[학위논문]방임아동에 대한 놀이치료 효과연구 : 시설보호 아동을 중심으로 (A) case study on the play therapy for the neglected children : Focused on child-rearing institution children원문보기
방임을 경험한 시설보호 아동들은 대부분 심리사회적인 문제를 지니고 있으며, 그에 대한 개입 필요성을 많은 연구들에서 지적하고 있다. 그러나, 사회사업실천에서 이들에 대한 개입은 부족하였다. 본 연구에서는 이 점에 주목하여 지역사회복지관에서 인접한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시하여 방임으로 인한 부적응의 문제를 해결하는 데 도움을 주고자 하였다. 본 연구의 목적은 방임을 경험한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시하여 이들에 대한 보호뿐만 아니라 심리, 정서적인 서비스를 실시하여 사회사업실천에서 전문적 개입의 다양성을 모색하고, 이들에 대한 개입모델로써 놀이치료가 효과적인지를 알아보고자 하는 것이다. 이러한 목적으로 본 연구자가 근무하고 있는 C복지관 상담실에서 아동중심놀이치료를 실시하였다. 사례는 본 연구자가 직접 실시한 사례 중 방임을 경험하고 가장 최근에 시설에 입소한 두 사례로 선정하였다. 이들 사례에 대해서는 개별놀이치료, 보육사상담을 실시하였다. ...
방임을 경험한 시설보호 아동들은 대부분 심리사회적인 문제를 지니고 있으며, 그에 대한 개입 필요성을 많은 연구들에서 지적하고 있다. 그러나, 사회사업실천에서 이들에 대한 개입은 부족하였다. 본 연구에서는 이 점에 주목하여 지역사회복지관에서 인접한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시하여 방임으로 인한 부적응의 문제를 해결하는 데 도움을 주고자 하였다. 본 연구의 목적은 방임을 경험한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시하여 이들에 대한 보호뿐만 아니라 심리, 정서적인 서비스를 실시하여 사회사업실천에서 전문적 개입의 다양성을 모색하고, 이들에 대한 개입모델로써 놀이치료가 효과적인지를 알아보고자 하는 것이다. 이러한 목적으로 본 연구자가 근무하고 있는 C복지관 상담실에서 아동중심놀이치료를 실시하였다. 사례는 본 연구자가 직접 실시한 사례 중 방임을 경험하고 가장 최근에 시설에 입소한 두 사례로 선정하였다. 이들 사례에 대해서는 개별놀이치료, 보육사상담을 실시하였다. 사례연구를 위한 방법으로는 질적연구 방법을 사용하였고, 질적연구과정분석은 보육사가 보고한 주호소문제 해결 여부, 놀이치료과정 안에서의 치료자에 대한 요구, 놀이주제, 언어표현, 감정표현, 태도 등의 변화를 파악하는 식으로 진행하였다. 질적연구에 더하여 Buck이 개발한 HTP(House Tree Person)검사를 사전사후에 실시하여 그림, PDI(Post Drawing Inquiry: 그림 후 질문), 각 그림에 대한 해석을 표로 작성하여 질적연구의 객관성을 높이고, 효과성을 파악하고자 하였다. 사례연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 방임을 경험한 시설보호아동의 주호소문제 해결에 도움이 되었다. 둘째, 방임을 경험한 시설보호아동의 치료자에 대한 태도는 치료초기에 비해 점점 이완되는 형태로 변화하였다. 셋째, 놀이주제의 두드러진 변화는 없지만 역할놀이로 확장되거나, 승부집착에서 게임을 즐기는 형태로 변화하였다. 넷째, 놀이치료과정 안에서 방임을 경험한 시설보호 아동의 언어표현은 시선을 맞추는 횟수가 늘거나 자발적인 언어표현이 늘어나는 변화를 보였다. 다섯째, 놀이치료과정 안에서 방임을 경험한 시설보호 아동의 감정변화는 관심끌기식 표현이나 신경질적이고 공격적이던 것이 자연스럽고 이완된 감정표현으로 변화하였다. 