컴퓨터 그래픽스를 활용한 패션디자인 연구 : 캐포츠 신상품개발 과정을 중심으로 (A) Study of Fashion Design Using Computer Graphics : Focused on the course of Caports New Product Development원문보기
본 논문의 목적은 캐포츠 신상품개발을 위한 컴퓨터그래픽스의 활용방안을 각 과정별로 나누어 연구함으로써 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 과정의 모델을 제시하는 데 있다. 오늘날 정보산업의 괄목할만한 성과는 기존의 산업사회를 디지털 정보 사회로 전환시키는 계기를 마련하였으며, 사이버 공간을 통한 정보의 공유와 빠른 확산은 정치·경제·문화적 환경 변화는 물론, 산업구조를 재구성시키고 있다. 패션산업 또한 예외는 아니어서 패션정보 수집과 반복되기 쉬운 단순작업을 컴퓨터가 처리해 줌으로써 작업의 능률 향상과 정확성을 기할 수 있게 되었으며, 특히 다양한 컴퓨터그래픽스의 개발은 창조적인 디자인 작업을 가능하게 한다는 측면에서 이와 관련된 다양한 연구가 이루어지고 있다. 그러나 대부분의 선행 연구들이 의복 생산을 위한 CAD/CAM과 관련한 내용이거나 텍스타일 디자인, 일러스트레이션, 또는 디자인 스케치를 대체하기 위한 활용방안을 제시하는 것이어서, 패션디자인 실무에 적극적으로 도입될 수 있는 체계적인 연구는 매우 미흡한 실정이다. 한편, 최근 사회 전반에 불고 있는 ...
본 논문의 목적은 캐포츠 신상품개발을 위한 컴퓨터그래픽스의 활용방안을 각 과정별로 나누어 연구함으로써 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 과정의 모델을 제시하는 데 있다. 오늘날 정보산업의 괄목할만한 성과는 기존의 산업사회를 디지털 정보 사회로 전환시키는 계기를 마련하였으며, 사이버 공간을 통한 정보의 공유와 빠른 확산은 정치·경제·문화적 환경 변화는 물론, 산업구조를 재구성시키고 있다. 패션산업 또한 예외는 아니어서 패션정보 수집과 반복되기 쉬운 단순작업을 컴퓨터가 처리해 줌으로써 작업의 능률 향상과 정확성을 기할 수 있게 되었으며, 특히 다양한 컴퓨터그래픽스의 개발은 창조적인 디자인 작업을 가능하게 한다는 측면에서 이와 관련된 다양한 연구가 이루어지고 있다. 그러나 대부분의 선행 연구들이 의복 생산을 위한 CAD/CAM과 관련한 내용이거나 텍스타일 디자인, 일러스트레이션, 또는 디자인 스케치를 대체하기 위한 활용방안을 제시하는 것이어서, 패션디자인 실무에 적극적으로 도입될 수 있는 체계적인 연구는 매우 미흡한 실정이다. 한편, 최근 사회 전반에 불고 있는 웰빙(Well-being) 열풍은 친환경적 식생활을 선호하며 기능성과 편의성을 갖춘 패션을 추구하고 스포츠와 요가를 즐기는 등의 제반 현상에서 보듯이 삶의 질을 높이고자 하는 소비자의 요구를 대변하고 있다. 이러한 현상은 월드컵과 올림픽 등의 세계적인 운동경기와 맞물려 스포츠에 대한 관심을 증대시키는 요인이 되면서 패션산업에서 캐포츠(Caports)라는 새로운 영역을 탄생시키게 되었다. 