케테 콜비츠(Kathe Kollwitz)·프리다 칼로(Frida Kahlo)·신디 셔먼(Cindy Sherman)의 자화상을 통해 본 페미니즘 연구 (A) study on the feminism of women in the self-portraits of women artists : Kathe Kollwitz, Frida Kahlo and Cindy Sherman원문보기
이 논문은 케테 콜비츠(Ka˘the Kollwitz, 1867-1945)와 프리다 칼로(Frida Kahlo, 1907-1954), 그리고 이들과 다소 다른 상황이지만 신디 셔먼(Cindy Sherman, 1954- )의 자화상을 통해 비교 분석하고, 이들의 페미니즘적 요소들을 통해 현 미술계에서의 여성작가의 위상을 살펴보고, 앞으로 나아갈 방향을 논구(論究)하는데 중점을 둔다. 이들의 작품에서는 공통적으로 인간의 삶 속에서 여성으로서 겪는 고통, 갈등, 고난과 사회의 현상들을 자화상을 통해 여성의 자의식을 잘 보여주고 있다. 화가는 자화상을 통해 자신의 모습은 물론 내면세계와 사상을 보여준다. 그뿐 아니라 자화상의 작업을 통해 자신을 재확인하는 과정을 거친다. 그럼으로써 자화상은 화가가 살았던 시대의 사회상을 간접적으로 보여줌과 동시에 개인적으로는 외모뿐만 아니라 성숙된 자의식을 표출할 수 있게 한다. 콜비츠는 노동자나 가난한 사람들과 함께 울고, 느끼고, 어려움을 함께 하는 인도주의적 정신을 가지고 예술이 자기 만족에 그치는 것이 아니라 삶의 일부분으로서 대중과 소통하는 도구였음을 보여주었으며, 그녀의 작품 속에 등장하는 여성의 이미지는 역동적이면서 강한 여성상을 부각시키고 있다. 칼로는 철저히 일관하고 있는 자전적 주제, 성실하지 못한 남편을 둔 병약한 불임 여성으로 살아가는 개인적 삶에 대한 주제로 자신과 자신을 둘러싸고 있는 모든 것들과의 관계 속에서 스스로의 주체성과 복합적인 정체성을 구축해 갔으며, 그녀의 미술이 지닌 페미니즘적 함축이 여전히 동시대에도 유효한 것은 그녀가 일생에 걸쳐 천착한 자화상이 인종, 성징후의 장으로서의 몸이 호소력을 갖기 때문이다. 셔먼은 여성의 정체성을 떠나 자아의 정체성에 가면을 씌우는 것, 즉 문화에서 파생한 역학들을 암시하기 위해 변장된 자신의 이미지를 사용함으로써 자신이면서 자신이 아닌 즉 자아상실의 모습을 각각 ...
이 논문은 케테 콜비츠(Ka˘the Kollwitz, 1867-1945)와 프리다 칼로(Frida Kahlo, 1907-1954), 그리고 이들과 다소 다른 상황이지만 신디 셔먼(Cindy Sherman, 1954- )의 자화상을 통해 비교 분석하고, 이들의 페미니즘적 요소들을 통해 현 미술계에서의 여성작가의 위상을 살펴보고, 앞으로 나아갈 방향을 논구(論究)하는데 중점을 둔다. 이들의 작품에서는 공통적으로 인간의 삶 속에서 여성으로서 겪는 고통, 갈등, 고난과 사회의 현상들을 자화상을 통해 여성의 자의식을 잘 보여주고 있다. 화가는 자화상을 통해 자신의 모습은 물론 내면세계와 사상을 보여준다. 그뿐 아니라 자화상의 작업을 통해 자신을 재확인하는 과정을 거친다. 그럼으로써 자화상은 화가가 살았던 시대의 사회상을 간접적으로 보여줌과 동시에 개인적으로는 외모뿐만 아니라 성숙된 자의식을 표출할 수 있게 한다. 