여섯째, 방임을 경험한 아동들의 소극적이거나 수동공격적인 태도가 적극적이고 협력적인 태도로 변화하였다. 일곱째, 질적연구의 객관성과 효과성 측정을 위해 실시한 HTP(House Tree Person)검사에서 한 명의 아동검사에서 안정감, 자아상의 긍정적인 변화, 대인관계 원활하게 변화였다. 그러나, 다른 한 명의 아동검사는 외적인 상황의 변수로 인하여 검사상에서는 효과가 발견되지 않았다. 본 연구의 한계점은 두 명의 연구대상자의 연령, 성별, 치료환경이 달라 치료효과를 일반화하기 어렵고, 치료가 종결되지 않은 상태에서 결과처리를 하였다는 것이다. 이상의 연구를 통해 제언하고자 하는 것은 다음과 같다. 첫째, 방임아동 즉 시설보호 아동의 주변상황을 고려할 때 장기적인 치료에는 여러 가지 제약이 따르므로, 단기적인 개입이나 집단작업을 통해 문제를 해결하는 방안이 모색되어야 한다. 둘째, 아동상담의 효과성을 높이기 위해 방임을 경험한 시설보호 아동을 보호하고 있는 대리보호자인 보육사상담이 필요하다. 이때 친부모상담과는 차별화되면서도 아이의 변화를 돕는 협력자가 되도록 보육사상담을 어떻게 진행하는 것이 좋을지에 대한 실제적인 연구가 이어져야 한다. 셋째, 방임아동의 공격성이나 여타의 심리사회적인 문제를 방치할 경우 더 큰 사회문제를 초래할 수 있으므로 예방차원에서 아동기 심리사회적인 문제해결과 관련된 아동상담서비스가 활성화되어야 한다. 넷째, 방임과 같은 복합적인 문제에 사회복지적인 시각으로 개입할 수 있는 지역사회복지관의 전문인력을 활용하는 방안이 모색되어야 한다. 다섯째, 방임아동이나 시설보호 아동들의 직접적인 생계비 지원뿐만 아니라 심리사회적인 문제를 해결할 수 있는 지원을 할 수 있는 정책마련이나 법안마련이 필요하다. 본 연구는 사회사업실천의 주요한 장이라 할 수 있는 지역사회복지관에서 방임을 경험한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시함으로써 이들의 심리사회적인 문제를 해결하는 실천을 하였다는 데 의의가 있다. 이는 아동문제뿐만 아니라 사회문제발생의 악순환의 고리를 끊는 작업의 기초로 의의를 가진다. 또한, 시설에 보호되어 있는 아동들을 치료할 때 그 보육사와 어떻게 연합하여 치료를 진행할 수 있을 지에 대한 방안을 제시하고 있다는 데 의의가 있다.
방임을 경험한 시설보호 아동들은 대부분 심리사회적인 문제를 지니고 있으며, 그에 대한 개입 필요성을 많은 연구들에서 지적하고 있다. 그러나, 사회사업실천에서 이들에 대한 개입은 부족하였다. 본 연구에서는 이 점에 주목하여 지역사회복지관에서 인접한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시하여 방임으로 인한 부적응의 문제를 해결하는 데 도움을 주고자 하였다. 본 연구의 목적은 방임을 경험한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시하여 이들에 대한 보호뿐만 아니라 심리, 정서적인 서비스를 실시하여 사회사업실천에서 전문적 개입의 다양성을 모색하고, 이들에 대한 개입모델로써 놀이치료가 효과적인지를 알아보고자 하는 것이다. 이러한 목적으로 본 연구자가 근무하고 있는 C복지관 상담실에서 아동중심놀이치료를 실시하였다. 사례는 본 연구자가 직접 실시한 사례 중 방임을 경험하고 가장 최근에 시설에 입소한 두 사례로 선정하였다. 이들 사례에 대해서는 개별놀이치료, 보육사상담을 실시하였다. 사례연구를 위한 방법으로는 질적연구 방법을 사용하였고, 질적연구 과정분석은 보육사가 보고한 주호소문제 해결 여부, 놀이치료과정 안에서의 치료자에 대한 요구, 놀이주제, 언어표현, 감정표현, 태도 등의 변화를 파악하는 식으로 진행하였다. 