최근 콘크리트 구조물은 환경조건, 하중조건, 유지관리 상황 등에 따라 열화 진행이 급속하게 발생되는 사례가 증가하고 있다. 본 논문은 콘크리트 교량 바닥판에 발생된 열화 원인을 분석하기 위해 수행된 것이다. 대상 교량은 해발 660m의 높은 지대에 건설된 교량으로서 동절기에 강설일수 및 결빙일수가 많아 교통의 원활한 통행을 위해 염화칼슘을 다량 살포하는 조건에 놓여 있다. 이와 같은 조건을 고려할 때 본 구조물은 염해와 동해의 ...
최근 콘크리트 구조물은 환경조건, 하중조건, 유지관리 상황 등에 따라 열화 진행이 급속하게 발생되는 사례가 증가하고 있다. 본 논문은 콘크리트 교량 바닥판에 발생된 열화 원인을 분석하기 위해 수행된 것이다. 대상 교량은 해발 660m의 높은 지대에 건설된 교량으로서 동절기에 강설일수 및 결빙일수가 많아 교통의 원활한 통행을 위해 염화칼슘을 다량 살포하는 조건에 놓여 있다. 이와 같은 조건을 고려할 때 본 구조물은 염해와 동해의 복합열화 가능성이 있는 것으로 추측할 수가 있으며, 이에 대한 명확한 열화원인을 규명하기 위해 바닥판 콘크리트로부터 코어시험체를 채취하였다. 시험체는 열화된 부위와 비교적 건전하다고 판단되는 부위에서 채취하여, 강도시험, 탄성계수측청, 염분침투시험, 담수 및 염수에서의 동결융해시험, 기포간격계수측정 둥을 실시하였다. 동결융해시험결과, 담수에서는 열화부 시험체의 경우 170∼240cycle에서 상대 동탄성계수 측정이 불가능하였으나, 건전한 지역에서 채취한 시험체는 300cycle 에서 내구성지수가 90% 이상의 값을 나타내어 동해에 대한 저항성이 확보되는 것으로 나타났다. 그러나 염수 1%에서 동결융해시험을 실시한 결과, 140cycle에서 상대동탄성계수 측정이 곤란하였다. 따라서, 동결융해시험과 염분침투 시험을 종합적으로 고찰하여 볼 때, 콘크리트 바닥판의 조기열화는 동결방지제의 살포에 의해 염분이 농축되고, 이로 인해 다시 飽水度의 상승으로 침투압이 발생하여 동해를 촉진시키게 되는 동해와 염해의 복합열화가 주된 원인이었던 것으로 평가되었다.
최근 콘크리트 구조물은 환경조건, 하중조건, 유지관리 상황 등에 따라 열화 진행이 급속하게 발생되는 사례가 증가하고 있다. 본 논문은 콘크리트 교량 바닥판에 발생된 열화 원인을 분석하기 위해 수행된 것이다. 대상 교량은 해발 660m의 높은 지대에 건설된 교량으로서 동절기에 강설일수 및 결빙일수가 많아 교통의 원활한 통행을 위해 염화칼슘을 다량 살포하는 조건에 놓여 있다. 이와 같은 조건을 고려할 때 본 구조물은 염해와 동해의 복합열화 가능성이 있는 것으로 추측할 수가 있으며, 이에 대한 명확한 열화원인을 규명하기 위해 바닥판 콘크리트로부터 코어시험체를 채취하였다. 시험체는 열화된 부위와 비교적 건전하다고 판단되는 부위에서 채취하여, 강도시험, 탄성계수측청, 염분침투시험, 담수 및 염수에서의 동결융해시험, 기포간격계수측정 둥을 실시하였다. 동결융해시험결과, 담수에서는 열화부 시험체의 경우 170∼240cycle에서 상대 동탄성계수 측정이 불가능하였으나, 건전한 지역에서 채취한 시험체는 300cycle 에서 내구성지수가 90% 이상의 값을 나타내어 동해에 대한 저항성이 확보되는 것으로 나타났다. 그러나 염수 1%에서 동결융해시험을 실시한 결과, 140cycle에서 상대동탄성계수 측정이 곤란하였다. 따라서, 동결융해시험과 염분침투 시험을 종합적으로 고찰하여 볼 때, 콘크리트 바닥판의 조기열화는 동결방지제의 살포에 의해 염분이 농축되고, 이로 인해 다시 飽水度의 상승으로 침투압이 발생하여 동해를 촉진시키게 되는 동해와 염해의 복합열화가 주된 원인이었던 것으로 평가되었다.
Recently, The examples of concrete structure which deterioration rapidly happened have increased, by condition of environment, loading and maintenance. This paper is practed for analysis of reasons why happen deterioration to the deck of concrete bridge. The case of bridge if the constructed bridge ...
Recently, The examples of concrete structure which deterioration rapidly happened have increased, by condition of environment, loading and maintenance. This paper is practed for analysis of reasons why happen deterioration to the deck of concrete bridge. The case of bridge if the constructed bridge of high reason, 660m above the sea level. There is condition of structure that CaCl_(2) is sprinkled for intercrossing moderately because, there are a lot of days of snowfall considering these conditions, this structure has a potential for complex deterioration of chloride attack and freezing-thawing for exactly clearing the reasons for deterioration. We gathered core experiments from concrete deck. In the freezing-thawing tests with fresh water, Relative dynamic modules of elasticity of the deteriorated specimen can not be measured at 170 cycles or 240 cycles, however, the non-deteriorated specimen showed over durability factor of 90% during 300 cycles. However, Relative dynamic modules of elasticity of are specimens in the freezing-thawing tests with salt water can not be determined after 140 cycles. On the deck of concrete, considering the result of freezing-thawing, pre-deterioration is concentrated by sprinkling and happening the penetraing pressive is the reason why promote deterioration freezing-thawing and chloride attack.
Recently, The examples of concrete structure which deterioration rapidly happened have increased, by condition of environment, loading and maintenance. This paper is practed for analysis of reasons why happen deterioration to the deck of concrete bridge. The case of bridge if the constructed bridge of high reason, 660m above the sea level. There is condition of structure that CaCl_(2) is sprinkled for intercrossing moderately because, there are a lot of days of snowfall considering these conditions, this structure has a potential for complex deterioration of chloride attack and freezing-thawing for exactly clearing the reasons for deterioration. We gathered core experiments from concrete deck. In the freezing-thawing tests with fresh water, Relative dynamic modules of elasticity of the deteriorated specimen can not be measured at 170 cycles or 240 cycles, however, the non-deteriorated specimen showed over durability factor of 90% during 300 cycles. However, Relative dynamic modules of elasticity of are specimens in the freezing-thawing tests with salt water can not be determined after 140 cycles. On the deck of concrete, considering the result of freezing-thawing, pre-deterioration is concentrated by sprinkling and happening the penetraing pressive is the reason why promote deterioration freezing-thawing and chloride attack.
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