오늘날 우리 한국사회는 노인교육 문제에 대한 대처 능력을 갖추지도 못한 채 세계화, 국제화 , 노인인구의 증가에 따른 노령화 사회를 맞이하게 되었다. 이러한 특징적인 시대변화에 적합한 노인교육이 절대 필요하다는 것은 아무리 강조해도 부족함이 없을 것이다. 이제 우리는 이러한 변화의 시대와 사회에 적합한 노인교육 프로그램을 개발해야 하며, 노인들에게 사회적 적응과 자신의 존재가치 확인, 자아실현의 욕구 충족 등 새로운 의식의 전환이 요청된다. 따라서 본 연구에서는 노인교육의 이론적 근거를 살펴보고 노인교실을 중심으로 노인교육 현황과 실태를 파악하여, 노인교육 프로그램 개발의 근거를 제공하고 나아가 새로운 노인교육 프로그램 개발의 방향을 제시하고자 하였다. 그러므로 본 연구의 내용을 요약하면 대략 다음과 같다. 첫째, 노인교육 관련 문헌들을 살펴보고 노인교육에 관한 평생교육 과정의 역사적 근거와 현대적인 이론을 살펴보았다. 둘째, 한국 및 선진국의 노인교육 현황을 살펴보았다. 그리하여 한국 실정에 맞는 노인교육 프로그램 개발의 방향에 대해 시사점을 얻었다. 셋째, 우리 나라에서 운영되고 있는 노인교육 기관중의 하나인 노인교실의 현장조사와 그 결과를 분석하였다. 노인교실 현장조사는 2003년 6-8월 현재 교육에 참가하고 있는 550명의 60세 이상의 노인과, 250명의 20-50세까지의 잠재적 노인을 대상으로 하였다. 구체적으로는 표집 과정에서 무효 처리된 것을 제외하고 수강자 464명의 설문과, 잠재적 노인 234명의 설문으로 통계처리 하였고 윈도우용 ...
오늘날 우리 한국사회는 노인교육 문제에 대한 대처 능력을 갖추지도 못한 채 세계화, 국제화 , 노인인구의 증가에 따른 노령화 사회를 맞이하게 되었다. 이러한 특징적인 시대변화에 적합한 노인교육이 절대 필요하다는 것은 아무리 강조해도 부족함이 없을 것이다. 이제 우리는 이러한 변화의 시대와 사회에 적합한 노인교육 프로그램을 개발해야 하며, 노인들에게 사회적 적응과 자신의 존재가치 확인, 자아실현의 욕구 충족 등 새로운 의식의 전환이 요청된다. 따라서 본 연구에서는 노인교육의 이론적 근거를 살펴보고 노인교실을 중심으로 노인교육 현황과 실태를 파악하여, 노인교육 프로그램 개발의 근거를 제공하고 나아가 새로운 노인교육 프로그램 개발의 방향을 제시하고자 하였다. 그러므로 본 연구의 내용을 요약하면 대략 다음과 같다. 첫째, 노인교육 관련 문헌들을 살펴보고 노인교육에 관한 평생교육 과정의 역사적 근거와 현대적인 이론을 살펴보았다. 둘째, 한국 및 선진국의 노인교육 현황을 살펴보았다. 그리하여 한국 실정에 맞는 노인교육 프로그램 개발의 방향에 대해 시사점을 얻었다. 셋째, 우리 나라에서 운영되고 있는 노인교육 기관중의 하나인 노인교실의 현장조사와 그 결과를 분석하였다. 노인교실 현장조사는 2003년 6-8월 현재 교육에 참가하고 있는 550명의 60세 이상의 노인과, 250명의 20-50세까지의 잠재적 노인을 대상으로 하였다. 구체적으로는 표집 과정에서 무효 처리된 것을 제외하고 수강자 464명의 설문과, 잠재적 노인 234명의 설문으로 통계처리 하였고 윈도우용 SPSS 통계 패키지를 이용하여 성별, 연령별, 거주지별로 차이검증을 하였다. 그밖에 1:1 노인 수강자 면담과 지도자(강사)면담, 노인교실 운영 책임자 면담, 노인교육 현장을 2개월간 관찰하여 관찰일지를 기록하였다(2003년 6-8월, 10회). 