페미니즘 시각으로 본 미술 속의 여성상에 관한 연구 : 인상주의와 상징주의, 표현주의의 작품을 중심으로 (The) Research on women's images in fine arts from feminism perspective : Focused on the works of; impressionism, symbolism, and expressionism원문보기
여성의 특질을 갖추고 있는 것이란 의미의 라틴어 페미나(femina)에서 파생한 페미니즘(Feminism)은 1890년대 우머니즘(womanism)에 대신하여, 남녀평등 이론이나 여성의 권리운동을 지칭하는 말로 사용되기 시작했다. 페미니즘은 여성을 취급하는 사회적 방식이 어딘가 잘못되었다는 사고에서 출발하여 여성 억압의 원인과 규모를 분석하려는 19세기 자유 계몽주의적 자각에서 태동하였다. 그동안 잃어버린 여성의 주체성을 찾아서 궁극적으로는 여성 해방의 문제를 해결하고, 편협한 사회가치나 개념을 부각시키려는 사회변혁운동은 정치학뿐 아니라 오늘날에는 문학, 예술, 종교, 매체 등의 모든 문화에 적용되고 있다. 여성에 대한 억압은 사회생활 뿐 아니라, 예술에 있어서도 당연시 되어서 거의 20세기 무렵까지 여성에 대한 이미지를 수동적이고 비현실적이며 순종적인 것으로 표현하여 여성상을 고착화 시켜왔던 문제점을 발견할 수 있다. 모든 이미지는 관찰자의 의도로 사물을 보는 방법을 구체화 한 것으로 이미지가 예술 작품으로 제시되었을 때 감상자는 예술에 관하여 배운 갖가지 선입관 -미, 진리, 재능, 운명, 형태, 기호, 지위 등- 에 의하여 영향 받는다. 따라서 예술에 나타난 근대적 의식을 형성해온 서구 철학의 가장 일반적 전통들과 그에 부응한 제도권 미술에 나타난 여성 이미지의 본질에 관한 문제로서 특히 여성의 신체 이미지가 페미니즘 미술사의 주요 쟁점으로 다뤄지기 시작했던 것이다. 미술사에 나타난 여성 이미지는 여신, 성모 마리아, 귀부인에 이어 창부, 팜므 파탈(femme fatale)등으로서 이는 단순히 여성과 남성의 해부학적 구별을 넘어서서 남성의 욕망과 연관되어 얻어진 이미지라는 의미에서 모순적이다. 여성의 신체가 자아상의 핵심에 존재한다는 의미에서 신체 이미지는 페미니스트에게서 해결해야 할 중요한 문제였던 것이다. 1930년대 미국 여성미술가들에 의해 여성도 남성과 같은 화가가 될 수 있다는 소극적인 움직임으로 출발하였다. 1971년 미국 미술사학자 린다 노클린(Linda Nochlin) 의 논문 「왜 이제까지 위대한 여성 미술가가 없었는가?(Why have there been no great women artists?)」 으로 시작한 제1세대 페미니즘 미술사 연구는 무명 여성 미술가들을 발굴하여 재조명하고 그들의 업적을 드러내는데 주력하였다. 또한 1982년 영국의 진보적 페미니즘 작가 그리젤다 폴록(Griselda Pollock)의 논문 「시각과 차이:미술 여성 그리고 페미니즘(...
