본 연구는 학력인정 평생교육시설 성인학습자를 대상으로 완벽주의 성향과 시험불안과의 관계를 살펴보고, 성별, 학년, 연령에 따른 완벽주의 성향 및 시험불만의 차이를 알아보았다. 완벽주의 성향이 시험불안에 미치는 영향을 규명하여 성인학습자들의 자기실현의 욕구, 학업성취를 위해 자신에 적합한 목표를 세울 수 있도록 생활지도와 상담에 활용할 기초 자료를 제공하고 이해를 돕는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구가설은 가설1. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 완벽주의 성향 및 시험불안은 유의미한 차이가 있을 것이다. 가설1-1. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 완벽주의성향은 유의한 차이가 있을 것이다. 가설1-2. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 시험불안은 유의한 차이가 있을 것이다. 가설2. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 ...
본 연구는 학력인정 평생교육시설 성인학습자를 대상으로 완벽주의 성향과 시험불안과의 관계를 살펴보고, 성별, 학년, 연령에 따른 완벽주의 성향 및 시험불만의 차이를 알아보았다. 완벽주의 성향이 시험불안에 미치는 영향을 규명하여 성인학습자들의 자기실현의 욕구, 학업성취를 위해 자신에 적합한 목표를 세울 수 있도록 생활지도와 상담에 활용할 기초 자료를 제공하고 이해를 돕는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구가설은 가설1. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 완벽주의 성향 및 시험불안은 유의미한 차이가 있을 것이다. 가설1-1. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 완벽주의성향은 유의한 차이가 있을 것이다. 가설1-2. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 시험불안은 유의한 차이가 있을 것이다. 가설2. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 자기지향적 완벽주의, 타인지향적 완벽주의, 사회적으로 부과된 완벽주의 와 시험불안은 유의미한 관계가 있을 것이다. 가설3. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 완벽주의 성향이 높은 집단은 낮은 집단에 비해서 시험불안의 수준이 높을 것이다. 이러한 연구가설을 검증하기 위해, 학력인정 평생교육시설 성인학습자 158명(남:11명, 여:147명)을 연구대상으로, Hewitt와 Flett(1991)가 제작하고, 최원혜(1999)가 번안한 다차원적 완벽주의 척도(Multimensional Perfectionism Scale, MPS)와 최진승(1989)이 한국문화와 언어에 적합하게 번안한 시험불안의 측정도구를 사용하여, 수집된 자료는 가설을 검증하기 위해 pearson상관, t검증, 분산분석, scheffe사후분석을 사용하였다. 통계분석 결과는 첫째, 성별, 연령, 학년에 따라 완벽주의 성향에 차이가 있는지 알아본 결과, 성별, 학년은 차이가 없었고, 연령에 따라 완벽주의는 유의한 차이는 없었으나, 사후분석 결과는 40대가 50대 보다 사회적으로 부과된 완벽주의 성향이 더 높은 것으로 나타났다. 즉, 성인학습자들은 사회적 역할, 직장에서의 역할, 기대감, 개인적 요구 등으로 해서 의미 있는 타인이 자신에게 높은 기대를 부여하고, 엄격한 평가를 한다고 지각하거나 믿기 때문이다. 둘째, 성별, 연령, 학년에 따라 시험불안에 차이가 있는지 알아본 결과, 여자가 남자보다 시험불안이 더 높고, 연령이 높을수록 시험불안이 높았고, 학년 간에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 즉, 여자가 남자보다 자신에게 높은 생활기준을 적용하고 타인에게 의존적이거나 기대를 하고, 시험이나 평가 상황을 더 민감하게 지각한다. 연령이 높을수록 시험 증 성취과제를 처리하는데 주의집중의 능력이 부족하고, 학습기술과 수검기술의 부족으로 높은 시험불안을 야기 시킬 수 있다. 셋째, 완벽주의성향과 시험불안은 정적상관을 이루어 완벽주의 성향이 높을수록 시험불안도 높은 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의 성향이 높을수록 인정받고자 하는 강한 욕구와 실패에 대한 강한 두려움이 시험이라는 평가 상황에서 높은 시험불안을 유발 할 것이다. 넷째, 완벽주의 세 가지 하위요인과 시험불만과의 관계는 정적상관을 보였고, 특히 타인지향적 완벽주의는 시험불안과 가장 높은 정적상관을 보였다. 즉, 자신의 수행기준을 비현실적으로 지나치게 높게 세우고 자기자신에게 완벽한 행동을 요구하고, 타인에게 수행기준을 높게 세우고 행동을 엄격하게 평가하고, 의미 있는 타인이 자신에게 비현실적 기준을 가지고 완벽한 행동을 요구한다고 지각한다. 이러한 성향이 부담으로 작용하여 시험이라는 높은 평가 상황에서 시험불안을 나타낼 것이다. 학습하는데 주의 집중력이 부족하고 정보를 처리하는데 많은 시간이 필요하기 때문에 타인에게 의존적이고 높은 기대를 하는 성인학습자들은 자신에게 부과하는 높은 기준을 타인에게도 마찬가지로 부과하고 요구에 대한 부담감이 시험과 평가 상황에서 높은 불안을 유발 시킬 수 있다. 다섯째, 완벽주의 성향이 높은 집단은 낮은 집단에 비해 높은 시험불안을 보였고, 자기지향적 완벽주의, 사회적으로 부과된 완벽주의와 시험 불안은 유의한 차이는 없었으며, 특히, 타인지향적 완벽주의가 높은 집단이 시험불안이 높았다. 이상의 연구결과로 학력인정 평생교육시설 성인학습자의 완벽주의 성향과 시험불안이 상관이 있음을 밝힘으로써 완벽주의성향이 시험불안에 영향이 있음을 알 수 있다. 성인학습자들은 중단했던 공부를 계속하는 특수한 상황에서 자신이 잘 해낼 수 있는가에 대해 지나친 근심과 주변의 주요사람들로부터 인정받고 싶은 욕구가 강하여 완벽주의 성향이 높게 나타나며, 공부에 대한 자신감의 결여가 학업을 지속시키는데 지장을 초래할 수 있다. 성인학습자들의 이러한 성향을 이해해서 학업을 중단하지 않고 자기실현의 욕구를 실현하는데 의의를 두고자한다.
