본 연구는 사물놀이 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 아동들의 피아노 연주 능력을 검증하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주능력 중 강약, 박자, 음정, 템포 등 항목별 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 이러한 목적을 위하여 I시.K시의 초등학교 아동 104명을 대상으로 피아노 연주능력을 강약, 박자, 음정, 템포로 나누어 평가하였다. 평가 척도는 리쿼트 척도를 이용하였으며 피아노 교습집단과 피아노+사물놀이 국악활동 교습 집의 ...
본 연구는 사물놀이 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 아동들의 피아노 연주 능력을 검증하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주능력 중 강약, 박자, 음정, 템포 등 항목별 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 이러한 목적을 위하여 I시.K시의 초등학교 아동 104명을 대상으로 피아노 연주능력을 강약, 박자, 음정, 템포로 나누어 평가하였다. 평가 척도는 리쿼트 척도를 이용하였으며 피아노 교습집단과 피아노+사물놀이 국악활동 교습 집의 빈도분석을 위한 백분율을 산출하여 전체적인 반응의 경향성을 파악하였다. 각 집단의 평균과 표준편차를 산출하고 각 집단의 차이점을 가지고 검증하기 위하여 SPSS를 이용한 t-test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 피아노 교습 집단에 비해 피아노와 사물놀이 국악활동을 교습 받는 집단의 연주 능력이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주 능력 중 강약, 박자, 음정, 템포 등 항목별 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 항목별 연주 중 박자, 템포, 강약, 음정의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 남, 녀의 성별에 미치는 영향은 박자, 템포, 강약, 음정의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 앞으로 이러한 연구를 토대로 피아노 교습에 앞서 선행되어져야 하는 교육 프로그램의 개발이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 사물놀이 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 아동들의 피아노 연주 능력을 검증하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 선정하였다. 첫째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 둘째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주능력 중 강약, 박자, 음정, 템포 등 항목별 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 이러한 목적을 위하여 I시.K시의 초등학교 아동 104명을 대상으로 피아노 연주능력을 강약, 박자, 음정, 템포로 나누어 평가하였다. 평가 척도는 리쿼트 척도를 이용하였으며 피아노 교습집단과 피아노+사물놀이 국악활동 교습 집의 빈도분석을 위한 백분율을 산출하여 전체적인 반응의 경향성을 파악하였다. 각 집단의 평균과 표준편차를 산출하고 각 집단의 차이점을 가지고 검증하기 위하여 SPSS를 이용한 t-test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주에 미치는 영향은 피아노 교습 집단에 비해 피아노와 사물놀이 국악활동을 교습 받는 집단의 연주 능력이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 사물놀이를 통한 국악활동이 피아노 연주 능력 중 강약, 박자, 음정, 템포 등 항목별 연주에 미치는 영향은 어떠한가? 항목별 연주 중 박자, 템포, 강약, 음정의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났으며 남, 녀의 성별에 미치는 영향은 박자, 템포, 강약, 음정의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그러므로 앞으로 이러한 연구를 토대로 피아노 교습에 앞서 선행되어져야 하는 교육 프로그램의 개발이 이루어져야 할 것이다.
This paper deals with influence between national classical music through Samulroli and piano perform. I made a selection following task in order to verify children's piano perform capability. First, what kind of influence does it take from national classical music through samulroli to piano perform....
This paper deals with influence between national classical music through Samulroli and piano perform. I made a selection following task in order to verify children's piano perform capability. First, what kind of influence does it take from national classical music through samulroli to piano perform. Second, what kind of influence does it take from national classical music through samulroli to strength and weakness, rhythm, tone, tempo and so on. So I examined into one hundred and four elementary school student among I city and K city, and estimated their piano perform. Second, what kind of influence does it tae from national classical music through Samulroli to strength and weakness, rhythm, tone, tempo and so on. This paper also itemize to strength and weakness, rhythm, tone, tempo. and I explained that Samulroli is influent orderly rhythm, tempo, strength and weakness, tone, tempo. and I explained that Samulroli is influent orderly rhythm, tempo, strength and weakness, tone to piano perform irrespective of boy and girl. In conclusion, we should develop new educational program being ahead of piano instruction on the foundation of these study which is divided to strength and weakness, rhythm, tone, tempo and so on. I investigated piano training group in comparison with piano and Samulroli and training group and put in operation t-test using SPSS so effect an inspection of evidence difference of two group. A main consequence of this paper is like following First, what kind of influence does it take from national classical music through Samulroli to piano perform piano perform capability of students who are instructed Samulroli and plano rated higher estimation than those who are instructed piano only.
This paper deals with influence between national classical music through Samulroli and piano perform. I made a selection following task in order to verify children's piano perform capability. First, what kind of influence does it take from national classical music through samulroli to piano perform. Second, what kind of influence does it take from national classical music through samulroli to strength and weakness, rhythm, tone, tempo and so on. So I examined into one hundred and four elementary school student among I city and K city, and estimated their piano perform. Second, what kind of influence does it tae from national classical music through Samulroli to strength and weakness, rhythm, tone, tempo and so on. This paper also itemize to strength and weakness, rhythm, tone, tempo. and I explained that Samulroli is influent orderly rhythm, tempo, strength and weakness, tone, tempo. and I explained that Samulroli is influent orderly rhythm, tempo, strength and weakness, tone to piano perform irrespective of boy and girl. In conclusion, we should develop new educational program being ahead of piano instruction on the foundation of these study which is divided to strength and weakness, rhythm, tone, tempo and so on. I investigated piano training group in comparison with piano and Samulroli and training group and put in operation t-test using SPSS so effect an inspection of evidence difference of two group. A main consequence of this paper is like following First, what kind of influence does it take from national classical music through Samulroli to piano perform piano perform capability of students who are instructed Samulroli and plano rated higher estimation than those who are instructed piano only.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.