이러한 시점에 컴퓨터그래픽스를 활용하여 캐포츠 신상품개발 과정을 연구함으로써, 패션디자인 실무에서의 컴퓨터그래픽스 활용방안을 제시하고자 하는 본 연구는 매우 의미 있는 작업이라 할 것이다. 뿐만 아니라 컴퓨터그래픽스를 21세기 디지털정보시대에 부합하는 디자인 도구로 사용하여 신상품개발 과정을 연구함으로써, 변화하는 산업현장의 요구에 부응하여 예비 패션 디자이너들에게 적합한 새로운 교육내용의 모델을 제시하는 데 그 목적이 있으며, 이를 위하여 이론적 연구와 실무적 연구를 병행하였다. 이론적 연구는 컴퓨터그래픽스의 개념과 활용분야 및 활용사례를 고찰하였으며, 이에 대한 선행연구들을 살펴보고 연구를 위한 이론적 틀을 설정하였다. 이와 함께, 연구 수행을 위한 패션실무의 디자인과정에 대하여 고찰하였다. 즉, 패션실무에서 이루어지는 상품기획, 디자인개발, 샘플제작 및 제품생산의 각 과정과 작업 방법을 알아보고, 이를 컴퓨터그래픽스 시스템과 접목시킬 수 있는 기본 안을 찾음으로써 실무적 연구를 위한 근거를 마련하였다. 본 연구의 핵심이라 할 수 있는 실무적 연구는 가상의 캐포츠 브랜드 'OSCAR OH'를 설립하여 2005 S/S 캐포츠 신상품디자인을 진행하였다. 신상품 디자인을 위하여 2004 S/S 현재의 패션시장 동향과 2005 S/S 패션트렌드 예측정보를 인터넷을 통해 수집, 분석하였으며, 이에 근거하여 패션테마를 'Luxury Sportism & Fusion Modernism'으로 설정하고 캐포츠 라인의 'Extreme Fusion Sportism'과 태권도 라이프스타일을 중심으로 한 'One Through Taekwondo', 두개의 서브테마로 나누어 테마별 신상품 디자인을 진행하였다. 각 테마별 컨셉에 따른 스타일링 맵을 Adobe Photoshop 7.0(이하 Photoshop)과 Adobe Illustrator 10(이하 Illustrator)으로 제작한 후 아이템 디자인을 Illustrator를 사용하여 도식화로 스케치 하였다. 아이템 디자인은 디자인에 사용될 원단이 패턴인 경우와 솔리드인 경우의 두 가지로 나누어 진행하였다. 원단이 패턴인 경우는 패턴디자인 작업과 아이템디자인 작업의 두 과정을 거쳐 이루어졌고, 원단이 솔리드인 경우에는 아이템의 기본디자인을 스케치하여 컬러를 적용하였다. 그리고 디자인전개에 의한 폭넓은 디자인 확장으로 다음과 같은 총 243종류의 디자인을 창출하였다. 테마 'Extreme Fusion Sportism'의 점퍼 70종, 스커트 16종, 베스트 14종, Top 9종, 티셔츠 9종, 셔츠 2종, 바지 13종 등 총 133종과 테마 'One Through Taekwondo'의 태권도복 세트 23종, 태권도복 상의 13종, 태권도복 하의 36종, 이너 티셔츠 9종, 티셔츠 16종, 태권도 가운 13종 등 총 110종으로 전체 243종류의 디자인 결과물을 컨셉 별로 분류하였다. 이상의 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 연구를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터는 인터넷을 통해 패션정보 수집을 용이하게 하며, 빠르고 정확한 정보분석과 신상품 컨셉 설정에 도움을 줄 뿐 아니라 디자인 아이디어 창출을 위한 유용한 수단임을 알 수 있었다. 