also, for the purpose of examining the recognition of elementary students about it, the questionnaires on these issues to 120 students (3rd~6th grade) are conducted. The way of making elementary students recognize these issues is presented, and Concrete teaching method of these issues through analyzing the 3rd-6th social studies curriculum will be presented. The outcomes of this research are as follows. Firstly, judging from the analysis on the Koguryo history distortion uncovered at「North East Community Restoration and Development Project」, China premises that Koguryo history equals China history. The literal interpretation of China shows a jump of logic and a blind spot. Secondly, judging from the results of questionnaires on these issues to elementary students' recognition, 80% of elementary students have recognized the Koguryo history distortion of China, 70% of whom said "fabulous idea" about this distortion. But only 11% of these subject students were educated about this issue in school. 50% of the examined students wanted to know about this issue more in detail. Thirdly, this research suggests the practical use of television video teaching materials as the way to teach this issue to elementary students. In fact, the use of TV video teaching materials on history proved to be effective when students recognize historical figures. So did the recognition about historical events. By the analysis of the current social study curriculum, this research selects out the history domain, suggests Koguryo history materials on the history domain, and suggests the way to utilize the TV video teaching materials considering the developmental stage of the historical consciousness. Also, this study suggests teaching-learning plan as the subject of 「the assertion of Korea and China on Koguryo history」. This plan uses the comparative learning as the practical teaching method of Koguryo history distortion. If Koguryo history distortion of China is past over in the school education field, Korean history will become limited to only the 2000 years' history and middle south of Korean peninsula spatially. The issue on Koguryo history is not a simple past history dispute. This issue should not be past over because our present time comes from the past time, and because this controls the future of an ethnic group. If we fail to answer the question that Koguryo history is our history, we shall no longer tell about Koguryo. Therefore, history education is necessary, which makes students recognize the Koguryo history in the school education field. Also, teachers' attention and research on our history should be performed without stopping.
This study is aimed at grasping the contents and issues of Koguryo history distortion centered on 「North East Community Restoration and Development Project」, and at finding the necessity and purpose of history education through findings the recognition of elementary students about it, at searching how to make students recognize its issue. Most of all, in order to examine the distortion content and issues of Koguryo history, mainly 「North East Community Restoration and Development Project」, this study summarizes literatures, books and news reports which have been released until now. Also, for the purpose of examining the recognition of elementary students about it, the questionnaires on these issues to 120 students (3rd~6th grade) are conducted. The way of making elementary students recognize these issues is presented, and Concrete teaching method of these issues through analyzing the 3rd-6th social studies curriculum will be presented. The outcomes of this research are as follows. Firstly, judging from the analysis on the Koguryo history distortion uncovered at「North East Community Restoration and Development Project」, China premises that Koguryo history equals China history. The literal interpretation of China shows a jump of logic and a blind spot. Secondly, judging from the results of questionnaires on these issues to elementary students' recognition, 80% of elementary students have recognized the Koguryo history distortion of China, 70% of whom said "fabulous idea" about this distortion. But only 11% of these subject students were educated about this issue in school. 50% of the examined students wanted to know about this issue more in detail. Thirdly, this research suggests the practical use of television video teaching materials as the way to teach this issue to elementary students. In fact, the use of TV video teaching materials on history proved to be effective when students recognize historical figures. So did the recognition about historical events. By the analysis of the current social study curriculum, this research selects out the history domain, suggests Koguryo history materials on the history domain, and suggests the way to utilize the TV video teaching materials considering the developmental stage of the historical consciousness. Also, this study suggests teaching-learning plan as the subject of 「the assertion of Korea and China on Koguryo history」. This plan uses the comparative learning as the practical teaching method of Koguryo history distortion. If Koguryo history distortion of China is past over in the school education field, Korean history will become limited to only the 2000 years' history and middle south of Korean peninsula spatially. The issue on Koguryo history is not a simple past history dispute. This issue should not be past over because our present time comes from the past time, and because this controls the future of an ethnic group. If we fail to answer the question that Koguryo history is our history, we shall no longer tell about Koguryo. Therefore, history education is necessary, which makes students recognize the Koguryo history in the school education field. Also, teachers' attention and research on our history should be performed without stopping.
주제어
#중국 역사 왜곡 고구려
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.