여성의 특질을 갖추고 있는 것이란 의미의 라틴어 페미나(femina)에서 파생한 페미니즘(Feminism)은 1890년대 우머니즘(womanism)에 대신하여, 남녀평등 이론이나 여성의 권리운동을 지칭하는 말로 사용되기 시작했다. 페미니즘은 여성을 취급하는 사회적 방식이 어딘가 잘못되었다는 사고에서 출발하여 여성 억압의 원인과 규모를 분석하려는 19세기 자유 계몽주의적 자각에서 태동하였다. 그동안 잃어버린 여성의 주체성을 찾아서 궁극적으로는 여성 해방의 문제를 해결하고, 편협한 사회가치나 개념을 부각시키려는 사회변혁운동은 정치학뿐 아니라 오늘날에는 문학, 예술, 종교, 매체 등의 모든 문화에 적용되고 있다. 여성에 대한 억압은 사회생활 뿐 아니라, 예술에 있어서도 당연시 되어서 거의 20세기 무렵까지 여성에 대한 이미지를 수동적이고 비현실적이며 순종적인 것으로 표현하여 여성상을 고착화 시켜왔던 문제점을 발견할 수 있다. 모든 이미지는 관찰자의 의도로 사물을 보는 방법을 구체화 한 것으로 이미지가 예술 작품으로 제시되었을 때 감상자는 예술에 관하여 배운 갖가지 선입관 -미, 진리, 재능, 운명, 형태, 기호, 지위 등- 에 의하여 영향 받는다. 따라서 예술에 나타난 근대적 의식을 형성해온 서구 철학의 가장 일반적 전통들과 그에 부응한 제도권 미술에 나타난 여성 이미지의 본질에 관한 문제로서 특히 여성의 신체 이미지가 페미니즘 미술사의 주요 쟁점으로 다뤄지기 시작했던 것이다. 미술사에 나타난 여성 이미지는 여신, 성모 마리아, 귀부인에 이어 창부, 팜므 파탈(femme fatale)등으로서 이는 단순히 여성과 남성의 해부학적 구별을 넘어서서 남성의 욕망과 연관되어 얻어진 이미지라는 의미에서 모순적이다. 여성의 신체가 자아상의 핵심에 존재한다는 의미에서 신체 이미지는 페미니스트에게서 해결해야 할 중요한 문제였던 것이다. 1930년대 미국 여성미술가들에 의해 여성도 남성과 같은 화가가 될 수 있다는 소극적인 움직임으로 출발하였다. 1971년 미국 미술사학자 린다 노클린(Linda Nochlin) 의 논문 「왜 이제까지 위대한 여성 미술가가 없었는가?(Why have there been no great women artists?)」 으로 시작한 제1세대 페미니즘 미술사 연구는 무명 여성 미술가들을 발굴하여 재조명하고 그들의 업적을 드러내는데 주력하였다. 또한 1982년 영국의 진보적 페미니즘 작가 그리젤다 폴록(Griselda Pollock)의 논문 「시각과 차이:미술 여성 그리고 페미니즘(Vision and Difference:Feminity Feminism and the Histories of Art)」 에서는 여성미술가들의 작품은 물론이고 남성미술가들의 작품을 사회의 관습, 제도, 교육, 이데올로기와 관련시켜 부르주아적 자유주의와 마르크스적 접근방법에 비판을 가하고 있다. 미술사 연구에서 중요한 점은 다양한 요소로 이루어진 역사들의 상호 작용, 즉 여성 미술가의 특별한 역사와 미술과의 관계, 미술계의 이데올로기, 가족성별간의 지배관계 등을 해체론적인 접근 방법으로 밝혀내는 것이다. 여기에 캐롤 던컨(Carol Dunkun)은 「20세기 초 전위 회화와 남성 우위 현상」 (1973)에서 관람자에게 미치는 여성 이미지의 효과와 그것들이 문화와 이데올로기를 형성하는데 어떠한 역할을 했는지에 대해 논하고 있다. 특히 20세기 초 전위적 예술가들이 그린, 여성 누드의 경우 수동적이고 나약한 누드 이미지는 여성을 성적으로 정복하려는 남성의 육욕적 에너르기를 반영하고 있다는 것이다. 즉 전위 예술의 보편적인 이상으로서 구현되고 있는 사회적, 창조적 자유는 실제로 남성을 위한 자유이며, 다른 자의 지배 위에 성립된 자유라고 하는 것이다. 이렇듯 남성 중심의 이데올로기에 강한 의의를 제기하며, 사회적 주체로서의 여성 존재를 인식하고, 확립하기 위한 페미니즘은 단순히 사회 운동 뿐만 아니라, 예술적 가치 판단을 새롭게 성립한다는 점에서 주목할 필요가 있는 것이다. 19세기 말에서 20세기 초에는 역사적으로 근대적 의식이 태동하면서 주체적이고 개인적인 삶을 추구했던 실험적 시기였고, 오랜 사회적 관습으로 빛바랜 여성 의식이 싹트기 시작했던 과도기적 시기였고, 미술사에서도 그에 못지않은 다양한 사조별로 개성있는 작가와 작품이 나타났으며, 여성 미술가들도 등장하였다. 이러한 역사적 배경을 통해 이 시기의 미술작품 속에서 표현 되어지는 여성이미지의 변화해 가는 과정을 엿볼 수 있었다. 이에 본 논문은 페미니즘 의식이 태동한 19세기 후기, 모더니즘의 시작이라고 평가되어지는 인상주의 미술에서부터 추상 미술이 싹틀 무립인 20세기 초기의 상징주의, 표현주의 회화를 중심으로 바쁘게 진행된 그들의 작품 속에서 표출되어진 여성이미지가 사회적 변화에 의한 여성관의 자각이나 의식의 변화에 따른 페미니즘 미술에 근간이 되는 점을 밝히는데 초점을 맞추었다.
