동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 영향 (The) Effect of Integrated Sex Education Utilizing Fairy Tales on Young Children's Knowledge and Attitude about Sex원문보기
본 연구에서는 취학 전 유아를 대상으로 유아교육기관에서의 동화를 활용한 통합적 접근 활동을 현장에 적용함으로써 유아들의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 이에 따른 유아의 성교육을 효과를 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성지식에 영향을 미치는가? 2. 동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성에 대한 태도에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경남 ...
본 연구에서는 취학 전 유아를 대상으로 유아교육기관에서의 동화를 활용한 통합적 접근 활동을 현장에 적용함으로써 유아들의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 이에 따른 유아의 성교육을 효과를 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성지식에 영향을 미치는가? 2. 동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성에 대한 태도에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경남 김해시에 위치한 H 유치원의 만 6세 유아의 40명을 대상으로 하였으며, 성별과 연령을 고려하여 실험집단 20명, 통제집단 20명으로 무선배정 하였다. 유아의 성지식과 성에 대한 태도를 측정하기 위한 검사는 '성지식'에서 정지숙(1996)이 선행 연구에서 사용한 것을 유기영(2000)이 재구성한 성교육 검사를 수정 · 보완 하여 사용하였다. '성에 대한 태도'는 김욥(1998)의 성에 대한 태도 대한 검사지를 수정 · 보완하여 사용하였다. 연구방법으로는 사전-사후 검사 통제집단 설계법을 사용하여 동화를 활용한 통합적 성교육 활동의 효과를 알아보았다. 연구대상을 실험집단과 통제집단으로 나누어, 실험집단에서는 동화를 들려주고 통합적 활동을 주 3회(월 · 수 · 금) 20분씩 4주에 걸쳐 실시하였으며, 통제집단에서는 동화를 들려주는 것 외의 아무런 처치도 하지 않았다. 자료의 처리는 SPSS프로그램을 이용하여 분석하였고 두 집단간의 차이를 검증하기 위하여 t-test를 사용하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 성지식에 있어서 동화를 활용한 통합적 활동을 한 실험집단이 동화 회상하기만을 실시한 통제집단에 비해 의미 있는 차이가 나타났다. 2. 유아의 성에 대한 태도에 있어서도 동화를 활용한 통합적 활동을 한 실험집단이 동화 회상하기만을 실시한 통제집단에 비해 의미 있는 차이가 나타났다.
본 연구에서는 취학 전 유아를 대상으로 유아교육기관에서의 동화를 활용한 통합적 접근 활동을 현장에 적용함으로써 유아들의 성지식과 성에 대한 태도에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 이에 따른 유아의 성교육을 효과를 알아보기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 1. 동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성지식에 영향을 미치는가? 2. 동화를 활용한 통합적 성교육 활동이 유아의 성에 대한 태도에 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경남 김해시에 위치한 H 유치원의 만 6세 유아의 40명을 대상으로 하였으며, 성별과 연령을 고려하여 실험집단 20명, 통제집단 20명으로 무선배정 하였다. 유아의 성지식과 성에 대한 태도를 측정하기 위한 검사는 '성지식'에서 정지숙(1996)이 선행 연구에서 사용한 것을 유기영(2000)이 재구성한 성교육 검사를 수정 · 보완 하여 사용하였다. '성에 대한 태도'는 김욥(1998)의 성에 대한 태도 대한 검사지를 수정 · 보완하여 사용하였다. 연구방법으로는 사전-사후 검사 통제집단 설계법을 사용하여 동화를 활용한 통합적 성교육 활동의 효과를 알아보았다. 연구대상을 실험집단과 통제집단으로 나누어, 실험집단에서는 동화를 들려주고 통합적 활동을 주 3회(월 · 수 · 금) 20분씩 4주에 걸쳐 실시하였으며, 통제집단에서는 동화를 들려주는 것 외의 아무런 처치도 하지 않았다. 자료의 처리는 SPSS프로그램을 이용하여 분석하였고 두 집단간의 차이를 검증하기 위하여 t-test를 사용하였다. 본 연구에서 얻어진 연구 결과는 다음과 같다. 1. 유아의 성지식에 있어서 동화를 활용한 통합적 활동을 한 실험집단이 동화 회상하기만을 실시한 통제집단에 비해 의미 있는 차이가 나타났다. 2. 유아의 성에 대한 태도에 있어서도 동화를 활용한 통합적 활동을 한 실험집단이 동화 회상하기만을 실시한 통제집단에 비해 의미 있는 차이가 나타났다.