본 연구는 학력인정 평생교육시설 성인학습자를 대상으로 완벽주의 성향과 시험불안과의 관계를 살펴보고, 성별, 학년, 연령에 따른 완벽주의 성향 및 시험불만의 차이를 알아보았다. 완벽주의 성향이 시험불안에 미치는 영향을 규명하여 성인학습자들의 자기실현의 욕구, 학업성취를 위해 자신에 적합한 목표를 세울 수 있도록 생활지도와 상담에 활용할 기초 자료를 제공하고 이해를 돕는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 설정한 연구가설은 가설1. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 완벽주의 성향 및 시험불안은 유의미한 차이가 있을 것이다. 가설1-1. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 완벽주의성향은 유의한 차이가 있을 것이다. 가설1-2. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 성별, 학년, 연령에 따라 시험불안은 유의한 차이가 있을 것이다. 가설2. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 자기지향적 완벽주의, 타인지향적 완벽주의, 사회적으로 부과된 완벽주의 와 시험불안은 유의미한 관계가 있을 것이다. 가설3. 학력인정 평생교육시설 성인학습자들은 완벽주의 성향이 높은 집단은 낮은 집단에 비해서 시험불안의 수준이 높을 것이다. 이러한 연구가설을 검증하기 위해, 학력인정 평생교육시설 성인학습자 158명(남:11명, 여:147명)을 연구대상으로, Hewitt와 Flett(1991)가 제작하고, 최원혜(1999)가 번안한 다차원적 완벽주의 척도(Multimensional Perfectionism Scale, MPS)와 최진승(1989)이 한국문화와 언어에 적합하게 번안한 시험불안의 측정도구를 사용하여, 수집된 자료는 가설을 검증하기 위해 pearson상관, t검증, 분산분석, scheffe사후분석을 사용하였다. 통계분석 결과는 첫째, 성별, 연령, 학년에 따라 완벽주의 성향에 차이가 있는지 알아본 결과, 성별, 학년은 차이가 없었고, 연령에 따라 완벽주의는 유의한 차이는 없었으나, 사후분석 결과는 40대가 50대 보다 사회적으로 부과된 완벽주의 성향이 더 높은 것으로 나타났다. 즉, 성인학습자들은 사회적 역할, 직장에서의 역할, 기대감, 개인적 요구 등으로 해서 의미 있는 타인이 자신에게 높은 기대를 부여하고, 엄격한 평가를 한다고 지각하거나 믿기 때문이다. 둘째, 성별, 연령, 학년에 따라 시험불안에 차이가 있는지 알아본 결과, 여자가 남자보다 시험불안이 더 높고, 연령이 높을수록 시험불안이 높았고, 학년 간에는 차이가 없는 것으로 나타났다. 즉, 여자가 남자보다 자신에게 높은 생활기준을 적용하고 타인에게 의존적이거나 기대를 하고, 시험이나 평가 상황을 더 민감하게 지각한다. 연령이 높을수록 시험 증 성취과제를 처리하는데 주의집중의 능력이 부족하고, 학습기술과 수검기술의 부족으로 높은 시험불안을 야기 시킬 수 있다. 셋째, 완벽주의성향과 시험불안은 정적상관을 이루어 완벽주의 성향이 높을수록 시험불안도 높은 것으로 나타났다. 즉, 완벽주의 성향이 높을수록 인정받고자 하는 강한 욕구와 실패에 대한 강한 두려움이 시험이라는 평가 상황에서 높은 시험불안을 유발 할 것이다. 넷째, 완벽주의 세 가지 하위요인과 시험불만과의 관계는 정적상관을 보였고, 특히 타인지향적 완벽주의는 시험불안과 가장 높은 정적상관을 보였다. 즉, 자신의 수행기준을 비현실적으로 지나치게 높게 세우고 자기자신에게 완벽한 행동을 요구하고, 타인에게 수행기준을 높게 세우고 행동을 엄격하게 평가하고, 의미 있는 타인이 자신에게 비현실적 기준을 가지고 완벽한 행동을 요구한다고 지각한다. 이러한 성향이 부담으로 작용하여 시험이라는 높은 평가 상황에서 시험불안을 나타낼 것이다. 학습하는데 주의 집중력이 부족하고 정보를 처리하는데 많은 시간이 필요하기 때문에 타인에게 의존적이고 높은 기대를 하는 성인학습자들은 자신에게 부과하는 높은 기준을 타인에게도 마찬가지로 부과하고 요구에 대한 부담감이 시험과 평가 상황에서 높은 불안을 유발 시킬 수 있다. 다섯째, 완벽주의 성향이 높은 집단은 낮은 집단에 비해 높은 시험불안을 보였고, 자기지향적 완벽주의, 사회적으로 부과된 완벽주의와 시험 불안은 유의한 차이는 없었으며, 특히, 타인지향적 완벽주의가 높은 집단이 시험불안이 높았다. 이상의 연구결과로 학력인정 평생교육시설 성인학습자의 완벽주의 성향과 시험불안이 상관이 있음을 밝힘으로써 완벽주의성향이 시험불안에 영향이 있음을 알 수 있다. 성인학습자들은 중단했던 공부를 계속하는 특수한 상황에서 자신이 잘 해낼 수 있는가에 대해 지나친 근심과 주변의 주요사람들로부터 인정받고 싶은 욕구가 강하여 완벽주의 성향이 높게 나타나며, 공부에 대한 자신감의 결여가 학업을 지속시키는데 지장을 초래할 수 있다. 성인학습자들의 이러한 성향을 이해해서 학업을 중단하지 않고 자기실현의 욕구를 실현하는데 의의를 두고자한다.
This study deals with the relation between perfectionistic propensity and exam anxiety with the subjects of grown-up learners in accepted lifelong education facilities and the difference between them according to sex, grade, and age. The purpose is to find out the effect of perfectionistic propensit...
This study deals with the relation between perfectionistic propensity and exam anxiety with the subjects of grown-up learners in accepted lifelong education facilities and the difference between them according to sex, grade, and age. The purpose is to find out the effect of perfectionistic propensity on exam anxiety and provide basic data to be used to help set proper objectives for the demand of self-realization and academic achievement of grown-up learners. The research hypotheses are as follows. 