질적연구에 더하여 Buck이 개발한 HTP(House Tree Person)검사를 사전사후에 실시하여 그림, PDI(Post Drawing Inquiry: 그림 후 질문), 각 그림에 대한 해석을 표로 작성하여 질적연구의 객관성을 높이고, 효과성을 파악하고자 하였다. 사례연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 방임을 경험한 시설보호아동의 주호소문제 해결에 도움이 되었다. 둘째, 방임을 경험한 시설보호아동의 치료자에 대한 태도는 치료초기에 비해 점점 이완되는 형태로 변화하였다. 셋째, 놀이주제의 두드러진 변화는 없지만 역할놀이로 확장되거나, 승부집착에서 게임을 즐기는 형태로 변화하였다. 넷째, 놀이치료과정 안에서 방임을 경험한 시설보호 아동의 언어표현은 시선을 맞추는 횟수가 늘거나 자발적인 언어표현이 늘어나는 변화를 보였다. 다섯째, 놀이치료과정 안에서 방임을 경험한 시설보호 아동의 감정변화는 관심끌기식 표현이나 신경질적이고 공격적이던 것이 자연스럽고 이완된 감정표현으로 변화하였다. 여섯째, 방임을 경험한 아동들의 소극적이거나 수동공격적인 태도가 적극적이고 협력적인 태도로 변화하였다. 일곱째, 질적연구의 객관성과 효과성 측정을 위해 실시한 HTP(House Tree Person)검사에서 한 명의 아동검사에서 안정감, 자아상의 긍정적인 변화, 대인관계 원활하게 변화였다. 그러나, 다른 한 명의 아동검사는 외적인 상황의 변수로 인하여 검사상에서는 효과가 발견되지 않았다. 본 연구의 한계점은 두 명의 연구대상자의 연령, 성별, 치료환경이 달라 치료효과를 일반화하기 어렵고, 치료가 종결되지 않은 상태에서 결과처리를 하였다는 것이다. 이상의 연구를 통해 제언하고자 하는 것은 다음과 같다. 첫째, 방임아동 즉 시설보호 아동의 주변상황을 고려할 때 장기적인 치료에는 여러 가지 제약이 따르므로, 단기적인 개입이나 집단작업을 통해 문제를 해결하는 방안이 모색되어야 한다. 둘째, 아동상담의 효과성을 높이기 위해 방임을 경험한 시설보호 아동을 보호하고 있는 대리보호자인 보육사상담이 필요하다. 이때 친부모상담과는 차별화되면서도 아이의 변화를 돕는 협력자가 되도록 보육사상담을 어떻게 진행하는 것이 좋을지에 대한 실제적인 연구가 이어져야 한다. 셋째, 방임아동의 공격성이나 여타의 심리사회적인 문제를 방치할 경우 더 큰 사회문제를 초래할 수 있으므로 예방차원에서 아동기 심리사회적인 문제해결과 관련된 아동상담서비스가 활성화되어야 한다. 넷째, 방임과 같은 복합적인 문제에 사회복지적인 시각으로 개입할 수 있는 지역사회복지관의 전문인력을 활용하는 방안이 모색되어야 한다. 다섯째, 방임아동이나 시설보호 아동들의 직접적인 생계비 지원뿐만 아니라 심리사회적인 문제를 해결할 수 있는 지원을 할 수 있는 정책마련이나 법안마련이 필요하다. 본 연구는 사회사업실천의 주요한 장이라 할 수 있는 지역사회복지관에서 방임을 경험한 시설보호 아동에게 놀이치료를 실시함으로써 이들의 심리사회적인 문제를 해결하는 실천을 하였다는 데 의의가 있다. 이는 아동문제뿐만 아니라 사회문제발생의 악순환의 고리를 끊는 작업의 기초로 의의를 가진다. 또한, 시설에 보호되어 있는 아동들을 치료할 때 그 보육사와 어떻게 연합하여 치료를 진행할 수 있을 지에 대한 방안을 제시하고 있다는 데 의의가 있다.
This study is case study of play therapy to solve psychological and emotional problems that affect neglected children. In this paper, I intend to analyze two neglected children cases. I apply client-centered play therapy to neglected children and evaluate whether play therapy is well applicable in n...
