니트웨어는 21세기 라이프스타일과 소비 환경에 적합한 소재로서 그 중요성이 부각되고 있으며 수요도 급증하고 있다. 본 논문은 니트가 지닌 기능성을 최대한 살리면서 동시에 우리의 한국적인 정서가 담긴 고유하고 독창적인 디자인을 제시하고자 하는데 연구 목적을 두었다. 이는 최근 패션 경향의 주류를 이루고 있는 에스닉 무드의 반영과 함께 고부가가치 패션 상품으로서 세계 시장에서도 경쟁력을 갖춘 디자인 제시라는 면에서 의의가 있다 하겠다. 본 논문은 문헌 연구, 작품 제작의 두 부분으로 나누어 연구를 수행하였다. 먼저 전문 서적, 잡지 그리고 인터넷을 통하여 니트의 개념과 특성, 20세기 이후 최근까지 니트웨어의 변천과정을 고찰해 보았으며 이를 통하여 디자인의 흐름을 파악하고 미래 디자인에 반영하고자 하였다. 또한 니트는 조직과 편직의 테크닉에 따라서 자신의 색을 표현하기 쉬운 소재이므로 물성(物性) 연구와 함께 조직의 특성과 편지(編地)를 생산하는 편기에 대해서도 살펴보았다. 마지막으로 이들을 바탕으로 소재에 적합한 작품을 기획·제작하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 문헌 연구의 경우, 니트는 루프가 곡선을 이루면서 헐겁게 연결되어 있어 직물과는 다른 특성을 지닌다. 또한 최근 몇 년간 니트웨어는 벌키 니트(bulky knit), 핸드 크라프트 니트(hand craft knit), 화인 니트(fine knit)가 공존하며 반복되어 나타나는 경향을 보이고 있으며, 우븐과의 ...
니트웨어는 21세기 라이프스타일과 소비 환경에 적합한 소재로서 그 중요성이 부각되고 있으며 수요도 급증하고 있다. 본 논문은 니트가 지닌 기능성을 최대한 살리면서 동시에 우리의 한국적인 정서가 담긴 고유하고 독창적인 디자인을 제시하고자 하는데 연구 목적을 두었다. 이는 최근 패션 경향의 주류를 이루고 있는 에스닉 무드의 반영과 함께 고부가가치 패션 상품으로서 세계 시장에서도 경쟁력을 갖춘 디자인 제시라는 면에서 의의가 있다 하겠다. 본 논문은 문헌 연구, 작품 제작의 두 부분으로 나누어 연구를 수행하였다. 먼저 전문 서적, 잡지 그리고 인터넷을 통하여 니트의 개념과 특성, 20세기 이후 최근까지 니트웨어의 변천과정을 고찰해 보았으며 이를 통하여 디자인의 흐름을 파악하고 미래 디자인에 반영하고자 하였다. 또한 니트는 조직과 편직의 테크닉에 따라서 자신의 색을 표현하기 쉬운 소재이므로 물성(物性) 연구와 함께 조직의 특성과 편지(編地)를 생산하는 편기에 대해서도 살펴보았다. 마지막으로 이들을 바탕으로 소재에 적합한 작품을 기획·제작하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 문헌 연구의 경우, 니트는 루프가 곡선을 이루면서 헐겁게 연결되어 있어 직물과는 다른 특성을 지닌다. 또한 최근 몇 년간 니트웨어는 벌키 니트(bulky knit), 핸드 크라프트 니트(hand craft knit), 화인 니트(fine knit)가 공존하며 반복되어 나타나는 경향을 보이고 있으며, 우븐과의 믹스 앤 매치 (mix & match) 효과가 강조되고 있다. 소재는 캐시미어, 모헤어, 울, 앙고라, 울 혼방 소재 등 고급 소재와 팬시 얀(fancy yarn), 기능성 소재 등이 선호되고 있다. 