노인교육 현장 분석을 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 서구 평생교육이론과 한국적 상황은 문화적 배경으로 다소 차이가 난다는 점이다. 즉, 서구의 노인교육 이론은 개인 중심적이지만 한국은 아직도 개인보다 공동체(가족, 교육집단)의 이익을 중요하게 생각하고 있었다. 또한 상당히 소극적인 면을 보여 주었다. 예를 들어 노인교육의 개선점에 대하여서는 솔직하게 언급하기를 회피한다든지, 이성 친구를 필요로 하면서도 말하기를 꺼려하였다. 개인의 고민보다 자기 자녀의 행복을 우선시하는 면도 부각되었다. 현장조사 결과를 보다 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 1. 개인보다 가족 중심적인 사고를 중요시한다. 2. 동(動)적인 교육보다 정서적인 교육을 좋아하는 면이 있다. 3. 서양 선진국의 교육 프로그램은 다양한 스포츠를 직접하는 것인데 반하여 한국 노인들은 예상외로 꼭 운동을 해야 한다면 걷기를 택한 응답자가 많았다. 4. 대부분의 노인교육 참가자들은 수준 높은 교육보다도 양질의 복지혜택(식사, 건강진단과 무료시술 등)을 더 원하고 있었다. 5. 노인들은 현행 교육 프로그램에 대한 만족도와 희망하는 프로그램에 대해서 성별 및 연령별 다소의 차이를 보였다. 6. 한국의 노인들은 거주 지역별 차이보다는 노년의 초년과 말년의 연령별차이, 그리고 여성 노인과 남성 노인간의 차이가 더 크게 나타났다. 7. 20-50대의 잠재적 노인들도 향후 성인교육에 적극적으로 참여할 것을 표명하였고 봉사 활동과 더욱 많은 노인교육 시설 확장을 요구하고 있었다. 8. 노인교육 수강자의 상당한 숫자가 경제적으로 어려움을 토로하고 있었고 잠재적 노인의 대부분이 성인교육시설 운영비용을 정부나 지방 자치단체가 감당해야 한다고 의견을 제시하였다. 이상에서 나타난 결과들은 노인교육 프로그램 개발에 세심하게 반영되어야 할 것이다. 이에 따라 새로운 노인교육 프로그램 개발을 위한 방향을 도출해 내었다. 그 각 단계를 제시하면 다음과 같다. ① 프로그램 준비 단계 : 노인 학습자의 상황과 조건을 파악한다. ② 프로그램 계획 및 설계 단계 : 특정한 방법과 자원을 사용하여 노인들을 바람직하고 계획적인 상태로 이끌 수 있도록 계획한다. ③ 프로그램 실행 및 집행 단계 : 노인 학습자간의 좋은 관계 형성을 위한 노력과 프로그램이 계획대로 진행 되도록 확인·점검·관리한다. ④ 프로그램 평가 단계: 마지막으로 해당 프로그램이 노인들에게 적절하고 효과적인지를 검토하고 개선·강화한다. 끝으로 본 연구의 결과들을 종합하여 다음과 같은 제언을 하였다. 1. 노인들은 현행 프로그램에 대한 만족도와 희망하는 프로그램에 대해서 성별 및 연령별 의미있는 차이를 보였다. 이로 보아 '노인교육'이라는 집 단적인 개념으로 보다는 노인들의 집단을 더욱 세분화하여 개별 그룹의 특성에 맞는 프로그램 개발이 더욱 필요할 것이다. 2. 한국의 노인들은 서양 경우와 달리 동적인 교육보다는 정서적인 교육을 선호하는 점, 개인보다는 가족 집단적인 사고를 갖는 점 등으로 볼 때,한국 실정과 한국인의 정서에 맞는 교육 프로그램을 개발해야 할 것이다. 3. 노인교육 수강자의 상당한 숫자가 경제적으로 어려움을 토로하고 있는 점으로 보아 노인복지와 교육에 대한 예산을 대폭 지원해야 할 것이다. 4. 노인들에게 쉽게 접근하여 노인들의 고민을 들어줄 수 있고 종합적으로 노인들의 문제를 해결해 줄 수 있는 전문적인 평생교육사를 집중적으로육성·배치해야 할 것이다.