This study is case study of play therapy to solve psychological and emotional problems that affect neglected children. In this paper, I intend to analyze two neglected children cases. I apply client-centered play therapy to neglected children and evaluate whether play therapy is well applicable in neglected children. First, to accomplish this goal of the thesis, play therapy was performed to the children in the Counsel Room of C Social Welfare Center where I worked for. Then, I selected two cases among many cases I directly operated, which were ones who were put in S Institution in the latest time. Qualitative research was used for the case study. and the analysis of the was progressed as follows; how to solve the orphanage problem reported by the childcare worker, what are the talents that are required for the persons concerned performing the play therapy, to search the theme of playing, the expression of language and emotion, and the change of attitude etc. To increase the objectivity and to research the efficiency of the study, HTP(House Tree Person) investigation as a qualitative research was used before and after the study. Additionally, using the pictures and PDI(Post Drawing Inquiry: asking after drawing), I made a chart about the interpretation of the drawings to increase the objectivity Conclusions of the case study are as follows; First, play therapy gave a help to solve the orphanage problem for the children who left by their parents. Second, the attitude of children after performing the play therapy had changed towards more smoothly. Third, the playing theme didn't change significantly, but it was mainly expanded into Role Playing and changed the children's attitude from sticking to win to enjoy the game themselves. Forth, they who were in charge of the orphanage saw right other's eyes as the therapy performed, and they expressed their opinion voluntarily as time went. Fifth, the first emotional expression of children changed from offensive to natural and relaxing and their intentional attitude to attract the childcare worker's affection had vanished slowly. Sixth, their attitude changed from passive and negative to positive and active and cooperative. Seventh, in HTP(House Tree Person) examination which was performed due to increasing the objectivity and the efficiency of qualitative study, certain changes occurred on only one child. The child had a security sense of feeling and the positive recognition on the self-identity and the amicable friendship with other children. But any change wasn't be found out in another child due to the external circumstance variable. This study has the meaning that the play therapy was actually conducted to treat the social and psychological problem of children who were neglected by their parents in the Social Community Welfare Center as a main place of Social work Practice. Moreover, it can cut the vicious circle that social problem, as well as, children problem continuously occur. In addition, this thesis has the real meaning that it can make suggestion on how the childcare workers can associate in performing the treatment to the children who are in charge of the public nursing organization.
This study is case study of play therapy to solve psychological and emotional problems that affect neglected children. In this paper, I intend to analyze two neglected children cases. I apply client-centered play therapy to neglected children and evaluate whether play therapy is well applicable in neglected children. First, to accomplish this goal of the thesis, play therapy was performed to the children in the Counsel Room of C Social Welfare Center where I worked for. Then, I selected two cases among many cases I directly operated, which were ones who were put in S Institution in the latest time. Qualitative research was used for the case study. and the analysis of the was progressed as follows; how to solve the orphanage problem reported by the childcare worker, what are the talents that are required for the persons concerned performing the play therapy, to search the theme of playing, the expression of language and emotion, and the change of attitude etc. To increase the objectivity and to research the efficiency of the study, HTP(House Tree Person) investigation as a qualitative research was used before and after the study. Additionally, using the pictures and PDI(Post Drawing Inquiry: asking after drawing), I made a chart about the interpretation of the drawings to increase the objectivity Conclusions of the case study are as follows; First, play therapy gave a help to solve the orphanage problem for the children who left by their parents. Second, the attitude of children after performing the play therapy had changed towards more smoothly. Third, the playing theme didn't change significantly, but it was mainly expanded into Role Playing and changed the children's attitude from sticking to win to enjoy the game themselves. Forth, they who were in charge of the orphanage saw right other's eyes as the therapy performed, and they expressed their opinion voluntarily as time went. Fifth, the first emotional expression of children changed from offensive to natural and relaxing and their intentional attitude to attract the childcare worker's affection had vanished slowly. Sixth, their attitude changed from passive and negative to positive and active and cooperative. Seventh, in HTP(House Tree Person) examination which was performed due to increasing the objectivity and the efficiency of qualitative study, certain changes occurred on only one child. The child had a security sense of feeling and the positive recognition on the self-identity and the amicable friendship with other children. But any change wasn't be found out in another child due to the external circumstance variable. This study has the meaning that the play therapy was actually conducted to treat the social and psychological problem of children who were neglected by their parents in the Social Community Welfare Center as a main place of Social work Practice. Moreover, it can cut the vicious circle that social problem, as well as, children problem continuously occur. In addition, this thesis has the real meaning that it can make suggestion on how the childcare workers can associate in performing the treatment to the children who are in charge of the public nursing organization.
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