여성의 특질을 갖추고 있는 것이란 의미의 라틴어 페미나(femina)에서 파생한 페미니즘(Feminism)은 1890년대 우머니즘(womanism)에 대신하여, 남녀평등 이론이나 여성의 권리운동을 지칭하는 말로 사용되기 시작했다. 페미니즘은 여성을 취급하는 사회적 방식이 어딘가 잘못되었다는 사고에서 출발하여 여성 억압의 원인과 규모를 분석하려는 19세기 자유 계몽주의적 자각에서 태동하였다. 그동안 잃어버린 여성의 주체성을 찾아서 궁극적으로는 여성 해방의 문제를 해결하고, 편협한 사회가치나 개념을 부각시키려는 사회변혁운동은 정치학뿐 아니라 오늘날에는 문학, 예술, 종교, 매체 등의 모든 문화에 적용되고 있다. 여성에 대한 억압은 사회생활 뿐 아니라, 예술에 있어서도 당연시 되어서 거의 20세기 무렵까지 여성에 대한 이미지를 수동적이고 비현실적이며 순종적인 것으로 표현하여 여성상을 고착화 시켜왔던 문제점을 발견할 수 있다. 모든 이미지는 관찰자의 의도로 사물을 보는 방법을 구체화 한 것으로 이미지가 예술 작품으로 제시되었을 때 감상자는 예술에 관하여 배운 갖가지 선입관 -미, 진리, 재능, 운명, 형태, 기호, 지위 등- 에 의하여 영향 받는다. 따라서 예술에 나타난 근대적 의식을 형성해온 서구 철학의 가장 일반적 전통들과 그에 부응한 제도권 미술에 나타난 여성 이미지의 본질에 관한 문제로서 특히 여성의 신체 이미지가 페미니즘 미술사의 주요 쟁점으로 다뤄지기 시작했던 것이다. 미술사에 나타난 여성 이미지는 여신, 성모 마리아, 귀부인에 이어 창부, 팜므 파탈(femme fatale)등으로서 이는 단순히 여성과 남성의 해부학적 구별을 넘어서서 남성의 욕망과 연관되어 얻어진 이미지라는 의미에서 모순적이다. 여성의 신체가 자아상의 핵심에 존재한다는 의미에서 신체 이미지는 페미니스트에게서 해결해야 할 중요한 문제였던 것이다. 1930년대 미국 여성미술가들에 의해 여성도 남성과 같은 화가가 될 수 있다는 소극적인 움직임으로 출발하였다. 1971년 미국 미술사학자 린다 노클린(Linda Nochlin) 의 논문 「왜 이제까지 위대한 여성 미술가가 없었는가?(Why have there been no great women artists?)」 으로 시작한 제1세대 페미니즘 미술사 연구는 무명 여성 미술가들을 발굴하여 재조명하고 그들의 업적을 드러내는데 주력하였다. 또한 1982년 영국의 진보적 페미니즘 작가 그리젤다 폴록(Griselda Pollock)의 논문 「시각과 차이:미술 여성 그리고 페미니즘(Vision and Difference:Feminity Feminism and the Histories of Art)」 에서는 여성미술가들의 작품은 물론이고 남성미술가들의 작품을 사회의 관습, 제도, 교육, 이데올로기와 관련시켜 부르주아적 자유주의와 마르크스적 접근방법에 비판을 가하고 있다. 미술사 연구에서 중요한 점은 다양한 요소로 이루어진 역사들의 상호 작용, 즉 여성 미술가의 특별한 역사와 미술과의 관계, 미술계의 이데올로기, 가족성별간의 지배관계 등을 해체론적인 접근 방법으로 밝혀내는 것이다. 여기에 캐롤 던컨(Carol Dunkun)은 「20세기 초 전위 회화와 남성 우위 현상」 (1973)에서 관람자에게 미치는 여성 이미지의 효과와 그것들이 문화와 이데올로기를 형성하는데 어떠한 역할을 했는지에 대해 논하고 있다. 특히 20세기 초 전위적 예술가들이 그린, 여성 누드의 경우 수동적이고 나약한 누드 이미지는 여성을 성적으로 정복하려는 남성의 육욕적 에너르기를 반영하고 있다는 것이다. 즉 전위 예술의 보편적인 이상으로서 구현되고 있는 사회적, 창조적 자유는 실제로 남성을 위한 자유이며, 다른 자의 지배 위에 성립된 자유라고 하는 것이다. 이렇듯 남성 중심의 이데올로기에 강한 의의를 제기하며, 사회적 주체로서의 여성 존재를 인식하고, 확립하기 위한 페미니즘은 단순히 사회 운동 뿐만 아니라, 예술적 가치 판단을 새롭게 성립한다는 점에서 주목할 필요가 있는 것이다. 19세기 말에서 20세기 초에는 역사적으로 근대적 의식이 태동하면서 주체적이고 개인적인 삶을 추구했던 실험적 시기였고, 오랜 사회적 관습으로 빛바랜 여성 의식이 싹트기 시작했던 과도기적 시기였고, 미술사에서도 그에 못지않은 다양한 사조별로 개성있는 작가와 작품이 나타났으며, 여성 미술가들도 등장하였다. 이러한 역사적 배경을 통해 이 시기의 미술작품 속에서 표현 되어지는 여성이미지의 변화해 가는 과정을 엿볼 수 있었다. 이에 본 논문은 페미니즘 의식이 태동한 19세기 후기, 모더니즘의 시작이라고 평가되어지는 인상주의 미술에서부터 추상 미술이 싹틀 무립인 20세기 초기의 상징주의, 표현주의 회화를 중심으로 바쁘게 진행된 그들의 작품 속에서 표출되어진 여성이미지가 사회적 변화에 의한 여성관의 자각이나 의식의 변화에 따른 페미니즘 미술에 근간이 되는 점을 밝히는데 초점을 맞추었다.
Feminism, derived from Latin femina that means to have feminine character, began to be used as a word which indicates the theory of the equality of the sexes or campaign for women's rights instead of womanism in 1890s. feminine right Feminism originated from the thought that the social methods to de...
Feminism, derived from Latin femina that means to have feminine character, began to be used as a word which indicates the theory of the equality of the sexes or campaign for women's rights instead of womanism in 1890s. feminine right Feminism originated from the thought that the social methods to deal with women were wrong and from illuminative consciousness of the 19 century that analyzes the cause and scope of suppression of women. A campaign for social changes that, seeking for lost women's independence, ultimately solves the problem of women liberation and highlights a narrow-minded social value or concept applies not only politics but also all the culture such as literature, art, religion, media, etc. The question can be discovered that in art, until nearly the 20th century, the image of women was represented to be negative, unrealistic and obedient. All the images were what the method of seeing objects on the basis of the intent of an observer was embodied, and an appreciator is influenced by various preconceptions he/she has