오늘날 우리 한국사회는 노인교육 문제에 대한 대처 능력을 갖추지도 못한 채 세계화, 국제화 , 노인인구의 증가에 따른 노령화 사회를 맞이하게 되었다. 이러한 특징적인 시대변화에 적합한 노인교육이 절대 필요하다는 것은 아무리 강조해도 부족함이 없을 것이다. 이제 우리는 이러한 변화의 시대와 사회에 적합한 노인교육 프로그램을 개발해야 하며, 노인들에게 사회적 적응과 자신의 존재가치 확인, 자아실현의 욕구 충족 등 새로운 의식의 전환이 요청된다. 따라서 본 연구에서는 노인교육의 이론적 근거를 살펴보고 노인교실을 중심으로 노인교육 현황과 실태를 파악하여, 노인교육 프로그램 개발의 근거를 제공하고 나아가 새로운 노인교육 프로그램 개발의 방향을 제시하고자 하였다. 그러므로 본 연구의 내용을 요약하면 대략 다음과 같다. 첫째, 노인교육 관련 문헌들을 살펴보고 노인교육에 관한 평생교육 과정의 역사적 근거와 현대적인 이론을 살펴보았다. 둘째, 한국 및 선진국의 노인교육 현황을 살펴보았다. 그리하여 한국 실정에 맞는 노인교육 프로그램 개발의 방향에 대해 시사점을 얻었다. 셋째, 우리 나라에서 운영되고 있는 노인교육 기관중의 하나인 노인교실의 현장조사와 그 결과를 분석하였다. 노인교실 현장조사는 2003년 6-8월 현재 교육에 참가하고 있는 550명의 60세 이상의 노인과, 250명의 20-50세까지의 잠재적 노인을 대상으로 하였다. 구체적으로는 표집 과정에서 무효 처리된 것을 제외하고 수강자 464명의 설문과, 잠재적 노인 234명의 설문으로 통계처리 하였고 윈도우용 SPSS 통계 패키지를 이용하여 성별, 연령별, 거주지별로 차이검증을 하였다. 그밖에 1:1 노인 수강자 면담과 지도자(강사)면담, 노인교실 운영 책임자 면담, 노인교육 현장을 2개월간 관찰하여 관찰일지를 기록하였다(2003년 6-8월, 10회). 노인교육 현장 분석을 통하여 다음과 같은 결과를 얻을 수 있었다. 서구 평생교육이론과 한국적 상황은 문화적 배경으로 다소 차이가 난다는 점이다. 즉, 서구의 노인교육 이론은 개인 중심적이지만 한국은 아직도 개인보다 공동체(가족, 교육집단)의 이익을 중요하게 생각하고 있었다. 또한 상당히 소극적인 면을 보여 주었다. 예를 들어 노인교육의 개선점에 대하여서는 솔직하게 언급하기를 회피한다든지, 이성 친구를 필요로 하면서도 말하기를 꺼려하였다. 개인의 고민보다 자기 자녀의 행복을 우선시하는 면도 부각되었다. 현장조사 결과를 보다 구체적으로 제시하면 다음과 같다. 1. 개인보다 가족 중심적인 사고를 중요시한다. 2. 동(動)적인 교육보다 정서적인 교육을 좋아하는 면이 있다. 3. 서양 선진국의 교육 프로그램은 다양한 스포츠를 직접하는 것인데 반하여 한국 노인들은 예상외로 꼭 운동을 해야 한다면 걷기를 택한 응답자가 많았다. 4. 대부분의 노인교육 참가자들은 수준 높은 교육보다도 양질의 복지혜택(식사, 건강진단과 무료시술 등)을 더 원하고 있었다. 5. 노인들은 현행 교육 프로그램에 대한 만족도와 희망하는 프로그램에 대해서 성별 및 연령별 다소의 차이를 보였다. 6. 한국의 노인들은 거주 지역별 차이보다는 노년의 초년과 말년의 연령별차이, 그리고 여성 노인과 남성 노인간의 차이가 더 크게 나타났다. 7. 20-50대의 잠재적 노인들도 향후 성인교육에 적극적으로 참여할 것을 표명하였고 봉사 활동과 더욱 많은 노인교육 시설 확장을 요구하고 있었다. 8. 노인교육 수강자의 상당한 숫자가 경제적으로 어려움을 토로하고 있었고 잠재적 노인의 대부분이 성인교육시설 운영비용을 정부나 지방 자치단체가 감당해야 한다고 의견을 제시하였다. 이상에서 나타난 결과들은 노인교육 프로그램 개발에 세심하게 반영되어야 할 것이다. 이에 따라 새로운 노인교육 프로그램 개발을 위한 방향을 도출해 내었다. 그 각 단계를 제시하면 다음과 같다. ① 프로그램 준비 단계 : 노인 학습자의 상황과 조건을 파악한다. ② 프로그램 계획 및 설계 단계 : 특정한 방법과 자원을 사용하여 노인들을 바람직하고 계획적인 상태로 이끌 수 있도록 계획한다. ③ 프로그램 실행 및 집행 단계 : 노인 학습자간의 좋은 관계 형성을 위한 노력과 프로그램이 계획대로 진행 되도록 확인·점검·관리한다. ④ 프로그램 평가 단계: 마지막으로 해당 프로그램이 노인들에게 적절하고 효과적인지를 검토하고 개선·강화한다. 끝으로 본 연구의 결과들을 종합하여 다음과 같은 제언을 하였다. 1. 노인들은 현행 프로그램에 대한 만족도와 희망하는 프로그램에 대해서 성별 및 연령별 의미있는 차이를 보였다. 이로 보아 '노인교육'이라는 집 단적인 개념으로 보다는 노인들의 집단을 더욱 세분화하여 개별 그룹의 특성에 맞는 프로그램 개발이 더욱 필요할 것이다. 2. 한국의 노인들은 서양 경우와 달리 동적인 교육보다는 정서적인 교육을 선호하는 점, 개인보다는 가족 집단적인 사고를 갖는 점 등으로 볼 때,한국 실정과 한국인의 정서에 맞는 교육 프로그램을 개발해야 할 것이다. 3. 노인교육 수강자의 상당한 숫자가 경제적으로 어려움을 토로하고 있는 점으로 보아 노인복지와 교육에 대한 예산을 대폭 지원해야 할 것이다. 4. 노인들에게 쉽게 접근하여 노인들의 고민을 들어줄 수 있고 종합적으로 노인들의 문제를 해결해 줄 수 있는 전문적인 평생교육사를 집중적으로육성·배치해야 할 것이다.
Today's Korean society confronts the era of globalization and internationalization. At the same time, Korean society can be characterized by its rapid growth of the elderly population. Thus, when adult educational programs are developed, it must be emphasized that their education must be fitted to t...
Today's Korean society confronts the era of globalization and internationalization. At the same time, Korean society can be characterized by its rapid growth of the elderly population. Thus, when adult educational programs are developed, it must be emphasized that their education must be fitted to the needs of the changing society. Here a new course of educational programs for the elderly citizens is proposed. In order to do that, I reviewed the current status of the education for the elderly and analyzed its problems, especially in the context of recent social changes and then proposed a new solution for the problem. First, previous research works have been reviewed to find out the historical basis of lifelong education and its current theoretical underpinnings. Secondly, the current status of the elderly education in Korea as well as other advance countries have been reviewed. This formed the basis of what is proposed in this thesis. Thirdly, I conducted a field study at one of the institutions that runs adult classrooms as its daily operation. The field study includes a survey of 550 people over the age of 60, and another survey of 250 people between the age of 20 and 50. Survey data have gone through statistical analyses