선적 상상력은 80년대 중반부터 90년대 초반에 걸쳐 나타난 한국 현대시의 한 경향이다. 이 경향은 민중문학/노동문학의 인식틀과 그 현실정합성에 대한 회의와, `다원화/세분화/세계화`라는 새로운 틀에 맞는 대안 체계의 모색이라는 시대적 요구에 의해 문단 내부에서 대두되었다. 그러나 선적 상상력에 대한 관심이 자칫 "현실과의 유리", "모순의 관념적 해소"라는 부정적 결과를 초래할까 우려되었고, 그 결과 선적 상상력에 대한 연구는 너무나 부족한 상태이다.
따라서 본고에서는 황동규와 황지우의 시를 대상으로 선적 상상력을 고찰하...
선적 상상력은 80년대 중반부터 90년대 초반에 걸쳐 나타난 한국 현대시의 한 경향이다. 이 경향은 민중문학/노동문학의 인식틀과 그 현실정합성에 대한 회의와, `다원화/세분화/세계화`라는 새로운 틀에 맞는 대안 체계의 모색이라는 시대적 요구에 의해 문단 내부에서 대두되었다. 그러나 선적 상상력에 대한 관심이 자칫 "현실과의 유리", "모순의 관념적 해소"라는 부정적 결과를 초래할까 우려되었고, 그 결과 선적 상상력에 대한 연구는 너무나 부족한 상태이다.
따라서 본고에서는 황동규와 황지우의 시를 대상으로 선적 상상력을 고찰하여, 선적 상상력이 제기하고 있는 여러 문제들에 다가가기 위한 기본적 인식틀을 마련하고자 하였다. 그에 따라 먼저 선의 구조(사유 체계)를 파악한 후, 이어 황동규와 황지우 시의 `선적 상상력`에 대해 살펴보았다. 다음으로 황동규와 황지우 시의 방법적 특성을 파악함으로써 선적 상상력의 기법적 측면을 살펴보았다.
그 결과 선의 기본 정신은 부정정신이며, 그 부정정신이 부정의 부정을 거쳐 역설을 형성함을 알 수 있었다. 또 그 역설을 통해 선은 상호 모순되는 대립물을 통합하며, 이어 현실 속에 내재하는 초월의 가능성을 파악하고 언제나 현실로 귀환함을 살펴보았다. 이를 통해 선적 상상력의 추구가 현실 도피를 의미하지 않음도 확인하였다.
황동규의 시에서 `선적 상상력`은 3기에 집중되어 있는데, 이와 관련된 시인의 화두는 `죽음과 무거움 그리고 일상에서의 탈출`이다. 이 시기의 황동규는 죽음/삶, 무거움/가벼움과 같은 서양적 이분법을 부정하고 그것에서 벗어날 새로운 `틀-생관(生觀)`을 모색하였으며, 여기에 선이 영향을 미치게 되었다.
이에 따라 황동규는 기존의 선입관을 버리는 선적 노력에 몰두했으며, 기계적으로 반응하는 일상적 삶에서 벗어나 원효와 같은 선의 경지에 도달하고자 하였다. 하여 이 시기에 시인은 시를 통해 죽음과 삶이 한 몸 안에 통합되어 있는 무차별의 세계와 진정한 자아로의 거듭남을 노래하고 된다.
황지우의 시 역시 3기로 나눌 수 있다. 그 중 선적 상상력은 2기에 가장 강하게 드러난다. 이 시기에 황지우는 여러 선적 이미지, 역설과 같은 선적 방법론, 그리고 유심론과 같은 선적 사유를 통해 선적 상상력을 펼쳐 보였다. 한편 황지우의 전체 시세계는 `현실 부정-초월-귀환`이라는 선적 상상력의 나선형 구조와 각각 대응되며, 이에 따라 황지우의 사유 체계가 전반적으로 선적 사유 체계와 유사함을 알 수 있었다.
