독일 리트의 위대한 작곡가 후고 볼프(Hugo Wolf:1860-1903)는 슈베르트와 슈만에 이어 독일 가곡의 계보를 잇는 낭만가곡의 절정을 이룩한 작곡가로 250여 곡에 달하는 가곡을 작곡하였다. 그는 열렬한 바그네리안으로서, 가곡(Lied)에서 시와 음악의 융합을 추구하며 문학적으로 음악에 접근해 나갔다. 그는 바그너의 종합예술(Gesamtkunstwerk)의 이상을 가곡안에서 실현하려 하였다. 그러므로 그의 가곡에서 시는 매우 중요한 부분을 차지하며 가사의 역할을 새로이 인식시켜 주었다. 그의 가곡은 1888년부터 1891...
독일 리트의 위대한 작곡가 후고 볼프(Hugo Wolf:1860-1903)는 슈베르트와 슈만에 이어 독일 가곡의 계보를 잇는 낭만가곡의 절정을 이룩한 작곡가로 250여 곡에 달하는 가곡을 작곡하였다. 그는 열렬한 바그네리안으로서, 가곡(Lied)에서 시와 음악의 융합을 추구하며 문학적으로 음악에 접근해 나갔다. 그는 바그너의 종합예술(Gesamtkunstwerk)의 이상을 가곡안에서 실현하려 하였다. 그러므로 그의 가곡에서 시는 매우 중요한 부분을 차지하며 가사의 역할을 새로이 인식시켜 주었다. 그의 가곡은 1888년부터 1891년의 짧은 기간동안 집중작곡되었으며 「Mo¨rike Liederbuch」, 「Goethe Liederbuch」, 「Eichendorff Liederbuch」 등 시인별 작곡에 열중하였다. 볼프의 가곡은 독일의 뛰어난 서정시인 뫼리케(Eduard Mo¨rike: 1804-1875) 의 시에 곡을 붙이면서 그 진가를 더욱 발휘하게 되는데 본 논문에서는 「Mo¨rike Liederbuch」 중 'Das verlassene Magdelein', 'In der Fru¨he', 'Gebet', 'Lebe wohl' 4곡을 선택하여 볼프가곡 특징이 곡 가운데서 어떻게 사용되었눈지 고찰하였다. 우선 그는 가곡을 시와 음악의 종합체로 보았다. 그러므로 시의 형식에 충실하여 시의 연과 행이 음악의 형식적 틀을 형성하였고, 시의 리듬과 운율이 박자와 선율에 크게 영향을 미쳤다. 그는 조성으로 시의 분위기를 표현하려 하였다. 먼저 조성적 언어를 사용한 예를 살펴보면 a minor는 슬픔과 절망을, d minor는 분노와 불만족을 표현할 때 사용한 것을 볼 수 있으며 점점 밝아오는 빛을 3도의 조성적 변화로 표현하기도 하였다. 빈번한 반음계 사용, 하나의 모티브로 일관하여 나타나는 반주부 그리고 성악선율의 불완전 종지등 화성으로도 시의 느낌을 표현하였다. 볼프는 성악선율, 반주부, 화성, 조성, 리듬과 같은 모든 음악적 수단을 통하여 시의 느낌을 적절히 표현하므로 시와 음악의 융합을 실천하였다.
독일 리트의 위대한 작곡가 후고 볼프(Hugo Wolf:1860-1903)는 슈베르트와 슈만에 이어 독일 가곡의 계보를 잇는 낭만가곡의 절정을 이룩한 작곡가로 250여 곡에 달하는 가곡을 작곡하였다. 그는 열렬한 바그네리안으로서, 가곡(Lied)에서 시와 음악의 융합을 추구하며 문학적으로 음악에 접근해 나갔다. 그는 바그너의 종합예술(Gesamtkunstwerk)의 이상을 가곡안에서 실현하려 하였다. 그러므로 그의 가곡에서 시는 매우 중요한 부분을 차지하며 가사의 역할을 새로이 인식시켜 주었다. 그의 가곡은 1888년부터 1891년의 짧은 기간동안 집중작곡되었으며 「Mo¨rike Liederbuch」, 「Goethe Liederbuch」, 「Eichendorff Liederbuch」 등 시인별 작곡에 열중하였다. 볼프의 가곡은 독일의 뛰어난 서정시인 뫼리케(Eduard Mo¨rike: 1804-1875) 의 시에 곡을 붙이면서 그 진가를 더욱 발휘하게 되는데 본 논문에서는 「Mo¨rike Liederbuch」 중 'Das verlassene Magdelein', 'In der Fru¨he', 'Gebet', 'Lebe wohl' 4곡을 선택하여 볼프가곡 특징이 곡 가운데서 어떻게 사용되었눈지 고찰하였다. 우선 그는 가곡을 시와 음악의 종합체로 보았다. 그러므로 시의 형식에 충실하여 시의 연과 행이 음악의 형식적 틀을 형성하였고, 시의 리듬과 운율이 박자와 선율에 크게 영향을 미쳤다. 그는 조성으로 시의 분위기를 표현하려 하였다. 먼저 조성적 언어를 사용한 예를 살펴보면 a minor는 슬픔과 절망을, d minor는 분노와 불만족을 표현할 때 사용한 것을 볼 수 있으며 점점 밝아오는 빛을 3도의 조성적 변화로 표현하기도 하였다. 빈번한 반음계 사용, 하나의 모티브로 일관하여 나타나는 반주부 그리고 성악선율의 불완전 종지등 화성으로도 시의 느낌을 표현하였다. 볼프는 성악선율, 반주부, 화성, 조성, 리듬과 같은 모든 음악적 수단을 통하여 시의 느낌을 적절히 표현하므로 시와 음악의 융합을 실천하였다.
