본 논문은 19세기 낭만주의 작곡가 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 <Vier Canzonen, D 688(네 개의 소야곡)>에 대하여 연구한 것이다. 슈베르트는 시를 아름다운 선율로 이끌어 내는데 뛰어난 능력을 가지고 있는 작곡가이며 특히 그의 가곡작품에서는 형식의 다양성과 시와 음악의 일치, 자생적이며 묘사적인 선율, 독특한 전조방법과 화음의 운용, 진취적 피아노반주등이 다른 작곡가와는 다른 특징으로서 나타난다. <Vier Canzonen, D 688(네개의 소야곡)>은 1820년에 작곡된...
본 논문은 19세기 낭만주의 작곡가 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 <Vier Canzonen, D 688(네 개의 소야곡)>에 대하여 연구한 것이다. 슈베르트는 시를 아름다운 선율로 이끌어 내는데 뛰어난 능력을 가지고 있는 작곡가이며 특히 그의 가곡작품에서는 형식의 다양성과 시와 음악의 일치, 자생적이며 묘사적인 선율, 독특한 전조방법과 화음의 운용, 진취적 피아노반주등이 다른 작곡가와는 다른 특징으로서 나타난다. <Vier Canzonen, D 688(네개의 소야곡)>은 1820년에 작곡된 것으로서, 작곡의 동기는 평소 그가 동경했던 이탈리아 음악의 관심과, 당대의 저명한 대본작가 메스타지오의 존경으로부터 형성되었다. 슈베르트는 이탈리아의 저명한 대본작가인 메타스타지오(Pietro Metastasio, 1698-1782)와 성직자이며 시인이었던 비토렐리(J. A. Vitorelli, 1688-1752)의 시를 아름다운 음악으로 완성시켰다. <Vier Canzonen>의 첫 번째 곡(Non t'accostar all'urna)과 두 번째 곡(Guarda, che bianca luna)은 비토렐리의 시, 세 번째 곡(Da quel sembiante appresi)과 네 번째 곡(Mio ben ricordati)은 메타스타지오의 시가 사용되어있으며 각각의 텍스트는 죽음과 사랑, 그리고 달과 사랑의 비애, 사랑의 한숨, 절박한 사랑 등의 내용을 담고 있다. 이 작품은 전반적으로 유절 형식이 주를 이루고 있으며 박자와 조성, 음역 등은 일반인들도 쉽게 접할 수 있도록 어렵지 않게 작곡되었다. 각각의 4개의 곡들은 비록 서로 연결성이 없는 텍스트를 바탕으로 하고 있으나, 반음계적 선율과 리듬, 반주 등에 있어서 서로 유기적인 관계를 가지고 전반적으로 통일성을 형성하고 있다. 가사는 비록 이탈리아어이지만 다른 슈베르트의 가곡에서도 보여 지는 가사와 음악 간의 긴밀한 연관성을 다시 한번 고찰할 수 있는, 시에 의한 선율이 돋보이는 작품이라 하겠다.
본 논문은 19세기 낭만주의 작곡가 슈베르트(Franz Peter Schubert, 1797-1828)의 <Vier Canzonen, D 688(네 개의 소야곡)>에 대하여 연구한 것이다. 슈베르트는 시를 아름다운 선율로 이끌어 내는데 뛰어난 능력을 가지고 있는 작곡가이며 특히 그의 가곡작품에서는 형식의 다양성과 시와 음악의 일치, 자생적이며 묘사적인 선율, 독특한 전조방법과 화음의 운용, 진취적 피아노반주등이 다른 작곡가와는 다른 특징으로서 나타난다. <Vier Canzonen, D 688(네개의 소야곡)>은 1820년에 작곡된 것으로서, 작곡의 동기는 평소 그가 동경했던 이탈리아 음악의 관심과, 당대의 저명한 대본작가 메스타지오의 존경으로부터 형성되었다. 슈베르트는 이탈리아의 저명한 대본작가인 메타스타지오(Pietro Metastasio, 1698-1782)와 성직자이며 시인이었던 비토렐리(J. A. Vitorelli, 1688-1752)의 시를 아름다운 음악으로 완성시켰다. <Vier Canzonen>의 첫 번째 곡(Non t'accostar all'urna)과 두 번째 곡(Guarda, che bianca luna)은 비토렐리의 시, 세 번째 곡(Da quel sembiante appresi)과 네 번째 곡(Mio ben ricordati)은 메타스타지오의 시가 사용되어있으며 각각의 텍스트는 죽음과 사랑, 그리고 달과 사랑의 비애, 사랑의 한숨, 절박한 사랑 등의 내용을 담고 있다. 이 작품은 전반적으로 유절 형식이 주를 이루고 있으며 박자와 조성, 음역 등은 일반인들도 쉽게 접할 수 있도록 어렵지 않게 작곡되었다. 각각의 4개의 곡들은 비록 서로 연결성이 없는 텍스트를 바탕으로 하고 있으나, 반음계적 선율과 리듬, 반주 등에 있어서 서로 유기적인 관계를 가지고 전반적으로 통일성을 형성하고 있다. 가사는 비록 이탈리아어이지만 다른 슈베르트의 가곡에서도 보여 지는 가사와 음악 간의 긴밀한 연관성을 다시 한번 고찰할 수 있는, 시에 의한 선율이 돋보이는 작품이라 하겠다.