편성기기는 직기와 달리, 주어진 편기로 생산할 수 있는 편제품의 종류가 제한되어 있기 때문에 다양한 종류가 있으며 편성 형식에 따라 크게 위편기와 경편기로 분류된다. 위편기는 원형 편기(환편기)와 평형 편기(횡편기)로 분류되며 경편기에는 트리코 편기, 라셀 편기, 밀러니즈 편기, 특수 편기 등이 있다. 편기는 1589년 윌리엄 리(William Lee)의 수동 편물기 발명 이후로 최근의 무봉제 완제품 편직기에 이르기까지 많은 발전을 하여왔다. 작품 기획 및 제작 부문은 작품은 총 14점을 제작하였으며, 사용한 니트 소재는 19점으로 국내에서 생산되어 시판되고 있는 에스닉한 분위기의 독특하고 화려한 소재 위주로 선정하였다. 위편 니트 11점, 경편 니트 8점이 사용되었으며 각 소재의 물성을 고려하여 조직과 조화되는 디자인을 제시하고자 하였다. 작품의 이미지는 한국적인 정서가 담긴 전통복, 문양, 일상용품 등 우리 문화에서 이미지를 연상하여 니트의 장점인 여성스러움을 나타낼 수 있는 Ethnic Feminity와 고급스러운 분위기의 Ethnic Luxury를 테마로 하여 각 각 7 작품씩 제작하였다. 테마 1은 Ethnic Feminity로 부드러운 곡선, 하늘거리는 레이스, 꽃문양, 리본, 주름 장식 등의 디테일로 화려하고 부드러운 이미지를 나타내었다(작품 1~7). 색상은 빨강색, 주황색, 분홍색, 녹색 등을 사용하여 밝고 화려한 느낌을 주고자 하였으며 소재는 망사, 테이프, 수축사, 팬시 얀 등을 사용한 화려한 경·위편 니트가 사용되었다. 테마 2는 Ethnic Luxury로 에스닉한 분위기와 현대적 감각을 접목시켜 심플하면서도 고급스러운 분위기를 연출하려 하였다(작품 8~14). 색상은 회색, 흰색, 검정색과 같은 무채색을 주조색으로 사용하여 깊이 있고 세련된 분위기를 연출하는 한편 채도가 낮은 빨강색, 주황색, 녹색 등을 가미하였다. 소재는 면, 마 등 천연 소재와 벨벳, 모피 효과의 고급스런 느낌의 경·위편 니트가 사용되었으며 원피스, 재킷, 팬츠, 베스트, 코트 등으로 제작하였다. 갓끈 장식(작품 1), 복주머니(작품 2), 어린 아이를 업는 포대기(작품 3), 숄의 역할을 할 수 있는 덧치마와 흉배 문양(작품 4), 색동저고리(작품 5), 무지기 치마(작품 6), 삼국 시대 포와 당초 문양(작품 7), 여름 당의의 도련선(작품 8), 갑옷, 조각보(작품 9), 남자 바지(작품 10), 무용복(작품 11), 가오리연(작품 12), 배자와 토시(작품 13), 여자 저고리의 곁마기와 누빔 기법(작품 14) 등을 현대적으로 재해석하여 작품을 전개하였다. 니트 소재는 사용된 원사 및 조직에 따라서 그 특성이 각기 다르며 특히 경편 니트는 직물과 거의 유사한 특성을 지니고 있어 디자인 발전 가능성이 매우 크다고 할 수 있다. 또한 각 소재에 사용된 실의 굵기와 편직의 종류에 따라 소재의 특성도 각기 다르며 편직 기법은 특별한 표면 효과와 함께 니트웨어의 전반적인 디자인 방향에 까지 영향을 줄 수 있다. 그러므로, 국내 시장뿐 아니라 국제 사회에서 경쟁력 있는 니트웨어를 선보이기 위해서는 전통 문양이나 색상 등이 고려된 다양한 소재 개발과 편직 기법의 개발, 고유한 디자인의 제시가 필수요소라 생각되며 이를 위하여 부단한 노력을 기울여야 할 것이다.
