본 논문은 지하철 콘크리트 BOX 구조물의 온도균열 제어 방법의 효과를 평가한 것이다. 해석에 적용된 시멘트는 1종 보통포틀랜드시멘트, 플라이애쉬시멘트, 4종 저발열형시멘트 등 3종류로 하였고, 시공이음길이는 10m, 15m, 20m, 30m 등 4가지로 하였다. 또한, 콘크리트 타설 온도는 20℃, 25℃, 30℃ 3가지로 변화시켜 3차원 유한요소법을 이용하여 온도해석 및 온도응력해석을 실시하였다. 해석 결과, 지하철 콘크리트 BOX 구조물은 벽체의 경우 내부구속 보다는 외부구속에 의한 균열발생 가능성이 높아 관통균열 발생 가능성이 큰 것으로 평가되었다. 1종 시멘트를 사용한 경우, 외부구속에 의한 온도균열지수가 0.82~1.00의 범위로서 콘크리트표준시방서에서 제시하고 있는 「유해한 균열을 제어 할 수 있는 수준」에 있으며, 4종 시멘트를 사용할 경우, 온도균열지수는 1.87~2.26로서 「균열발생을 방지하고자 하는 수준」에 있는 것으로 나타났다. 시공 이음길이를 30m에서 l0m로 줄일 경우 1종 및 플라이애쉬시멘트를 사용한 콘크리트에서 온도균열지수는 0.2 정도 증가하였으며, 콘크리트의 타설온도를 30℃에서 20℃로 낮출 경우 온도균열지수가 0.2 정도 증가하여 수화열에 의한 온도균열 제어에는 큰 효과가 없는 것으로 평가되었다.
본 논문은 지하철 콘크리트 BOX 구조물의 온도균열 제어 방법의 효과를 평가한 것이다. 해석에 적용된 시멘트는 1종 보통포틀랜드시멘트, 플라이애쉬시멘트, 4종 저발열형시멘트 등 3종류로 하였고, 시공이음길이는 10m, 15m, 20m, 30m 등 4가지로 하였다. 또한, 콘크리트 타설 온도는 20℃, 25℃, 30℃ 3가지로 변화시켜 3차원 유한요소법을 이용하여 온도해석 및 온도응력해석을 실시하였다. 해석 결과, 지하철 콘크리트 BOX 구조물은 벽체의 경우 내부구속 보다는 외부구속에 의한 균열발생 가능성이 높아 관통균열 발생 가능성이 큰 것으로 평가되었다. 1종 시멘트를 사용한 경우, 외부구속에 의한 온도균열지수가 0.82~1.00의 범위로서 콘크리트표준시방서에서 제시하고 있는 「유해한 균열을 제어 할 수 있는 수준」에 있으며, 4종 시멘트를 사용할 경우, 온도균열지수는 1.87~2.26로서 「균열발생을 방지하고자 하는 수준」에 있는 것으로 나타났다. 시공 이음길이를 30m에서 l0m로 줄일 경우 1종 및 플라이애쉬시멘트를 사용한 콘크리트에서 온도균열지수는 0.2 정도 증가하였으며, 콘크리트의 타설온도를 30℃에서 20℃로 낮출 경우 온도균열지수가 0.2 정도 증가하여 수화열에 의한 온도균열 제어에는 큰 효과가 없는 것으로 평가되었다.
The objective of this paper is evaluated the effect of the hydration heat cracking control method in concrete box structure under the ground. To used the cement which according to analyse were type Ⅰ cement, fly ash cement, and type Ⅳ cement, and then the construction joint lengths are 10m, 15m, 20m...
The objective of this paper is evaluated the effect of the hydration heat cracking control method in concrete box structure under the ground. To used the cement which according to analyse were type Ⅰ cement, fly ash cement, and type Ⅳ cement, and then the construction joint lengths are 10m, 15m, 20m, and 30m. And it also changed the temperature of placing to measured its affections, such as for the temperature to 20℃, 25℃, and 30℃, and it also used 3-dimension finite element method. Therefore, it could try the temperature and thermal stress analysis. As the result, it was investigated that crack generation possibility was possibly higher to be happened with external constraint than internal constraint for the wall of concrete box structure under the ground. So, the process helps to be occurred the passing-through crack with high possibility. In the case of type Ⅰ cement, that temperature crack index indicates 0.82 to 1.00 to control harmful cracking by external constraint. For the another case of type Ⅳ cement, temperature crack index indicates 1.87 to 2.26 to prevent cracking. In addition, temperature crack index was raised for 0.2 when construction joint was became 10m from 30m. But it is not influenced to crack control. Also, temperature crack index was raised for 0.2 when concreting temperature was changed to 20℃ from 30℃. From this study, it shows that is not effected hydration heat crack control by heat of hydration.
The objective of this paper is evaluated the effect of the hydration heat cracking control method in concrete box structure under the ground. To used the cement which according to analyse were type Ⅰ cement, fly ash cement, and type Ⅳ cement, and then the construction joint lengths are 10m, 15m, 20m, and 30m. And it also changed the temperature of placing to measured its affections, such as for the temperature to 20℃, 25℃, and 30℃, and it also used 3-dimension finite element method. Therefore, it could try the temperature and thermal stress analysis. As the result, it was investigated that crack generation possibility was possibly higher to be happened with external constraint than internal constraint for the wall of concrete box structure under the ground. So, the process helps to be occurred the passing-through crack with high possibility. In the case of type Ⅰ cement, that temperature crack index indicates 0.82 to 1.00 to control harmful cracking by external constraint. For the another case of type Ⅳ cement, temperature crack index indicates 1.87 to 2.26 to prevent cracking. In addition, temperature crack index was raised for 0.2 when construction joint was became 10m from 30m. But it is not influenced to crack control. Also, temperature crack index was raised for 0.2 when concreting temperature was changed to 20℃ from 30℃. From this study, it shows that is not effected hydration heat crack control by heat of hydration.
주제어
#지하철 콘크리트 구조물 온도균열
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