1987년 일본교도회의 (京都會議)에서 21세기 인류에 있어 최대의 과제는 "지구온난화" 에 대처하는 것이라고 선언한바 있다. 산업화에 따른 도시의 팽창과 경제성장에 따른 자동차의 증가는 배기가스를 증가시켜 지구온난화와 공기오염으로 심각한 환경문제를 야기시켰다. 대도시 교통난과 환경문제 해소를 위한 유일한 대안으로 대량수송 대중교통수단으로 안전, 정확, 신속, 쾌적하면서 고품질의 서비스를 제공할 수 있고, 고밀도, 고신뢰도 운행이 가능한 지하철등의 도시고속철도망 구축이 필요하다. 1879년 5월 31일 ...
1987년 일본교도회의 (京都會議)에서 21세기 인류에 있어 최대의 과제는 "지구온난화" 에 대처하는 것이라고 선언한바 있다. 산업화에 따른 도시의 팽창과 경제성장에 따른 자동차의 증가는 배기가스를 증가시켜 지구온난화와 공기오염으로 심각한 환경문제를 야기시켰다. 대도시 교통난과 환경문제 해소를 위한 유일한 대안으로 대량수송 대중교통수단으로 안전, 정확, 신속, 쾌적하면서 고품질의 서비스를 제공할 수 있고, 고밀도, 고신뢰도 운행이 가능한 지하철등의 도시고속철도망 구축이 필요하다. 1879년 5월 31일 전기기관차가 탄생하고, 1890년 런던에서 지하철(전기기관차 견인)탄생이후 지금 세계 115여개 도시에서 지하철이 운행되고 있다. 지하철의 동력인 전력공급방식은 강체가선방식 개발이전에는 제3궤조방식에 의존하였다. 제3궤조방식은 지상구간의 커티너리가선 구간과 직통운전이 불가능한 문제점을 안고 있다. 1983년 프랑스에서 R-Bar(Ridgid Conductor Bar)가 탄생하고 1961년 일본에서 T-Bar(T-type Conductor Bar)가 개발된 이후 강체가선 가공선 방식이 널리 보급되었고, 우리나라에서는 1974년 8월 15일 개통한 서울지하철 1호선에 T-Bar가 사용된 이후 부산지하철을 제외한 DC1500V 지하철에 사용되고 있으며 R-Bar는 1990년 9월 20일 철도청에서 유럽에서 사용되고 있는 DC1500V용을 개량하여 과천선 및 분당선 AC25KV 복선전철 건설에 적용하기로 결정하여 세계에서 유일하게 AC25KV 지하철에 사용되고 있다. 지하철 역사 30년이 된 지금 R-Bar와 T-Bar의 장단점을 비교하여 앞으로 신설하는 지하철과 Life Cycle이 도래하여 교체할때에 안전성, 신뢰성, 편리성이 높고 경제적인 가선시스템을 제시하고자 하는 것이 본 논문의 목적이다. 따라서 본 논문은 전기철도의 역사를 약술하고 전차선로의 구성과 종류를 고찰한 다음 1) 강체가선방식의 일반적 특징, 2) 커티너리방식과 강체방식의 중요한 특징비교, 3) 강체가선방식의 장점분석, 4) 집전성능의 평가기준과 영향을 미치는 요인, 5) R-Bar와 T-Bar의 특성비교, 6) R-Bar와 T-Bar의 경제성비교에 중점을 두고 건설 및 유지보수 측면에서 비교 검토 연구하였다. 결론적으로 R-Bar가 T-Bar보다는 가선특성이 우수하고 건설비 및 유지보수비 측면에서 훨씬 경제적이라는 것을 제시하고자 했다.
1987년 일본교도회의 (京都會議)에서 21세기 인류에 있어 최대의 과제는 "지구온난화" 에 대처하는 것이라고 선언한바 있다. 산업화에 따른 도시의 팽창과 경제성장에 따른 자동차의 증가는 배기가스를 증가시켜 지구온난화와 공기오염으로 심각한 환경문제를 야기시켰다. 대도시 교통난과 환경문제 해소를 위한 유일한 대안으로 대량수송 대중교통수단으로 안전, 정확, 신속, 쾌적하면서 고품질의 서비스를 제공할 수 있고, 고밀도, 고신뢰도 운행이 가능한 지하철등의 도시고속철도망 구축이 필요하다. 1879년 5월 31일 전기기관차가 탄생하고, 1890년 런던에서 지하철(전기기관차 견인)탄생이후 지금 세계 115여개 도시에서 지하철이 운행되고 있다. 지하철의 동력인 전력공급방식은 강체가선방식 개발이전에는 제3궤조방식에 의존하였다. 제3궤조방식은 지상구간의 커티너리가선 구간과 직통운전이 불가능한 문제점을 안고 있다. 1983년 프랑스에서 R-Bar(Ridgid Conductor Bar)가 탄생하고 1961년 일본에서 T-Bar(T-type Conductor Bar)가 개발된 이후 강체가선 가공선 방식이 널리 보급되었고, 우리나라에서는 1974년 8월 15일 개통한 서울지하철 1호선에 T-Bar가 사용된 이후 부산지하철을 제외한 DC1500V 지하철에 사용되고 있으며 R-Bar는 1990년 9월 20일 철도청에서 유럽에서 사용되고 있는 DC1500V용을 개량하여 과천선 및 분당선 AC25KV 복선전철 건설에 적용하기로 결정하여 세계에서 유일하게 AC25KV 지하철에 사용되고 있다. 지하철 역사 30년이 된 지금 R-Bar와 T-Bar의 장단점을 비교하여 앞으로 신설하는 지하철과 Life Cycle이 도래하여 교체할때에 안전성, 신뢰성, 편리성이 높고 경제적인 가선시스템을 제시하고자 하는 것이 본 논문의 목적이다. 따라서 본 논문은 전기철도의 역사를 약술하고 전차선로의 구성과 종류를 고찰한 다음 1) 강체가선방식의 일반적 특징, 2) 커티너리방식과 강체방식의 중요한 특징비교, 3) 강체가선방식의 장점분석, 4) 집전성능의 평가기준과 영향을 미치는 요인, 5) R-Bar와 T-Bar의 특성비교, 6) R-Bar와 T-Bar의 경제성비교에 중점을 두고 건설 및 유지보수 측면에서 비교 검토 연구하였다. 결론적으로 R-Bar가 T-Bar보다는 가선특성이 우수하고 건설비 및 유지보수비 측면에서 훨씬 경제적이라는 것을 제시하고자 했다.