1. There will be a significant difference between perfectionistic propensity and exam anxiety according to sex, grade, and age of grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 1-1. There will be a significant difference in perfectionistic propensity according to sex, grade, and age of grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 1-2. There will be a significant difference in exam anxiety according to sex, grade, and age of grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 2. There will be a significant relation between self-oriented, others-oriented, and social perfectionism and exam anxiety to grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 3. The level of exam anxiety of the group with higher perfectionism is higher than that of the group with lower perfectionism. To support these hypotheses, with the subjects of 158 adults (male:11, female:147), Multi-dimensional Perfectionism Scale which was made by Hewitt and Flett(1991) and adapted in accordance with Korean culture and language by Choi Won Hye was used. And Pearson Interaction , T-test, dispersion analysis, and Scheffe's or post facto analysis were used. The results of statistic analysis are as follows. First, there was no difference in perfectionism according to sex and grade and no significant difference in perfectionism according to age. But the results of ex post facto analysis show that in the aspect of social perfectionism, those in their 40s are higher than those in their 50s. It is that grown-up learners think that they are highly expected on the basis of social roles, roles in their workplace, expectation, and private demand and they are appraised rigidly. Second, in the aspect of exam anxiety according to sex, age, and grade, women have more exam anxiety than men. The higher their age, the higher the level of exam anxiety. There is no difference between grades. Women want greater life standards, depend on others much more, and respond sensitively to exams than men. As their age is higher, they have less concentration on their work. This lack can bring about exam anxiety. Third, because perfectionistic propensity and exam anxiety are in the interrelation, the greater this propensity, the higher the exam anxiety. If they have greater perfectionistic propensity, greater demand to be recognized and stronger fear of failure can trigger higher exam anxiety in the situation of appraisal. Fourth, the relation between three sub elements of perfectionism and the exam anxiety is in the interrelation. Especially others-oriented perfectionism is in the highest interrelation with exam anxiety. They think of the standards of their performance unrealistically too highly, want themselves to do perfectly, set others' performance standards highly, estimate their behaviors and require others to do perfectly on the basis of unrealistic standards. This burden causes them to show exam anxiety in the examination appraisal. Because adult learners lace concentration in studying and need more time to process information, they depend on others and put more expectation on others. Fifth, the group with higher perfectionistic propensity shows stronger exam anxiety than that with lower perfectionistic propensity. There is no significant difference between self-oriented and social perfectionism. Especially the group with others-oriented perfectionism is highest in exam anxiety. By revealing that there is an interrelation between perfectionistic propensity and exam anxiety of adult learners, the above research results show that this propensity can have an effect on the anxiety. Because in the situation of going on learning, adult learners have several anxieties about if they can do the work properly, about the desire that they want to get recognition from others, their perfectionistic propensity is higher. The lack of confidence of learning can prevent them from keeping their learning. By understanding their propensity, it is important to keep on learning and achieve their goals.