This thesis has an object for investigating the effect of integrated activities(applies to young children) which is accomplished by the kindergarten by using fairy tales for young children's right knowledge of sex and attitude about sex. The hypothesis of this study are as follows to looking into th...
This thesis has an object for investigating the effect of integrated activities(applies to young children) which is accomplished by the kindergarten by using fairy tales for young children's right knowledge of sex and attitude about sex. The hypothesis of this study are as follows to looking into the effect on young children's sex education. 1. Does Integrated approaching activity using fairy tales affect on young children's knowledge of sex? 2. Does Integrated approaching activity using fairy tales affect on young children's attitude about sex? The subjects of this study were 40 young children under the age of 6 who belong to H kindergarten in Kimhae, and each of 20(male: 11, female: 9) children in the experimental group and the controlled group were randomly selected according to sex. The test used examination of sex education restudied by Lee, Gi-Young(2000) which Jung, Ji-sook(1996) had used in pre-studying of 'knowledge of sex' for measuring young children's knowledge of sex. The test used examination sheets studied by Kim, Yop(1998) for measuring 'attitude about sex'. Nothing had not been done except telling only fairy tales in the controlled group. On the other hand, the fairy tales had been told and the accomplished integrated activites was applied to the experimented group for 4 weeks, three times a week(Mon, Wed, Fri), for 20 minutes in each time. The data was analyzed by 't-test' of the SPSS(Statistical Package for Social Science) program to detect the statistical differences between two groups. The results of this study were as follows. 1. This study showed meaningful differences statistically between experimented group which is accomplished with the integrated activities and controlled group which is told nothing but fairy tales of young children's knowledge of sex. 2. This study showed meaningful differences statistically between experimented group which is accomplished with the integrated activities and controlled group which is told nothing but fairy tales of young children's attitude about sex.
This thesis has an object for investigating the effect of integrated activities(applies to young children) which is accomplished by the kindergarten by using fairy tales for young children's right knowledge of sex and attitude about sex. The hypothesis of this study are as follows to looking into the effect on young children's sex education. 1. Does Integrated approaching activity using fairy tales affect on young children's knowledge of sex? 2. Does Integrated approaching activity using fairy tales affect on young children's attitude about sex? The subjects of this study were 40 young children under the age of 6 who belong to H kindergarten in Kimhae, and each of 20(male: 11, female: 9) children in the experimental group and the controlled group were randomly selected according to sex. The test used examination of sex education restudied by Lee, Gi-Young(2000) which Jung, Ji-sook(1996) had used in pre-studying of 'knowledge of sex' for measuring young children's knowledge of sex. The test used examination sheets studied by Kim, Yop(1998) for measuring 'attitude about sex'. Nothing had not been done except telling only fairy tales in the controlled group. On the other hand, the fairy tales had been told and the accomplished integrated activites was applied to the experimented group for 4 weeks, three times a week(Mon, Wed, Fri), for 20 minutes in each time. The data was analyzed by 't-test' of the SPSS(Statistical Package for Social Science) program to detect the statistical differences between two groups. The results of this study were as follows. 1. This study showed meaningful differences statistically between experimented group which is accomplished with the integrated activities and controlled group which is told nothing but fairy tales of young children's knowledge of sex. 2. This study showed meaningful differences statistically between experimented group which is accomplished with the integrated activities and controlled group which is told nothing but fairy tales of young children's attitude about sex.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.