니트웨어는 21세기 라이프스타일과 소비 환경에 적합한 소재로서 그 중요성이 부각되고 있으며 수요도 급증하고 있다. 본 논문은 니트가 지닌 기능성을 최대한 살리면서 동시에 우리의 한국적인 정서가 담긴 고유하고 독창적인 디자인을 제시하고자 하는데 연구 목적을 두었다. 이는 최근 패션 경향의 주류를 이루고 있는 에스닉 무드의 반영과 함께 고부가가치 패션 상품으로서 세계 시장에서도 경쟁력을 갖춘 디자인 제시라는 면에서 의의가 있다 하겠다. 본 논문은 문헌 연구, 작품 제작의 두 부분으로 나누어 연구를 수행하였다. 먼저 전문 서적, 잡지 그리고 인터넷을 통하여 니트의 개념과 특성, 20세기 이후 최근까지 니트웨어의 변천과정을 고찰해 보았으며 이를 통하여 디자인의 흐름을 파악하고 미래 디자인에 반영하고자 하였다. 또한 니트는 조직과 편직의 테크닉에 따라서 자신의 색을 표현하기 쉬운 소재이므로 물성(物性) 연구와 함께 조직의 특성과 편지(編地)를 생산하는 편기에 대해서도 살펴보았다. 마지막으로 이들을 바탕으로 소재에 적합한 작품을 기획·제작하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 문헌 연구의 경우, 니트는 루프가 곡선을 이루면서 헐겁게 연결되어 있어 직물과는 다른 특성을 지닌다. 또한 최근 몇 년간 니트웨어는 벌키 니트(bulky knit), 핸드 크라프트 니트(hand craft knit), 화인 니트(fine knit)가 공존하며 반복되어 나타나는 경향을 보이고 있으며, 우븐과의 믹스 앤 매치 (mix & match) 효과가 강조되고 있다. 소재는 캐시미어, 모헤어, 울, 앙고라, 울 혼방 소재 등 고급 소재와 팬시 얀(fancy yarn), 기능성 소재 등이 선호되고 있다. 편성기기는 직기와 달리, 주어진 편기로 생산할 수 있는 편제품의 종류가 제한되어 있기 때문에 다양한 종류가 있으며 편성 형식에 따라 크게 위편기와 경편기로 분류된다. 위편기는 원형 편기(환편기)와 평형 편기(횡편기)로 분류되며 경편기에는 트리코 편기, 라셀 편기, 밀러니즈 편기, 특수 편기 등이 있다. 편기는 1589년 윌리엄 리(William Lee)의 수동 편물기 발명 이후로 최근의 무봉제 완제품 편직기에 이르기까지 많은 발전을 하여왔다. 작품 기획 및 제작 부문은 작품은 총 14점을 제작하였으며, 사용한 니트 소재는 19점으로 국내에서 생산되어 시판되고 있는 에스닉한 분위기의 독특하고 화려한 소재 위주로 선정하였다. 위편 니트 11점, 경편 니트 8점이 사용되었으며 각 소재의 물성을 고려하여 조직과 조화되는 디자인을 제시하고자 하였다. 작품의 이미지는 한국적인 정서가 담긴 전통복, 문양, 일상용품 등 우리 문화에서 이미지를 연상하여 니트의 장점인 여성스러움을 나타낼 수 있는 Ethnic Feminity와 고급스러운 분위기의 Ethnic Luxury를 테마로 하여 각 각 7 작품씩 제작하였다. 테마 1은 Ethnic Feminity로 부드러운 곡선, 하늘거리는 레이스, 꽃문양, 리본, 주름 장식 등의 디테일로 화려하고 부드러운 이미지를 나타내었다(작품 1~7). 색상은 빨강색, 주황색, 분홍색, 녹색 등을 사용하여 밝고 화려한 느낌을 주고자 하였으며 소재는 망사, 테이프, 수축사, 팬시 얀 등을 사용한 화려한 경·위편 니트가 사용되었다. 테마 2는 Ethnic Luxury로 에스닉한 분위기와 현대적 감각을 접목시켜 심플하면서도 고급스러운 분위기를 연출하려 하였다(작품 8~14). 색상은 회색, 흰색, 검정색과 같은 무채색을 주조색으로 사용하여 깊이 있고 세련된 분위기를 연출하는 한편 채도가 낮은 빨강색, 주황색, 녹색 등을 가미하였다. 소재는 면, 마 등 천연 소재와 벨벳, 모피 효과의 고급스런 느낌의 경·위편 니트가 사용되었으며 원피스, 재킷, 팬츠, 베스트, 코트 등으로 제작하였다. 갓끈 장식(작품 1), 복주머니(작품 2), 어린 아이를 업는 포대기(작품 3), 숄의 역할을 할 수 있는 덧치마와 흉배 문양(작품 4), 색동저고리(작품 5), 무지기 치마(작품 6), 삼국 시대 포와 당초 문양(작품 7), 여름 당의의 도련선(작품 8), 갑옷, 조각보(작품 9), 남자 바지(작품 10), 무용복(작품 11), 가오리연(작품 12), 배자와 토시(작품 13), 여자 저고리의 곁마기와 누빔 기법(작품 14) 등을 현대적으로 재해석하여 작품을 전개하였다. 니트 소재는 사용된 원사 및 조직에 따라서 그 특성이 각기 다르며 특히 경편 니트는 직물과 거의 유사한 특성을 지니고 있어 디자인 발전 가능성이 매우 크다고 할 수 있다. 또한 각 소재에 사용된 실의 굵기와 편직의 종류에 따라 소재의 특성도 각기 다르며 편직 기법은 특별한 표면 효과와 함께 니트웨어의 전반적인 디자인 방향에 까지 영향을 줄 수 있다. 그러므로, 국내 시장뿐 아니라 국제 사회에서 경쟁력 있는 니트웨어를 선보이기 위해서는 전통 문양이나 색상 등이 고려된 다양한 소재 개발과 편직 기법의 개발, 고유한 디자인의 제시가 필수요소라 생각되며 이를 위하여 부단한 노력을 기울여야 할 것이다.
Knitwears is a material suitable for consumer environment and life style of the 21st century. Its importance is getting emphasized and its demand is getting increased rapidly. The goal of this paper is to make the best of functions which it has and to present a creative and native design which inclu...
Knitwears is a material suitable for consumer environment and life style of the 21st century. Its importance is getting emphasized and its demand is getting increased rapidly. The goal of this paper is to make the best of functions which it has and to present a creative and native design which includes Korean emotion. It is meaningful that it reflects an ethnic mood, which is current fashion trend, and it presents a worldly competitive design as high value-added fashion goods. The research methods are divided into literature study and knit goods making. First of all, the concept and characteristics of knitting, and