둘째, 컴퓨터그래픽스는 디자인 컨셉을 시각화시키는 다양한 맵 제작을 용이하게 하여 디자인전개 방향을 보다 명확하게 제시함으로써 컨셉을 벗어나는 상품개발로 인한 손실을 예방하는 역할을 하였다. 셋째, 사진합성이나 리터칭에 사용되는 Photoshop과 드로잉 소프트웨어인 Illustrator와 같이 특징이 서로 다른 소프트웨어의 호환사용은 각 소프트웨어가 가진 장점만을 선택적으로 사용할 수 있게 하여 시간을 절약하고 다양하고 창의적인 디자인 작업을 가능하게 하였다. 특히 Photoshop은 이미지수정, 이미지 레이어의 패스변환, 맵핑을 위한 이미지합성 작업 등에 주로 사용하였고, Illustrator는 패턴 및 아이템 디자인의 도식화 스케치, 디자인전개, 문자 및 라벨디자인, 아이템의 컨셉 별 분류 등에 사용하였다. 따라서 Illustrator와 Photoshop을 연계한 디자인 작업은 각 소프트웨어의 한계를 극복하고 장점만 활용하여 작업시간의 단축과 함께 작업의 질을 높일 수 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 넷째, 디자인전개 작업에서 무한 복제의 특성을 가진 컴퓨터그래픽스의 활용은, 기존의 수작업이 많은 시간을 필요로 하던 것에 비하면 짧은 시간과 적은 노력으로 수많은 디자인을 확장시킬 수 있다는 장점을 가짐을 알 수 있었다. 다섯째, 컴퓨터그래픽스의 신속한 현시성은 디자이너의 의도를 즉시 시각화시키며, 이는 곧 디자인 결과를 미리 확인할 수 있게 함으로써 궁극적으로는 컨셉에 맞는 디자인을 체계적으로 전개할 수 있도록 하였다. 이상 요약된 연구결과는, 21세기의 사회·환경 변화에 따른 새로운 패션디자인 과정의 한 모델을 제시함으로써 디자이너들의 디자인 작업에 도움을 줌은 물론, 보다 효율적인 패션디자인 실무를 위한 대안을 마련한다는 데 그 의의가 있다. 또한 컴퓨터그래픽스를 패션디자인 실무의 전 과정에 활용한 연구사례가 아직 미흡한 관련학계의 현실을 감안할 때, 후속연구를 위한 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구의 제한점은 첫째, 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 과정의 모델 제시가 그 목적이었으므로 실무에서 발생될 수 있는 작업상의 문제점은 연구범위에서 제외시켰다는 점이다. 둘째, 컴퓨터 시뮬레이션에 의한 가상 브랜드의 디자인개발로 이루어진 만큼 그 유효성에 대한 검증이 불가능하였다는 것이다. 이같은 연구의 제한점을 해결하기 위해서는 산학협력연구 체제를 구축하여 브랜드의 신상품개발 과정에 컴퓨터그래픽스를 적극 활용하여 상품을 생산하고, 그 결과에 대한 디자인 작업 진행상의 문제점을 분석하는 후속과정 진행이 필요하다. 그리하여 나타난 문제점의 해결방안을 모색하고, 컴퓨터그래픽스로 작업한 시즌 신상품개발 자료를 데이터화하여 차기 시즌 신상품개발을 위한 정보 활용에 대해서도 연구가 진행되어야 함을 제언한다.