using SPSS package. Also, individual interviews have been conducted with a student, with the chairman of the centre for adult education, and with the centre's instructor, separately. I have included an observation diary written over a period of two months during which I myself attended an adult education class for the elderly. Through this study, the following results were derived. First is that there are differences between the theories of lifelong education from Western countries and the real life situation of Korea, due to their cultural differences. That is to say, the theory of the elderly education in Western culture is focused around individuals while Koreans still put much more importance on the needs of their social groups such as their families or classmates than on themselves. Such attitudes were observed when they avoid directly raising the issue of improvement on class contents, or when they found it difficult to discuss their needs for friends of the opposite gender. It is also the case that they tend to think more of their children's happiness than of their own. A more detailed summary of field study results are as follows: 1. Elderly Koreans think much more of family needs than their own needs as an individual. 2. They prefer quiet sedentary activities to physical activities. 3. While educational programs in advanced western countries mostly includes physical activities such as sports, in Korea older students usually choose simple walking rather than being involved in other exercises. 4. Most students attending adult education classes want good quality welfare services (e. g., food services, medical consultation, and hospital services ) than higher level education. 5. There are differences among different age groups and gender groups, in terms of their satisfaction with the current educational programs and desired future programs. 6. Different age groups and gender groups showed bigger differences than groups from different residential districts. 7. Those between the age of 20 and 50 showed their intent to actively participate in the elderly education program as well as volunteer for public service. They also requested more education centers built for aged adults. 8. A considerable number of students in the elderly education courses mentioned their economic difficulties and most adults feel that the central or local government organizations should take the responsibility for the operation of the facilities for the elderly education. Based on these findings, the following stpes are suggested to be taken when developing new educational programs for the elderly. 1. Program preparation step: investigate the condition and situation of the target adult students. 2. Program planning & design step: using specific methods and resources, plan and design to help the aged adult reach the desired state. 3. Program execution step: make sure that the program is executed as planned while trying to maintain a good relationship among adult students. 4. Program evaluation step: evaluate the program in terms of its effectiveness while making sure that the education level is appropriate for the elderly. Finally, the followings are the suggestions made in this thesis after the comprehensive analysis of aforementioned results. 1. When developing educational programs for the elderly, it is necessary to divide the target students into various groups in terms of gender, age, residence districts, etc. 2. Considering the fact that Korean adults prefer programs that can nurture static and emotional aspects instead of physical and dynamic aspects, and the fact that they put more emphasis on social groups than individuals, it is necessary to develop educational programs that are suitable for Korean context. 3. Government organizations must allocate increased budget for the operation of facilities for the education of older adults, as most of the adult students have economic difficulties. 4. It is required to have a sufficient pool of qualified instructors who can be easily approached by the elderly, listen to their problems, and possibly solve those problems in a comprehensive manner.