황동규와 황지우 시의 형식상 공통점은 두 가지로 나누어 살펴보았다. 첫째는 선적 깨달음을 표현하는 방법으로서의 `직관적 통찰`이다. 황동규는 기왕의 인식적 편견에서 벗어나 새로운 성질을 사물들의 변화와 그 체험을 역동적?정관적으로 묘사하며, 황지우는 비약과 함축을 통한 언어의 단절과 `시적인 것`의 추구를 통해 선시에 다가간다.
패러디는 가장 쉽게 선에 접근할 수 있는 문학적 방편이다. 따라서 황동규와 황지우의 시에는 화두/선적 고사/선사의 어법과 말투 등 여러 요소에 대한 패러디가 드러난다.
이처럼 황동규와 황지우의 시는 선의 원리를 원용하고 있다. 그 결과 내용적/방법적 측면에서 선적 상상력이 작품 속에 훌륭히 녹아들었는데, 이를 통해 `선적 상상력`이 우리 문학의 자산으로 확고히 자리잡게 되었다. 또 우리 시문학사에서 불교적 자산의 명맥이 꾸준히 이어지고 있음도 확인하게 되었는데, 선의 원리들이 서구 문명에 대한 대안으로 여겨지고 있는 점도 주목해야 할 것이다.
선적 상상력은 80년대 중반부터 90년대 초반에 걸쳐 나타난 한국 현대시의 한 경향이다. 이 경향은 민중문학/노동문학의 인식틀과 그 현실정합성에 대한 회의와, `다원화/세분화/세계화`라는 새로운 틀에 맞는 대안 체계의 모색이라는 시대적 요구에 의해 문단 내부에서 대두되었다. 그러나 선적 상상력에 대한 관심이 자칫 "현실과의 유리", "모순의 관념적 해소"라는 부정적 결과를 초래할까 우려되었고, 그 결과 선적 상상력에 대한 연구는 너무나 부족한 상태이다.
따라서 본고에서는 황동규와 황지우의 시를 대상으로 선적 상상력을 고찰하여, 선적 상상력이 제기하고 있는 여러 문제들에 다가가기 위한 기본적 인식틀을 마련하고자 하였다. 그에 따라 먼저 선의 구조(사유 체계)를 파악한 후, 이어 황동규와 황지우 시의 `선적 상상력`에 대해 살펴보았다. 다음으로 황동규와 황지우 시의 방법적 특성을 파악함으로써 선적 상상력의 기법적 측면을 살펴보았다.
그 결과 선의 기본 정신은 부정정신이며, 그 부정정신이 부정의 부정을 거쳐 역설을 형성함을 알 수 있었다. 또 그 역설을 통해 선은 상호 모순되는 대립물을 통합하며, 이어 현실 속에 내재하는 초월의 가능성을 파악하고 언제나 현실로 귀환함을 살펴보았다. 이를 통해 선적 상상력의 추구가 현실 도피를 의미하지 않음도 확인하였다.
황동규의 시에서 `선적 상상력`은 3기에 집중되어 있는데, 이와 관련된 시인의 화두는 `죽음과 무거움 그리고 일상에서의 탈출`이다. 이 시기의 황동규는 죽음/삶, 무거움/가벼움과 같은 서양적 이분법을 부정하고 그것에서 벗어날 새로운 `틀-생관(生觀)`을 모색하였으며, 여기에 선이 영향을 미치게 되었다.
이에 따라 황동규는 기존의 선입관을 버리는 선적 노력에 몰두했으며, 기계적으로 반응하는 일상적 삶에서 벗어나 원효와 같은 선의 경지에 도달하고자 하였다. 하여 이 시기에 시인은 시를 통해 죽음과 삶이 한 몸 안에 통합되어 있는 무차별의 세계와 진정한 자아로의 거듭남을 노래하고 된다.
황지우의 시 역시 3기로 나눌 수 있다. 그 중 선적 상상력은 2기에 가장 강하게 드러난다. 이 시기에 황지우는 여러 선적 이미지, 역설과 같은 선적 방법론, 그리고 유심론과 같은 선적 사유를 통해 선적 상상력을 펼쳐 보였다. 한편 황지우의 전체 시세계는 `현실 부정-초월-귀환`이라는 선적 상상력의 나선형 구조와 각각 대응되며, 이에 따라 황지우의 사유 체계가 전반적으로 선적 사유 체계와 유사함을 알 수 있었다.