본 논문의 목적은 캐포츠 신상품개발을 위한 컴퓨터그래픽스의 활용방안을 각 과정별로 나누어 연구함으로써 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 과정의 모델을 제시하는 데 있다. 오늘날 정보산업의 괄목할만한 성과는 기존의 산업사회를 디지털 정보 사회로 전환시키는 계기를 마련하였으며, 사이버 공간을 통한 정보의 공유와 빠른 확산은 정치·경제·문화적 환경 변화는 물론, 산업구조를 재구성시키고 있다. 패션산업 또한 예외는 아니어서 패션정보 수집과 반복되기 쉬운 단순작업을 컴퓨터가 처리해 줌으로써 작업의 능률 향상과 정확성을 기할 수 있게 되었으며, 특히 다양한 컴퓨터그래픽스의 개발은 창조적인 디자인 작업을 가능하게 한다는 측면에서 이와 관련된 다양한 연구가 이루어지고 있다. 그러나 대부분의 선행 연구들이 의복 생산을 위한 CAD/CAM과 관련한 내용이거나 텍스타일 디자인, 일러스트레이션, 또는 디자인 스케치를 대체하기 위한 활용방안을 제시하는 것이어서, 패션디자인 실무에 적극적으로 도입될 수 있는 체계적인 연구는 매우 미흡한 실정이다. 한편, 최근 사회 전반에 불고 있는 웰빙(Well-being) 열풍은 친환경적 식생활을 선호하며 기능성과 편의성을 갖춘 패션을 추구하고 스포츠와 요가를 즐기는 등의 제반 현상에서 보듯이 삶의 질을 높이고자 하는 소비자의 요구를 대변하고 있다. 이러한 현상은 월드컵과 올림픽 등의 세계적인 운동경기와 맞물려 스포츠에 대한 관심을 증대시키는 요인이 되면서 패션산업에서 캐포츠(Caports)라는 새로운 영역을 탄생시키게 되었다. 이러한 시점에 컴퓨터그래픽스를 활용하여 캐포츠 신상품개발 과정을 연구함으로써, 패션디자인 실무에서의 컴퓨터그래픽스 활용방안을 제시하고자 하는 본 연구는 매우 의미 있는 작업이라 할 것이다. 뿐만 아니라 컴퓨터그래픽스를 21세기 디지털정보시대에 부합하는 디자인 도구로 사용하여 신상품개발 과정을 연구함으로써, 변화하는 산업현장의 요구에 부응하여 예비 패션 디자이너들에게 적합한 새로운 교육내용의 모델을 제시하는 데 그 목적이 있으며, 이를 위하여 이론적 연구와 실무적 연구를 병행하였다. 이론적 연구는 컴퓨터그래픽스의 개념과 활용분야 및 활용사례를 고찰하였으며, 이에 대한 선행연구들을 살펴보고 연구를 위한 이론적 틀을 설정하였다. 이와 함께, 연구 수행을 위한 패션실무의 디자인과정에 대하여 고찰하였다. 즉, 패션실무에서 이루어지는 상품기획, 디자인개발, 샘플제작 및 제품생산의 각 과정과 작업 방법을 알아보고, 이를 컴퓨터그래픽스 시스템과 접목시킬 수 있는 기본 안을 찾음으로써 실무적 연구를 위한 근거를 마련하였다. 본 연구의 핵심이라 할 수 있는 실무적 연구는 가상의 캐포츠 브랜드 'OSCAR OH'를 설립하여 2005 S/S 캐포츠 신상품디자인을 진행하였다. 신상품 디자인을 위하여 2004 S/S 현재의 패션시장 동향과 2005 S/S 패션트렌드 예측정보를 인터넷을 통해 수집, 분석하였으며, 이에 근거하여 패션테마를 'Luxury Sportism & Fusion Modernism'으로 설정하고 캐포츠 라인의 'Extreme Fusion Sportism'과 태권도 라이프스타일을 중심으로 한 'One Through Taekwondo', 두개의 서브테마로 나누어 테마별 신상품 디자인을 진행하였다. 각 테마별 컨셉에 따른 스타일링 맵을 Adobe Photoshop 7.0(이하 Photoshop)과 Adobe Illustrator 10(이하 Illustrator)으로 제작한 후 아이템 디자인을 Illustrator를 사용하여 도식화로 스케치 하였다. 아이템 디자인은 디자인에 사용될 원단이 패턴인 경우와 솔리드인 경우의 두 가지로 나누어 진행하였다. 원단이 패턴인 경우는 패턴디자인 작업과 아이템디자인 작업의 두 과정을 거쳐 이루어졌고, 원단이 솔리드인 경우에는 아이템의 기본디자인을 스케치하여 컬러를 적용하였다. 