the change of knitwears from the 20th century until recently are examined through professional books, journals and the Internet. Through the process, the drift of design is figured out to be reflected to the future design. Besides, the physical properties of knitting are studied and machines producing knitting yarns are examined. Finally, on the basis of this study, knitting works suitable for materials are manufactured. The results of this study are as follows. The literature study shows that recent knitwear designs are made up of bulky knit, hand craft knit and fine knit, which tend to be repeated. Such high-class materials as cashmere, mohair, wool, angora and mixed wool material, fancy yarn and functional materials are preferred. Knitting machines are divided into weft knitting machine and warp knitting machine according to their knitting form. Weft knitting machines are divided into circular knitting machine and flatted knitting machine while warp knitting machines are divided into trico knitting machine, rachael knitting machine, milanese knitting machine and special knitting machine. Knitting machines have greatly developed from a manual knitting machine, which William Lee invented in 1589, until a knitting machine for non-sewing and whole garment. In terms of planning for knitting works and knitting goods making, the works made are 14 and materials used are 19. They are materials produced and sold at home and they are ethnic, unique and gorgeous styles. 11 weft knitting works and 8 warp knitting works are used. The properties of each material are considered and harmonious design is presented. Traditional clothes, patterns, flowers and kites, which represent Korean emotions, are used as images of works. Their themes are Ethnic Feminity which is a merit of knitting and Ethnic Luxury which shows a high grade mood. Each 7 work for themes are made. The Ethnic Feminity as Theme 1 represents soft curve, flowing lace, flower pattern, ribbon and frills, which have luxurious and soft images(Work 1-7). Colors are red, orange, pink and green which make us feel bright and warm. Warp knitting materials, which are netting thread, tape, shrunk yarn and fancy yarn, are used for it. The Ethnic luxury as Theme 2 represents simple and luxurious mood, that is, ethnic mood is mixed with modern sense(Work 8-14). Colors are such achromatic color as blue, white and black. They represent deep and sophisticated mood. Besides, red, orange and green, whose chroma is low, are added. Materials are such natural ones as cotton and hemp, and such exclusive materials as velvet and fur, which are weft and warp knitting goods. One piece dress, jacket, pants, vest and coat are manufactured with them. The characteristics of knitting materials depend on yarns used and their tissue. And especially, as characteristics of warp knitting are almost similar to fabrics, its design has a vast potential to be developed. The characteristics of materials depend on thickness of threads used for each material and kinds of knitting. It turns out that knitting skills can affect the directions of overall design of knitwears, including special technique of expression. Therefore, in order to be competitive knitwears aborad as well as at domestic market, various materials and knitting skills should be developed, and proper design should be presented. For these, we need to make ceaseless efforts.
