본 논문은 E. T. A 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822)의 낭만주의적 문학세계를 연구하고, 그의 문학에서 가장 핵심적인 테마가 되는 이중성의 인식이 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 음악에서 중요한 모티브가 되었음을 밝히는 것이다. 호프만의 문학작품에 나타난 이중성의 인식은 슈만 자신의 성격에 내재된 이중성의 형상화로 직결됨으로써 슈만의 음악적 상상력에 토대를 이루었고, 그의 평론과 음악작품에 구현되었다. 문학가이자 법률가이고 음악가였던 호프만은 『베토벤 ...
본 논문은 E. T. A 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822)의 낭만주의적 문학세계를 연구하고, 그의 문학에서 가장 핵심적인 테마가 되는 이중성의 인식이 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 음악에서 중요한 모티브가 되었음을 밝히는 것이다. 호프만의 문학작품에 나타난 이중성의 인식은 슈만 자신의 성격에 내재된 이중성의 형상화로 직결됨으로써 슈만의 음악적 상상력에 토대를 이루었고, 그의 평론과 음악작품에 구현되었다. 문학가이자 법률가이고 음악가였던 호프만은 『베토벤 제 5번 교향곡 에 관한 평론 Besprechung der 5. Symphonie von Ludwig van Beethoven』을 통해 낭만주의 형이상학적 음악론을 정립하는 중요한 인물이 되었다. 그리고 문학작품에서의 주체 분열에 의한 이중성의 인식이라는 테마는 그의 소설에서 협화와 불협화라는 음악적 기호로 형상화되어 당시 음악 현실에 접근하였다. 뿐만 아니라 그는 작품 안에 음악가 크라이슬러로 설정된 가상인물을 통해 주체안의 타자성, 차이성, 균열성 등의 첨예한 이중적 대립을 통해 세계를 인식하는 예술가상을 정립하였다. 동시대 작곡가인 슈만은 호프만의 문학세계로부터 영향을 받아 슈만 특유의 환상세계가 부각되는 음악적 어법을 구현하였다. 즉 슈만은 플로레스탄(Florestan)과 오이제비우스(Eusebius)를 설정하여 다비드동맹(Davidsbu¨dler) 이라는 가상단체를 통해 그의 중요한 작품들 『다비드동맹 무곡집』 (Davidsbu¨ndlerta¨nze)Op.6, 『사육제』 (Carnaval)Op.9, 『환상소곡집 』 (Fantasieastu¨cke) Op.12, 『크라이슬레리아나』 (Kreisleriana) Op.16 등에서 자신의 예술가적 세계와 현실세계의 대립에 기반을 둔 음악적 상념을 구축하였던 것이다. 이는 특히 『크라이슬레리아나』를 통해 구체화된다. 이 곡의 창작에 관계된 슈만의 글과 기록들에 의하면, 호프만의 문학작품 『수코양이 무어』 (Kater Murr)와의 연관성을 밝히고 있으며, 또한 곡의 성격과 구조에 있어서도 그 연관성을 직접적으로 드러낸다. 결론적으로 호프만의 이중성의 인식이라는 문제가 슈만의 음악적 어법으로 전이되고 있음을 해명하는 일이야말로 호프만의 낭만주의 문학관 뿐 아니라 낭만주의 대표적인 음악가인 슈만의 음악관과 작품이해에 대한 새로운 접근 가능성을 제시할 수 있다는데 큰 의의를 부여 할 수 있다고 생각된다. 그리하여, 이 논문에서는 이중성의 인식이라는 문제에 초점을 맞추어 호프만의 문학세계를 그의 주요 작품들을 통해 살펴보고, 그로부터 영향을 받은 슈만의 음악세계를 연구하고자 한다. 그리고 20세기 후반 후기 구조주의에서 새롭게 부각된 호프만 문학의 주제인 이중성의 인식과 소설 구조의 해체론적 특성을 조명해 보고자 한다.
본 논문은 E. T. A 호프만(Ernst Theodor Amadeus Hoffmann, 1776-1822)의 낭만주의적 문학세계를 연구하고, 그의 문학에서 가장 핵심적인 테마가 되는 이중성의 인식이 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 음악에서 중요한 모티브가 되었음을 밝히는 것이다. 호프만의 문학작품에 나타난 이중성의 인식은 슈만 자신의 성격에 내재된 이중성의 형상화로 직결됨으로써 슈만의 음악적 상상력에 토대를 이루었고, 그의 평론과 음악작품에 구현되었다. 문학가이자 법률가이고 음악가였던 호프만은 『베토벤 제 5번 교향곡 에 관한 평론 Besprechung der 5. Symphonie von Ludwig van Beethoven』을 통해 낭만주의 형이상학적 음악론을 정립하는 중요한 인물이 되었다. 그리고 문학작품에서의 주체 분열에 의한 이중성의 인식이라는 테마는 그의 소설에서 협화와 불협화라는 음악적 기호로 형상화되어 당시 음악 현실에 접근하였다. 뿐만 아니라 그는 작품 안에 음악가 크라이슬러로 설정된 가상인물을 통해 주체안의 타자성, 차이성, 균열성 등의 첨예한 이중적 대립을 통해 세계를 인식하는 예술가상을 정립하였다. 동시대 작곡가인 슈만은 호프만의 문학세계로부터 영향을 받아 슈만 특유의 환상세계가 부각되는 음악적 어법을 구현하였다. 즉 슈만은 플로레스탄(Florestan)과 오이제비우스(Eusebius)를 설정하여 다비드동맹(Davidsbu¨dler) 이라는 가상단체를 통해 그의 중요한 작품들 『다비드동맹 무곡집』 (Davidsbu¨ndlerta¨nze)Op.6, 『사육제』 (Carnaval)Op.9, 『환상소곡집 』 (Fantasieastu¨cke) Op.12, 『크라이슬레리아나』 (Kreisleriana) Op.16 등에서 자신의 예술가적 세계와 현실세계의 대립에 기반을 둔 음악적 상념을 구축하였던 것이다. 이는 특히 『크라이슬레리아나』를 통해 구체화된다. 이 곡의 창작에 관계된 슈만의 글과 기록들에 의하면, 호프만의 문학작품 『수코양이 무어』 (Kater Murr)와의 연관성을 밝히고 있으며, 또한 곡의 성격과 구조에 있어서도 그 연관성을 직접적으로 드러낸다. 결론적으로 호프만의 이중성의 인식이라는 문제가 슈만의 음악적 어법으로 전이되고 있음을 해명하는 일이야말로 호프만의 낭만주의 문학관 뿐 아니라 낭만주의 대표적인 음악가인 슈만의 음악관과 작품이해에 대한 새로운 접근 가능성을 제시할 수 있다는데 큰 의의를 부여 할 수 있다고 생각된다. 그리하여, 이 논문에서는 이중성의 인식이라는 문제에 초점을 맞추어 호프만의 문학세계를 그의 주요 작품들을 통해 살펴보고, 그로부터 영향을 받은 슈만의 음악세계를 연구하고자 한다. 그리고 20세기 후반 후기 구조주의에서 새롭게 부각된 호프만 문학의 주제인 이중성의 인식과 소설 구조의 해체론적 특성을 조명해 보고자 한다.