그리고 디자인전개에 의한 폭넓은 디자인 확장으로 다음과 같은 총 243종류의 디자인을 창출하였다. 테마 'Extreme Fusion Sportism'의 점퍼 70종, 스커트 16종, 베스트 14종, Top 9종, 티셔츠 9종, 셔츠 2종, 바지 13종 등 총 133종과 테마 'One Through Taekwondo'의 태권도복 세트 23종, 태권도복 상의 13종, 태권도복 하의 36종, 이너 티셔츠 9종, 티셔츠 16종, 태권도 가운 13종 등 총 110종으로 전체 243종류의 디자인 결과물을 컨셉 별로 분류하였다. 이상의 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 연구를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 컴퓨터는 인터넷을 통해 패션정보 수집을 용이하게 하며, 빠르고 정확한 정보분석과 신상품 컨셉 설정에 도움을 줄 뿐 아니라 디자인 아이디어 창출을 위한 유용한 수단임을 알 수 있었다. 둘째, 컴퓨터그래픽스는 디자인 컨셉을 시각화시키는 다양한 맵 제작을 용이하게 하여 디자인전개 방향을 보다 명확하게 제시함으로써 컨셉을 벗어나는 상품개발로 인한 손실을 예방하는 역할을 하였다. 셋째, 사진합성이나 리터칭에 사용되는 Photoshop과 드로잉 소프트웨어인 Illustrator와 같이 특징이 서로 다른 소프트웨어의 호환사용은 각 소프트웨어가 가진 장점만을 선택적으로 사용할 수 있게 하여 시간을 절약하고 다양하고 창의적인 디자인 작업을 가능하게 하였다. 특히 Photoshop은 이미지수정, 이미지 레이어의 패스변환, 맵핑을 위한 이미지합성 작업 등에 주로 사용하였고, Illustrator는 패턴 및 아이템 디자인의 도식화 스케치, 디자인전개, 문자 및 라벨디자인, 아이템의 컨셉 별 분류 등에 사용하였다. 따라서 Illustrator와 Photoshop을 연계한 디자인 작업은 각 소프트웨어의 한계를 극복하고 장점만 활용하여 작업시간의 단축과 함께 작업의 질을 높일 수 있다는 사실을 확인할 수 있었다. 넷째, 디자인전개 작업에서 무한 복제의 특성을 가진 컴퓨터그래픽스의 활용은, 기존의 수작업이 많은 시간을 필요로 하던 것에 비하면 짧은 시간과 적은 노력으로 수많은 디자인을 확장시킬 수 있다는 장점을 가짐을 알 수 있었다. 다섯째, 컴퓨터그래픽스의 신속한 현시성은 디자이너의 의도를 즉시 시각화시키며, 이는 곧 디자인 결과를 미리 확인할 수 있게 함으로써 궁극적으로는 컨셉에 맞는 디자인을 체계적으로 전개할 수 있도록 하였다. 이상 요약된 연구결과는, 21세기의 사회·환경 변화에 따른 새로운 패션디자인 과정의 한 모델을 제시함으로써 디자이너들의 디자인 작업에 도움을 줌은 물론, 보다 효율적인 패션디자인 실무를 위한 대안을 마련한다는 데 그 의의가 있다. 또한 컴퓨터그래픽스를 패션디자인 실무의 전 과정에 활용한 연구사례가 아직 미흡한 관련학계의 현실을 감안할 때, 후속연구를 위한 자료를 제공할 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구의 제한점은 첫째, 컴퓨터그래픽스를 활용한 패션디자인 과정의 모델 제시가 그 목적이었으므로 실무에서 발생될 수 있는 작업상의 문제점은 연구범위에서 제외시켰다는 점이다. 둘째, 컴퓨터 시뮬레이션에 의한 가상 브랜드의 디자인개발로 이루어진 만큼 그 유효성에 대한 검증이 불가능하였다는 것이다. 이같은 연구의 제한점을 해결하기 위해서는 산학협력연구 체제를 구축하여 브랜드의 신상품개발 과정에 컴퓨터그래픽스를 적극 활용하여 상품을 생산하고, 그 결과에 대한 디자인 작업 진행상의 문제점을 분석하는 후속과정 진행이 필요하다. 그리하여 나타난 문제점의 해결방안을 모색하고, 컴퓨터그래픽스로 작업한 시즌 신상품개발 자료를 데이터화하여 차기 시즌 신상품개발을 위한 정보 활용에 대해서도 연구가 진행되어야 함을 제언한다.
