유아의 공간개념에 관한 비교 연구 : 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램을 중심으로 (A) comparative study on the space concept of young children : Centering around montessori program and general program원문보기
본 연구의 목적은 공간 개념의 발달이 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램에 따라 어떠한 차이를 나타내는지를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 문제를 선정하였다. 1. 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램에 따라 유아의 공간 개념에는 차이가 있는가? 1-1. 유아의 사영적 공간 개념에는 차이가 있는가? 1-2. 유아의 유클리드적 공간 개념에는 차이가 있는가? 연구문제에 대해 알아보고자 Piaget 와 Inhelder(1956)의 검사도구를 이용하여 몬테소리 프로그램을 하는 유치원 두 곳, 일반 유아교육 프로그램을 하는 유치원 두 곳에서 모두 100명의 5세 유아를 개별적으로 검사하였고 ...
본 연구의 목적은 공간 개념의 발달이 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램에 따라 어떠한 차이를 나타내는지를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 문제를 선정하였다. 1. 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램에 따라 유아의 공간 개념에는 차이가 있는가? 1-1. 유아의 사영적 공간 개념에는 차이가 있는가? 1-2. 유아의 유클리드적 공간 개념에는 차이가 있는가? 연구문제에 대해 알아보고자 Piaget 와 Inhelder(1956)의 검사도구를 이용하여 몬테소리 프로그램을 하는 유치원 두 곳, 일반 유아교육 프로그램을 하는 유치원 두 곳에서 모두 100명의 5세 유아를 개별적으로 검사하였고 자료 분석은 t검증을 하였다. 연구를 통해 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 유아의 사영적 공간 개념은 몬테소리 프로그램의 유아들이 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램 유아들이 획득한 점수보다 유의미하게 높게 나타났다(t=7.124, p<.001). 사영적 공간개념의 하위요소인 사영직선의 구성, 그림자의 사영, 3차원적 영상, 단면도 각각에서도 몬테소리 프로그램의 유아가 획득한 점수의 평균이 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 획득한 점수의 평균보다 높았으며, 유의미한 차이를 나타났다. 특히, 3차원적 영상과 단면도에서 가장 큰 차이를 나타내었다. 둘째, 유아의 유클리드적 공간개념은 몬테소리 프로그램의 유아들이 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 획득한 점수보다 유의미하게 높게 나타났다(t=2.020, p<.05). 유클리드적 공간개념의 하위요소인 마름모꼴의 유사한 변형과 수평개념, 수직개념에서 각각 몬테소리 프로그램의 유아가 획득한 점수의 평균이 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 획득한 점수의 평균보다 높았으나, 유의미한 차이를 나타내지는 못하였다. 이러한 결과를 기초로 하여 논의를 하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 사영적 공간개념에서 몬테소리 프로그램의 유아들이 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 받은 점수보다 유의미하게 높게 나타난 것은 몬테소리 프로그램이 공간적, 시각적 변별력을 길러 줄 수 있는 여러 가지 교구들을 통해 짝짓기, 서열화, 분류를 자주 경험할 수 있도록 함으로써 유아들의 사영적 공간개념의 발달에 영향을 준 것으로 생각된다. 둘째, 유아의 유클리드적 공간개념에서 몬테소리 프로그램의 유아가 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램의 유아가 획득한 점수보다 유의미하게 높게 나타난 것은 여러 가지 물체들을 직접 따르고 옮기며 균형과 평형에 주의를 기울이도록 하며 놀잇감을 통해 수직과 수평의 시각적인 부조화를 유아 스스로 느끼고 수정할 수 있게 함으로써 몬테소리 프로그램이 유아들의 유클리드적 공간개념 발달에 영향을 주었을 것으로 생각된다. 본 연구의 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 5세 유아의 사영적 공간개념은 몬테소리 프로그램의 유아가 일반 유아교육 프로그램의 유아보다 더 높게 나타났다(p<.001). 둘째, 5세 유아의 유클리드적 공간개념은 몬테소리 프로그램의 유아가 일반 유아교육 프로그램의 유아보다 더 높게 나타났다(p<.05).