This thesis studied romantic literature of Ernst Theodor Amadeus Hoffmann(1776-1822) and comprehension of dualism as a main theme of his literary works to give significant motives to Robert Schumann (1810-1856). The musical imagination and dualistic character of Schumann were affected by Hoffmann's ...
This thesis studied romantic literature of Ernst Theodor Amadeus Hoffmann(1776-1822) and comprehension of dualism as a main theme of his literary works to give significant motives to Robert Schumann (1810-1856). The musical imagination and dualistic character of Schumann were affected by Hoffmann's comprehension of dualism. In addition, critiques and works of Schumann were represented by dualistic world view from the perspective of Hoffmann. Hoffmann, a writer, lawyer, and musician, wrote critique Besprechung der 5. Symphonie von Ludwig van Beethoven; he consequently played an important role in founding metaphysical musicology oriented to romanticism. The theme of dualism due to the dissociation of subject was symbolized by musical notes, which represented consonance and dissonance in his novel. According to musician Kreisler as a false character in his work, Hoffmann also showed the image of artist who understood the dualistic world with concepts such as otherness, difference, and discreteness. Living contemporarily with Hoffmann, Schumann made his unique musical discourse focused on fantastic world, which was touched by literature of Hoffmann. As to making up false characters, Florestan and Eusebius, members of a false group Davidsbundler, Schumann constructed philosophy of music based on the confliction between artists' world and real world in his major works, for example, Davidsbundlertdnze Op.6, Carnaval Op.9, Fantasieastucke Op. 12, and Kreisleriana Op.16, Such philosophy especially was expressed by his work Kreisleriana Op.16, According to his memoir concerned with this work, not only did Schumann explain to the relation with Kater Murr written by Hoffmann, but also it showed that Kreisleriana Op. 16 was related to Kater Murr in contents and structures. In conclusion, this thesis presented new approaches to understand the philosophy and works of Schumann who was a significant musician in the era of romanticism. It showed that the musical discourse of Schumann resulted from Hoffmann's comprehension of dualism. Also, the thesis studied the deconstructing and post-modern characters of Hoffmann's novels on the comprehension of dualism, which had remarkable values in the later 20th century.
This thesis studied romantic literature of Ernst Theodor Amadeus Hoffmann(1776-1822) and comprehension of dualism as a main theme of his literary works to give significant motives to Robert Schumann (1810-1856). The musical imagination and dualistic character of Schumann were affected by Hoffmann's comprehension of dualism. In addition, critiques and works of Schumann were represented by dualistic world view from the perspective of Hoffmann. Hoffmann, a writer, lawyer, and musician, wrote critique Besprechung der 5. Symphonie von Ludwig van Beethoven; he consequently played an important role in founding metaphysical musicology oriented to romanticism. The theme of dualism due to the dissociation of subject was symbolized by musical notes, which represented consonance and dissonance in his novel. According to musician Kreisler as a false character in his work, Hoffmann also showed the image of artist who understood the dualistic world with concepts such as otherness, difference, and discreteness. Living contemporarily with Hoffmann, Schumann made his unique musical discourse focused on fantastic world, which was touched by literature of Hoffmann. As to making up false characters, Florestan and Eusebius, members of a false group Davidsbundler, Schumann constructed philosophy of music based on the confliction between artists' world and real world in his major works, for example, Davidsbundlertdnze Op.6, Carnaval Op.9, Fantasieastucke Op. 12, and Kreisleriana Op.16, Such philosophy especially was expressed by his work Kreisleriana Op.16, According to his memoir concerned with this work, not only did Schumann explain to the relation with Kater Murr written by Hoffmann, but also it showed that Kreisleriana Op. 16 was related to Kater Murr in contents and structures. In conclusion, this thesis presented new approaches to understand the philosophy and works of Schumann who was a significant musician in the era of romanticism. It showed that the musical discourse of Schumann resulted from Hoffmann's comprehension of dualism. Also, the thesis studied the deconstructing and post-modern characters of Hoffmann's novels on the comprehension of dualism, which had remarkable values in the later 20th century.
주제어
#Hoffmann, Ernst Theodor Amadeus Schumann, Robert 호프만 문학세계 낭만주의 슈만 음악세계
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.