Hugo Wolf, the very great composer of German lied, who reached the peak of Romantic Lied succeeded to German Lied. He wrote about 250 songs after Schubert and Schummann. As an ardent Wagnerian, he pursued the combination between the poetry and music, and approached to the music as literature. He tri...
Hugo Wolf, the very great composer of German lied, who reached the peak of Romantic Lied succeeded to German Lied. He wrote about 250 songs after Schubert and Schummann. As an ardent Wagnerian, he pursued the combination between the poetry and music, and approached to the music as literature. He tried to realize the ideal of Wagner's composite art in his work. Therefore poetry is very important part in his work. In addition, he made people realize texts play an important role. He concentrated on the song composition from 1888 to 1891. It was very short term, that he focused on each poet type such as 「Mo¨rike Liederbuch」 「Go¨the Liederbuch」 「Eichendorff Liederbuch」. Wolf's lieder had being proven his worth after adding Eduart Mo¨rike's poem. In this thesis, I studied that his charactered songs were how to be used among his songs, four songs, 'Das verlassene Ma¨gdelein', 'In der Fru¨he', 'Gebet', 'Lebe wohl' were selected. Above all, he regarded lied as a combination of poetry and music. He completed in form of poem, and stanza and line are formed formal frame of music. So rhythm and meter of poem effected much on pattern and melody. He intended to express the poetic atmosphere with a tune. First, for example, 'a minor' was used as sadness and desperation, and 'd minor' was as angry and unsatisfaction. He expressed a brighter light as third modulation. Futhermore, he used a harmony to express the poem atmosphere. Every music resource, the use of a frequent chromatic scale and an accompaniment that has just one motive were expressed. With this point of view, we can realize the features of Wolf's lied. Hugo Wolf put in practice the combination between the poetry and music through every musical means such as a vocal line, an accompaniment, a harmony, a tune and a rhythm then he expressed he poem atmosphere.
Hugo Wolf, the very great composer of German lied, who reached the peak of Romantic Lied succeeded to German Lied. He wrote about 250 songs after Schubert and Schummann. As an ardent Wagnerian, he pursued the combination between the poetry and music, and approached to the music as literature. He tried to realize the ideal of Wagner's composite art in his work. Therefore poetry is very important part in his work. In addition, he made people realize texts play an important role. He concentrated on the song composition from 1888 to 1891. It was very short term, that he focused on each poet type such as 「Mo¨rike Liederbuch」 「Go¨the Liederbuch」 「Eichendorff Liederbuch」. Wolf's lieder had being proven his worth after adding Eduart Mo¨rike's poem. In this thesis, I studied that his charactered songs were how to be used among his songs, four songs, 'Das verlassene Ma¨gdelein', 'In der Fru¨he', 'Gebet', 'Lebe wohl' were selected. Above all, he regarded lied as a combination of poetry and music. He completed in form of poem, and stanza and line are formed formal frame of music. So rhythm and meter of poem effected much on pattern and melody. He intended to express the poetic atmosphere with a tune. First, for example, 'a minor' was used as sadness and desperation, and 'd minor' was as angry and unsatisfaction. He expressed a brighter light as third modulation. Futhermore, he used a harmony to express the poem atmosphere. Every music resource, the use of a frequent chromatic scale and an accompaniment that has just one motive were expressed. With this point of view, we can realize the features of Wolf's lied. Hugo Wolf put in practice the combination between the poetry and music through every musical means such as a vocal line, an accompaniment, a harmony, a tune and a rhythm then he expressed he poem atmosphere.
주제어
#Wolf, Hugo Philipp Jacob Morike Liederbuch 뫼리케 가곡 휴고 볼프 볼프
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.