최근 국내에는 주로 외부 긴장 방법과 케이블, 대형 프리캐스트 부재 및 고성능 구조재료를 사용한 교량들이 설계 · 시공되고 있다. 이러한 현상은 과거 1980년대에 일본 등의 선진국에서 나타났던 현상과 동일하다. 따라서 선진국에서 1990년대 이후에 유행하고 있는 복합구조 교량 즉, 강재와 콘크리트를 동시에 적용하는 형식 혼용 교량이 조만간 국내에 본격적으로 도입될 것이다. 이에 따라 진보된 구조형식을 적용한 경제적 구조물의 설계 및 시공을 위해서 복합부재 구조에 대한 연구가 절실한 것으로 판단된다. 따라서 본 연구에서는 합성부재 및 복합부재의 부재 실험을 수행하여 복합구조기술에서 가장 핵심이라 할 수 있는 강재와 콘크리트의 접합, 합성에 따른 ...
최근 국내에는 주로 외부 긴장 방법과 케이블, 대형 프리캐스트 부재 및 고성능 구조재료를 사용한 교량들이 설계 · 시공되고 있다. 이러한 현상은 과거 1980년대에 일본 등의 선진국에서 나타났던 현상과 동일하다. 따라서 선진국에서 1990년대 이후에 유행하고 있는 복합구조 교량 즉, 강재와 콘크리트를 동시에 적용하는 형식 혼용 교량이 조만간 국내에 본격적으로 도입될 것이다. 이에 따라 진보된 구조형식을 적용한 경제적 구조물의 설계 및 시공을 위해서 복합부재 구조에 대한 연구가 절실한 것으로 판단된다. 따라서 본 연구에서는 합성부재 및 복합부재의 부재 실험을 수행하여 복합구조기술에서 가장 핵심이라 할 수 있는 강재와 콘크리트의 접합, 합성에 따른 응력 분포 특성을 살펴봄으로써 경제적이면서, 합리적인 접합방법을 모색하였다.
최근 국내에는 주로 외부 긴장 방법과 케이블, 대형 프리캐스트 부재 및 고성능 구조재료를 사용한 교량들이 설계 · 시공되고 있다. 이러한 현상은 과거 1980년대에 일본 등의 선진국에서 나타났던 현상과 동일하다. 따라서 선진국에서 1990년대 이후에 유행하고 있는 복합구조 교량 즉, 강재와 콘크리트를 동시에 적용하는 형식 혼용 교량이 조만간 국내에 본격적으로 도입될 것이다. 이에 따라 진보된 구조형식을 적용한 경제적 구조물의 설계 및 시공을 위해서 복합부재 구조에 대한 연구가 절실한 것으로 판단된다. 따라서 본 연구에서는 합성부재 및 복합부재의 부재 실험을 수행하여 복합구조기술에서 가장 핵심이라 할 수 있는 강재와 콘크리트의 접합, 합성에 따른 응력 분포 특성을 살펴봄으로써 경제적이면서, 합리적인 접합방법을 모색하였다.
Bridges using external prestressing method, cables, large-scale precast members, and high performance materials are being designed and constructed in Korea recently. This phenomenon is the same as that appeared in the advanced countries like Japan, etc. The hybrid bridges using steel and concrete, w...
Bridges using external prestressing method, cables, large-scale precast members, and high performance materials are being designed and constructed in Korea recently. This phenomenon is the same as that appeared in the advanced countries like Japan, etc. The hybrid bridges using steel and concrete, which is popular in the advanced countries since 1990s will be introduced into Korea very soon. So the study on the hybrid structures shall be indispensable in order to design and construct the economical structures adopting the advanced structural elements. In this context, the study was carried out by the tests with composite members and hybrid members, to know the economical and reasonable connection method. It was based on the analysis of the characteristics of stress distribution in the connection part of steel and concrete members.
Bridges using external prestressing method, cables, large-scale precast members, and high performance materials are being designed and constructed in Korea recently. This phenomenon is the same as that appeared in the advanced countries like Japan, etc. The hybrid bridges using steel and concrete, which is popular in the advanced countries since 1990s will be introduced into Korea very soon. So the study on the hybrid structures shall be indispensable in order to design and construct the economical structures adopting the advanced structural elements. In this context, the study was carried out by the tests with composite members and hybrid members, to know the economical and reasonable connection method. It was based on the analysis of the characteristics of stress distribution in the connection part of steel and concrete members.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.