Knitwears is a material suitable for consumer environment and life style of the 21st century. Its importance is getting emphasized and its demand is getting increased rapidly. The goal of this paper is to make the best of functions which it has and to present a creative and native design which includes Korean emotion. It is meaningful that it reflects an ethnic mood, which is current fashion trend, and it presents a worldly competitive design as high value-added fashion goods. The research methods are divided into literature study and knit goods making. First of all, the concept and characteristics of knitting, and the change of knitwears from the 20th century until recently are examined through professional books, journals and the Internet. Through the process, the drift of design is figured out to be reflected to the future design. Besides, the physical properties of knitting are studied and machines producing knitting yarns are examined. Finally, on the basis of this study, knitting works suitable for materials are manufactured. The results of this study are as follows. The literature study shows that recent knitwear designs are made up of bulky knit, hand craft knit and fine knit, which tend to be repeated. Such high-class materials as cashmere, mohair, wool, angora and mixed wool material, fancy yarn and functional materials are preferred. Knitting machines are divided into weft knitting machine and warp knitting machine according to their knitting form. Weft knitting machines are divided into circular knitting machine and flatted knitting machine while warp knitting machines are divided into trico knitting machine, rachael knitting machine, milanese knitting machine and special knitting machine. Knitting machines have greatly developed from a manual knitting machine, which William Lee invented in 1589, until a knitting machine for non-sewing and whole garment. In terms of planning for knitting works and knitting goods making, the works made are 14 and materials used are 19. They are materials produced and sold at home and they are ethnic, unique and gorgeous styles. 11 weft knitting works and 8 warp knitting works are used. The properties of each material are considered and harmonious design is presented. Traditional clothes, patterns, flowers and kites, which represent Korean emotions, are used as images of works. Their themes are Ethnic Feminity which is a merit of knitting and Ethnic Luxury which shows a high grade mood. Each 7 work for themes are made. The Ethnic Feminity as Theme 1 represents soft curve, flowing lace, flower pattern, ribbon and frills, which have luxurious and soft images(Work 1-7). Colors are red, orange, pink and green which make us feel bright and warm. Warp knitting materials, which are netting thread, tape, shrunk yarn and fancy yarn, are used for it. The Ethnic luxury as Theme 2 represents simple and luxurious mood, that is, ethnic mood is mixed with modern sense(Work 8-14). Colors are such achromatic color as blue, white and black. They represent deep and sophisticated mood. Besides, red, orange and green, whose chroma is low, are added. Materials are such natural ones as cotton and hemp, and such exclusive materials as velvet and fur, which are weft and warp knitting goods. One piece dress, jacket, pants, vest and coat are manufactured with them. The characteristics of knitting materials depend on yarns used and their tissue. And especially, as characteristics of warp knitting are almost similar to fabrics, its design has a vast potential to be developed. The characteristics of materials depend on thickness of threads used for each material and kinds of knitting. It turns out that knitting skills can affect the directions of overall design of knitwears, including special technique of expression. Therefore, in order to be competitive knitwears aborad as well as at domestic market, various materials and knitting skills should be developed, and proper design should be presented. For these, we need to make ceaseless efforts.
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