The purpose of this study is to suggest a model of the fashion design course utilizing computer graphics through studying the utilization plan for the new product development of caports by separating each course. The remarkable results of the current information industry prepared for conversion chan...
The purpose of this study is to suggest a model of the fashion design course utilizing computer graphics through studying the utilization plan for the new product development of caports by separating each course. The remarkable results of the current information industry prepared for conversion changes from the existing industrial society to the digital information society and the information common ownership and its fast expansion through cyber space is restructuring not only the political, economic and cultural environment but also the industrial structure. Because the fashion industry is not exceptional, a computer processes repeating and easy monotonous work so that it derives efficiency improvement and accuracy of work and in particular, on the ground that the development of various computer graphics make creative design work possible, these related various studies are being made. But most of the precedent studies are related to CAD/CAM for clothing production or suggestions of utilization methods for substitution for textile design, illustration or design sketch so that a systematic study positively applicable to fashion design practical business affairs is very insufficient. On the other hand, in recent the hot popularity of well-being overwhelming the whole society pursues environment friendly food life and the fashion with convenient functionality and represents the customer's demands for the raise of the life quality through enjoying sports and yoga and etc. So that these phenomena created a new area called 'Caports' in the fashion industry meeting well the international athletic sports such as the World Cup and the Olympics which increased interest in sports. In this viewpoint, as utilizing the computer graphics and studying the development course of caports new products, this study to suggest the computer utilizing methods in practical business affairs can be considered very meaningful. This study has a purpose to suggest a new model of educational contents for preliminary fashion designers demanded in the changing fashion industry sites through the study for the design course of new products through using the computer graphics as a design instrument in compliance with the digital information of the 21st century and in order to accomplish this a theoretical and a practical study were made at the same time. The theoretical study examined the notion of the computer graphics, utilization fields and cases and related precedent studies and establish a theoretical frame for the study. Along with this, as for the examination for the design course of the fashion's practical business affairs, each course and working methods of the product planning, design development, sample production and products production performed in the fashion's practical business affairs are examined and by finding a basic plan to link the computer graphics system, the foundation for the practical business affairs was prepared. The practical business affairs study which may be the core of this study is progressed for the new product design of 2005 S/S caports by establishment of 'OSCAR OH' of an imaginary brand. For the new product design, the current fashion market trend of 2004 S/S and fashion trend forecast information of 2004 S/S were collected and analyzed through Internet and based on this fashion themes were established as 'Luxury Sportism & Fusion Modernism' and it was divided into 2 sub-themes as 'Extreme Fusion Sportism' of the caports line and 'One Through Taekwondo' focusing on the Taekwondo life style to process the new product design by theme. The styling maps according to concepts by each theme were produced by Adobe Photoshop 7.0(hereinafter referred to as Photoshop) and Adobe Illustrator 10(hereinafter referred to as Illustrator) and the basic item design was sketched by diagramming using Illustrator. The item design was divided into two types of pattern an solid for the fabric use. In case that the fabric is pattern, two courses of the pattern work and the item design work were performed and in case that the fabric is solid, the item's basic design was sketched and was applied by colors and develop the basic design with various methods to widely expand the basic design and as a result, total 243 type designs were created as following. The results of total 243 type designs were categorized by concept for subtotal 133 types such as 70 for jumpers, 16 for skirts, 14 for bests, 9 for tops, 9 for T-shirts, 2 for shirts and 13 for trousers of the theme 'Extreme Fusion Sportism' and subtotal 110 types such as 23 for Taekwondo uniform sets, 13 for Taekwondo uniform upper jacket, 36 for Taekwondo uniform trousers, 9 for inner t-shirts and 16 for T-shirts and 13 for Taekwondo gowns of the theme 'One Through Taekwondo.' The results of this study for the fashion design utilizing the computer graphics are as following. First, the computer was realized that it helps the fashion information collection and analysis, the new product concept establishment and is a useful means for the design idea creation. Second, the computer graphics helped various map production which visualizes the design concept and suggested much cleaner design development direction to prevent losses from the deviating production development from the concept. Third, compatible use