콜비츠는 노동자나 가난한 사람들과 함께 울고, 느끼고, 어려움을 함께 하는 인도주의적 정신을 가지고 예술이 자기 만족에 그치는 것이 아니라 삶의 일부분으로서 대중과 소통하는 도구였음을 보여주었으며, 그녀의 작품 속에 등장하는 여성의 이미지는 역동적이면서 강한 여성상을 부각시키고 있다. 칼로는 철저히 일관하고 있는 자전적 주제, 성실하지 못한 남편을 둔 병약한 불임 여성으로 살아가는 개인적 삶에 대한 주제로 자신과 자신을 둘러싸고 있는 모든 것들과의 관계 속에서 스스로의 주체성과 복합적인 정체성을 구축해 갔으며, 그녀의 미술이 지닌 페미니즘적 함축이 여전히 동시대에도 유효한 것은 그녀가 일생에 걸쳐 천착한 자화상이 인종, 성징후의 장으로서의 몸이 호소력을 갖기 때문이다. 셔먼은 여성의 정체성을 떠나 자아의 정체성에 가면을 씌우는 것, 즉 문화에서 파생한 역학들을 암시하기 위해 변장된 자신의 이미지를 사용함으로써 자신이면서 자신이 아닌 즉 자아상실의 모습을 각각 파편화 된 신체의 내부적 투시나 상처 드러냄, 분장한 자신의 모습이나 여성의 스테레오 타입핑을 통해 확정적이고 통합적인 양성의 정체성을 의문시하고 보는 주체와 보여 지는 객체의 이중적 게임을 즐기는 것으로 지속적인 모색을 보여준다. 콜비츠와 칼로, 셔먼은 시대와 장소, 자신을 표현하는 매체나 방법에 있어 서로 각각 다르지만 주로 남성들에 의해 정립되고 지배되어온 미술사 안에서 그녀들의 작품 속에 그려진 여성이 남성의 시각적 만족을 위한 수동적인 대상이 아니라, 자신의 내면과 사회를 심도 있게 탐구하는 능동적인 입장에서 표현함으로서 지금까지 여성에 통용되고 있던 '자연스러운' 것으로 받아들여져 온 것은 남성 중심의 이데올로기에 익숙해져 있기 때문이라고 주장하며 의식의 변혁을 위한 페미니즘 미술의 필요성을 역설하며, 이것의 타파를 페미니즘 미술의 출발점으로 인식케하여 많은 페미니스트 화가들에게 영향을 주게 된다. 페미니즘적 시각으로 기술된 미술사의 주된 성과는 여성작가의 발굴과 제도적 개선에 대한 관심 유도, 그리고 남성 시각에 의해 그려진 여성의 이미지 분석이다. 현대 페미니즘 미술의 실천은 인종, 계급, 교육환경, 연령, 성 등의 다양한 요소들과 연계된 풍부한 문화적 제휴의 다양성을 추구하고 있으며, 여성 예술가들에 의해 채용된 쟝르와 형식은 매우 다양하다. 이러한 현시대의 상황과 문제점을 인지해서 대변하는 것 중의 하나가 페미니즘이라고 할 수 있으며, 페미니즘 미술에 영향을 준 콜비츠, 칼로, 셔먼의 작품에 나타난 여성의 이미지를 통해 페미니즘 미술의 가능성을 개괄(槪括)하고자 한다.
이 논문은 케테 콜비츠(Ka˘the Kollwitz, 1867-1945)와 프리다 칼로(Frida Kahlo, 1907-1954), 그리고 이들과 다소 다른 상황이지만 신디 셔먼(Cindy Sherman, 1954- )의 자화상을 통해 비교 분석하고, 이들의 페미니즘적 요소들을 통해 현 미술계에서의 여성작가의 위상을 살펴보고, 앞으로 나아갈 방향을 논구(論究)하는데 중점을 둔다. 이들의 작품에서는 공통적으로 인간의 삶 속에서 여성으로서 겪는 고통, 갈등, 고난과 사회의 현상들을 자화상을 통해 여성의 자의식을 잘 보여주고 있다. 화가는 자화상을 통해 자신의 모습은 물론 내면세계와 사상을 보여준다. 그뿐 아니라 자화상의 작업을 통해 자신을 재확인하는 과정을 거친다. 