on art - beauty, truth, talent, faith, type, symbol, position, etc. when the image was proposed as a piece of artistic work. Accordingly, the most general tradition of Western philosophy represented in art which has formed the modern consciousness and the image of female bodies that meets such tradition as problems about the essence of female image represented in art began to be dealt with as main issues in feminist art history. The female image, represented in art history, includes Goddess, the Virgin Mary, a lady, a prostitute, femme fatale, etc., which is contradictory in that these are images obtained in relation to the desire of a man in excess of the anatomical division between a woman and a man. The physical image was an important problem to be solved to feminists in that the body of a woman who exists in the center of a self image. Feminism began by American female artists in 1930s from a negative campaign that a woman can be an artist as much as a man can. Beginning from a thesis 「Why have there been no great women artists?」 (1971), of Linda Nochlin, an American scholar in art history, the study on art history of the first-generation feminism focused on seeking unknown female artists and bringing their accomplishments to light. Moreover, in a thesis 「Vision and Difference: Feminity Feminism and the Histories of Art」 (1982), of Griselda Pollock, an advanced English feminist, the works by male artists as well as those by female artists were involved in the social custom, institution, education and ideology and criticized for bourgeois liberalism and Marxian approaches. The important point in the study on art history if to find out, by an anatomical approach, the interaction of the history comprising various elements: the relation between the special history of a female artist and art, the ideology of the artistic world, the ruling relation between family gender, etc. Carol Dunkun, in his 「Avant-garde pictures and male superiority in the early 20th century」 (1973), discusses about the effect of female images on a spectator and what kind of role they played in forming culture and ideology. Especially, he maintains that female nude pictures painted by avant-garde artists in the early 20th century represent passive female bodies, and soft female nude images show the male desire to conquer the female sexually. Furthermore, he stressed that the social and creative freedom the avant-garde seeks is actually the freedom for a man and created under the control of a man. Like this, feminism strongly contesting man-centered ideology and for recognizing and establishing female existence is notable in that it can newly establish not only a social campaign but also artistic value. The period from the late 19th century to the early 20th century was an experimental period during which a subjective and individual life was sought as modern consciousness begins. Also it was a transitional period during which female consciousness hidden due to long social customs was born, peculiar writers and works by various trends of thought appeared in art history and female artists also appeared. Through such historical background, we can find the change of female images, represented in artistic pieces of work during this period. Therefore, this thesis is intended to look into the effect on consciousness of a view of womanhood, according to social changes andfeminist art according to changes of consciousness of the female images represented in the pieces of work of impressionism, symbolism and expressionism which appeared during the period of the late 19th century when feminism was born to the early 20th century when expressionist art considered to the beginning of modernism and abstract art began to develop.