This study deals with the relation between perfectionistic propensity and exam anxiety with the subjects of grown-up learners in accepted lifelong education facilities and the difference between them according to sex, grade, and age. The purpose is to find out the effect of perfectionistic propensity on exam anxiety and provide basic data to be used to help set proper objectives for the demand of self-realization and academic achievement of grown-up learners. The research hypotheses are as follows. 1. There will be a significant difference between perfectionistic propensity and exam anxiety according to sex, grade, and age of grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 1-1. There will be a significant difference in perfectionistic propensity according to sex, grade, and age of grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 1-2. There will be a significant difference in exam anxiety according to sex, grade, and age of grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 2. There will be a significant relation between self-oriented, others-oriented, and social perfectionism and exam anxiety to grown-up learners in accepted lifelong education facilities. 3. The level of exam anxiety of the group with higher perfectionism is higher than that of the group with lower perfectionism. To support these hypotheses, with the subjects of 158 adults (male:11, female:147), Multi-dimensional Perfectionism Scale which was made by Hewitt and Flett(1991) and adapted in accordance with Korean culture and language by Choi Won Hye was used. And Pearson Interaction , T-test, dispersion analysis, and Scheffe's or post facto analysis were used. The results of statistic analysis are as follows. First, there was no difference in perfectionism according to sex and grade and no significant difference in perfectionism according to age. But the results of ex post facto analysis show that in the aspect of social perfectionism, those in their 40s are higher than those in their 50s. It is that grown-up learners think that they are highly expected on the basis of social roles, roles in their workplace, expectation, and private demand and they are appraised rigidly. Second, in the aspect of exam anxiety according to sex, age, and grade, women have more exam anxiety than men. The higher their age, the higher the level of exam anxiety. There is no difference between grades. Women want greater life standards, depend on others much more, and respond sensitively to exams than men. As their age is higher, they have less concentration on their work. This lack can bring about exam anxiety. Third, because perfectionistic propensity and exam anxiety are in the interrelation, the greater this propensity, the higher the exam anxiety. If they have greater perfectionistic propensity, greater demand to be recognized and stronger fear of failure can trigger higher exam anxiety in the situation of appraisal. Fourth, the relation between three sub elements of perfectionism and the exam anxiety is in the interrelation. Especially others-oriented perfectionism is in the highest interrelation with exam anxiety. They think of the standards of their performance unrealistically too highly, want themselves to do perfectly, set others' performance standards highly, estimate their behaviors and require others to do perfectly on the basis of unrealistic standards. This burden causes them to show exam anxiety in the examination appraisal. Because adult learners lace concentration in studying and need more time to process information, they depend on others and put more expectation on others. Fifth, the group with higher perfectionistic propensity shows stronger exam anxiety than that with lower perfectionistic propensity. There is no significant difference between self-oriented and social perfectionism. Especially the group with others-oriented perfectionism is highest in exam anxiety. By revealing that there is an interrelation between perfectionistic propensity and exam anxiety of adult learners, the above research results show that this propensity can have an effect on the anxiety. Because in the situation of going on learning, adult learners have several anxieties about if they can do the work properly, about the desire that they want to get recognition from others, their perfectionistic propensity is higher. The lack of confidence of learning can prevent them from keeping their learning. By understanding their propensity, it is important to keep on learning and achieve their goals.
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