그럼으로써 자화상은 화가가 살았던 시대의 사회상을 간접적으로 보여줌과 동시에 개인적으로는 외모뿐만 아니라 성숙된 자의식을 표출할 수 있게 한다. 콜비츠는 노동자나 가난한 사람들과 함께 울고, 느끼고, 어려움을 함께 하는 인도주의적 정신을 가지고 예술이 자기 만족에 그치는 것이 아니라 삶의 일부분으로서 대중과 소통하는 도구였음을 보여주었으며, 그녀의 작품 속에 등장하는 여성의 이미지는 역동적이면서 강한 여성상을 부각시키고 있다. 칼로는 철저히 일관하고 있는 자전적 주제, 성실하지 못한 남편을 둔 병약한 불임 여성으로 살아가는 개인적 삶에 대한 주제로 자신과 자신을 둘러싸고 있는 모든 것들과의 관계 속에서 스스로의 주체성과 복합적인 정체성을 구축해 갔으며, 그녀의 미술이 지닌 페미니즘적 함축이 여전히 동시대에도 유효한 것은 그녀가 일생에 걸쳐 천착한 자화상이 인종, 성징후의 장으로서의 몸이 호소력을 갖기 때문이다. 셔먼은 여성의 정체성을 떠나 자아의 정체성에 가면을 씌우는 것, 즉 문화에서 파생한 역학들을 암시하기 위해 변장된 자신의 이미지를 사용함으로써 자신이면서 자신이 아닌 즉 자아상실의 모습을 각각 파편화 된 신체의 내부적 투시나 상처 드러냄, 분장한 자신의 모습이나 여성의 스테레오 타입핑을 통해 확정적이고 통합적인 양성의 정체성을 의문시하고 보는 주체와 보여 지는 객체의 이중적 게임을 즐기는 것으로 지속적인 모색을 보여준다. 콜비츠와 칼로, 셔먼은 시대와 장소, 자신을 표현하는 매체나 방법에 있어 서로 각각 다르지만 주로 남성들에 의해 정립되고 지배되어온 미술사 안에서 그녀들의 작품 속에 그려진 여성이 남성의 시각적 만족을 위한 수동적인 대상이 아니라, 자신의 내면과 사회를 심도 있게 탐구하는 능동적인 입장에서 표현함으로서 지금까지 여성에 통용되고 있던 '자연스러운' 것으로 받아들여져 온 것은 남성 중심의 이데올로기에 익숙해져 있기 때문이라고 주장하며 의식의 변혁을 위한 페미니즘 미술의 필요성을 역설하며, 이것의 타파를 페미니즘 미술의 출발점으로 인식케하여 많은 페미니스트 화가들에게 영향을 주게 된다. 페미니즘적 시각으로 기술된 미술사의 주된 성과는 여성작가의 발굴과 제도적 개선에 대한 관심 유도, 그리고 남성 시각에 의해 그려진 여성의 이미지 분석이다. 현대 페미니즘 미술의 실천은 인종, 계급, 교육환경, 연령, 성 등의 다양한 요소들과 연계된 풍부한 문화적 제휴의 다양성을 추구하고 있으며, 여성 예술가들에 의해 채용된 쟝르와 형식은 매우 다양하다. 이러한 현시대의 상황과 문제점을 인지해서 대변하는 것 중의 하나가 페미니즘이라고 할 수 있으며, 페미니즘 미술에 영향을 준 콜비츠, 칼로, 셔먼의 작품에 나타난 여성의 이미지를 통해 페미니즘 미술의 가능성을 개괄(槪括)하고자 한다.
This thesis is a comparative study on the works of self-portraits of Ma˘the Kollwitz, Frida Kahlo and Cindy Sherman based on the feminist view. It focuses on locating the status of women artists and their prospects in the contemporary art circle by looking into the feminist aspects in the works of t...