황동규와 황지우 시의 형식상 공통점은 두 가지로 나누어 살펴보았다. 첫째는 선적 깨달음을 표현하는 방법으로서의 `직관적 통찰`이다. 황동규는 기왕의 인식적 편견에서 벗어나 새로운 성질을 사물들의 변화와 그 체험을 역동적?정관적으로 묘사하며, 황지우는 비약과 함축을 통한 언어의 단절과 `시적인 것`의 추구를 통해 선시에 다가간다.
패러디는 가장 쉽게 선에 접근할 수 있는 문학적 방편이다. 따라서 황동규와 황지우의 시에는 화두/선적 고사/선사의 어법과 말투 등 여러 요소에 대한 패러디가 드러난다.
이처럼 황동규와 황지우의 시는 선의 원리를 원용하고 있다. 그 결과 내용적/방법적 측면에서 선적 상상력이 작품 속에 훌륭히 녹아들었는데, 이를 통해 `선적 상상력`이 우리 문학의 자산으로 확고히 자리잡게 되었다. 또 우리 시문학사에서 불교적 자산의 명맥이 꾸준히 이어지고 있음도 확인하게 되었는데, 선의 원리들이 서구 문명에 대한 대안으로 여겨지고 있는 점도 주목해야 할 것이다.
Seon imagination is a trend of Korean contemporary poetry from the
mid-eighties to the early-ninties(Seon means korean zen.). This trend
originated within the literary circle which, at the time, was faced with
a skepticism of the cognitive framework of mass literature/labour
literatu...
Seon imagination is a trend of Korean contemporary poetry from the
mid-eighties to the early-ninties(Seon means korean zen.). This trend
originated within the literary circle which, at the time, was faced with
a skepticism of the cognitive framework of mass literature/labour
literature, as well as a demand for an alternative system suitable for
the new framework of "pluralization, fractionalization, and
globalization." But there was an apprehension that seon imagination
could lead to "disengagement with reality," and "the resolution of
contradiction at the level of the idea," which is the reason that there
has been a considerable lack of research on seon imagination.
This thesis is an attempt to suggest a basic method of approach to several issues raised by seon imagination, through the poetry of
Hwang Dong-gyu and Hwang Ji-wu. First, the cognitive
structure(system of thought) of seon is examined, and then the seon
imagination in the poems of each poet is analyzed. The last point of
focus is the methodological traits of the two poets.
From the research, it was found that the fundamental spirit of seon
is negativity, which goes through the negativity of the negativity to
form a paradox. Another observance was that seon incorporates
mutually contradictory objects, discerns the possibility of transcendence
inherent in reality, and always returns to reality.
In the poems of Hwang Dong-gyu, seon imagination is concentrated
in the third period, a time in which Hwang denied the Western
dichotomy of "death/life, heavy/light" and seeked "a new frame(
worldview)". This is the point where seon come into play. He devoted
himself to a seon endeavor to become free of the existing
preconceptions and the everyday life of automatic reponses, wishing to
reach the state of "perfect freedom," exemplified by the seon priest,
Won-Hyo. Thus, during this period, this poet sings of an
undiscriminative world in which death and life are one and the rebirth
into a true self.
Hwang Ji-wu's poetry can also be divided into three periods. Of them, seon imagination is most notable in the second period. During
this period, he unfurls seon imagination through various seon images,
seon methodologies such as paradox, and seon thinking such as
idealism. In particular, Hwang Ji-wu's overall poetical world
corresponds with the spiral structure of seon imagination, "negativity
of reality-transcendence-return to reality,". This means that his
thinking system is similar to the general thinking system of seon.