of different softwares in respect of characteristics such as Photoshop which is used in photo composition or retouching and Illustrator which is a drawing software enables selective use of the merits of softwares to save time and various and creative design work. In particular, Photoshop was mainly used for image modification, pass conversion of image layers and image composition work for mapping and Illustrator was used for the diagramming sketch of pattern and item design, design development, letter and label design, concept category of items. Accordingly it was found out that the design work linking Illustrator and Photoshop overcomes each software's limit and utilizes only merits so that the reduction of working hours and quality improvement can be achieved. Fourth, it was also figured out that the utilization of the computer graphics which have characteristics of unlimited copies in the design development work has a merit to enable various designs to be expanded within a shorter time and less efforts in comparison with the existing manual work which requires plenty of time. Fifth, the swift manifestation of the computer graphics immediately visualize the designer's design which makes advanced confirmation of the design result and in the finally analysis, the design in compliance with the concept could be systematically developed. By suggesting the model of a new fashion design course according to the 21st's social and environmental changes, this study has a meaning to help the designer's design work and prepare for the substitution of the practical business affairs of more efficient fashion design. In addition, in consideration for the reality of the related academic world with insufficient study cases concerning the computer graphics's utilization to the whole course of the fashion design's practical business affairs, it is expected that it can provide materials for successive studies. This study has the following restriction. First, because suggestion for the fashion design model utilizing the computer graphics was its purpose, it excluded in the study scope the problems in work which can be caused in the practical business affairs. Second, because this study is based on the design development of the imaginary brand by the computer simulation, the verification about the results were impossible. In order to solve the above mentioned study restriction, a successive course progress is required to establish an industrial-educational research system to positively utilize the computer graphics in the new product development course of brands and make the following product production and analyze the progressive problems of the design work according to the result. In addition, it is suggested to continuously study how to search for the solution of the problems and make database of season's new product development materials for utilization as next season's new product development information.
The purpose of this study is to suggest a model of the fashion design course utilizing computer graphics through studying the utilization plan for the new product development of caports by separating each course. The remarkable results of the current information industry prepared for conversion changes from the existing industrial society to the digital information society and the information common ownership and its fast expansion through cyber space is restructuring not only the political, economic and cultural environment but also the industrial structure. Because the fashion industry is not exceptional, a computer processes repeating and easy monotonous work so that it derives efficiency improvement and accuracy of work and in particular, on the ground that the development of various computer graphics make creative design work possible, these related various studies are being made. But most of the precedent studies are related to CAD/CAM for clothing production or suggestions of utilization methods for substitution for textile design, illustration or design sketch so that a systematic study positively applicable to fashion design practical business affairs is very insufficient. On the other hand, in recent the hot popularity of well-being overwhelming the whole society pursues environment friendly food life and the fashion with convenient functionality and represents the customer's demands for the raise of the life quality through enjoying sports and yoga and etc. So that these phenomena created a new area called 'Caports' in the fashion industry meeting well the international athletic sports such as the World Cup and the Olympics which increased interest in sports. In this viewpoint, as utilizing the computer graphics and studying the development course of caports new products, this study to suggest the computer utilizing methods in practical business affairs can be considered very meaningful. This study has a purpose to suggest a new model of educational contents for preliminary fashion designers demanded in the changing fashion industry sites through the study for the design course of new products through using the computer graphics as a design instrument in compliance with the digital information of the 21st century and in order to accomplish this a theoretical and a practical study were made at the same time. The theoretical study examined the notion of the computer graphics, utilization fields and cases and related precedent studies and establish a theoretical frame for the study. Along with this, as for the examination for the design course of the fashion's practical business affairs, each course and working methods of the product