This thesis is a comparative study on the works of self-portraits of Ma˘the Kollwitz, Frida Kahlo and Cindy Sherman based on the feminist view. It focuses on locating the status of women artists and their prospects in the contemporary art circle by looking into the feminist aspects in the works of these three artists. In the works of the three artists, their own portraits show in common the self-consciousness of women aroused by their sufferings, conflicts and oppression in society because they are women. Generally in their portraits, painters reveal their inner world and thought as well as their self-identity. In addition, painters go through the reconfirmation of their self-identity by means of working out their own portraits. A self-portrait, as an artistic form, indirectly shows not only the society of the artist herself but her individual look and mature self-consciousness. Ka˘the Kollwitz, with a true humanitarian spirit in which sufferings and difficulties of the laborers or poor people are shared, showed that art is a means of communicating people, not that of self-sufficient achievement. The image of a woman in her print art brings out the dynamic and strong aspects of women. In Frida Kahlo's works, there is a coherent theme of her own individual life of a sterile weak woman living with unfaithful husband. Dealing with her own condition of life, Kahlo constructed her own subjectivity and complex identity in relation to everything that surrounded herself. Feminist implication of her art is still valid and even forceful in the contemporary society in that a series of her own self-portraits represents a body as a field of ethnicity and sexuality successfully appealing to us. Cindy Sherman, using her own disguised images to indicate diverse self-identities imposed by the cultural dynamics, shows the fragmented self or loss of unified self images. By seeing through bodily parts, disclosing wounds on the body, or presenting the make-up of herself and stereotypes of female images, Sherman is engaged in constantly questioning the definite and unified identities of man and woman as well as showing dual games played between seeing subjects and those seen. In spite of differences in their historic, social background and the media or methods of expressing themselves, these three women artists tried to express 'woman' not as a passive object for the visual satisfaction of man but as an active subject searching for her own inner world and society around herself. Through their works, they assert that the notion of 'natural-ness' of woman resulted from women's familiarity with the male-centered ideology and that feminist art thus should be established by firstly breaking down such ideology. The way in which these three artists represented the reality of women in their own ages and their prospect became the starting point of feminist art and influenced the contemporary feminist artists. Major achievements of the art history with feminist view include discovery of women artists, increased interest in the institutional reformation and analysis of female images described with male-centered point of view. Contemporary artistic practice is in pursuit of diversity from the affluent cultural affiliation concerned with ethnicity, class, educational environment, age and sexuality, and genres and forms employed by the women artists are various. Feminism is a way of thought recognizing and presenting the situation and problems in contemporary society, and works of Ka˘the Kollwitz, Frida Kahlo and Cindy Sherman show the possibility of feminist art.
This thesis is a comparative study on the works of self-portraits of Ma˘the Kollwitz, Frida Kahlo and Cindy Sherman based on the feminist view. It focuses on locating the status of women artists and their prospects in the contemporary art circle by looking into the feminist aspects in the works of these three artists. In the works of the three artists, their own portraits show in common the self-consciousness of women aroused by their sufferings, conflicts and oppression in society because they are women. Generally in their portraits, painters reveal their inner world and thought as well as their self-identity. In addition, painters go through the reconfirmation of their self-identity by means of working out their own portraits. A self-portrait, as an artistic form, indirectly shows not only the society of the artist herself but her individual look and mature self-consciousness. Ka˘the Kollwitz, with a true humanitarian spirit in which sufferings and difficulties of the laborers or poor people are shared, showed that art is a means of communicating people, not that of self-sufficient achievement. The image of a woman in her print art brings out the dynamic and strong aspects of women. In Frida Kahlo's works, there is a coherent theme of her own individual life of a sterile weak woman living with unfaithful husband. Dealing with her own condition of life, Kahlo constructed her own subjectivity and complex identity in relation to everything that surrounded herself. Feminist implication of her art is still valid and even forceful in the contemporary society in that a series of her own self-portraits represents a body as a field of ethnicity and sexuality successfully appealing to us. Cindy Sherman, using her own disguised images to indicate diverse self-identities imposed by the cultural dynamics, shows the fragmented self or loss of unified self images. By seeing through bodily parts, disclosing wounds on the body, or presenting the make-up of herself and stereotypes of female images, Sherman is engaged in constantly questioning the definite and unified identities of man and woman as well as showing dual games played between seeing subjects and those seen. In spite of differences in their historic, social background and the media or methods of expressing themselves, these three women artists tried to express 'woman' not as a passive object for the visual satisfaction of man but as an active subject searching for her own inner world and society around herself. Through their works, they assert that the notion of 'natural-ness' of woman resulted from women's familiarity with the male-centered ideology and that feminist art thus should be established by firstly breaking down such ideology. The way in which these three artists represented the reality of women in their own ages and their prospect became the starting point of feminist art and influenced the contemporary feminist artists. Major achievements of the art history with feminist view include discovery of women artists, increased interest in the institutional reformation and analysis of female images described with male-centered point of view. Contemporary artistic practice is in pursuit of diversity from the affluent cultural affiliation concerned with ethnicity, class, educational environment, age and sexuality, and genres and forms employed by the women artists are various. Feminism is a way of thought recognizing and presenting the situation and problems in contemporary society, and works of Ka˘the Kollwitz, Frida Kahlo and Cindy Sherman show the possibility of feminist art.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.