본 연구의 목적은 공간 개념의 발달이 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램에 따라 어떠한 차이를 나타내는지를 알아보는 것이다. 이러한 목적을 위해 다음과 같은 문제를 선정하였다. 1. 몬테소리 프로그램과 일반 유아교육 프로그램에 따라 유아의 공간 개념에는 차이가 있는가? 1-1. 유아의 사영적 공간 개념에는 차이가 있는가? 1-2. 유아의 유클리드적 공간 개념에는 차이가 있는가? 연구문제에 대해 알아보고자 Piaget 와 Inhelder(1956)의 검사도구를 이용하여 몬테소리 프로그램을 하는 유치원 두 곳, 일반 유아교육 프로그램을 하는 유치원 두 곳에서 모두 100명의 5세 유아를 개별적으로 검사하였고 자료 분석은 t검증을 하였다. 연구를 통해 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 유아의 사영적 공간 개념은 몬테소리 프로그램의 유아들이 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램 유아들이 획득한 점수보다 유의미하게 높게 나타났다(t=7.124, p<.001). 사영적 공간개념의 하위요소인 사영직선의 구성, 그림자의 사영, 3차원적 영상, 단면도 각각에서도 몬테소리 프로그램의 유아가 획득한 점수의 평균이 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 획득한 점수의 평균보다 높았으며, 유의미한 차이를 나타났다. 특히, 3차원적 영상과 단면도에서 가장 큰 차이를 나타내었다. 둘째, 유아의 유클리드적 공간개념은 몬테소리 프로그램의 유아들이 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 획득한 점수보다 유의미하게 높게 나타났다(t=2.020, p<.05). 유클리드적 공간개념의 하위요소인 마름모꼴의 유사한 변형과 수평개념, 수직개념에서 각각 몬테소리 프로그램의 유아가 획득한 점수의 평균이 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 획득한 점수의 평균보다 높았으나, 유의미한 차이를 나타내지는 못하였다. 이러한 결과를 기초로 하여 논의를 하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 사영적 공간개념에서 몬테소리 프로그램의 유아들이 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램의 유아들이 받은 점수보다 유의미하게 높게 나타난 것은 몬테소리 프로그램이 공간적, 시각적 변별력을 길러 줄 수 있는 여러 가지 교구들을 통해 짝짓기, 서열화, 분류를 자주 경험할 수 있도록 함으로써 유아들의 사영적 공간개념의 발달에 영향을 준 것으로 생각된다. 둘째, 유아의 유클리드적 공간개념에서 몬테소리 프로그램의 유아가 획득한 점수가 일반 유아교육 프로그램의 유아가 획득한 점수보다 유의미하게 높게 나타난 것은 여러 가지 물체들을 직접 따르고 옮기며 균형과 평형에 주의를 기울이도록 하며 놀잇감을 통해 수직과 수평의 시각적인 부조화를 유아 스스로 느끼고 수정할 수 있게 함으로써 몬테소리 프로그램이 유아들의 유클리드적 공간개념 발달에 영향을 주었을 것으로 생각된다. 본 연구의 결과를 통해 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 5세 유아의 사영적 공간개념은 몬테소리 프로그램의 유아가 일반 유아교육 프로그램의 유아보다 더 높게 나타났다(p<.001). 둘째, 5세 유아의 유클리드적 공간개념은 몬테소리 프로그램의 유아가 일반 유아교육 프로그램의 유아보다 더 높게 나타났다(p<.05).
The goal of this study is to examine which difference shows in accordance with Montessori program and general program about the development of space concept. Study issues chosen for this goal are as follows: 1. Which difference is there in the space concept of young children in accordance with Monte...
The goal of this study is to examine which difference shows in accordance with Montessori program and general program about the development of space concept. Study issues chosen for this goal are as follows: 1. Which difference is there in the space concept of young children in accordance with Montessori program and general program? 1-1. Which difference is there in the projective space concept of young children in accordance with Montessori program and general program? 1-2. Which difference is there in the Euclidian space concept of young children in accordance with Montessori program and general program? So as to examine the study issues, this researcher tested 100 5-year-old children individually at 2 kindergartens to execute Montessori program and 2 kindergartens to execute general program by using the test tool of Piaget and Inhelder(1956). And, the results are as follows: First, the young children of Montessori program showed more significant difference than general program in the projective space concept(p<.001). In each of the constructing of projective straight line, the projection of shadow, 3-dimensional-reflection, and section which are the lower elements of projective space concept also, significant difference appeared high. Especially, 3-dimensional reflection and section showed the greatest difference. Second, in the Euclidian space concept of young children, the children of Montessori program showed more significant difference than those of general program(p<.05). In the similar transformation of form, the horizontal concept and the vertical concept which are the lower elements of Euclidian space concept, the average of marks that the children of Montessori program acquired was higher than the average of marks that the babies of general program acquired, but it failed to show significant difference. To make conclusion on the basis of this result is as follows: First, at the result of investigation of the projective space concept on the two groups, the children of Montessori program was higher than the children of general program. Second, at the result of investigation of the Euclidian space concept on the two groups, the children of Montessore program was higher than the children of general program.
The goal of this study is to examine which difference shows in accordance with Montessori program and general program about the development of space concept. Study issues chosen for this goal are as follows: 1. Which difference is there in the space concept of young children in accordance with Montessori program and general program? 1-1. Which difference is there in the projective space concept of young children in accordance with Montessori program and general program? 1-2. Which difference is there in the Euclidian space concept of young children in accordance with Montessori program and general program? So as to examine the study issues, this researcher tested 100 5-year-old children individually at 2 kindergartens to execute Montessori program and 2 kindergartens to execute general program by using the test tool of Piaget and Inhelder(1956). And, the results are as follows: First, the young children of Montessori program showed more significant difference than general program in the projective space concept(p<.001). In each of the constructing of projective straight line, the projection of shadow, 3-dimensional-reflection, and section which are the lower elements of projective space concept also, significant difference appeared high. Especially, 3-dimensional reflection and section showed the greatest difference. Second, in the Euclidian space concept of young children, the children of Montessori program showed more significant difference than those of general program(p<.05). In the similar transformation of form, the horizontal concept and the vertical concept which are the lower elements of Euclidian space concept, the average of marks that the children of Montessori program acquired was higher than the average of marks that the babies of general program acquired, but it failed to show significant difference. To make conclusion on the basis of this result is as follows: First, at the result of investigation of the projective space concept on the two groups, the children of Montessori program was higher than the children of general program. Second, at the result of investigation of the Euclidian space concept on the two groups, the children of Montessore program was higher than the children of general program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.