Feminism, derived from Latin femina that means to have feminine character, began to be used as a word which indicates the theory of the equality of the sexes or campaign for women's rights instead of womanism in 1890s. feminine right Feminism originated from the thought that the social methods to deal with women were wrong and from illuminative consciousness of the 19 century that analyzes the cause and scope of suppression of women. A campaign for social changes that, seeking for lost women's independence, ultimately solves the problem of women liberation and highlights a narrow-minded social value or concept applies not only politics but also all the culture such as literature, art, religion, media, etc. The question can be discovered that in art, until nearly the 20th century, the image of women was represented to be negative, unrealistic and obedient. All the images were what the method of seeing objects on the basis of the intent of an observer was embodied, and an appreciator is influenced by various preconceptions he/she has on art - beauty, truth, talent, faith, type, symbol, position, etc. when the image was proposed as a piece of artistic work. Accordingly, the most general tradition of Western philosophy represented in art which has formed the modern consciousness and the image of female bodies that meets such tradition as problems about the essence of female image represented in art began to be dealt with as main issues in feminist art history. The female image, represented in art history, includes Goddess, the Virgin Mary, a lady, a prostitute, femme fatale, etc., which is contradictory in that these are images obtained in relation to the desire of a man in excess of the anatomical division between a woman and a man. The physical image was an important problem to be solved to feminists in that the body of a woman who exists in the center of a self image. Feminism began by American female artists in 1930s from a negative campaign that a woman can be an artist as much as a man can. Beginning from a thesis 「Why have there been no great women artists?」 (1971), of Linda Nochlin, an American scholar in art history, the study on art history of the first-generation feminism focused on seeking unknown female artists and bringing their accomplishments to light. Moreover, in a thesis 「Vision and Difference: Feminity Feminism and the Histories of Art」 (1982), of Griselda Pollock, an advanced English feminist, the works by male artists as well as those by female artists were involved in the social custom, institution, education and ideology and criticized for bourgeois liberalism and Marxian approaches. The important point in the study on art history if to find out, by an anatomical approach, the interaction of the history comprising various elements: the relation between the special history of a female artist and art, the ideology of the artistic world, the ruling relation between family gender, etc. Carol Dunkun, in his 「Avant-garde pictures and male superiority in the early 20th century」 (1973), discusses about the effect of female images on a spectator and what kind of role they played in forming culture and ideology. Especially, he maintains that female nude pictures painted by avant-garde artists in the early 20th century represent passive female bodies, and soft female nude images show the male desire to conquer the female sexually. Furthermore, he stressed that the social and creative freedom the avant-garde seeks is actually the freedom for a man and created under the control of a man. Like this, feminism strongly contesting man-centered ideology and for recognizing and establishing female existence is notable in that it can newly establish not only a social campaign but also artistic value. The period from the late 19th century to the early 20th century was an experimental period during which a subjective and individual life was sought as modern consciousness begins. Also it was a transitional period during which female consciousness hidden due to long social customs was born, peculiar writers and works by various trends of thought appeared in art history and female artists also appeared. Through such historical background, we can find the change of female images, represented in artistic pieces of work during this period. Therefore, this thesis is intended to look into the effect on consciousness of a view of womanhood, according to social changes andfeminist art according to changes of consciousness of the female images represented in the pieces of work of impressionism, symbolism and expressionism which appeared during the period of the late 19th century when feminism was born to the early 20th century when expressionist art considered to the beginning of modernism and abstract art began to develop.
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