This thesis is focused on the <Vier Canzonen, D 688>, composed by Franz Peter Schubert(1797~1828) who was a great romantic composer with the marvelous gift, which had drawn the beautiful melodies from the poetry. In particular, through his lieder, a variety of forms, musical agreement to the poetry,...
This thesis is focused on the <Vier Canzonen, D 688>, composed by Franz Peter Schubert(1797~1828) who was a great romantic composer with the marvelous gift, which had drawn the beautiful melodies from the poetry. In particular, through his lieder, a variety of forms, musical agreement to the poetry, autogenous and operation of harmony, and piano-accompaniment are quite characterized. <Vier Canzonen D688> was composed in 1820 and its musical motif had started to be formed from his interests in the Italian music and his life-long respect of Pietro Metastasio(1698~1782), a great librettist at that time. Schubert had completed a quite number of musical works with the poems of the librettist and clergyman; Pietro Metastasio and J.A. Vitorelli(1688~1752). This masterpiece consists of four songs, the first(Non t'accostar all'urna) and the second(Guarda, che bianca luna) composed from the poems of Vitorelli, the third(Da quel sembiante appresi) and the fourth(Mio ben ricordati) from the poems of Metastasio, including death, love affairs, moon, bitter grief, sigh of love, and imminent love, in the texts of each one. As a whole, this work consists mostly in articular sounds with ease rhythms, formations and compass. And so ordinary people could get easy access to it. As a whole, this <Vier Canzonen>, based on the individually isolated texts with no direct connection, has a organic unity in its rhythms, melodies with chromatic scale and piano-accompaniment. Like the other works of Schubert, a close connection between the poetry and music could be found in the <Vier Canzonen>. From the view of that, this work must be one of the great masterpieces of Schubert's, even though its words were written in Italian.
This thesis is focused on the <Vier Canzonen, D 688>, composed by Franz Peter Schubert(1797~1828) who was a great romantic composer with the marvelous gift, which had drawn the beautiful melodies from the poetry. In particular, through his lieder, a variety of forms, musical agreement to the poetry, autogenous and operation of harmony, and piano-accompaniment are quite characterized. <Vier Canzonen D688> was composed in 1820 and its musical motif had started to be formed from his interests in the Italian music and his life-long respect of Pietro Metastasio(1698~1782), a great librettist at that time. Schubert had completed a quite number of musical works with the poems of the librettist and clergyman; Pietro Metastasio and J.A. Vitorelli(1688~1752). This masterpiece consists of four songs, the first(Non t'accostar all'urna) and the second(Guarda, che bianca luna) composed from the poems of Vitorelli, the third(Da quel sembiante appresi) and the fourth(Mio ben ricordati) from the poems of Metastasio, including death, love affairs, moon, bitter grief, sigh of love, and imminent love, in the texts of each one. As a whole, this work consists mostly in articular sounds with ease rhythms, formations and compass. And so ordinary people could get easy access to it. As a whole, this <Vier Canzonen>, based on the individually isolated texts with no direct connection, has a organic unity in its rhythms, melodies with chromatic scale and piano-accompaniment. Like the other works of Schubert, a close connection between the poetry and music could be found in the <Vier Canzonen>. From the view of that, this work must be one of the great masterpieces of Schubert's, even though its words were written in Italian.
주제어
#Schubert, Franz Peter 슈베르트 Vier Canzonen, D 688 가곡 성악
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.