Today's Korean society confronts the era of globalization and internationalization. At the same time, Korean society can be characterized by its rapid growth of the elderly population. Thus, when adult educational programs are developed, it must be emphasized that their education must be fitted to the needs of the changing society. Here a new course of educational programs for the elderly citizens is proposed. In order to do that, I reviewed the current status of the education for the elderly and analyzed its problems, especially in the context of recent social changes and then proposed a new solution for the problem. First, previous research works have been reviewed to find out the historical basis of lifelong education and its current theoretical underpinnings. Secondly, the current status of the elderly education in Korea as well as other advance countries have been reviewed. This formed the basis of what is proposed in this thesis. Thirdly, I conducted a field study at one of the institutions that runs adult classrooms as its daily operation. The field study includes a survey of 550 people over the age of 60, and another survey of 250 people between the age of 20 and 50. Survey data have gone through statistical analyses using SPSS package. Also, individual interviews have been conducted with a student, with the chairman of the centre for adult education, and with the centre's instructor, separately. I have included an observation diary written over a period of two months during which I myself attended an adult education class for the elderly. Through this study, the following results were derived. First is that there are differences between the theories of lifelong education from Western countries and the real life situation of Korea, due to their cultural differences. That is to say, the theory of the elderly education in Western culture is focused around individuals while Koreans still put much more importance on the needs of their social groups such as their families or classmates than on themselves. Such attitudes were observed when they avoid directly raising the issue of improvement on class contents, or when they found it difficult to discuss their needs for friends of the opposite gender. It is also the case that they tend to think more of their children's happiness than of their own. A more detailed summary of field study results are as follows: 1. Elderly Koreans think much more of family needs than their own needs as an individual. 2. They prefer quiet sedentary activities to physical activities. 3. While educational programs in advanced western countries mostly includes physical activities such as sports, in Korea older students usually choose simple walking rather than being involved in other exercises. 4. Most students attending adult education classes want good quality welfare services (e. g., food services, medical consultation, and hospital services ) than higher level education. 5. There are differences among different age groups and gender groups, in terms of their satisfaction with the current educational programs and desired future programs. 6. Different age groups and gender groups showed bigger differences than groups from different residential districts. 7. Those between the age of 20 and 50 showed their intent to actively participate in the elderly education program as well as volunteer for public service. They also requested more education centers built for aged adults. 8. A considerable number of students in the elderly education courses mentioned their economic difficulties and most adults feel that the central or local government organizations should take the responsibility for the operation of the facilities for the elderly education. Based on these findings, the following stpes are suggested to be taken when developing new educational programs for the elderly. 1. Program preparation step: investigate the condition and situation of the target adult students. 2. Program planning & design step: using specific methods and resources, plan and design to help the aged adult reach the desired state. 3. Program execution step: make sure that the program is executed as planned while trying to maintain a good relationship among adult students. 4. Program evaluation step: evaluate the program in terms of its effectiveness while making sure that the education level is appropriate for the elderly. Finally, the followings are the suggestions made in this thesis after the comprehensive analysis of aforementioned results. 1. When developing educational programs for the elderly, it is necessary to divide the target students into various groups in terms of gender, age, residence districts, etc. 2. Considering the fact that Korean adults prefer programs that can nurture static and emotional aspects instead of physical and dynamic aspects, and the fact that they put more emphasis on social groups than individuals, it is necessary to develop educational programs that are suitable for Korean context. 3. Government organizations must allocate increased budget for the operation of facilities for the education of older adults, as most of the adult students have economic difficulties. 4. It is required to have a sufficient pool of qualified instructors who can be easily approached by the elderly, listen to their problems, and possibly solve those problems in a comprehensive manner.
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