Railroad, a superior mode of public transportation provides safe, efficient, speedy, comfortable and economical service, has fundamentally different characteristics from airplanes, ships and cars. Among the unique characteristics of a railroad is the fact that it operates on fixed track with multipl...
Railroad, a superior mode of public transportation provides safe, efficient, speedy, comfortable and economical service, has fundamentally different characteristics from airplanes, ships and cars. Among the unique characteristics of a railroad is the fact that it operates on fixed track with multiple car trains. The subway system was first selected as the best solution to difficult automobile traffic conditions and environmental problems. Seoul subway no.1line (Jongno line) was opened for service on August 15, 1974. Seoul city has completed and now operates eight subway lines (286.9km) since 1974. At present the subways operate in Busan, Daegu and Incheon city, and are under construction in Gwangju and Daeieon city. The power source for subway trains has been electricity since 1896, and power supply systems are the third rail type and/or the catenary system. The typical catenary system is the rigid bar type. R-bar and T-bar are used in the rigid bar type of catenary system, and the two types of R-bar and T-bar are uesd in Korea also. R-bar is used only for AC 25kV power supply and T-bar for DC 1,500V. From 30 years of subway experience I would like to suggest the most economic catenary system to ensure of safety, reliability and expediency for the railway lines to be constructed and the forthcoming replacement due to the life cycle after studying and analysing the characteristics, advantages and disadvantages of R-bar and T-bar.Railroad, a superior mode of public transportation provides safe, efficient, speedy, comfortable and economical service, has fundamentally different characteristics from airplanes, ships and cars. Among the unique characteristics of a railroad is the fact that it operates on fixed track with multiple car trains. The subway system was first selected as the best solution to difficult automobile traffic conditions and environmental problems. Seoul subway no. no.1line (Jongno line) was opened for service on August 15, 1974. Seoul city has completed and now operates eight subway lines (286.7km) since 1974. At present the subways operate in Busan, Daegu and Incheon city, and are under construction in Gwangju and Daejeon city. The power source far subway trains has been electrified since 1896, and power supply systems are the third rail type and/or the catenary system. The typical catenary system is the rigid bar type. R-bar and T-bar are used in the rigid bar type of catenary system, and the two types of R-bar and T-bar are uesd in Korea also. R-bar is used only for AC 25kV power supply and T-bar for DC 1,500V. From 30 years of subway experience I would like to suggest the most economic catenary system to ensure of safety, reliability and expediency for the railway lines to be constructed and the forthcoming replacement due to the life cycle after studying and analysing the characteristics, advantages and disadvantages of R-bar and T-bar.
Railroad, a superior mode of public transportation provides safe, efficient, speedy, comfortable and economical service, has fundamentally different characteristics from airplanes, ships and cars. Among the unique characteristics of a railroad is the fact that it operates on fixed track with multiple car trains. The subway system was first selected as the best solution to difficult automobile traffic conditions and environmental problems. Seoul subway no.1line (Jongno line) was opened for service on August 15, 1974. Seoul city has completed and now operates eight subway lines (286.9km) since 1974. At present the subways operate in Busan, Daegu and Incheon city, and are under construction in Gwangju and Daeieon city. The power source for subway trains has been electricity since 1896, and power supply systems are the third rail type and/or the catenary system. The typical catenary system is the rigid bar type. R-bar and T-bar are used in the rigid bar type of catenary system, and the two types of R-bar and T-bar are uesd in Korea also. R-bar is used only for AC 25kV power supply and T-bar for DC 1,500V. From 30 years of subway experience I would like to suggest the most economic catenary system to ensure of safety, reliability and expediency for the railway lines to be constructed and the forthcoming replacement due to the life cycle after studying and analysing the characteristics, advantages and disadvantages of R-bar and T-bar.Railroad, a superior mode of public transportation provides safe, efficient, speedy, comfortable and economical service, has fundamentally different characteristics from airplanes, ships and cars. Among the unique characteristics of a railroad is the fact that it operates on fixed track with multiple car trains. The subway system was first selected as the best solution to difficult automobile traffic conditions and environmental problems. Seoul subway no. no.1line (Jongno line) was opened for service on August 15, 1974. Seoul city has completed and now operates eight subway lines (286.7km) since 1974. At present the subways operate in Busan, Daegu and Incheon city, and are under construction in Gwangju and Daejeon city. The power source far subway trains has been electrified since 1896, and power supply systems are the third rail type and/or the catenary system. The typical catenary system is the rigid bar type. R-bar and T-bar are used in the rigid bar type of catenary system, and the two types of R-bar and T-bar are uesd in Korea also. R-bar is used only for AC 25kV power supply and T-bar for DC 1,500V. From 30 years of subway experience I would like to suggest the most economic catenary system to ensure of safety, reliability and expediency for the railway lines to be constructed and the forthcoming replacement due to the life cycle after studying and analysing the characteristics, advantages and disadvantages of R-bar and T-bar.
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