planning, design development, sample production and products production performed in the fashion's practical business affairs are examined and by finding a basic plan to link the computer graphics system, the foundation for the practical business affairs was prepared. The practical business affairs study which may be the core of this study is progressed for the new product design of 2005 S/S caports by establishment of 'OSCAR OH' of an imaginary brand. For the new product design, the current fashion market trend of 2004 S/S and fashion trend forecast information of 2004 S/S were collected and analyzed through Internet and based on this fashion themes were established as 'Luxury Sportism & Fusion Modernism' and it was divided into 2 sub-themes as 'Extreme Fusion Sportism' of the caports line and 'One Through Taekwondo' focusing on the Taekwondo life style to process the new product design by theme. The styling maps according to concepts by each theme were produced by Adobe Photoshop 7.0(hereinafter referred to as Photoshop) and Adobe Illustrator 10(hereinafter referred to as Illustrator) and the basic item design was sketched by diagramming using Illustrator. The item design was divided into two types of pattern an solid for the fabric use. In case that the fabric is pattern, two courses of the pattern work and the item design work were performed and in case that the fabric is solid, the item's basic design was sketched and was applied by colors and develop the basic design with various methods to widely expand the basic design and as a result, total 243 type designs were created as following. The results of total 243 type designs were categorized by concept for subtotal 133 types such as 70 for jumpers, 16 for skirts, 14 for bests, 9 for tops, 9 for T-shirts, 2 for shirts and 13 for trousers of the theme 'Extreme Fusion Sportism' and subtotal 110 types such as 23 for Taekwondo uniform sets, 13 for Taekwondo uniform upper jacket, 36 for Taekwondo uniform trousers, 9 for inner t-shirts and 16 for T-shirts and 13 for Taekwondo gowns of the theme 'One Through Taekwondo.' The results of this study for the fashion design utilizing the computer graphics are as following. First, the computer was realized that it helps the fashion information collection and analysis, the new product concept establishment and is a useful means for the design idea creation. Second, the computer graphics helped various map production which visualizes the design concept and suggested much cleaner design development direction to prevent losses from the deviating production development from the concept. Third, compatible use of different softwares in respect of characteristics such as Photoshop which is used in photo composition or retouching and Illustrator which is a drawing software enables selective use of the merits of softwares to save time and various and creative design work. In particular, Photoshop was mainly used for image modification, pass conversion of image layers and image composition work for mapping and Illustrator was used for the diagramming sketch of pattern and item design, design development, letter and label design, concept category of items. Accordingly it was found out that the design work linking Illustrator and Photoshop overcomes each software's limit and utilizes only merits so that the reduction of working hours and quality improvement can be achieved. Fourth, it was also figured out that the utilization of the computer graphics which have characteristics of unlimited copies in the design development work has a merit to enable various designs to be expanded within a shorter time and less efforts in comparison with the existing manual work which requires plenty of time. Fifth, the swift manifestation of the computer graphics immediately visualize the designer's design which makes advanced confirmation of the design result and in the finally analysis, the design in compliance with the concept could be systematically developed. By suggesting the model of a new fashion design course according to the 21st's social and environmental changes, this study has a meaning to help the designer's design work and prepare for the substitution of the practical business affairs of more efficient fashion design. In addition, in consideration for the reality of the related academic world with insufficient study cases concerning the computer graphics's utilization to the whole course of the fashion design's practical business affairs, it is expected that it can provide materials for successive studies. This study has the following restriction. First, because suggestion for the fashion design model utilizing the computer graphics was its purpose, it excluded in the study scope the problems in work which can be caused in the practical business affairs. Second, because this study is based on the design development of the imaginary brand by the computer simulation, the verification about the results were impossible. In order to solve the above mentioned study restriction, a successive course progress is required to establish an industrial-educational research system to positively utilize the computer graphics in the new product development course of brands and make the following product production and analyze the progressive problems of the design work according to the result. In addition, it is suggested to continuously study how to search for the solution of the problems and make database of season's new product development materials for utilization as next season's new product development information.
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