There are two common traits of Hwang Dong-gyu and Hwang
Ji-wu. One is "intuitive insight," a way to express the awakening to
seon. Hwang Dong-gyu transgresses the dominent prejudiced view,
portraying the transformation of objects and his experience in a
dynamic and comtemplative way. Hwang Ji-wu approaches seon
poetry by using leaps and implications to create obstruction of
language and by pursuing "the poetic." The second thing the two
poets have in common is the use of parody, the easiest literary means
to deal with seon. In the poems of Hwang Dong-gyu and Hwang
Ji-wu, there are parodies of a variety of elements such as Hwa-du(the
topic of seon conversation), seon antiquities, the words used by seon
priests, their manner of speaking, and so forth.
As such, Hwang Dong-gyu and Hwang Ji-wu invoke seon principles
in their poetry. This has brought about works in which seon imagination is superbly integrated in content and formality, firmly
establishing "seon imagination" as the resource of Korean literature. In
the research, it was confirmed that Buddhist assets are being
continuously succeeded in the history of Korean poetry. That seon
priciples are increadingly being regarded as the alternative for Western
Civilization is a point well worth noting.
Seon imagination is a trend of Korean contemporary poetry from the
mid-eighties to the early-ninties(Seon means korean zen.). This trend
originated within the literary circle which, at the time, was faced with
a skepticism of the cognitive framework of mass literature/labour
literature, as well as a demand for an alternative system suitable for
the new framework of "pluralization, fractionalization, and
globalization." But there was an apprehension that seon imagination
could lead to "disengagement with reality," and "the resolution of
contradiction at the level of the idea," which is the reason that there
has been a considerable lack of research on seon imagination.
This thesis is an attempt to suggest a basic method of approach to several issues raised by seon imagination, through the poetry of
Hwang Dong-gyu and Hwang Ji-wu. First, the cognitive
structure(system of thought) of seon is examined, and then the seon
imagination in the poems of each poet is analyzed. The last point of
focus is the methodological traits of the two poets.
From the research, it was found that the fundamental spirit of seon
is negativity, which goes through the negativity of the negativity to
form a paradox. Another observance was that seon incorporates
mutually contradictory objects, discerns the possibility of transcendence
inherent in reality, and always returns to reality.
In the poems of Hwang Dong-gyu, seon imagination is concentrated
in the third period, a time in which Hwang denied the Western
dichotomy of "death/life, heavy/light" and seeked "a new frame(
worldview)". This is the point where seon come into play. He devoted
himself to a seon endeavor to become free of the existing
preconceptions and the everyday life of automatic reponses, wishing to
reach the state of "perfect freedom," exemplified by the seon priest,
Won-Hyo. Thus, during this period, this poet sings of an
undiscriminative world in which death and life are one and the rebirth
into a true self.
Hwang Ji-wu's poetry can also be divided into three periods. Of them, seon imagination is most notable in the second period. During
this period, he unfurls seon imagination through various seon images,
seon methodologies such as paradox, and seon thinking such as
idealism. In particular, Hwang Ji-wu's overall poetical world
corresponds with the spiral structure of seon imagination, "negativity
of reality-transcendence-return to reality,". This means that his
thinking system is similar to the general thinking system of seon.
There are two common traits of Hwang Dong-gyu and Hwang
Ji-wu. One is "intuitive insight," a way to express the awakening to
seon. Hwang Dong-gyu transgresses the dominent prejudiced view,
portraying the transformation of objects and his experience in a
dynamic and comtemplative way. Hwang Ji-wu approaches seon
poetry by using leaps and implications to create obstruction of
language and by pursuing "the poetic." The second thing the two
poets have in common is the use of parody, the easiest literary means
to deal with seon. In the poems of Hwang Dong-gyu and Hwang
Ji-wu, there are parodies of a variety of elements such as Hwa-du(the
topic of seon conversation), seon antiquities, the words used by seon
priests, their manner of speaking, and so forth.
As such, Hwang Dong-gyu and Hwang Ji-wu invoke seon principles
in their poetry. This has brought about works in which seon imagination is superbly integrated in content and formality, firmly
establishing "seon imagination" as the resource of Korean literature. In
the research, it was confirmed that Buddhist assets are being
continuously succeeded in the history of Korean poetry. That seon
priciples are increadingly being regarded as the alternative for Western
Civilization is a point well worth noting.
주제어
#황동규 황지우 한국시 현대시
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